יום שני, 20 באוגוסט 2012

שלב סיכום סדרה: Terra Nova: פרויקט יומרני מדי.



אולי רבים לא ידעו זאת, אבל הסדרה Terra Nova הייתה מיועדת לעלות בעונת 2011-2010. כלומר, הסדרה פותחה במשך כשנה וחצי עד אשר עלתה לאוויר לראשונה ברשת FOX ב 26 בספטמבר 2011. הבאז שהסדרה קיבלה היה עצום והיו לכך 2 סיבות עיקריות: העובדה שסטיבן שפילברג עמד מאחורי הפרויקט ובשל העובדה שלסדרה היה תקציב גדול. לפי דעתי, זו גם אחת הסיבות שהסדרה נכשלה. כאשר קיימת ציפיה כל כך גדולה במשך כל כך הרבה זמן הר הציפיות רק עולה והמוצר הסופי לא יכול להשתוות למה שמצופה ממנו.

במידה ומביטים על הסדרה במבט אובייקטיבי ניתן להגיד עליה שהיא חביבה ולא יותר מכך. בהפקה ניסו לרכב על הגל של שני נושאים מרכזיים מעניינים: המסע בזמן והישרדות בעולמות חדשים. כפי שאני רואה את הדברים, הפרויקט היה יומרני מדי, משום שבסופו של דבר מדובר בסדרת מדע בידיונית עם תקציב גבוה יותר. הסיבה לתקציב הגבוה היא, ש Terra Nova שודרה בערוץ ברודקאסט (FOX) ולא ברשת כבלים כגון Syfy, שלמעשה שם היה מקומה. הבעיה היא, שבשל התקציב הגדול שלה היא לא יכלה להיות משודרת ברשת Syfy ולכן גם כאשר לאחר שהסדרה בוטלה צצו שמועות שקיים סיכוי שרשת Syfy תציל אותה ותעניק לה עונה נוספת, קשה היה לקחת את אותן שמועות ברצינות.

קצת מוזר לומר זאת עליה אבל, מדובר בסדרה יקרה עבור רשת כבלים, אך גם יקרה מדי עבור רשת ברודקאסט, בשל העובדה שהיא לא ניפקה נתונים מספיק גבוהים. למרות התחלה סבירה, הסדרה סבבה סביב 2.0 נק' מדד ובכך גם הוכיחה שהיא לא סדרה שפונה לכל המשפחה, כפי שברשת FOX קיוו, אלא פונה לקהל מסוים, הקהל שצופה בסדרות ובסרטי מדע בידיוני.

עובדה נוספת שלא סייעה לסדרה הייתה משבצת השידור שלה. גם במקרה הזה ניתן להבין את השיקול של רשת FOX. ברשת חשבו שיש להם סדרה לכל המשפחה ולכן שיבצו את הסדרה לשעה שמונה ביום שני. לשם כך, הסדרה "האוס" הוזזה לשעה תשע. בכך ברשת ביצעו שתי טעויות חמורות, אשר עלו להם בשתי הסדרות. ראשית, Terra Nova הייתה פרויקט יומרני מדי בכדי להתחיל איתו את הערב. לפי דעתי, היה ראוי להשאיר את "האוס" בשעה שמונה ואת Terra Nova לשדר בשעה תשע. בפועל, הנתונים הבינוניים של Terra Nova השפיעו על "האוס" ושתי הסדרות בוטלו בתום העונה שלהן ( Terra Nova הסתפקה ב 13 פרקים בלבד ) בשל נתוני רייטינג לא מספיק טובים.

בעיה גדולה עוד יותר הייתה הנפילה הגדולה באיכות מפרק הפיילוט הכפול לשאר פרקי העונה. לצופה הממוצע נראה, כי ההפקה השקיעה מאמצים גדולים מאד בפרק הפיילוט, שבפני עצמו היה בסדר גמור ואולי אפילו ניתן להגדירו כטוב ושאר הפרקים סבלו מכך. בפרק הפיילוט ניתן היה להצביע על עודפים בשחקני משנה, באפקטים ועוד... אפילו פרט פעוט כמו העובדה שבפיילוט סקיי היפה (אליסון מילר, שאולי חלק מהצופים זוכרים אותה מהסדרה הכושלת אך המופלאה Kings), שלימים מתברר שהיא מרגלת בעל כורחה, מראה את גופה החטוב בבגד ים, ככל הנראה בכדי למשוך את קהל הגברים שצופה בסדרה ומאז ? שום דבר, רק מספר נשיקות עם דמותו של ג'וש שאנון. דרך אגב, אם בשנת 2149 האוויר מזוהם כיצד בכלל היא סדרה לעצמה בגד ים מעוצב ?

