יום שני, 30 ביולי 2012

שלב סיכום עונה: Misfits, עונה שלישית: ירידה באיכות.



כאשר הסדרה Misfits עלתה לאוויר היא היוותה שינוי מרענן לכל סדרות הגיבורים שעלו על מסכי הטלוויזיה בעבר. העונה הראשונה של הסדרה הייתה מופתית, כל אחד משישה פרקי העונה היה איכותי ולא נרשמה ירידה באיכות אפילו בפרק אחד. העונה השנייה של הסדרה ניסתה לשמר את רוח העונה הראשונה, אך בשבעת פרקי העונה (שישה פרקים פלוס פרק חג מולד מיוחד) לצד פרקים מופלאים ברוב העונה היו גם מספר פרקים משעממים. בעונה השלישית חלה ירידה דרסטית באיכות הסדרה ובסקירה של שמונת פרקי העונה, ניתן להצביע על שני פרקים בלבד, השלישי והשמיני, שהיו באיכות של העונה הראשונה. כל שאר הפרקים התבוססו בבינוניות שלהם.

נתוני הפתיחה של העונה השלישית לא היו טובים. לא עבר זמן רב לאחר שידור העונה השנייה והשחקן רוברט שיהאן, אשר גילם את דמותו של ניית'ן, הודיע שהוא לא ישתתף בעונה השלישית של הסדרה. הסיבה של רוברט הייתה, שהוא רצה לנסות את מזלו בהוליווד. הייתה זו מכה חזקה מאד להפקה, משום שהדמות של ניית'ן נחשבה לדמות המובילה של הסדרה ובעיקר לקולנית שבחבורה של חמש עובדי השירות, אשר לאחר סופה מיסתורית מקבלים כוחות על. בהפקה ניסו לפתור זאת על ידי הצגת דמותו של רודי, שהכוח שלו היה שהוא יכול להתפצל לשני אנשים, אך בפועל מה שההפקה עשתה היה לתת את השורות שהיו נותנים לדמות של ניית'ן לרודי. לפי דעתי, מדובר בטעות, משום שצופי הסדרה ידעו לעשות את ההבדל, והשורות הפרובוקטיביות שניתנו לניית'ן הפכו לזולות ומעליבות ברוב הזמן עבור רודי. כאשר מחליפים דמויות במהלך עונות רצוי ליצור דמויות שונות אחת מהשנייה בכדי לא ליצור השוואה ביניהן, וזה לא מה שקרה במקרה הזה, בדיוק ההפך.

בשל ההחלטה הנ"ל להחליף דמויות דומות, נייתן ברודי, נוצר מצב של הכנסת דמות חדשה לחבורה בכוח. מעשה זה שבר את ההרמוניה ששררה בחבורה בעונות הקודמות וברוב המקרים רודי עדיין מצטייר בנטע זר. במידה ובהפקה החליטו בכל זאת ללכת על המהלך הנ"ל היה רצוי להקדיש יותר ממספר דקות בפרק שהודלף לרשת על הצגת הדמות של רודי, אלא להקדיש פרק באורך מלא בכדי להציג אותו לצופים ואז ליצור את החיבור לשאר החבורה. במידה והיו עושים זאת התהליך היה מצטייר בצורה טובה יותר בקרב קהל צופי הסדרה, אשר נפגע מעזיבתו של רוברט שיהאן.

בגזרת הסיפורים שסופרו בעונה השלישית נדמה היה, שבניגוד לעונות קודמות, בהפקה החליטו לכתוב פרקים יותר פרובוקטיביים ופחות אמיתיים, תהליך הפוך למה שהוצג בעונה הראשונה. בשל כך, קרטיס קיבל כוח שיכול להפוך אותו לאישה, לה הוא ממציא את השם מליסה, ומאוחר יותר הוא מנהל רומן לסבי כמליסה עם אצה בשם אמה ובהמשך העונה נכנס להריון לאחר שאונן בתור גבר ולאחר מכן כאישה. דוגמא נוספת היא, בכך שרודי, אשר אוהב לשכב עם נשים ולא להתקשר אליהן למחרת מקבל מאחת מהן מחלת מין, אשר מאיימת לגרום לאבר המין שלו לנשור. דוגמא שלישית היא, בפרק שהוקדש לנושא החם בשנים האחרונות, נושא ה"זומבים".

באחד מהפרקים ניתן לחזות ביהודי, אשר מנסה לחזור לעבר ולהרוג את היטלר, נכשל וגורם לכך שטכנולוגיה מהעתיד מאפשרת לנאצים לנצח במלחמת העולם השנייה. מדובר בפרק נחמד מאד, אבל בנושא שניתן לראות אותו במספר רב של סדרות וסרטים. גם פרק זה, כמו רוב פרקי העונה, לא התקרב באיכותו לפרקי העונה הראשונה.

