יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

שלב סיכום עונה: Revenge, עונה שנייה: יאללה בלאגן.



בעונתה הראשונה, הסדרה Revenge הייתה הסדרה החדשה הטובה ביותר לשנת 2012-2011. היה לה הכל: סיפור מסגרת מעניין, אשר לקח השראה מספר נהדר ("הרוזן ממונטה כריסטו"), ליהוק מושלם ובמיוחד לשתי הדמויות המרכזיות (אמילי ואן קאמפ ומדלן סטו כאמילי\אמנדה וויקטוריה גרייסון), גם התפתחות הסיפור, ככל שהעונה נעה קדימה, בוצע מבחינה קריאטיבית בצורה נהדרת. ובכדי לקבל את הגושפנקא המוחלטת לכך, הרייטינג של הסדרה היה נהדר וברשת החליטו להעניק לה את משבצת השידור של "עקרות בית נואשות", אשר סיימה את דרכה.

ואז הגיעה העונה השנייה והכל השתנה. נתוני הרייטינג של העונה הראשונה צנחו, בין היתר בשל התחרות ביום ראשון עם ההצלחה המדהימה של The Walking Dead, אבל לפי דעתי, זו לא הייתה הסיבה המרכזית לצניחה בנתונים. כפי שאני רואה את הדברים, משהו קרה לסדרה בין העונה הראשונה לשנייה. מבחינה קריאטיבית.

הבעיה עם סדרות מהסוג הנ"ל היא, שכאשר מגיעים עם רעיון נהדר ומוציאים אותו לפועל בצורה מושלמת ואז חושבים שניתן להתחיל את הכל מההתחלה לא מבינים שזה לא עובד בצורה כזאת. ניתן היה לראות זאת בעונה הראשונה של הסדרה Heroes, כאשר הגיעו עם הרעיון של "הצילו את המעודדת, הצילו את העולם." וכך ניתן לראות את הסדרה Revenge, שהעונה הראשונה שלה הוצאה לפועל בצורה מושלמת וללא רבב, אך מבלי לחשוב כיצד תראה העונה השנייה.

התוצאה ?

העונה השנייה הייתה מבולגנת מבחינה קריאטיבית ולא היה ברור לאיזה כיוון רצו לקחת את הסדרה. אם בעונה הראשונה המבנה היה ברור: אמילי (אמנדה בתחפושת) הגיעה עם תכנית ברורה כיצד להפיל את משפחת גרייסון, אשר הייתה האחראית להפללתו של אביה ולמותו. לאורך כל העונה השנייה ניתן היה לראות כיצד העניינים יצאו משליטה ומכל הכיוונים.

ראשית, המבנה כבר לא היה ברור. נולן רוס, אשר רק סייע בעונה הראשונה לאמילי, הפך להיות חלק אינטגראלי ושותף מלא לנקמה שלה. כמו כן, לאחר שבעונה הראשונה לנולן הוצמד מאהב ממין זכר, הרי שבעונה השנייה הצמידו לו אישה בשם פאדמה (אזכור ל"מלחמת הכוכבים" ?) בכיכובה של דילשארד ואדשרה (הזכורה לטוב מהסדרה Greek), בה הוא מתאהב ועושה הכל בכדי לסייע לה למרות שהיא בוגדת בו בתחילה בכדי להציל את אביה, וגם בפרק סוף העונה (זהירות ספוילר גדול), כאשר היא טוענת שהוא האיש מאחורי התקפות הטרור. הדמות שלו הופכת ללא הגיונית. למרות שמדובר באופרת סבון.

