יום רביעי, 16 באוגוסט 2017

שלב סיכום עונה: Iron Fist, עונה ראשונה: לא ברור



לאחר ההצלחות של "נטפליקס" עם סדרות הגיבורים של "דרדוויל", "ג'סיקה ג'ונס" ו"לוק קייג'" העלתה הרשת את דמות הגיבורים הרביעית ברשימה, את דמותו של דני רנד, הלא הוא Iron Fist. בניגוד לסדרות הקומיקס הקודמות של הרשת סדרה זו נתקלה בביקורות שליליות לרוב. לשם שינוי, אפשר להבין את טענות המבקרים.

נתחיל דווקא עם אלמנטים חיוביים. הליהוקים של הדמויות של קולין (ג'סיקה הנוויק), ג'וי (ג'סיקה סטרופ) ווארד (טום פלפרי). כאשר אומרים לשחקנים שיהפכו את התפקיד לשלהם, כלומר שיזהו את התפקיד עם השחקן מתכוונים בדיוק לליהוקים מהסוג הנ"ל. במיוחד אמורים הדברים לגבי צמד הנשים, עם התמקדות גדולה הרבה יותר על ג'סיקה הנוויק ומשחקה כקולין. דרך אגב, מדהים לראות כיצד ג'סקה סטרופ הינה השחקנית היחידה מהזוועה שנקראה 90210, אשר הצליחה להוכיח שהיא אכן שייכת לרמה הנדרשת עבור סדרות מהסוג הנ"ל, כפי שהיא הוכיחה ב Iron Fist.

מהבחינה הזאת, הביקורות על פין ג'ונס כדני רנד היו מוצדקות. כיצד אפשר היה להבחין בכך במיוחד ? כאשר הנוויק וסטרופ ניצבו לצידו של ג'ונס באותה סצינה, אפשר היה לראות שהן מאפילות עליו. כאשר זה קורה לשחקן הראשי של הסדרה מדובר בבעיה קשה.

חלק מהביקורות על ליהוק הדמות היו שהיה צריך לקחת שחקן אסייתי לגלם את הדמות, אך הפעם אני חושב שהביקורות היו מוטעות. לפעמים צריך להפסיק לנסות "להמציא את הגלגל", כמו הניסיון של ליהוקה של לוסי לו כד"ר ווטסון בסדרה "אלמנטרי". דני רנד לא היה דמות אסייתית בקומיקס ואין טעם להפוך אותה לכזאת. הפתרון היה בליהוק שחקן אחר לדמות הזאת.

לפי דעתי, לדמות של פין ג'ונס רצו ללהק שחקן שיהיה חביב, אולי משום שהדמות אמורה להיות קלילה יותר. אך הבעיה היא, שלאחר חמישה או שישה פרקים הדמות הופכת לאפלה יותר, בעיקר משום שכולם רוצים לנצל את Iron Fist למטרתם. ולכן, היו צריכים לקחת שחקן אחר. אפשר היה לראות זאת בעיקר בפרקים האחרונים של העונה, כאשר דני יוצא משליטה.

בעיה גדולה יותר הייתה בתסריט של הסדרה בעונה זו, משום שמתחילת העונה לא היה ברור לאיזה כיוון היא נוטה. בתחילה האויבים של דני היו ווארד וג'וי שלא קיבלו אותו לחברה, לאחר מכן גברת גאו היא האויבת הראשית שלו מטעם "היד", באמצע העונה משתנה המאבק למאבק בבאקוטו (ראמון רודריגז), אשר מנהיג פלג אחר "ביד" ולבסוף מתגלה האויב האמיתי של דני: הרולד מיצ'ם (דיוויד וונהאם) והצופים חוזים בקרב הסופי. מדובר ביותר מדי אויבים גדולים בעונה אחת בת 13 פרקים וזאת למרות שאורך הפרקים נע בין חמישים דקות לשעה.

גם דמותה של גברת גאו עוברת שינוי מסוים. בתחילת העונה היא אחת מהאויבות הגדולות ביותר של דני, אך ככל שהעונה מתקדמת עושה רושם שהיא היחידה מקרב "הרעים", אשר אומרת לדני את האמת ולא מנסה לתמרן אותו.

הצופה גם לא יודע כיצד להתייחס לדמויות המשנה לצד דני. בתחילה ווארד יוצא נגד דני, אך בסוף העונה הוא עומד לצידו ואף מחסל את אביו ומצליח לבטל את ההפלה שלו בסחר בסמים. אבל הבעיה הגדולה יותר מגיעה ממושא האהבה שלו. בתחילה עושה רושם שג'וי היא זו שאמורה לזכות בליבו של דני, היא הייתה חברת ילדות שלו וניכר שיש ביניהם מתח מיני. היא גם זו שמסייעת לדני כמעט מהרגע הראשון, אולם הוא דווקא מתאהב בקולין ועושה רושם שבפרק האחרון של העונה היא אף מוכנה לצאת נגדו ביחד עם דאבוס, חברו מקאל-לאן.

מצד שני, אמנם דני מתאהב בקולין והיא מתאהבת בו, אך היא משקרת לו ולא מספרת לו שהיא חלק מ"היד". כלומר היא חלק מהאויב הגדול ביותר שלו. אולם הוא סולח לה בסופו של דבר והם חוזרים להיות ביחד לאחר שהיא מבינה שהייתה חלק מארגון פשע ולא ארגון שרוצה לסייע לאנושות, אך עושה רושם שחלק מהמעריצים יכולים לחשוב שהיא לא ראויה לו לאור מה שהיא עשתה.

אם רוצים לחלק את הסדרה, אזי אפשר לומר שעד לפרק החמישי או השישי הסדרה נעה באיטיות ואלו גם הפרקים הפחות טובים שלה, אבל החל מהפרק השישי ועד לפרק השניים עשרה הסדרה צוברת תאוצה והופכת למעניינת הרבה יותר. פרק סיום העונה, הקרב הסופי שבין מיצ'ם לדני, דווקא אכזב מעט, במיוחד לאחר סיום סיפור "היד" בעונה זו, שהיה הרבה יותר טוב ולו סיימו את העונה בפרק השניים עשרה המצב היה הרבה יותר טוב. אבל, ככל הנראה רצו לפתוח את הדלת ל The Defenders ולעונה השנייה שכבר אושרה לסדרה.

אלמנט חיובי נוסף בסדרה זו היה השימוש הנרחב בדמותה של קלייר (רוזריו דוסון), אשר הופיעה בעונה זו בשישה פרקים, הדמות היחידה שהופיע בכל ארבע סדרות הקומיקס עד כה ותופיע גם בסדרה The Defenders, אשר תאחד את כל גיבורי העל. מדובר בדמות נחמדה ומאחדת, אך מצד שני, גם לא אחת שיכולה להחזיק סדרה שלמה על עצמה.

אז, לראות או לא לראות ?

עבורי, ובניגוד לטענות מבקרים אחרים, סדרת הקומיקס הפחות טובה מבין הארבע הייתה "לוק קייג'", אבל אפשר לשים את Iron Fist לצידה. הסדרה לא נבנתה בצורה נכונה, נדמה היה שרצו להשיג יותר מדי בעונה אחת ובמקרה הזה "מרוב עצים לא רואים את היער". כמו כן, לאור ליהוק לא כל כך מוצלח של הדמות הראשית, יהיה מעניין לראות אם פין ג'ונס יצליח ל"הרים את משחקו" ולגרום לצופים להזדהות עימו. כמו כן, בהפקה צריכים להחליט אם הם מעוניינים (ולפי דעתי חייבים) להכניס הרבה יותר הומור. בתחילת העונה אפשר היה לזהות ניסיונות לכך, אך ככל שהעונה התקדמה מגמה זו רק הלכה ודעכה.

ולמרות כל זאת, מי שצפה בסדרות הקומיקס הקודמות כדאי שיצפה גם בסדרה זו, בעיקר משום שהיא חלק מאותו עולם ולמרות שהיא מציגה סיפור חדש באופן יחסי, הרי שהיא גם מהווה המשך הסיפור של "היד" ומי שמעוניין בכך חייב לצפות בסדרה. אך, אם זה היה תלוי בי, הייתי "מרפרף" על חמשת הפרקים הראשונים וצופה יותר באדיקות בשאר פרקי העונה. 

אין תגובות: