יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

ניתוח: שבוע עליית עונת החורף 2014-2013. מי ניצח עד כה ?




למרות שרשת ABC רשמה הצלחה מטורפת עם פרק הפתיחה של Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D (מעתה תקרא MAOSHIELD), הסיפור הגדול של שבוע הימים הראשונים לעליית עונת החורף 2014-203 בחמש רשתות הברודקאסט הוא רשת NBC. ובפער גדול.

רשת NBC רשמה עלייה בכמעט כל משבצת שידור שלה בערבי שני, שלישי ורביעי בהשוואה לשנת 2012. הרשת גם זכתה בימים אלו בשבע מתוך תשע משבצות השידור בנתוני הדמו ברשתות הברודקאסט. במספר הצופים הכללי, היא זכתה בשש מתשע שעות השידור ועברה מהמקום השלישי למקום הראשון.

כיצד רשת NBC עשתה זאת ?

היא זנחה את הקומדיות, ניפחה את The Voice לארבע שעות והחליפה סדרות בעלות סיפור מסגרת מורכב לטובת דרמות סטנדרטיות. ביום שני בשעה עשר בערב The Blacklist החליפה את Revolution, ביום שלישי בשעה עשר Chicago Fire החליפה את Parenthood וביום רביעי הרשת סיפקה שעתיים למותג הדרמה הכי חזק שלה Law&Order: SVU, בדיוק מה שהיא עשתה בשנה שעברה, אולם בניגוד לעונה הקודמת הובילה אליה דרמה (Revolution) ולא קומדיות. לאחר שלשה ימים בלבד Revolution, למרות נתונים לכאורה לא מרשימים, הרי שלשעת השידור שלה מדובר בשיפור משמעותי. הסדרה סיפקה 1.8 נק' מדד, ובמספר הצופים הכללי הגיעה ל 6.8 מיליון צופים, אך זה עדיין טוב בהרבה ממה שהרשת קיבלה בשנה שעברה מ Animal Practice ו Guys With Kids. הסדרה Revolution רשמה (בהתאמה) עליות של 29% ו 13% בנתוני הדמו, ו 34% ו 37% במספר הצופים הכללי. בנתיים, The Blacklist, ניפקה 3.8 נק' מדד בנתוני הדמו וכ 13 מיליון צופים, מדובר בעלייה של 36% במספר הצופים הכללי ו 12% יותר מנתוני הדמו של Revolution באותו שבוע בשנה שעברה.

למרות ההצלחה בימים שני עד רביעי, הרי שיום חמישי נחל אכזבה גדולה עבור הרשת. על פי נתוני השבוע הראשון, Park & Recreation נמצאת בעונתה האחרונה, Parenthood ניפקה נתונים לא מספיק טובים במשבצת השידור החדשה שלה, ובמידה והיא תאבד גובה בשבועות הקרובים, קשה לראות את הרשת מחדשת אותה לעונה נוספת. ואולם, האכזבה הגדולה ביותר של הרשת הייתה הקומדיה החדשה של מייקל ג'יי פוקס, אשר ניפקה בסך הכל 2.1 נק' מדד. ברשת תלו תקוות רבות בקומדיה הזאת וחשבו שהיא תוכל להחליף, לפחות בנתוני הרייטינג אם לא באיכות, את The Office. נכון לעכשיו, נראה שהם טעו.

עדיין, למרות ההצלחה הגדולה של רשת NBC בשלשת הימים הראשונים, אין כמעט ספק שרשת ABC רשמה הצלחה כבירה עם ערב הבכורה של MAOSHIELD. נתונים של 4.7 נק' מדד בנתוני הדמו ולמעלה מ 12 מיליון צופים, מדובר בעלייה מטורפת לעומת תוכנית התוצאות של "רוקדים עם כוכבים" בשנה שעברה, אשר הניבה באותה תקופה 2.1 נק' מדד בלבד.

בצד של רשת ABC, הפרק הראשון של הסדרה MAOSHIELD היווה גם את הדרמה עם הנתונים הגבוהים ביותר מזה 4 שנים. עם זאת, צריך לציין, שבמספר הצופים הכללי היא עם הנתונים הגבוהים ביותר רק מאז עליית Under The Dome בעונת הקיץ האחרונה ברשת CBS. מצד שני, יש גם לזכור שהיא התחרתה מול The Voice המפלצתית ו NCIS הוותיקה, שגם החלה בסיפור עזיבתה של קוט דה פאבלו (זיווה), סיפור שרבים ציפו לו, ושתיהן הניבו מספר מעולים באותה שעת שידור. כלומר, ההצלחה של רשת ABC לא הגיעה במקום ההצלחה של שתי הרשתות המתחרות, ברשת NBC מדובר על 4.1 נק' מדד ו 12.9 מיליון צופים וברשת CBS על 3.6 נק' מדד ו 20 מיליון צופים, אלא לצידן. כלומר, שלש הרשתות ביחד הניבו בין השעה שמונה לתשע בערב יום שלישי כ 45 מיליון צופים !!! וזו הוכחה, שרשתות יכולות להצליח במקביל ובגדול אם הן מנפקות תוכניות ראויות ומספקות שיבוץ נכון.

