יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

ניתוח: מה גרם למפלתה של "הוט" ?



גילוי נאות, לא ערכתי סקר בנושא, אך המסקנה שלי נראית לי נכונה. בימים אלו, כאשר תושבי מדינת ישראל נדרשים להכריע בסוגיה: מי מבין השתיים "הוט" או "יס" היא הטובה יותר, התשובה היא חד משמעית וברורה: "יס" היא הטובה. ולא רק ש"יס" היא הטובה יותר, הרי שהמרחק שלה מ"הוט" הינו עצום. נשאלת השאלה, מה גרם לחברת הכבלים לאבד את ההגמוניה לאחר יותר מעשור ? התשובה שלי אולי תפתיע אתכם מאחר ויאיר לפיד ואלי יצפאן קשורים לכך.

חברות הכבלים קמו בישראל בשנת 1989. בתחילת שנות התשעים פעלו בארץ חמש חברות כבלים: תבל, מת"ב, ICS (לימים "עידן"), ערוצי זהב ו"גוונים". אין בכלל ספק שתור הזהב של חברות הכבלים היה בשנות התשעים. והסיבה לכך הייתה ברורה: לוח שידורים נכון.

הערב היה מתחיל בשעה שבע עם שתי אופרות סבון, כאשר השנייה הייתה "צעירים חסרי מנוח", אשר צברה מהר מאד קהל מעריצים גדול בישראל. לאחר מכן הייתה משודרת טלנובלה מדרום אמריקה, כאשר בין הזכורות מאד ניתן להזכיר את "אנטונלה" של אנדראה דה לה בוקה ו"בובה פראית" עם נטליה אורירו. כאשר הטלנובלה הסתיימה היו עוברים לשידור מחזורי של אופרת סבון אמריקאית ולאחר מכן שידור מחזורי של קומדיה ותיקה ("חופשי על הבר" כיכבה שם). ואז, בשעה עשר בערב היה מתחיל הערב האמיתי עם שידור של שלש סדרות אמריקאיות. עד היום אני רואה בלוח הזה את הלוח הנכון ביותר לשידור.

ואז הגיע יאיר לפיד אל הכבלים. בשנת 1997 ועד סוף העשור לפיד החל לשדר את תוכניתו "יאיר לפיד חי בעשר" בערוץ 3, אשר היוותה תוכנית ראיונות עם סלבס. הסיבה שאני רואה בתוכנית את הבעיה הראשונה של חברות הכבלים הייתה, שבשביל לפיד בערוץ שברו את הלוח שלהם ולראשונה נכנסה תוכנית בעברית אל לב הפריים טיים שלהם ועוד בשעה הכי טובה עבור החברה: עשר בערב.

בעיה נוספת הגיעה דווקא מערוץ "ויוה", כאשר הוא העלה את הטלנובלה העברית הראשונה "לגעת באושר" בשנת 2001. שידור הטלנובלה היווה הצלחה עצומה וגרם לשני מהלכים של חברות הכבלים. המהלך הראשון: יצירת טלנובלות עבריות לערוץ 3, ערוץ הדגל של חברות הכבלים. המעשה השני היה: העברת התחלת הערב מ 20:50 ל 20:00. כלומר, הערב אמור היה להתחיל מוקדם יותר ולהכיל חומר ישראלי רב יותר.

במקביל, משנת 2001 ועד 2006 בערוץ 3 החלו לשדר תוכנית יומית נוספת בת 45 דקות והפעם המנחה היה אלי יצפאן. ומיד כאשר התוכנית הסתיימה החלה התוכנית "ערב טוב עם גיא פינס". המשמעות הייתה ברורה: מחברות, אשר חרטו על דגלן בשנות השמונים שהם מביאות את הסדרות הטובות ביותר, חברות הכבלים (ומשנת 2003 הן הפכו למותג "הוט"), הן הפכו את הערב שלהם בראש ובראשונה לערב ישראלי, כאשר הסדרות הקנויות הפכו לשחקן המשני ולאספקה למילוי "החורים".

רבים רואים את עליית הלוויין ("יס") בשנת 1998 כבעיה העיקרית של חברות הכבלים ואכן, כאשר "יס" עלתה לאוויר בשנת 1998 היא החלה להעלות את מחירי הסדרות הקנויות מאחר והיא נאבקה עם חברות הכבלים וגרמה להן לשלם מחירים מופקעים עבור העסקה הגדולה שלהם עם WB, עסקה שהביאה להן את "חברים" ו"אי.אר" כשהן עדיין בשיא. אבל ההחלטה ללכת על פורמאט ישראלי במקום הסדרות הקנויות הפכה להחלטה הרסנית עבורן. וזאת משום שהיא יצרה מצב חדש במפת הטלוויזיה בארץ: "יס" ניצחה את "הוט" במה שהייתה ספינת הדגל שלה: הסדרות הטובות ביותר בעולם משודרות עתה אצלה ובשל הוויתר של חברות הכבלים, גם המחירים ירדו להיות שפויים יותר.