אז, מדוע פרקים שלש ושמונה, במיוחד בהשוואה לשאר פרקי העונה, היו כה איכותיים ? משום שהם עסקו במיתולוגיה של הסדרה, כלומר בסיפור המרכזי. במהלך העונה השנייה התוודענו לדמות של אדם במסכה, אשר מסייע לחבורה כשהם בצרה. לימים מתברר, שהאדם במסכה הוא סיימון, אשר חזר מהעתיד בכדי להציל את אלישיה. שני הפרקים הנ"ל בעונה השלישית, ובמיוחד הפרק השמיני והאחרון של העונה, מסבירים לצופה את התהליך שעובר סיימון בכדי להפוך לאדם במסכה, תהליך שבדקות האחרונות של העונה גורם לסיימון לחזור לעבר בכדי להציל את אלישיה, אותה רוצחת רוח רפאים שחזרה מהעבר מאחר והיו לה עסקים בלתי גמורים. פרקים אלו גם היוו את ההוכחה לכך שניתן, גם בעונה השלישית להפיק פרקים איכותיים. לפי דעתי, חבל רק שעסקו בכך רק בשני פרקים במהלך העונה, משום שגם רמת הכתיבה של התסריט עלתה בפרקים אלו.

מעניין יהיה לעקוב אחר העונה הרביעית של הסדרה, אשר אמורה לעלות לאוויר בעוד מספר חודשים, משום שבעונה זו מלבד רוברט שיהאן, אשר לא ישוב לסדרה כניית'ן, גם דמויות נוספות לא ישובו לעונה הבאה: דמותה של קלי, בגילומה של לורן סושה, צפויה לא לשוב לסדרה, מאחר והשחקנית נכנסה לכלא למספר חודשים. כמה אירוני. שני שחקנים נוספים: אנטוניה תומאס (אלישיה) ויואן ריאון (סיימון) הודיעו ברשתות החברתיות (טוויטר ופייסבוק בהתאמה) מיד לאחר סיום שידור העונה השלישית, שהם לא ישובו לעונה הרביעית. בכך נותר רק ניית'ן סטיוארט ג'ארט (קרטיס) כשריד היחיד משתי העונות הראשונות של הסדרה.

ולבסוף, אם בעונות קודמות העובדה שהדמויות הראשיות נאלצו להרוג אנשים, אך עובדה זו השפיעה עליהם, בעונה השלישית הם כבר הופכים לאנשים שהמוות לא מפריע להם ולכן, לראות אותם הורגים אנשים בהגנה עצמית כבר לא משפיע על הצופה, אשר נותר אדיש בדיוק כמו הדמויות על המסך.

לסיכום, לפי דעתי, העונה השלישית של הסדרה מאכזבת, במיוחד לאור העונה הראשונה ומרבית מהעונה השנייה, אשר הוכיחו שמדובר בסדרה איכותית מאד, שהצליחה להמציא מחדש את ז'אנר סדרות גיבורי העל. שני פרקים מתוך שמונה זה לא מספיק.

אז, לראות או לא לראות ?
למרות האכזבה ניתן עדיין לצפות בעונה השלישית של הסדרה. נכון, את הסדרה אפיינה בינוניות במרבית העונה, אך היא עדיין טובה יותר ממרבית הסדרות שעל המסכים. כולי תקווה, שבעונה הרביעית בהפקה יפיקו לקחים ויתמקדו יותר בסיפור המסגרת, משום שיהיה חבל לוותר על סדרת גיבורי על, שלא מפחדת לשדר סצינות סקס מלאות ולנבל את הפה ושבעונות קודמות הוכיחה עד כמה היא איכותית. הבעיה ? הסדרה עומדת לעבור, ככל הנראה, מהפכה ולא ברור כיצד היא תצא ממנה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הניתוח, לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר.
מנית את הסיבות המרכזיות, לדעתי, שהסדרה, שנראתה מרתקת ומיוחדת בעונתה הראשונה והשניה, איבדה את זה לגמרי.
אני עדיין זוכרת את הדיונים האינסופיים ברשת על כל משפט של רוברט שיהאן, שאם היה משכיל להישאר עוד עונה, היה הופך ללא ספק לשחקן קאלט עם מועדוני מעריצים. שיהאן, שרבים הבחינו בשונותו מהרגע הראשון בשל מבטאו האירי, הביא רוח רעננה ומיוחדת לסדרה, שנעלמה עם עזיבתו.
גם דמותו של סיימון המוזר והשתקן התבשלה על אש קטנה, עד שהוציאו ממנה עוצמות תסריטאיות יפות בעונה השניה. עדות לכך: אהבתם של הצופים לדמות, שבתחילה נראתה כה תמהונית וסגורה.
יפה אמרת שהשתלתן של הדמויות החדשות נעשתה ברשלנות תסריטאית, והאיכות בהתאם.
חבל, סדרה עם הרבה פוטנציאל, לילות שלמים שרפנו בפורומים ברשת על דיונים עליה...היו ימים...

אנונימי אמר/ה...

אני לא חושב שזו הייתה עונה גרועה וההפקה הצליחה להחלץ מעזיבתו של ניית'ן, גם אם לא באופן מושלם.

דווקא הפרק עם הנאצים היה רחוק מ"נחמד מאוד", ולא רק שזה הפרק הגרוע בתולדות הסדרה, אלא אף בתולדות הטלוויזיה. וזה מבלי להיכנס למגוון הטעויות, הפרדוקסים והטמטום שהציפו את הסיפור.

אגב ניית'ן ופרק גרוע, כך גם היה הפרק הקצר בלאס-וגאס לפני תחילת העונה שסיים לכאורה את הסיפור של הדמות.

אה, ואפשר להבין איך ניתן לנהל רומן - ועוד לסבי - עם אצה? (;