קשה לקרוא את נתוני הקומדיות של רשת ABC בערב יום שלישי. The Goldbergs אמנם ניפקה 3.1 נק' מדד, נתונים טובים לכל הדעות, ו Trophy Wife עם 2.3 נק' מדד, אולם מדובר בנפילה תהומית לעומת ההובלה של MAOSHIELD עם 4.7 נק' מדד. סביר להניח, שכמעט כל סדרה הייתה מצליחה עם הובלה כמו של MAOSHIELD (וזה מזכיר מאד את מה שקורה עם The Voice בשנים האחרונות), ולכן  גם צריך לחכות ולראות אם ההצלחה היא רגעית ועד לאן ירדו הנתונים שלהן. נכון לעשיו, צריך לרשום גם אותן כהצלחה, בוודאי בהשוואה לשנה שעברה עם תוכנית התוצאות של  "רוקדים עם כוכבים", אשר ניפקה 2.1 נק' מדד.

אם נתוני ימי שני ורביעי היו בינוניים, של יום שלישי טובים (למעט Lucky 7 שאולי לא תסיים את שידור הפרקים שנותרו לה במידה ותגלוש מתחת ל 1.0 נק' מדד), הרי שהרשת נחלה אכזבה גדולה מאד בכל מה שקשור לימים חמישי, שישי וראשון. Grey's Anatomy ירדה מ 4.4 ל 3.4 נק' מדד בפרק פתיחת העונה לעומת פרק פתיחת העונה שעברה, ולאור נתוני סיום העונה שעברה, עושה רושם שצפויה לסדרה ירידה איטית בנתונים ובאופק ברשת רואים כבר את סופה. ביום שישי, פרט ל Shark Tank, הרשת ממשיכה לאבד גובה ובמיוחד את הקומדיות שלה, שעושה רושם שלא יראו עונה נוספת. גם הסדרות של יום ראשון לא סיפקו עבורה את הסחורה. הרשת נכשלה שוב בהשקת סדרה חדשה, כאשר Betrayal כשלה כבר בפרק הראשון ואילו Once Upon A Time ו Revange סיפקו נתונים סבירים בלבד. רק לשם השוואה, Once Upon A Time הניבה בפרק הפתיחה של העונה השנייה 3.9 נק' מדד ואילו פרק הפתיחה של העונה השלישית הניב בסך הכל 2.6 נק' מדד. כמו כן, פרק פתיחת העונה השנייה של Revenge הניב 3.2 נק' מדד ופרק פתיחת העונה השלישית רק 2.4 נק' מדד. הבדל של שמיים וארץ.

בנקודה הזאת אנחנו מגיעים למאכזבת הגדולה מבין ארבע רשתות הברודקאסט (רשת ה CW עדיין לא העלתה את הלוח החדש), רשת FOX. ראשית, ערב יום שלישי שלה מרוסק לחלוטין. שלש מתוך ארבע הקומדיות שלה עם נתונים מחרידים. Dads ו The Mindy Project הניבו בסך הכל 1.5 נק' מדד ובמספר הצופים הכללי הנתונים מחרידים עוד יותר (3.65 ו 2.94 מיליון צופים). Brooklyn Nine-Nine צנחה כבר בפרק השני שלה לנתונים של 1.8 נק' מדד ורק New Girl עם מספרים סבירים של 2.1 נק' מדד, אבל גם במקרה שלה במספר הצופים הכללי היא מנפקת מספרים מגוחכים של כ 4 מיליון צופים בלבד.

לרשת יש ארבע תוכניות נוספות. בעוד שלפחות נכון לעכשיו הרשת הצליחה בצורה יחסית עם Sleepy Hollow, הרי ששתי התוכניות הנוספות שלה לא מספקות את הסחורה. Bones ירדה אל 1.9 נק' מדד והיא מראה, שההחלטה של הרשת "להגלות אותה" ליום שישי הייתה נכונה. כל זאת, חייבים להדגיש שוב ושוב, רק נכון לעכשיו. אכזבה נוספת מגיעה מתקווה נוספת של רשת FOX, התכנית The X Factor שזו הפעם השלישית (בשלש עונות) שהיא ממציאה את עצמה ולא מצליחה להתרומם . נכון, התכנית רשמה עלייה מ 2.2 ל 2.5 נק' מדד, אך עדיין לא מדובר בהצלחה, אלא בנתונים בינוניים לכל היותר.

ולבסוף, למרות מותו של קורי מונטית', הסדרה Glee לא הצליחה להתרומם בחזרה לנתונים טובים וניפקה בסך הכל 2.0 נק' מדד. אכזבה עבור הרשת, אשר חיזקה את הדעה בקרב מבקרים רבים (ואני בתוכם) שהיא אמורה לצלוע כל הדרך אל סופה בתום העונה השישית. עובדה זו, בנוסף לכך שתוכנית התוצאות של The X Factor לא מספקת את הסחורה גורמת לכך, שלרשת FOX יש כרגע רק שעה אחת בה היא יכולה להתהדר (יום שני בשעה שמונה) וזה מעט מדי.

מאכזבת גדולה נוספת בשבוע עליית עונת החורף 2014-2013 הייתה רשת CBS. ראשית, ערב יום שני מרוסק לחלוטין, בוודאי כאשר מסתכלים אל עבר השנה הבאה, כאשר How I Met Your Mother כבר לא תהיה באיזור. Moms איכזבה בגדול עם נתונים של 2.5 נק' מדד. אבל יתרה מכך, פחות מ 8 מיליון צופים הגיעו לצפות בפיילוט של הקומדיה החדשה של צ'אק לאורי. משבצת השידור של יום שלישי בשעה שמונה בערב הוכיחה ששלש רשתות יכולות להצליח במקביל, אולם במקרה של Moms היא הייתה צריכה להיאבק רק ב The Voice ("רוקדים עם כוכבים" ו Bones לא היוו תחרות) ולא הצליחה. גם Two Broke Girls איכזבה עם 2.8 נק' מדד. לכאורה, נתונים קצת מעל לבינוניים, אולם בהשוואה לעונה שעברה בה היא ניפקה בערב הבכורה של העונה השנייה 3.7 נק' מדד, מדובר בנפילה גדולה ומי יודע היכן הנפילה תיעצר השנה. ועוד לא הזכרתי את הפיאסקו של Hostages עם 1.8 נק' מדד בפרק הפתיחה והפסד ל Castle (וכמובן גם ל The Blacklist). ברשת חייבים להתחיל לראות כיצד הם משפרים את הערב לקראת השנה הבאה, כי נכון לעכשיו, ולאחר שבוע אחד בלבד, הוא נראה הרוס לחלוטין.

ביום שלישי הרשת אמנם שמרה על נתונים טובים של NCIS, כאשר זו ניפקה 3.6 נק' מדד, אולם צריך לזכור שמדובר בירידה לעומת 4.1 נק' מדד של העונה הקודמת כמו כן, NCIS:LA פתחה עם נתונים שנראים טובים (3.0 נק' מדד), אולם גם במקרה שלה מדובר בירידה מ 3.4 נק' מדד של השנה שעברה. הכל מתגמד לעומת ריסוקה של אחת מההצלחות הגדולות ביותר של הרשת בשנים האחרונות, Person Of Interset, אשר ניפקה 2.3 נק' מדד בלבד. הסדרה איבדה 0.6 נק' מדד לעומת פרק פתיחת העונה שעברה, ויתרה מכך, היא גם איבדה את הבכורה של משבצת השידור של יום שלישי בשעה עשר ל Chicago Fire של רשת NBC !!! וזאת למרות שרשת ABC לא הציבה מאבק עם Lucky 7, אשר סיפקה 1.3 נק' מדד. חוסר ההצלחה של הרשת במשבצת השידור הנ"ל בשנים האחרונות ממשיך וגובה קרבן קשה לרשת.

אם הידיעות של יום שני ושלישי לא הכאיבו מספיק לרשת CBS, הגיעו הידיעות על נתוני יום רביעי וריסקו אותה לחלוטין. הישרדות בסך הכל עם 2.5 נק' מדד, כלומר, התכנית עם נתונים בינוניים בלבד. עם זה הרשת עוד יכלה לחיות, אבל סדרה נוספת שלה, אשר היוותה עוגן, CSI, איבדה גובה לחלוטין עם 2.1 נק' מדד, וגם הפעם היא איבדה את הבכורה לרשת NBC עם Law&Order:SVU (אל מול 2.8 של התכנית של רשת NBC ואף ירדה מ 2.5 נק' מדד אותם השיגה בפרק הפתיחה של העונה שעברה). אבל הידיעות הקשות לא הפסיקו בנקודה הזאת, אלא גם בסדרה נוספת בה הרשת רואה עוגן חשוב, הסדרה Criminal Minds, אשר הניבה בך הכל 2.8 נק' מדד לפרק פתיחת העונה שלה (ירידה מ 3.1 נק' מדד בעונה הקודמת).

