יום שני, 21 בינואר 2013

שלב סיכום עונה: חצויה, עונה 3: רעיון טוב, ביצוע גרוע.



לקח להם זמן בהפקת הסדרה מתום שידור העונה השנייה, אשר הפרק האחרון שלה שודר ב 7 ביולי 2010, לעליית העונה השלישית ב 6 בדצמבר 2011 (ודרך אגב, גם לי לכתוב את הביקורת...). כלומר, כ 17 חודשים !!! צר לי לומר זאת, אך המוצר שיצא להם לא הצדיק את ההמתנה.

הבה נתחיל עם האלמנטים החיוביים. אין כמעט ספק, שהרעיון לנסות ול"שבור את הכלים" בסדרות מהסוג הזה, אשר פונות אל בני הנוער, ולשבור פורמאט שעבד עבור הצופים בשתי העונות הראשונות שלה, היה סיכון גדול.

דווקא הרעיון הכללי של העונה השלישית היה מעניין מאד. להציג את מה שקורה מאחורי הקלעים של צילומי העונה השלישית של הסדרה "חצויה 3" היה נכון. הפורמאט עבד בסדרה "טלנובלה בע"מ" לפני מספר שנים ולא הייתה סיבה שזה לא יעבוד עבור בני הנוער. הבעיה הייתה בביצוע.

אלמנט נוסף שעבד לטובת ההפקה היה, שהם הצליחו לשמור, פחות או יותר, על הקאסט הצעיר מהעונות הקודמות, רק הקאסט המבוגר עזב. בעיקר אמורים הדברים לגבי שני הכוכבים הגדולים של הסדרה, יון תומרקין וידידיה ויטל.

אלמנט חיובי נוסף שראוי לציין הוא ההתקדמות הנהדרת שעשתה מאיה שואף כשחקנית מהעונה הראשונה ועד לעונה השלישית. כמו כן, התוספת של מירב פלדמן כעלמה, אחותו של אבי, הייתה טובה מאד ומעניין לראות כיצד היא התקדמה מתפקיד קטן בסדרה הבורר, דרך היותה מנחה בערוץ הילדים ועד לתפקיד שלה בחצויה 3, תפקיד שהוכיח שהיא שחקנית טובה.

זהו. עד כאן האלמנטים החיוביים הבודדים של העונה השלישית של חצויה. ניסיתי למצוא אלמנטים חיוביים נוספים ולא הצלחתי.

בקטגוריית האלמנטיים השליליים צריך להדגיש במיוחד את נושא הליהוק. בראש ובראשונה ניתן לציין את הליהוק של שמואל וילוז'ני כמני, המפיק של הסדרה ובמיוחד של שי אביבי כשאול, המומחה לענייני רוחות רפאים. למרות שמדובר בשחקנים טובים, לפי דעתי, המשחק שלהם בסדרה היה מוגזם, במיוחד הדברים אמורים לגבי שי אביבי, שלעיתים זה נראה כמו פארודיה על דמויות דומות מעולם הטלוויזיות והסרטים האמריקאי. במידה וזו הייתה ההנחייה של הבמאי סימן שבאמת הם לא יודעים לצלם סדרה, ובמידה וזו לא הייתה ההנחייה הבמאי היה חייב לתקן את המשחק של השחקנים שיהיה אמין יותר.

גם בגזרת הקאסט הצעיר נעשו טעויות בליהוק. מאור שוויצר לוהק לתפקיד רובי, אשר לתוכו נכנס רוחו של המכשף אקו וצר לי, אך מדובר בליהוק גרוע. נכון, מאור נראה טוב, אך הוא נראה מלוקק ומאד לא אמין לאורך כל העונה. יתרה מכך, לא הייתה כימיה בכלל בין עמית למאור וזו בעיה, משום שבמשך כמעט שני שליש מהעונה היא הייתה אמורה להיות מאוהבת בו. כאשר עמית ניצבה מול יון ראו את הכימיה, גם כאשר השניים כבר לא היו זוג במציאות. נכון, יש להם היסטוריה וזה הקל עליהם, אך שחקנים שמשחקים צמד אוהבים (גם אם מזויף) חייבים שיהיה ביניהם כימיה.

ואם כבר מדברים על עמית. מישהו מוכן להגיד לי כיצד עמית פרקש קיבלה את התפקיד הראשי בסדרה ? משום שאני לא רואה סיבה טובה אחת. גם בעונה השלישית שלה עמית נראתה במרבית העונה כמי שמדקלמת טקסטים ולא משחקת. זה בלתי אפשרי, כאשר מדובר בכוכבת הראשית של הסדרה. בשתי העונות הקודמות יון תומרקין וידידיה ויטל, אשר ניצבו לצידה השכיחו זאת במעט, אך בעונה השלישית ידידיה ויטל קיבל סיפור משנה די נפרד והאמת אודות משחקה של עמית התגלתה מהר מאד. זה היה מאד אירוני כאשר שמעו את הדמות של מאיה מתלוננת כיצד עמית קיבלה את התפקיד הראשי, או שאולי זו הייתה הכוונה.

רוצים עוד ? בבקשה. לארה ווסברג בתור אלינור הייתה פשוט מזעזעת. זה היה כאילו נתנו לילדה קטנה להראות על המסך. אז נכון, גם במקרה שלה היא נראית לא רע, אבל איך היא עברה את מבחן הבד ? גם במקרה הזה ניתן להצביע על אירוניה מסוימת, כאשר בפרק הפתיחה מנסים למצוא תחליף לליאו לאחר שכביכול יון תומרקין לא חוזר והמפיק והבמאי טוענים שראו את כל השחקנים שיש ואין יותר היצע טוב. ואני שואל, אין יותר שחקניות שנראות טוב ויודעות לשחק ? יעל גרובלס שהפציעה לקראת תום העונה הראתה כיצד עושים זאת נכון, אז סימן שיש. דרך אגב, סצינות הנשיקה בין הדמויות של דני ואלינור נראו כל כך מאולצות ומביכות שהיה עצוב לצפות בזה.

בואו גם נפתח את הדיון לגבי הדמות של דני. בתחילת העונה דני מציין שהוא רוצה מושא אהבה בעונה השלישית והפעם הוא קיבל את אלינור, לאחר שהיה מעין משולש אהבים קצר עם הדמות של ידידיה (לא ממש). ברי, הבמאי, מציין בפניו שהצופים לא מעוניינים לראות אותו עם מישהי והוא צדק. מי התסריטאי הטיפש שהחליט להצמיד לו בחורה ועוד לנצח במאבק שחקנים כמו קובי פרג' (נכס לכל סדרה ותוכנית) וידידיה ויטל ? במיוחד כאשר דני לשמן הוא שחקן מוגבל מאד.

גם התסריט של העונה היה בינוני במקרה הטוב ועובדה זו באה לידי ביטוי במיוחד משום שהרעיון הכללי של העונה היה טוב ואולי אפילו טוב מאד. נושא הערפדים די מיצה את עצמו. רק דוגמא קטנה: יון נמצא בארה"ב בפרק הראשון, כאשר הוא מצלם סדרה ואז הוא מקבל חיזיון שעמית בסכנה ומיד חוזר לארץ. למה לא להעביר 5 או 6 פרקים כאשר יון בארה"ב ? למה למהר ולהביא אותו לישראל ?

גם הצורה שבה סיימו את העונה הייתה בעייתית. הידיעות גורסות שלא תהיה עונה רביעית לסדרה. אני מבין שבהפקה רצו לסיים את הסדרה עם סיפור גדול ולאחר שבתחילת הפרק האחרון הסיפור של אקו הסתיים בהפקה החליטו ליצור סיפור לפיו העובדה שכאשר עמית מחזירה את יון מעולם המתים הוא הופך לאיטו לערפד. אז נכון, הצעד היה מעט מפתיע, אבל כך לסיים סדרה עבור קהל הצופים המסור שלה ? אני לא טוען, שהיה צריך לנסות ולסיים עם חתונה והפי אנד, אבל אתה לא הורס כך את הדמות של יון, שלמעשה החזיקה את העונה כולה מאחר והתפקיד של ידידיה הוקטן, פשוט לא עושים דבר שכזה. ואם כבר מדברים על הסצינה האחרונה של הסדרה, מי שם את הדם המזויף על גרונה של מאיה ? אפילו לצופה ההדיוט זה נראה כמו צבע.

נקודה נוספת לרעת התסריטאים היא השימוש הרב בפלשבקים. לפני שש או שבע שנים, בתקופה ש"אבודים" עדיין שודרה ברשת ABC, שימוש רב בפלשבקים עוד היה טרנדי, אך כיום זה די מאוס. פעם או פעמיים במהלך עונה זה סביר, אך כאשר מדי כמה פרקים משתמשים באלמנט הזה לצופה זה קצת מעצבן.

צריך גם לציין את העובדה שמאיה שואף נעדרה לפרקים רבים מדי, כאשר התירוץ היה שהיא עברה לשחק בחו"ל. כאשר השחקניות הראשיות בסדרה הן: עמית פרקש, לארה ווסברג וגם אגם רוטברג, העדרה של מאיה שואף היה קריטי. כשהיא לא הייתה על המסך, איכות המשחק של הצוות הנשי הייתה נמוכה מאד. היו חייבים לשנות את התסריט (כפי שניסו להראות זאת במהלך העונה) בכדי להחזיר אותה בהקדם האפשרי.

לסיום, נראה שהיה ניסיון לצאת מעט החוצה מהאולפן ולקיים צילומי חוץ, אבל למה להסתפק בלוקיישן אחד או שניים, כאשר נראה היה שצילמו אותם בזה אחר זה ? אם כבר עושים זאת, אז שיעשו זאת עד הסוף.

אז, לראות או לא לראות ?
עבורי מדובר באכזבה. להגיע עם רעיון טוב ולפשל בצורה שכזאת ? במיוחד כאשר עבר זמן רב מאז צילומי העונה השנייה לשלישית, כלומר, היה זמן לעבוד עליה ולשדרג אותה. ולכן, התשובה שלי היא: לא, דלגו עליה (למרות שאני מאמין שמעריצי הסדרה לא יפספסו אותה). ערוץ ניקלודיאון האמריקאי היה חלק מההפקה, לפחות על פי הקרדטים, ולאחר צפייה במוצר שהוא חתום עליו, קשה לי להאמין שהוא הסכים לכך. הערוץ שידר באותה תקופה את העונה השנייה של House Of Anubis וההבדל בינה לבין העונה השלישית של חצויה היה הבדל של שמיים וארץ מבחינת רעיון, תסריט ובעיקר משחק. הגיע הזמן שהסטנדרטים של צוות ההפקות יהיה גבוה יותר ולא יסתפק בשחקנים יפים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה המצב של once upon a time מבחינת הצלחה? האם אתה צופה לה עוד שנים קדימה? תודה

אנונימי אמר/ה...

תודה על האזהרה!