הסדרה, לקוראים שעדיין לא צפו בה ושוקלים לעשות זאת, מתרחשת בשנת 2149, כאשר החברה האנושית במצב גרוע לאחר מלחמות וזיהומים, כאשר את האוויר צריך לסנן בכדי לנשום. המדענים מצאו דרך לחזור בזמן לתקופת הדינוזאורים, כ 85 מיליון שנים לאחור, והם מייסדים במקום את Terra Nova, המושבה הראשונה, ובכדי להגיע למקום צריך להיבחר בהגרלה או שיזמנו אותך בשל הכישורים שלך. משפחת שאנון, המורכבת מהאם ד"ר אליזבת (שלי קון), הבן ג'וש (לנדון ליביריון), והבנות מאדי (נעומי סקוט) וזואי הקטנה, נמצאת בין הנבחרים שנבחרו להגיע. האב ג'ים (מייקל אוהרה) נכנס למאסר לאחר שהוא מכה שוטר שרצה לקחת את בתו הקטנה זואי משום שהמשפחה ילדה יותר מ 2 ילדים. בסיוע משפחתו, ג'ים בורח מהכלא ומצליח להגיע עם משפחתו ל Terra Nova.

כאשר משפחת שאנון מגיעה ל Terra Nova היא מגלה שיש קבוצת מורדים בשם "השישיים", אשר מורכבת מאנשים שהגיעו במשלחת השישית למושבה (שאנון הגיעו במשלחת העשירית). את "השישיים" מנהיגה מירה (כריסטין אדאמס) ובעזרת לוקאס טיילור (אשלי זיקרמן, אשר כיכב בסדרה האוסטראלית הנהדרת Rush), בנו של מפקד Terra Nova, הם מעוניינים להביא את אנשיהם משנת 2149 ולבזוז את המקום. בשני הפרקים האחרונים של העונה מגיע המאבק הסופי (?) בין שני הצדדים. מדוע סימן השאלה ? משום שכרגיל בסדרות כאלו, לאחר שסוגרים את הסיפור של העונה הראשונה נפתח ברגע האחרון סיפור לעונה שנייה, שבמקרה הזה גם לא תקרום עור וגידים.

הרעיון המרכזי של הסדרה לא שונה כל כך מספרו של ארתור קונאן דויל (מחבר סיפורי "שרלוק הולמס") The Lost World, ספר שזכה למספר עיבודים ובשנת 1999 אף הפך לסדרת טלוויזיה, אשר שרדה 3 עונות. בסיפור המקורי, במאה ה 19 בעקבות תגלית של ארכיאולוג נשלחת משלחת לעולם חדש בו הדינוזאורים לא נכחדו בכדי להוכיח את קיומו. לא מדובר באותו סיפור, אך קל להבין מהיכן יוצרי Terra Nova שאבו את הרעיון לסדרה שלהם. במיוחד לאחר שמאז שיצא הסרט הראשון בסדרה סרטי "פארק היורה" בשנת 1993 הדינוזוארים הם נושא לוהט ואהוב על ידי קהל רב.

אז, לראות או לא לראות ?
חובבי סדרות המדע בידיוני יכולים לצפות בה, אך לא לטפח ציפיות גדולות. מדובר בסדרה בינונית במקרה הטוב עם פרק פיילוט סביר פלוס. כל שאר הצופים יתאכזבו מהסדרה ועדיף להם לדלג עליה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אין מה לעשות, פשוט שכחו להשקיע בכתיבה, ומהפרק השלישי (אם לא מהשני) מיחזרו שטיקים שראינו במליון סדרות ובמליון מקומות, ושם היו מבוצעים בצורה הרבה יותר טובה כמו: אמנזייה ו/או התקפת יצורים שזה ביתם על המתיישבים החדשים וכו' וכו'... חבל.