יום שישי, 16 בינואר 2015

שלב סיכום עונה: תא גורדין, עונה שנייה: עונה טובה, אבל...



בשנים האחרונות אפשר לספור את מספר הסדרות הישראליות האיכותיות, אשר מזכירות את האיכות של הסדרות האמריקאיות. מדובר בעונה הראשונה של "חסמב"ה דור 3", בסדרה "אחת אפס אפס" ובדרמה "תא גורדין". לאחר שנתיים של המתנה חזרה הסדרה לעונה שנייה ובסיכומו של דבר, למרות שלא הגיעה לרמה של העונה הראשונה, סיפקה את הסחורה.

בכל זאת, כאשר מבקרים את העונה הנ"ל צריכים להתייחס למספר אלמנטים שבלטו בה. ראשית, מעצבן לראות כיצד בארה"ב ואפילו בברטניה, פרט למקרים חריגים כגון המקרה של "שרלוק" וגם במקרה הזה הסיבות המקלות הן לוחות הזמנים של השחקנים ובעיקר של השחקן הראשי, מעלים עונה מדי שנה ואילו בישראל, גם כאשר סוף סוף מצליחים להפיק סדרה איכותית, לא ברור באם היא תשוב לעונה נוספת ואם כן אז מתי.

אם כבר הזכרנו בעיות הפקה חייבים להתעכב על שתי בעיות נוספות. בעיה אחת היא מדוע להסתפק בעשרה פרקים בלבד ? למרות שלא אהבתי שהעונה הראשונה הייתה מורכבת מ 12 פרקים בלבד הבנתי זאת בשל העובדה שגם בארה"ב סדרות כבלים בדרך כלל זוכות להזמנה ל 12 פרקים בעונה. יודעי דבר יכולים לציין, שרשתות USA וגם TNT בשנים האחרונות מעניקות 10 פרקים לעונה הראשונה של הסדרות שלהן, אולם זה בדיוק ההבדל. הסדרה הוכיחה את עצמה בעונה הראשונה ולכן הפקת שני פרקים נוספים הייתה, לפי דעתי, רק עניין של כסף, כי מבחינה קריאטיבית אפשר היה למתוח את הסיפור מעט יותר, בוודאי לאחר הבריחה של אייל מהמוסד והחבירה שלו לנתי, אחותו המרגלת.

בעיה הנוספת בתחום הזה היא: מדוע להעלות את העונה כולה ל V.O.D ? האם ב YES התחילו לחשוב כמו Netflix ולשחרר עונות שלמות בבת אחת ? אם כן, לפי דעתי, מדובר בטעות, במיוחד לאור העובדה שהצופים של הסדרה חיכו לה כמעט שנתיים ועכשיו הם קיבלו את ה"מנה" שלהם ואם תהיה עונה שלישית הם יאלצו לחכות שנתיים נוספות ? מה בער להם ?

בכל מה שקשור לתוכן של העונה הרי שניתן היה להרגיש בצורה חזקה מאד את ההשפעה של שתי סדרות (טלוויזיה וסרטים). ראשית, כמעט מהרגע הראשון של העונה ועד לסיומה, הצופה חושב שמדובר בגרסה ישראלית לסדרה 24 (לא מבחינת לוח הזמנים, אלא מצורת ההפקה) ושרן דנקר הופך להיות ג'ק באואר הישראלי. ההשוואה זועקת לשמיים. החל מהעובדה שהדמות שלו, אייל, כבר לא מוסרית לחלוטין ושגם הוא יעשה הכל בשביל להשיג את המטרה שלו, גם אם מדובר בניסיון חיסול של קרן, אשר הייתה אחראית לרצח אביו בחקירה של המוסד, או בחבירה לאחותו בכדי להגן על משפחתו והחזרת אחיינו, ועד לעשיית "הדבר הנכון" בסופו של דבר, בשעה שהוא נושא מכשיר ציתות אשר מבהיר מיהו הבוגד האמיתי.

השפעה נוספת הינה של סדרת סרטי Red. כיצד ? מערכת היחסים שבין פטר (מוני מושונוב) ולונדין (מארק איווניר) מזכירה מאד בעונה זו את מערכת היחסים שבין הדמויות של ברוס וויליס (פרנק) וג'ון מלקוביץ' (מרווין), אויבים וותיקים שהופכים לחברים טובים. הסימביוזה לא מוחלטת אבל צפו שוב בני הסרטים ולאחר מכן בשתי העונות של הסדרה ותגידו לי שאני טועה...

אם ברצונכם לבקר את התכן של העונה הנ"ל אפשר לסכם זאת כך: הסיפור, הניסיון של רוסיה לגרום למלחמה בין ישראל למצרים בכדי להשיג שליטה טובה יותר באזור, היה מעניין, אך בהחלט לא ברמה של העונה הראשונה. כמו כן, המעברים בין הסיפורים של העונה, אשר בסופו של דבר התחברו לסיפור הראשי, היו חדים מדי וגם במקרה הזה הזכירו מאד את הסדרה 24. בהתחלה מתמקדים בנטליה\נתי (נטע ריסקין), אחותו של אייל, עד לרצח האב, אח"כ עוברים לסיפור הבוגד הראשון בשב"כ, אופיר (אביב אלוש). לאחר מכן המרכז הוא ניסיון ההתכה של הכור באמצעות התולעת (אני מקווה שלאירנים או לרוסים לא עולים רעיונות מצפייה בסדרה, משום שכאשר צופים בעונה מבינים שתסריט כמו שהוצג בעונה זו הינו אפשרי בהחלט...) ואח"כ גם נטליה הופכת לקרבן כאשר חוטפים את בנה, אנטון, בכדי להכריח אותה להרוג את האיש שיכול להפיל את התכנית כולה. כפי שאני רואה את הדברים, במידה והיו מופקים שני פרקים נוספים המעברים היו נעשים בצורה "חלקה" יותר והיו מאפשרים הצגה של הסיפור בצורה טובה יותר.

ולבסוף, בכל מה שקשור לתכן, לא ברור לי בשביל מה היה צריך להרוג את הדמות של האב, מישה. יהיו מי שיגידו שזה היה נחוץ בכדי לנסות לשכנע את האם דיאנה ואת הבן אייל לשתף פעולה, אך מאחר וזה לא הצליח, וגם ניסיון הרצח של קרן על ידי אייל בסופו של דבר נכשל, הרי שבמידה ותופק עונה שלישית לסדרה (כולי תקווה) הדמות שלו תחסר. בשביל אפקט של שני פרקים הרגו דמות. בהפקה היו צריכים להסתכל לטווח ארוך ולא רק על העונה הזאת.

לפני סיום, מספר הערות על שני שחקנים החדשים שהצטרפו לעונה זו. ראשית, הליהוק של יגאל נאור בתור שר הביטחון, מוסה, אשר הופך לראש הממשלה לאחר שהרוסים מושכים בחוטים בכדי להניע את רעשי המלחמה, ליהוק זה היה רע מאד. יגאל שיחק את התפקיד של ג'קי אלחריזי בסדרה "ניו יורק" בצורה טובה, אבל את התפקיד של מוסה הוא גילם בצורה מוגזמת. מאד.

ליהוק מוצלח יותר היה של הדר רצון רותם כקרן פאלח, סוכנת מוסד קשוחה, שלא מעניין אותה דבר בכדי להשיג את מטרתה, כולל הרצח של מישה. הדר גילמה את התפקיד בצורה מושלמת וקשה לראות שחקנית אחרת בדמות הזאת וזה בדיוק מה ששחקנים ישראלים צריכים להבין: הם צריכים להפוך את התפקיד לשלהם, ולא שכל אחד יוכל או תוכל לגלם אותו.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. למרות שמדובר בעונה פחות טובה מהעונה הראשונה הרי שעדיין, בהשוואה לסדרות הישראליות שעלו בשנים האחרונות (מישהו אמר "פצועים בראש" או "מתים לרגע" ?) מדובר בדרמה איכותית ביותר. למרות כל הבעיות שציינתי אני עדיין מקווה שתופק עונה שלישית לסדרה. יש לנו מעט מאד סדרות ישראליות שניתן להתגאות בהן, זו אחת מהן.

לסיום, במידה ותופק לסדרה עונה נוספת, ראוי שינסו להחזיר את נטליה הקרה והרוצחת. הניסיון להאנשה של הדמות באמצעות העובדה שיש לה בן פוגעת בסדרה. במידה ויעשו זאת ויתקנו את התיקונים הנ"ל יש כאן אפשרות לסדרה שיכולה "לרוץ" לפחות שתיים או שלש עונות נוספות. בשל כך, לא הבנתי מדוע, בניגוד גמור לצורה שבה הסתיימה העונה הראשונה, סגרו את הסיפור כמעט בצורה הרמטית בתום העונה השנייה. משום שבמידה ואכן תופק עונה שלישית התסריטאים יצטרכו להתחיל כמעט מחדש. או שמא בהפקה יודעים משהו שאנחנו לא ובסופו של דבר לא תופק עונה נוספת ? אני מקווה מאד שלא, ואתם ?...

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה.
את העונה הראשונה מאד אהבתי אבל אחרי שלקח להם כל כך הרבה זמן להפיק עונה שניה ויתרתי על הסדרה.
אחרי הביקורת שלך אולי בכל זאת אצפה בעונה השניה.