יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

שלב סיכום סדרה: The Secret Circle: לא מספיק טובה.



לאחר שהסדרה The Vampire Diaries נחלה הצלחה גדולה בעונתה הראשונה, ברשת ה CW פנו אל קווין ווילאמסון, אשר עמד מאחורי פיתוח הסדרה The Vampire Diaries, בכדי לייצר סדרת בת לסדרה. ווילאמסון שקל זאת ואף החל בפיתוח, אך במהרה המצב השתנה ווילאמסון הועבר אל פרויקט אחר של הרשת, The Secret Circle, מבית היוצר של אותה סופרת של The Vampire Diaries, ל' ג' סמית. בשל כך, The Secret Circle גם קיבלה את משבצת השידור הנחשקת ביותר, אחרי The Vampire Diaries, הסדרה הנצפית ביותר של הרשת. כלומר, בניגוד ל Ringer, סדרה נוספת שעלתה בעונה הקודמת ברשת ואשר סבלה מנתוני פתיחה גרועים, הרי שלכאורה The Secret Circle קיבלה נתוני פתיחה טובים מאד. ובכל זאת, שתי הסדרות סיימו את חייהן הקצרים לאחר עונה אחת של 22 פרקים בסך הכל, מדוע ?

הבעיה הגדולה ביותר של The Secret Circle נעוצה בקאסט הראשי שלה. לכאורה, הסדרה התאימה בדיוק עבור הרשת היות והיא עסקה בנערה צעירה, קאסי, (בריט רוברטסון) אשר אמה נספת בשריפה והיא עוברת לגור עם סבתה בעיירה צ'אנס הרבור. כאשר היא מגיעה למקום מתברר לה שהיא מכשפה ושהיא חלק מקבוצה של 6 מכשפים ומכשפות, אשר גורלם קשור אחד בשני במשך דורות ושהם יוצרים ביחד מעגל. מה יותר טוב עבור רשת שפונה לצעירים מאשר סדרה שעוסקת בצעירים ואשר מנסה לרכב על טרנד נוסף ? בעוד ש The Vampire Diaries עסקה בערפדים ורכבה על הצלחת "דמדומים" הרי ש The Secret Circle עוסקת בכשפים ויכול מאד להיות שברשת חשבו שינסו לרכב על הצלחת סרטי "הארי פוטר". בפועל זה לא עבד.

אחת הסיבות ש The Vampire Diaries הצליחה הייתה שהקאסט שלה הוא מוצלח. עוד מעט אגע בכוכבת הראשית, אבל גם הקאסט המשלים שלה עם פול ווסלי ואיאן סומרהולדר השלימו שלישיה ראשית מוצלחת. ב The Secret Circle קיבלנו שחקנים מסוג ב. כאשר הסדרה תשכח לחלוטין בעוד שנתיים או שלש לא יזכרו שחקן אחד מהסדרה, פרט אולי לבריט רוברטסון וככל הנראה היא לא תיזכר בשל המשחק שלה, אלא בשל יופיה הנדיר.

צריך לזכור שמרבית מהשחקנים כבר לא צעירים. תומאס דקר, אשר מגלם את דמותו של אדם, המכשף טוב הלב שעומד לצידה של קאסי והשניים מתאהבים, כבר בן 25 וגם הוא לא בתול בתחום. תומאס ידוע בעיקר בשל משחקו כג'ון קונור בסדרה "טרמינייטור: קורותיה של שרה קונור". פיבי טונקין בת ה 23, אשר גילמה את דמותה של פיי ה"כלבה" והילדה הרעה, שיחקה בסדרות "קרוב רחוק" ובעיקר ב H2O. שלי הננינג, דיאנה עבורכם, בת 25 ומאחוריה ניסיון באופרת הסבון "ימי חיינו" במשך 4 שנים. ג'סיקה פארקר קנדי כבר בת 28 ומאחוריה ניסיון עשיר כשחקנית אורחת בסדרות וביניהן "סמולוויל". ולבסוף, כריס זילקה, בן ה 27 שידוע בעיקר בשל תפקידו כאיש, אשר הוציא את דמותו של טדי מהארון בסדרה 90210.

אף לא אחד מהשחקנים הנ"ל הותיר חותם במשך עונה שלמה. יתרה מכך, כריס זילקה אף הראה שהוא גם לא יודע בכלל לשחק. לסבול את השחקן הזה במשך עונה שלמה היה סיוט מהלך. נכון, הוא נראה טוב, אבל הבן אדם לא יודע לשחק גם אם חייו היו תלויים בכך. עובדה שמחזקת את התחושה שהאנשים שעמדו מאחורי הליהוק לסדרה עשו עבודה גרועה במיוחד.

וכאן אנו מגיעים לנקודה המרכזית. הסיבה המרכזית ש The Vampire Diaries הצליחה הייתה הכוכבת הראשית שלה, נינה דוברב. מהר מאד דוברב הצליחה להפוך משחקנית של דרמת נעורים כמו "דגראסי" לכוכבת גדולה, במיוחד עבור בני הנוער. יכול להיות שמדובר בתפקיד אבל בכל מקרה זו הייתה התוצאה. בריט רוברטסון לא הצליחה לייצר את אותה הצלחה. יכול להיות שחוסר ההצלחה תלוי בכך שפניה נראים כפני תינוקת, או שהיא נמוכה עבור שחקנית ראשית, בכל מקרה, התוצאה זהה: היא לא התקרבה להצלחה של דוברב. חוסר ההצלחה שלה ב The Secret Circle מתקשר לחוסר ההצלחה בשני פרויקטים קודמים שלה: Life Unexpected, אשר שרדה 26 פרקים בלבד ו"סווינגטאון", שהסתפקה ב 13 בלבד. עובדה זו אולי תגרום לשחקנית בת ה 21 להבין, שיכול מאד להיות שהיא לא יכולה להיות שחקנית ראשית, בוודאי לא בסדרות מורכבות.

בעיה גדולה של הסדרה הייתה שלקח לה זמן עד שהיא החלה למעשה לצבור תאוצה. עד הפרק החמישי בו אחת הדמויות הראשיות, ניק, מת, הסדרה התנהלה על מי מנוחות. עבור סדרה חדשה זו פריבילגיה להתחיל בשלב כה מאוחר במיתולוגיה של הסדרה. וגם כאשר הסדרה כבר התחילה לספר את סיפוריה הם לא היו כה מעניינים, כך שבתום הפרק הצופה לא הרגיש מתוח עד כדי כך שלא יכול היה לחכות לפרק הבא.

גם כאשר הסדרה כבר החלה לספר את הסיפורים שלה לא היה ברור לאיזו נקודה היא חותרת. העונה הראשונה של The Vampire Diaries, לדוגמא, הובילה כמעט מההתחלה לנקודה מסוימת, לנשף ולהופעת קתרין, שהצופים המעט מתוחכמים הבינו כמעט מהפרקים הראשונים של העונה, שזה מה שעתיד לקרות, ואילו ב The Secret Circle לא היה ברור לאן היא חותרת. עבור הצופה הממוצע, הסדרה נראתה כמבולגנת וללא כיוון כלשהו. נכון, היו מספר סיפורים נחמדים ובמרכזם מערכת היחסים של אדם וקאסי, או מערכת היחסים של המעגל עם ג'ון בלאקוול. אבל עבורי הרעיון נראה מפוזר. יכול להיות שבהפקה תיסרטו את הספרים כלשונם, אבל עדיין התוצאה זהה: בלגאן. גם כאשר בפרק האחרון של העונה (והסדרה) גילינו את הסוד הגדול: ג'ון בלאקוול רוצה לייסד מעגל רק של צאצאיו ולהרוג את שאר המכשפים, הצורה בה נכתב הפרק הייתה גרועה ודי לא אמינה, במיוחד עבור סדרה שעוסקת בכשפים, שלא לדבר על הסוף הפתוח של הסדרה.

הסדרה גם נתקלה במספר בעיות אובייקטיביות. ראשית, משבצת השידור אולי נראית טובה מאד מאחר והסדרה שודרה אחרי הסדרה בעלת הנתונים הגבוהים ביותר של הרשת, אך היא גם שודרה מול סדרות בעלות רייטינג: ברשת ABC היא שודרה מול "האנטומיה של גריי", ברשת FOX שודרה The X Factor ובהמשך מול אמריקן איידול. ברשת NBC מול The Office, הסדרה עם הנתונים הטובים של הרשת וברשת CBS מול "מבוקש לחקירה" שצברה תאוצה ככל שהעונה התקדמה. כלומר, The Secret Circle נאלצה להיאבק על כל צופה מול שאר 4 הרשתות הגדולות, שהעמידו מולה תותחים כבדים. צריך לזכור, שגם בעונה הקודמת, Nikita לא הצליחה לנפק נתונים גבוהים למרות ששודרה אחרי The Vampire Diaries ובתום העונה הראשונה הוגלתה ליום שישי, לשעת שידור שהיא "בית קברות לסדרות".

בעיה נוספת הייתה: רוויה מנושא הכשפים. כאשר "דמדומים" עלתה לאוויר ומיד אחריה The Vampire Diaries , זה קרה לאחר כארבע שנים של הפסקה מסדרות הערפדים ("באפי קוטלת הערפדים" ירדה מהמסכים בשנת 2004 ו"דמדומים" עלתה לאקרנים בשנת 2008), אבל משנת 2001 אנו עדים לפסטיבל "הארי פוטר" וקיימת תחושה שהנושא הגיע למיצוי. הניסיון לעלות בשנת 2009 עם סדרה שעסקה בכך, Eastwick, נכשל כשלון חרוץ, כאשר הסדרה בוטלה לאחר 13 פרקים בלבד, ויכול להיות שהכתובת הייתה על הקיר.

אז, לראות או לא לראות ?
לא לראות. מדובר בנושא משומש, תסריט בינוני ומסופר בצורה גרועה במיוחד במקרה הטוב וליהוק גרוע. הסיבה היחידה שאולי שווה לראות את הסדרה היא בכדי לראות את פרצופה הנאה של בריט רוברטסון. פרט לכך, אני לא רואה סיבה נוספת.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני לא מסכים איתך, הסדרה היית מאוד מוצלחת ומאוד לא משומשת אתה צודק בכך שהליהוקים לא מתאימים אבל חוץ מזה העלילה ממש לא משומשת.

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים עם שניכם לגבי בריט רוברטסון, שהיא דווקא שחקנית טובה לדעתי;מסכים לגבי הסדרה שפשוט לא הייתה מעניינת ולמעשה ניתן להגיד שברוב הפרקים לא קרה כמעט כלום פרט לכמה דקות מרוכזות...

נילי אמר/ה...

מסכימה.
התסריט משעמם והקאסט מאוד בינוני והסדרה לא הצליחה להמריא.

מאיה אמר/ה...

מסכימה עם הכול ,וגם בריט פשוט לא סוחבת סדרה
אין מה לעשות לא תמיד פרצופים יפים יודעים לשחק

דוד אמר/ה...

אני אישית אהבתי את הסדרה יותר מיומני הערפד רק שלקראת סוף העונה היא התפקששה וחבל שכך.אני במיוחד אהבתי את דיאנה וגם קאסי שחקנית לא רעה.