גם דמותה של אמילי עוברת תהפוכות גדולות. לאחר שבעונה הראשונה היה ברור שמצד אחד היא רוצה נקמה במשפחת גרייסון, אבל גם מתאהבת מחדש בג'ק פורטר, הרי שבעונה השנייה המצב מסתבך לאחר שמתברר שבתחילת המסע שלה לנקמה היא מוצאת לעצמה גבר בשם איידן מאת'יס (בארי סלואן) ופתאם הוא מגיע לסייע לה, אך גם לקבל תשובות בנוגע למה שקרה לאחותו, קולין, לאחר ש"היוזמה האמריקאית" חטפו אותה. מהיכן בדיוק הביאו אותו ? במידה ורצו להציג את הדמות שלו היו חייבים לעשות זאת כבר בתחילת הסדרה, משום שלצופים זה נראה די תלוש מהמציאות, במיוחד לאחר שניתן לראות שהשניים כביכול היו מאוהבים. ניתן לראות כיצד הדמות של אמילי מתפרקת לאיטה לאורך העונה ולאחר עונה שהיא בשליטה הרי שבסופה, כאשר (זהירות ספוילר גדול) היא מנסה לעצור את ג'ק מלרצוח את קונראד גרייסון.

הדמות שעוברת את השינוי הגדול ביותר היא דמותו של ג'ק פורטר. מהגבר הרגיש, אשר כמעט וגורם לאמילי לזנוח את הכוונות שלה לנקמה, עד אשר אמנדה המזויפת חוזרת וטוענת שהיא בהריון ממנו, עובדה שמתבררת כנכונה, אך לאחר שהשניים מוצאים את עצמם מתחתנים אמנדה נהרגת מידי אסיר לשעבר, אשר רוצה לנקום (ביחד עם אחיו) את נקמת אביהם לאחר שהלה נרצח על ידי חבר של אביהם של ג'ק ודקלן, למרות שהם חושבים שאביהם של ג'ק ודקלן היה זה שרצח אותו. בסופה של העונה ג'ק מתוסף לרשימת הנוקמים לאחר איידן (שלקראת סוף העונה מבין שזו לא הדרך), נולן (אשר רוצה לנקום את נקמתה של פאדמה), טקאדה (אשר מתברר שמאחורי העזרה שהוא הגיש לאמנדה המקורית מסתתר רצון לנקמה ב"יוזמה" מאחר וארוסתו הייתה על המטוס שדיוויד קלארק נחשד בהפלתו) וכמובן אמילי\אמנדה. רצון זה גדל לאחר שג'ק מגלה שקונראד גרייסון היה זה שאחראי למותו של אחיו, והוא מנסה להתנקש בחייו לפני (זהירות ספוילר גדול) שאמילי מגיעה אליו ומודיעה לו שהיא אמנדה קלארק.

ולבסוף, בכדי לייצר את חבורת ה"נוקמים" היה מתחייב לחסל שתי דמויות. את דמותה של אמנדה המזויפת ובסוף העונה גם את דמותו של דקלן. לפי דעתי, מדובר בטעות. שתי הדמויות היו הכרחיות לסדרה וחסרונה של אמנדה הורגש בחצי השני של העונה. לגבי דמותו של דקלן, ניתן יהיה להבחין בכך רק בעונה השלישית, אבל הסיבה שבהפקה עשו זאת היא כפולה: לצד דחיפת דמותו של ג'ק אל הקצה, וכמו כן, ניתן היה לראות כיצד בכל העונה השנייה דמותו הופכת בלתי הכרחית ובעיקר מעכבת את התפתחות הדמות של שרלוט (אולי הצלע החלשה של הסדרה), שכנראה עומדת להצטרף לחבורת ה"נוקמים" לאחר שיתברר לה מי אחראי למות אבי העובר שלה. אבל לפי דעתי, ההפקה יצרה את המצב שדקלן יהיה בלתי הכרחי ובמקום לתת לו להיות עוגן בסדרה הם יצרו חבורת "נוקמים", אבל בלי "לב".

מה הסכנה בכך ?

שהסדרה תאבד כיוון עוד יותר, אין כבר עוגנים, אין כמעט דמויות שהן לחלוטין "טובות", כאשר אפילו ג'ק מנסה לרצוח בפרק סיום העונה את קונראד. מכאן, הדרך קצרה לאבד שליטה לחלוטין. זה מה שקרה לסדרה "מלרוז פלייס" המקורית, אשר לאחר שתי עונות הפכה לביצה אחת מטורפת. למשך עונה, או קצת יותר, זה גרם לה להיות להיט גדול, אך לטווח הארוך זה חיסל אותה והעונות האחרונות שלה היו קשקוש אחד גדול. ניתן היה לראות ניצוץ של כוונה ללכת בכיוון הזה, כאשר הצמידו לשרלוט נערה בשם רג'ינה (סיישל גבריאל), שאובססיבית לגביה. עשו בהפקה בחוכמה שקטעו את הרעיון די בתחילתו.