רשת CBS יכולה להיות מרוצה מנתונים של שתי משבצות שידור מתוך עשר בשלשת הימים הראשונים של עונת החורף 2014-2013 (How I Met Your Mother ו NCIS). ועבור רשת שרגילה להיות תמיד בראש, מדובר בנפילה כואבת.

אם לפני שלש שנים לרשת CBS היה ערב יום שישי מוצלח, הרי שבשנים האחרונות עושה רושם שיום שישי הפך לבית קברות לסדרות, גם עבורה. מלבד Blue Bloods, שעושה רושם שכוחה (עדיין) במותניה עם נתונים מעט מעל לבינוניים, הרי ש Hawaii Five-O לא סיפקה את הסחורה וכך גם Undercover Boss. הרשת איבדה ערב נוסף בתחילת שנה איומה.

יום ראשון המשיך את תחילת השנה האיומה של הרשת, כאשר The Mentalist ו The Good Wife המשיכו את העונה הקודמת עם נתונים גרועים וקיימת אפשרות גבוהה מאד, שאולי מדובר בעונות האחרונות של שתיהן ואז הרשת תצטרך לבנות ערב נוסף כמעט מאפס, כאשר The Amazing Race ניפקה נתונים מחרידים.

בסופו של דבר, על פי השבוע הראשון של העונה החדשה, רשת CBS מביטה אל עבר העונה הבאה ורואה שעליה, ככל הנראה, לבנות מחדש את ימים שני, רביעי, שישי וראשון. ומדובר ברשת היציבה והמצליחה ביותר מחמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות בעשור האחרון. כישלון טוטאלי, כאשר ביום חמישי עדיין לא ברור אם The Crazy Ones תצליח לשרוד (למרות הצלחה ראשונית), בעיקר משום ש The Big Bang Theory תפסיק להוביל אליה החל מהשבוע ובשל העובדה ש"שני גברים וחצי" ו"אלמנטרי" לא הראו סימנים שהם עומדים להיות הצלחה עבור הרשת. ואז, יכול להיות שברשת יצטרכו "לטפל" גם ביום חמישי.

לסיכום, נשאלת השאלה, האם כל רשת עמדה במטרה הראשונית שלה לפני תחילת העונה ?

רשת NBC רצתה להצליח במסגרת השידור של שעה עשר בערב לפחות ביום שני, ונכון לעכשיו, היא הצליחה בימים שני עד רביעי. כלומר, מדובר בהצלחה גדולה.

רשת ABC רצתה להשיק בהצלחה את MAOSHIELD, ולא משנה מה קורה לשאר התכניות החדשות שלה, הכל היה תלוי בהצלחת התכנית הזאת. מהבחינה הזאת, הרשת נחלה הצלחה טובה מאד.

רשת FOX רצתה להשיק בהצלחה את Brooklyn Nine-Nine. לא משנה עד כמה ברשת גאים בהצלחת Sleepy Hollow בתחילת דרכה, ברשת עשו הרבה בכדי להשיג את אנדי סאמברג ואנדרה בראואר בכדי להשיק קומדיה אחת מוצלחת. בשבוע הראשון הקומדיה הושקה בצורה סבירה עד בינונית, אולם בשבוע הראשון שהיה לה תחרות היא קרסה ולכן, ברשת נכשלו במטרה שהציבו לעצמם.

רשת CBS רצתה להגן על שמונה הקומדיות שלה ובמיוחד על הקומדיות החדשות שלה. ערב יום שני היה כישלון עבור הרשת. יום חמישי השאיר טעם טוב יותר, אולם בשבוע הבא לוח המשדרים משתנה, כאשר לפני The Craze Ones תשודר The Millers ולא The Big Bang Theory ולכן עוד מוקדם לקבוע באופן ודאי. נצטרך להמתין לנתוני השבוע הבא בכדי להיות חכמים יותר. בכל מקרה, לאור הכישלון ביום שני, הצלחה גדולה הרשת כבר לא תראה. לכל היותר, מדובר בהגעה קרוב ליעדים ולא להשיגם באופן מושלם.

דרך אגב, רשת ה CW, למי שמעוניין לדעת, שמה לה למטרה להצליח עם סדרה חדשה אחת. זהו. זו המטרה שלה, עם דגש על הסדרה Reign, ככל הנראה, בכדי להראות שהיא לא בנויה רק על סדרות ערפדים וגיבורים. לא נצטרך להמתין זמן רב בכדי לראות אם היעד הושג.


הכתבה מבוססת בחלקה (הקטן) על כתבה של נלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

אין תגובות: