יום שני, 20 באוגוסט 2012

שלב סיכום סדרה, Alcatraz: מיחזור.



אחד מהיוצרים הגדולים ביותר בחמש עשרה השנים האחרונות הוא ג' ג' אברהמס. בין היצירות הטלוויזיוניות שלו ניתן לציין את Alias, Lost ו Fringe וביצירות קולנועיות ניתן לרשום את: "משימה בלתי אפשרית 3" והחידוש ל "מסע בין כוכבים" משנת 2009. לא פלא שרשתות הטלוויזיה מחזרות אחריו בכדי שיצור עבורן סדרות טלוויזיה. רשת FOX הייתה הראשונה לעשות זאת לאחר כשלון הסדרה הקודמת שלו, Undercovers, ברשת NBC. לאחר עונת הפיילוטים של השנה שעברה הודיעה הרשת כי בעונת 2012-2011 נחזה בסדרה החדשה שלו: Alcatraz.

צריך לציין זאת כבר בהתחלה: ברשת לא היו בטוחים לגבי הסדרה ושאלת הפיכתה מפיילוט לסדרה נותר לוט בערפל עד כמעט לרגע האחרון. הוכחה לכך גם ניתנה בכך שברשת החליטו לעלות לאוויר עם הסדרה רק בחודש ינואר, כלומר בחצי השני של העונה. הסיבה לכך הייתה שמשבצת השידור שיועדה לה ביום שני הייתה תפוסה על ידי Terra Nova, שעלתה לפניה מאחר והיא המתינה לכך שנה וחצי וברשת חשבו שלהמתין עוד ארבעה חודשים יגרום לפרויקט לאבד מזוהרו. בסופו של דבר, שתי הסדרות בוטלו לאחר עונה אחת בלבד של שלשה עשר פרקים בלבד.

הסדרה מתחילה כאשר הבלשית רבקה מדסן (שרה ג'ונס) ממשטרת סאן פרנסיסקו רודפת אחרי פושע ביחד עם השותף שלה. המרדף מגיע לגג ולאחר שהפושע מצליח לדלג מגג לגג, שותפה של מדסן מחליק ונאחז בצינור מים בכדי לא ליפול. הפושע לא בורח, אלא חוזר וגורם לנפילת השותף ולמותו. לכאורה מדובר במקרה פשוט, אולם מהר מאד רבקה נשאבת אל חקירה גדולה הרבה יותר.

ב 21 במרץ 1963 נסגר בית הכלא האמריקאי "אלקטרז" והפושעים שאוכסנו בו הועברו משם. לפחות זו הייתה הגרסה הרשמית. מסתבר ש 302 האסירים והסוהרים שהיו במקום נעלמו ועכשיו, כחמישים שנים לאחר מכן, הם חוזרים אבל נראים בדיוק כפי שהם נראו בשנת 1963. רבקה מאמצת לה שותף בדמות ד"ר דייגו סוטו (ג'ורג' גארסיה הזכור מהסדרה Lost), מומחה למתרחש בכלא והשניים חוברים לסוכן אף.בי.איי בשם האוזר (סם ניל) ואישה בשם לוסי (פארמינדר נאגרה, אותה ניתן היה לראות בסדרה E.R) בכדי לאתר את החוזרים, אשר מתברר שגם לאחר חזרתם ממשיכים לפשוע, אחד מהם אף יורה בלוסי בליבה ומכניס אותה לתרדמת עמוקה. אולם למרבית הפשעים יש מניע מאחוריהם.

במהלך העונה מתברר לחבורה כי טומי מדסן, סבה של רבקה, היה אסיר בכלא לאחר שרצח את סבתה, וכי הוא משחק תפקיד מכריע בכל הסיפור. כמו כן, מתברר כי מפקד הכלא ערך ניסויים באסירים כשיש לו מטרה מאחוריהם. לצערם של חובבי הסדרה, גם לאחר שהסדרה מסתיימת בתום שלש עשרה הפרקים הסיבה לכך נשארת עלומה היות והסדרה לא קיבלה עונה נוספת.

מבחינת הרעיון, לא מדובר ברעיון מקורי, אלא במחזור של מספר רעיונות. אין בכלל ספק שהסדרה היא הכלאה של הסדרה הנהדרת 4400, אשר סיפרה את סיפורם של 4400 אנשים שנעלמו לתקופה מסוימת ולאחר מספר שנים הם חוזרים כאילו כלום לא קרה, אבל עם כוחות, במקרה של Alcatraz הכוחות הן ריפוי עצמי מהיר בשל העובדה שהוכנס לדמם ברזל. הסדרה השנייה שניתן להרגיש את השפעתה היא כמובן Lost, שהמבנה שלה הועתק לסדרה החדשה של אברהמס ובמיוחד השימוש בפלשבקים לשנות השישים. וזו גם אחת הסיבות שהסדרה לא הצליחה. צופי הסדרה, שרבים מהם, אם לא כולם, צפו בשתי הסדרות זיהו שמדובר במחזור חומרים ולא התחברו לסדרה, למרות שלולא היינו נחשפים לשתי הסדרות הנ"ל ניתן היה להצביע על רעיון מעניין, במיוחד לאור המיתוס הגדול סביב הכלא, שגם הפושע המהולל "אל קפונה" שהה בו.

לא עזרה לסדרה העובדה שאברהמס הביא לסדרה החדשה שלו את ג'ורג' גארסיה שעבד איתו בסדרה Lost ומשתי סיבות. לפי דעתי, אסור ליוצרים לייבא שחקנים מסדרות קודמות שלהם, במיוחד לא מסדרה מצליחה כל כך. הסיבה לכך היא, שתמיד הצופים יעשו את ההשוואה לסדרה הקודמת ולצערי Alcatraz לא מגיעה לרמה של Lost.

סיבה נוספת לכך שליהוקו של גארסיה הייתה טעות היא בכך שלא נוצר מתח מיני בין שני כוכבי הסדרה. אחת הסיבות ש Lost הצליחה הייתה המתח המיני בין ג'ק לקייט ומאוחר יותר המשולש בין ג'ק-קייט וסוייר. ב Fringe המתח המיני בין פיטר לאוליביה היה קיים החל מהפרק הראשון של הסדרה וגם הוא סייע לה. ליהוקו של גארסיה סתם את הגולל על כך. נכון, זו אבחנה שטחית אבל לצערי גם נכונה. אף אחד לא היה מאמין ששרה ג'ונס הייתה יוצאת עם גבר כגון גארסיה. לא עזרה העובדה שבהפקה לא הכניסו בשלש עשרה פרקי העונה הראשונה דמות נוספת שתוכל להיות מושא אהבה עבורה.

בעיה נוספת שהסדרה סבלה ממנה הייתה משבצת השידור שלה. הסדרה שודרה ביום שני בשעה תשע. צריך לזכור מספר דברים: Terra Nova ששודרה עד סוף חודש דצמבר ולא הניבה נתונים טובים עבור הרשת הצליחה להרוס את נתוני הרשת של יום שני של רשת FOX, כולל את הסדרה "האוס", שגם היא בוטלה בתום העונה. כאשר Alcatraz עלתה לאוויר בחודש ינואר היה עליה להיאבק ברשת CBS וגם ברשת NBC שהעמידה מולה את The Voice ומאחר והצופים כבר סיגלו לעצמם הרגלי צפייה ומדובר בסדרה לא פשוטה, הסדרה איבדה גובה בתדירות גבוהה. לפי דעתי, אסור היה לרשת לעלות עם הסדרה בחצי השני של העונה, אלא להתחיל את העונה איתה, לפני שהצופים גיבשו לעצמם הרגלי צפייה, וכאשר "האוס" עוד הייתה כוח כסדרה מובילה. מי יודע, אולי השיבוץ הזה היה מסייע גם ל"האוס" לשרוד עונה נוספת.

לסיכום, מדובר ביצור כלאיים על פי רעיונות מסדרות אהובות. התסריט של הסדרה, אשר שמר על התבנית של Lost, היה מעניין אך מעצבן בשל החזרה על הפלשבקים מדי פרק ובמספר מקרים רב במהלך הפרק. כולי תקווה שג' ג' אברהמס ייגמל מכך בסדרות עתידיות שלו, משום שהיצירה הזאת היא לא אחת מהטובות שלו.

אז, לראות או לא לראות ?
לדלג עליה, במיוחד לאור העובדה שכל השאלות שליוו את הסדרה במהלך העונה הראשונה נשארות פתוחות ואף בדקות האחרונות נפתחות שאלות נוספות. כמו כן (זהירות ספויילר), בשניות האחרונות רבקה מדסן כביכול מתה, אם כי סביר להניח שבמידה והסדרה הייתה מקבלת עונה שנייה סביר להניח שבהפקה היו מוצאים דרך להחזירה לחיים.

2 תגובות:

נילי אמר/ה...

מסכימה עם כל מילה.
סדרה מיותרת.

אנונימי אמר/ה...

דווקא חורחה גרסייה היה נקודת האור היחידה בסדרה המשעממת הזו, הוא היה האתנחתא הקומית כהמשך לתפקיד שעשה באבודים, חבל שחוץ ממנו לא היה שום דבר מעניין בסדרה, פרט אולי לכוכבת המצודדת...