צריך גם להדגיש, שמאחר ונוצרה "חבורת נוקמים", המיסתורין, אשר אפף את הסדרה בעונה הראשונה לאחר שרק אמילי ונולן היו בסוד העניינים וטקדה היה הרחק מאחור, מיסתורין זה נעלם כמעט לחלוטין. עתה, נוצרה חבורה של ממש ולמעשה, נוצרה חבורה מול חבורה: אמילי\אמנדה, נולן, איידן וג'ק פורטר (כאשר גם הכתב מייסון טרדוול בצידה של אמילי ואף נכנס עבורה לכלא לאחר שהוא מגלה את האמת ושומר על סודה מתוך רצון לקבל בלעדיות על הסיפור) ומהצד השני נמצאים הגרייסונים. האם זה הכיוון הנכון עבור הסדרה ? קשה לי להאמין. ניתן היה להמתין עם הגילויים למשך עונה אחת נוספת לפחות. לא היה צריך לנקוט בגישה של Pretty Little Lairs ולמרוח את הסיפור, אך גילוי מוקדם לכל כך הרבה אנשים היה מיותר.

העונה השנייה גם מציגה חידה גדולה מאד: מיהו באמת דניאל גרייסון ? לאיזה צד הוא שייך ? לאחר שבעונה הראשונה הוא הוצג כבן העשירים חסר הרסן, הרי שבעונה השנייה הפכו אותו לאיש עסקים מצליח וחסר רחמים, אשר מפיל את האחריות למעשי הטרור על איידן, למרות שהוא יודע מה חומרת מעשיו. כמו כן, הוא מסייע להוריו להיפטר מגופתה של הלן קראולי, אחת מחברות ה"יוזמה האמריקאית", אשר מנסה לסחוט את ויקטוריה וזו רוצחת אותה בכדי להגן על בנה, מבלי לדעת שקונראד, בעלה, הוא חלק מ"היוזמה" ובנה לא בסכנה. ולבסוף, הוא ככל הנראה, הורג בעצמו (בהגנה עצמית) את איידן מאת'יס. מצד שני, הוא מבהיר כל הזמן להוריו שהוא לא רוצה שום חלק בכל העסק הזה ואף מנסה לברוח עם אמילי לפאריז בכדי לחיות שם הרחק מהשפעת הוריו. מעניין יהיה לראות לאיזה כיוון ייקחו את הדמות שלו בהמשך הדרך.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. למרות הכל, עדיין מדובר באופרת הסבון הטובה כיום בטלוויזיה, וכן, טובה יותר מ"האנטומיה של גריי" למי שרצה להעלות את הטיעון הזה. אין ספק שחלה ירידה גדולה באיכות לעומת העונה הראשונה, אך עדיין יש זמן לתקן זאת. כולי תקווה שהסדרה תחזור למבנה יציב וברור עם קו מנחה ופחות פרוע. הדבר האחרון שהסדרה צריכה זה שישוו אותה ל"מלרוז פלייס". למען האמת, מי באמת רוצה שיגידו את זה על הסדרה שלו ?

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איפה שהוא לקראת סוף העונה הראשונה הסדרה הפסיקה לעניין אותי. חשבתי אולי בכל זאת לתת לה הזדמנות נוספת ולראות את העונה השניה אבל אחרי הביקורת שלך אני ארד מזה.
ואין בכלל מה להשוות לאנטומיה של גריי, האנטומיה התחילה לזייף בתסריט רק לקראת העונה השישית וגם כיום בעונה העשירית היא יותר מעניינת ויש לה שחקנים יותר טובים.

אנונימי אמר/ה...

די מסכים.
העונה השנייה קצת איבדה את זה.
אבל להשוות אותה לאנטומיה של גריי המשעממת? אי אפשר.
האנטומיה של גריי הפכה לסדרה שמשדרים בערוץ ויוה, פשוט עלובה.
את העונה השלישית אני רואה, בינתיים זה סבבה.