המצב של "הוט" הפך חמור עוד יותר. גם כאשר ברשת מביאים סדרות שיש להן קהל זה נעשה מעט מדי ומאוחר רב (ראו מקרה "יומני הערפד" או בימים אלו "המעגל הסודי" ו"גרים") ורבים אפילו לא שמים לב שהסדרות הללו מגיעות. ומצד שני, אם בעבר לתוכניות כמו "יאיר לפיד חי בעשר", "אלי יצפאן" ואפילו הטלנובלות הישראליות היה להן זכות קיום, הרי שהיום הצופה הישראלי מקבל תוכניות שהן פשוטו כמשמעו זבל כדוגמת "מחוברים"\"מחוברות", הטלנובלות הישראליות עברו מסדרות של 120 פרקים של כ 40 דקות כל בכל פרק בראשיתן ל 50 או 70 פרקים במקרה הטוב. וגם בסדרות המקוריות של הרשת כגון "ילדי ראש הממשלה" ו\או שתי העונות האחרונות של "הבורר" אין לרשת במה להתגאות. אז נכון, מדי פעם יש ל"הוט" יציאות עם "תמרות עשן" או "עספור", אבל למה שהצופה הישראלי ירצה להמשיך להישאר בחברות הכבלים אם זה מה שיש ל"הוט" להציע לו ?

לפי דעתי, אם ב"הוט" רוצים לנסות ו"לדגדג" את "יס" הם חייבים לקבל 3 החלטות מרכזיות:

1. לחזור לערב מסודר כפי שהיה בשנות התשעים כשהסדרות הקנויות עמדו במרכז ולדלל את התוכניות דוברות העברית. כיום, מי שצופה בלוח המשדרים שלה עושה זאת כברירת מחדל ולא משום שזו ההעדפה הראשונה שלו.

2. לפטר את מנהלי התוכן שלהם, אשר עשו בעשור האחרון שלהם עבודה גרועה, וזה בלשון המעטה. בוודאי בכל מה שקשור לסדרות הקנויות.

3. להתחיל לשדר את הסדרות הקנויות החדשות שלהם, אשר עלו באותה שנה כפי שעשו השנה ל"גרים", "נקמה" ו"המעגל הסודי" לפחות באיזור חודש ינואר ולא בתום העונה. נכון, יש בכך הימור שהן לא ישרדו (כפי שקרה ל"מעגל הסודי"), אבל הצופה הישראלי הממוצע, אשר משיג את רוב הסדרות שלו מהאינטרנט, לא יחכה ל"הוט" כל כך הרבה זמן. אם זה היה אפשרי במקרה של Lost, כאשר ב"הוט" שידרו אותה ימים ספורים לאחר שידורה בארה"ב, מדוע לא לעשות זאת עם כל הסדרות, או לפחות במרביתן ?

5 תגובות:

שיר חן אמר/ה...

yes היא אימפריה לסדרות מחו"ל
מאמריקה, בריטניה, קנדה וכו'....

כל הסדרות האיכותיות והפופולריות נמצאות אצלה

מדי פעם ככה HOT מצליחה לגנוב משהו כמו
פרינג' או נקמה

אבל באמת שזה לא כוחות...

גם אם אפשר להוריד מהאינטרנט
הרי שזה גם לא משתלם ומעייף

yes לא רק מרכזת את כל הסדרות הטובות
ביותר בעולם בערוצי הסדרות שלה
היא גם משדרת את זה כמעט קרוב לזמן השידור
אם לא באותו זמן...

הכי כיף זה לשבת בטלוויזיה הגדולה של הבית
ולהקליט עונות של סדרות באיכות HD

עכשיו אני רואה "סיפור אימה אמריקאי"
ו-"משחקי הכס 2" שמוקלטות אצלי

אין הם אלופים....

חן אמר/ה...

אתה צודק, הוט באמת צריכים לפטר את מנהלי התוכן המפגרים שלהם..
הם משדרים גם חצאי עונות, למשל את אי אר הם משדרים בלופים אבל רק את עונות 9-14 (את העונה ה-15 והאחרונה הם לא יכולים לשדר המפגרים)

yaniv אמר/ה...

בתור לקוח של יס המצב שם מצויין!
השנה רוב הסדרות שאני צופה בהם הם ביס עוד באותו שבוע שהם משודרות בארה"ב! כך שהמחשב שלי ממש נח יחסית למקס! :-) לגבי הוט, כמי שנתקל בהם מידי פעם באי ברירה, לא רק שאין מה לראות אלא שהממירים שלהם לא זזים!.
כך שאם לא התיאשתה מלחפש אז התיאשתה מהממיר.

ניר אמר/ה...

HOT בידלה את עצמה מ-YES בדיוק בתחום הזה.

בעוד "YES" נחשבת איכותית עם סדרות מחו"ל, "HOT" נחשבת לעממית יותר עם סדרות מקומיות.

אולי ברמה הערכית היינו רוצים תחרות בין שתי החברות בכל התחומים גם יחד, אבל מבחינה עסקית (ובל נשכח ששם המשחק הוא כסף) - מומלץ לשתיים לדבוק בקהל שלהן.

אנונימי אמר/ה...

כתבה מעולה אך שכחת להתייחס לסוגייה מסוימת:
סדרות המקור
פעם (בתחילת שנות ה-2000) היה ידוע שסדרות הרכש הטובות בעולם נמצאות ביס וסדרות המקור הטובות ביותר בהוט,דבר שהיה נכון עד השנה.
השנה יס עקפה את הוט גם בדבר הזה וגרמה לכך שאין שום סיבה להיות בהוט:
נויורק הפכה ללהיט מול תנוחי???
תא גורדין המצוינת (משחק משובח של נטע ריסקין ומארק איווניר)
סרוגים הנחמדה,שביתה ועוד