יום שישי, 30 בינואר 2015

שלב סיכום עונה: White Collar, עונה שישית: בקול ענות חלושה...

 
רשת USA העניקה לסדרה White Collar עונה שישית ואחרונה. הבעיה הייתה שהיא הגבילה את ההפקה לשישה פרקים בלבד. בוודאי תשאלו את עצמכם, מדוע זה משנה ? התשובה לכך ברורה מאד: התמה של העונה השישית. בעונה זו, ניל מגיע להסדר עם ה F.B.I שאם הוא מצליח "להפיל" את "הפנתרים הורודים" הם יעניקו לו את החופש אותו הוא מבקש כל כך הרבה זמן. הבעיה היא: מי שמע בכלל על הקבוצה הזאת לפני העונה הנוכחית ?

חמש עונות "רצה" הסדרה ולא נשמע משפט אחד עליה, אולם, בעונה זו הם מתגלים כקבוצת הגנבים הגדולה והקטלנית ביותר בעולם (לאו דווקא מבחינת הרג) כבר מהפרק הראשון. עד כדי כך הם מסוכנים שניל אמור לקבל את החופש שלו תמורת הפלתם. זה נראה כל כך לא אמין. לפי דעתי, לו העונה הייתה בת 16 פרקים קצב העניינים היה איטי יותר ואולי היו "מטפטפים" את כוחה של החבורה לאורך מספר פרקים. אפשר להבין את רצון ההפקה לסיים את הסדרה בצורה חזקה, כאשר ניל מבצע את ההונאה הגדולה ביותר שלו ומצליח להערים גם על ה F.B.I וגם על ה"פנתרים הורודים", אבל התוצאה לא כך טובה.

בשל כך, דווקא הפרקים אשר עסקו פחות בתמה המרכזית של העונה היו הפרקים היותר טובים ובעיקר מעניינים שלה (וזאת בניגוד לעונות קודמות). הפרק שבו מוזי נתקל בהונאה של אשתו לשעבר וגם הפרק שבו ניל וקלר צריכים לגנוב דיסקט מחברת אבטחה (למרות שזה קשור לתמה המרכזית, הרי שההונאה עומדת כמעט בפני עצמה). בפרקים אלו אפשר היה לראות מקצת מהאיכויות של הסדרה בעונותיה הראשונות.

צריך גם לציין שהעונה המקוצרת גם גרמה לסיומה להיראות כאילו הסדרה הסתיימה בקול ענות חלושה. הרי לכאורה מדובר בקבוצת הגנבים הטובה ביותר ואולם, הם לא מזהים שיש בתוכם שני בוגדים (קלר וניל), נופלים בפח בזיהוי הבוגד הנכון וגם נופלים כל כך בקלות בגניבה הגדולה. אילו עבודות של מיטב המוחות הקרימינליים ? אפשר היה לתת להם ניצחון אחד או שניים לפני הכישלון הגדול ביותר. אה לא, בעצם זה לא התאפשר, מספר הפרקים המוגבל לא איפשר זאת.

בעיה נוספת הנובעת מהעונה המקוצרת היא שלא היה זמן להחזיר חלק מהנשים בחייו של ניל. בפרק הראשון רבקה (ברידיג'יט ריגאן) משתתפת, אבל בכדי לסגור את הסיפור שלה וגם להעניק לניל את ההשראה לסיומת הגדולה ביותר שלו. לו היה מדובר בעונה בת 16 פרקים הרשו לי לנחש שאולי היו מחזירים גם את דמותה של אלכס הנטר (גלוריה ווטסיס), שזו גם הייתה ההעדפה האישית שלי, שרה אליס (הילרי בורטון) או אולי מחזירים איכשהו מהמתים את דמותה של קייט (אלכסנדרה דיאדריו).

הסיבה שלא החזירו לפחות אחת מהנשים הללו או ציוותו לו אישה לעונה האחרונה הייתה הרצון להראות שניל לבד וזה גם מה שעומד לקרות לו לאחר שיבצע את ההונאה הגדולה ביותר שלו. מבינים זאת כבר בדבריה של רבקה לניל בפרק הראשון ולאחר מכן בשיחה של ניל עם קלר בו הוא אומר לו שגם לאחר ש"הפנתרים הורודים" יעצרו הרי שחיי הקרובים אליו יהיו בסכנה ולכן נותר רק פתרון אחד: ניל היה חייב למות.

בעונה זאת, המקוצרת, זמן המסך של טיפני אמבר טיסן גדל, בין היתר בשל העובדה שהדמות של אל נכנסה להריון. עובדה זו גם הוכיחה שבהפקה פיספסו אותה מאד. למעט מאד שחקניות יש נוכחות על המסך ולטיפני היה את זה עוד מימיה כנערה בסדרה "הצילצול הגואל". מי יודע, אולי בפרויקט הבא שלה ינצלו יותר את הכישרון שלה.

לסיום, בשל הלחץ בעונה זו לעסוק רק בתמות המרכזיות לא עסקו כמעט בדמויות של דיאנה, אשר בפרק האחרון אנו למדים שהיא עוזבת לוושינגטון, וג'ונס, אשר נשאר במקום או אולי קודם (לא ברור). למען האמת, מזה שתי עונות אין כמעט איך לקדם את הדמויות הללו וזו אחת הסיבות שהסדרה ירדה ברמתה בעונה השלישית ובעיקר החל מהעונה הרביעית.

אז, לראות או לא לראות ?

רק אם אתם רוצים לראות מה קורה לדמויות שאהבתם בסופו של יום כדאי לכם לצפות בעונה זו. בפני עצמה מדובר בעונה בינונית במקרה הטוב. הסוף מתקבל על הדעת, אבל בתור סדרה שבתחילתה הייתה קלילה ומעניינת, הרי שבסופה היא הייתה כבדה, צפויה ובעיקר כמעט ולא מעניינת. חבל, יכלו לקחת את הסדרה לכיוונים אחרים, אבל הבחירות של ההפקה והתסריטאים דרדרו אותה.

אה כן, תוסיפו לכך את העובדה שעושה רושם שהחל מהעונה הרביעית מאט בומר (ניל קאפרי) לא רצה להמשיך ולככב בסדרה בה הוא הכוכב הראשי ותוכלו להבין את גודל הכישלון. לפעמים קשה להבין כיצד אנשים שעוסקים בתעשיית את הטלוויזיה במשך שנים לא רואים את הכתובת שעל הקיר, כתובת שהייתה נהירה לכולם. אפשר, והיה צריך, לעשות את זה אחרת. חבל.

אין תגובות: