יום שני, 7 בינואר 2013

מדוע רשתות כבלים בתשלום "אפשרו" ל Netflix "לקחת" את כל הסרטים ?



לפני מספר שבועות, Netflix הדהימה את עולם הטלוויזיה העסקי בכך שחתמה על עסקת ענק עם חברת "וולט דיסני", אשר יעבירו לרשותה מאות של סרטים של החברה בעבר ובעתיד, החל מסרטי האנימציה כגון "היפיפיה הנרדמת" ועד סרטי "מלחמת הכוכבים", הרחק מביתם ב Starz. השוק הגדול לא היה בכך שאולפני ענק מרשה שסרטיו יגיעו ל Netflix, מצב זה נמשך במשך שנים. מה שהפך את העסקה בת 300 מיליון דולר לעסקה כה קריטית היא העובדה שמדובר בפעם הראשונה הוחלט לעקוף את חברות הכבלים לטובת פלטפורמה דיגיטלית פחות מרכזית. מדובר בהתחלת אלטרנטיבה לערוצי כבלים כגון HBO, Showtime ו Starz. למרות שרבים רואים בכך ניצחון גדול ל Netflix, אחרים חושבים שמדובר בסימן שסרטים הפכו לפחות חשובים עבור חברות כבלים בתשלום והם מתרכזים יותר בהפקת סדרות. למרות זאת, את כל תשומת הלב שרשת HBO מסדרות כגון:True Blood ו The Sopranos ורשת Showtime מסדרות כגון Dexter ו Homeland, נראה שסרטים עדיין חשובים מאד להם. למען האמת, מנהלי חברות הכבלים הודו שבמובנים רבים, סרטי קולנוע חשובים לחברות הכבלים לפחות כמו הסדרות.

הדעה השנויה במחלוקת בשנים האחרונות גורסת שלחברות הכבלים בתשלום הסדרות הן לא רק תוספת עבור המנויים, אלא "המנה העיקרית". להיטים כגון The Sopranos ו Sex and the City הן הסיבה לכך שרשת HBO התרברבה שמדובר בסדרות שהן מעל למה שמשודר בטלוויזיה. וכאשר רשת Showtime החליטה בשנת 2008 לא לחדש את עסקת הסרטים שלה עם: Paramount, Lionsgate ו MGM, היא הסבירה שהכסף שהיה מופנה לעסקאות הללו ישומש בצורה טובה יותר בהפקות מקור. (נראה שזה עבד: לרשת Showtime היו כ 16.5 מיליון מנויים בתחילת שנת 2009, היום יש לה מעל ל 22 מיליון, עלייה של למעלה מ 30% - למרות שעדיין רשת HBO עולה עליה עם למעלה מ 30 מיליון מנויים) אך מייקל לומבארדו, נשיא המחלקה להפקות המקור ברשת HBO אמר שלמרות כל הבאז סביב הסדרות והפקות המקור של הרשת, מנויי הרשת עדיין מצפים לקבל סרטים חדשים. ולכן הם ממשיכים בעסקאות עם אולפי FOX, Universal, Warner Bros והחל מהשנה הבאה גם Summit.

כמו כן, נראה כאילו הסרטים הם כמו הסם שמנהלי הרשת מעניקים למכורי הצפייה שלהם. "מחקר שלנו בקרב המנויים בשעה שנשאלו לסיבות החתימה על המנוי, המנויים טענו כי לסדרות ולסרטים יש מעמד שווה" ממשיך לומבארדו "סרטים חדשים גם קל לשווקם למנויים" מאשר סרטים ישנים יותר משם שהצופים "נהנים יותר ממוצרים בלעדיים שלנו". באשר למוצרים יחודיים כגון Girls ו Game of Thrones, לומבארדו מציע שהם "הלחם והחמאה של הרשת, אשר מונע מהמנויים לעזוב כשמצב קשה". אצל Netflix, סארנדוס טוען כי למרות העסקה החדשה שלהם עם "דיסני", הפצת סרטים היא לא השירות הראשי של שירות ה Streaming. שבעים אחוז מהצופים הם צופי סדרות ורק פחות משליש הם צופי הסרטים. אז מדוע לשלם סכום כה גדול כאשר הטלוויזיה היא הגורם המשמעותי יותר עבורם ? במקרה של "דיסני", מומחים רבים מציעים שהקריצה לכיוון הילדים תשתלם בכך שתגרום להורים רבים להצטרף אל Netflix או להישאר איתם. יתרה מכך, סארנדוס גורס שהעסקה התבצעה בכדי שהמנויים לא ירצו לעזוב ברגע שהם יעשו מנוי ל Netflix. כלומר, העסקה נעסקה ברובה בכדי לשמר את הלקוחות שלהם.

רשתות כבלים בתשלום צריכות ערבוב של סדרות וסרטים כאחד, אבל עבורם, האחוזים של כל צד משתנים, בדרך כלל בשל ההכרח: יש להן יותר מדי שעות למלא בכדי להסתמך רק על הסדרות שלהן. הביטו טוב על כל פרסומת ש DirecTV או שאר הרשתות משחררות בעיתוני יום ראשון, במקרה זה תוכלו להבחין שהרשתות לא משווקות עצמן כחד מימדיות, אלא כרבות ערוצים (וכיום כפלטפורמות רבות): Showtime Unlimited (שלש עשרה ערוצים !), Starz SuperPack (חמש עשרה ערוצים ! ושמונה ב HD)...כל הרשתות הללו  צריכות תכנים ושידורים חוזרים של Girls לא יעבוד עבור  HBO Family. הקו המנחה עבור מנהלי רשתות הכבלים בתשלום היא להבטיח שיש להן מספיק סרטים בכדי לתחזק את "המדפים" שלהן מלאים, אך לא יותר מדי בכדי שהן ישלמו יותר מדי להסכמים עם האולפנים, כפי שאחד מהנהלים הללו טען בראיון עוד בשנת 2007.

יכול להיות שהמשוואה הנ"ל תתפתח ותשתנה בשעה ש Netflix, Amazon, Apple ו"שחקנים דיגיטליים" אחרים בשוק, ימישכו לדחוף בכדי לנגוס מהשוק של יריבותיהן ברשתות הכבלים בתשלום, אך סביר מאד להניח שסרטי הקולנוע ימשיכו להיות חלק מחווית הכבלים (לצד סדרות). "שוברי הקופות" הללו מאפשרות ל HBO ולאחרות לשווק את עצמן כרשתות מרובות פלטפורמות ושירות עם כמעט כל מה שהצופה רוצה לראות. זו הסיבה מדוע ניתן לצפות באגרוף כשירות בתשלום (למרות שאנחנו בעידן של ערוצי ספורט כגון ESPN) או אפילו פורנו-רך ב Skinemax (למרות שאנחנו בעידן של פורנו פתוח באינטרנט). טכנולוגיה חדשה גרמה לאוהבי הסרטים להגיע מהר מאד לסרטים שהם רוצים לראות, אך לפחות כעת, ישנם עדיין צופים רבים שרוצים לדעת שהם יכולים לפתוח טלוויזיה ולצפות בסרטים ללא פרסומות בהם הם יכולים לצפות בכל שעה במהלך היום. רבים טענו בשנות השמונים שמכשירי הוידאו עומדים להרוס את תעשיית הסרטים, גורס לומבארדו, אבל תמיד היה להם ערך ועדיין יש להם.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה! היה מחכים.