יום ראשון, 27 בינואר 2013

ביקורת: מיני סדרה, Spies Of Warsaw: לא מה שאתם חושבים.



כאשר השם "ורשה" מוזכר בישראל, רבים מעלים בדעתם את מראות גטו ורשה בזמן מלחמת העולם השנייה. אז זהו, שהמיני הסדרה הבריטית, אשר שודרה לפני מספר שבועות לא עוסקת בנושא היהודי, לפחות לא באופן בלעדי. נכון, אירועי המיני סדרה מתרחשים במהלך השנים האחרונות לפני תחילת מלחמת העולם השנייה ואכן, ישנן שתי דמויות יהודיות טרגיות  אך מדובר בסיפור שונה.

Spies Of Warsaw מתימרת להיות דרמת ריגול, אך בפועל מדובר ביותר דרמה מאשר בריגול. מיני הסדרה מתמקדת בזאן פרנסואה מרסייר (דייב טננט), מרגל צרפתי שקיבל את המשימה לדווח על הנעשה בחזית הפולנית. זאן מגלה מהר מאד שהגרמנים מתכוננים לפלוש לפולין ושהם עתידים גם לפלוש לצרפת דרך בלגיה (מהלכים שאכן קרו במלחמת העולם השנייה), אך הבוסים שלו לא כל כך מאמינים לו, עד אשר גרמניה פולשת לפולין ב 1 בספטמבר 1939, אבל אז כבר מאוחר מדי. במהלך כל המיני סדרה גורמי הביון הגרמנים והוסבייטים מנסים לתפוס אותו, אך ללא הצלחה.

בפן האישי, מרסייר פוגש בעורכת דין בשם אנה סקארבק (ג'נט מונטגומרי), אשר משמשת כפילגש לגולה רוסי בשם מקס, הימים הם ימי סטאלין הקשים ומשפטי הראווה במוסקווה, השניים מתאהבים, אך לאחר שמקס נעלם אנה חושדת שידו של ז'אן היתה בדבר ומנתקת איתו את הקשר. לקראת סוף המיני סדרה, השניים מיישרים את ההדורים וז'אן מנסה להבריח את אנה ביחד איתו מחוץ למדינה בכדי שיוכלו לחיות ביחד.

למרות שלכאורה מדובר בדרמת ריגול, קצב האירועים בו הוא איטי להחריד. האירועים אמנם מתפרשים על פני שלש ערים מרכזיות כגון ורשה, ברלין ופאריס, אך הקצב שבו האירועים מתוארים הוא כה איטי, שלעיתי הצופה יוצא מאיפוס ומאבד את הסיפור אחריו הוא עוקב. מהבחינה הזאת, היה עדיף לו הסיפור היה נשאר כספר של אלן פיורסט ולא היה מקבל עיבוד טלוויזיוני.

הבריטים ידועים באיכות הסדרות שלהם, ורק לאחרונה המלצתי לצפייה על שתי מיני סדרות מעולות שהם העלו: Secret State ו Restless, אך בכל מה שקשור למיני הסדרה הזאת, העריכה, במיוחד בחלק הראשון של המיני סדרה נעשית בצורה גרועה והצופה לא מבין במשך זמן רב במה בדיוק המיני סדרה עוסקת.

גם מערכת היחסים בין אנה וז'אן מוצגת בצורה לא קוהרנטית וברורה. הצופה מקבל קטעים בלבד ממערכת היחסים ולא כל כך מעבד את התהליך שהדמויות עוברות. אפשר להבין אהבה ממבט ראשון, אך הצופה מקבל תחושה ששתי הדמויות נפגשות ומיד הגיבור הגדול, המרגל הדגול, נשבה בקסמיה של אנה ואף נופל לדיכאון גדול, כאשר מערכת היחסים ביניהם עולה על סרטון. בכך המיני סדרה הופכת למעט בלתי אמינה.

לא קראתי את הספר עליו מבוססת המיני סדרה, אך סביר להניח שהאירועים מוצגים בצורה יותר ברורה. נכון, מדובר במיני סדרה בת שלש שעות בלבד, אך ניתן היה ליצור מוצר איכותי יותר. אם היה צורך בכך, אולי היה ניתן ליצור פרק נוסף בין שעה וחצי ובכך לאפשר "זרימה" טובה יותר של החומר.

בכל מה שקשור לשחקנים, יש בעיה קלה. דייב טננט וג'נט מונטגומרי אמורים לגלם שני שחקנים מאוהבים, אך בפועל לא נראית כימיה בין השניים. השניים נראים כקוביות קרח אחד ליד השני ולא כזוג מאוהב ואם במקרה של טננט זה קצת מובן (הוא מגלם דמות של מרגל), הרי שלגבי מונטגומרי אפיון הדמות בצורה שכזאת פוגע בה. יכול להיות שכך הדמות מתוארת בספר, אך על המסך זה מפריע לצופה. אפילו בסצינת הסקס ברכבת השניים לא נראים מאוהבים, אלא יותר כזוג שמצא את עצמו בסיטואציה מינית. חבל, כי מדובר בצמד שחקנים טוב מאד, אך ככל הנראה, הליהוק של השניים למיני הסדרה הזאת היה בעייתי במקרה הטוב.

אז, לראות או לא לראות ?
אני לא מאמין שאני אומר זאת על סדרה בריטית, אבל התשובה שלי היא: לא לראות. הרעיון מעניין, אך המוצר הסופי לא מספיק טוב. הליהוק של הסדרה היה לא מספיק טוב (בלשון עדינה) בכל מה שקשור לצמד הראשי שלה, העריכה בעייתית ולכן הצופה מקבל מוצר, שהיה עדיף לו היה מסתפק בקריאת הספר ולא צופה במיני סדרה. חבל, בהפקה יכולים היו לייצר מוצר איכותי יותר.

אין תגובות: