יום שישי, 2 בינואר 2015

שלב סיכום עונה: אניגמה, עונה ראשונה: כל כך הרבה בעיות



העונה הראשונה (והיחידה ?) של הסדרה הסתיימה כבר לפני כשישה חודשים. אם כן, אתם בוודאי שואלים את עצמכם, מדוע כתבת הסיכום מתרחשת רק כעת ? התשובה לכך ברורה. בדרך כלל, כאשר מנסים לבקר סדרה או סרט בשלב שבו המוצר עדיין באוויר קשה מאד להבין ולנתח אותו בצורה מדויקת. הריחוק יוצר פרספקטיבה טובה יותר, במיוחד לאחר שכל הרעש סביבה דועך. היום, כשישה חודשים לאחר סיומה, אפשר להבין עד כמה הסדרה סבלה בכל המישורים ועד כמה רצוי לעשות בדק בית לפני שמעלים מוצר לאוויר.

נתחיל דווקא עם החדשות הטובות. תחילת המילניום הנוכחי היה "תור הזהב" עבור הטלנובלות הישראליות, כאשר זכורות בעיקר "משחק החיים", "טלנובלה בע"מ" ו"האלופה". בשנים האחרונות דעך כוכבן של הטלנובלות הישראליות ולכן, חזרה של המותג המיושן נראה דווקא כרעיון מרענן. גם העובדה שבהפקה התהדרו בכך שמדובר ב 150 פרקים היה צעד בכיוון הנכון, רעיון שלפי דעתי צריכות גם סדרות הנוער לנקוט בו. אולם, הודעה לחוד ומציאות לחוד. בפועל מדובר ב 75 פרקים בלבד. כיצד ? כל פרק ארך כ 22 דקות בלבד. אני מצטער, אבל זה לא מספיק. זה רק חצי ממה שצריך להיות או כפי שקרה בטלנובלות של תחילת שנות האלפיים (צריך להוציא מהרשימה את העונה השלישית של האלופה שגם בה כל פרק היה קצר).

מדוע ההתעקשות על כך שכל פרק יארך לפחות 40 דקות ? משום שבשל העובדה שהפרק היה קצר קצב האירועים לא היה נכון ולעיתים קרובות מדי הצופים הרגישו שמשהו חסר, שיש "חורים" בסיפור. נכון, זה לא קרה ב 100% מהסצינות, אבל ברובן, בוודאי לקראת תום העונה. לדוגמא, מה שעובר על הדמויות, במיוחד זו של שושן לאחר מותו של גבי, או המעבר של אביגיל (עדי הימלבלוי) בחזרה עם אדם לאחר שהיא נפרדת מרוי, היה רצוי "למרוח" זאת קצת יותר.

אלמנט חיובי נוסף היה האלמנט הקומי. דווקא בנקודה שבה לוקות הסדרות הישראליות הטלנובלה הזאת הוכיחה שאפשר לעשות זאת אחרת. לדוגמא, מערכת היחסים שבין מני (דולב מסיקה) לשושן (אליאנה תדהר), אשר הולידה שורות מחץ עבור הדמות של שושן היו נחמדות מאד. או השורות שנכתבו עבור הדמות של עקיבא, במיוחד בתחילת העונה. ראוי שבסדרות הנוער יראו כיצד אפשר לעשות זאת בצורה טובה יותר.

האלמנט השלישי החיובי מגיע בגזרת הליהוק. הליהוק של שרון אלכסנדר לדמות של עקיבא היה "בול פגיעה". כאשר אומרים לשחקנים לבצע דמות בצורה שאף אחד לא יוכל לבצע אותה בצורה טובה יותר זו צריכה להיות אחת הדוגמאות. לשרון אלכסנדר יש "טייפ קאסט" של הדמות הרעה, והוא עשה זאת בסדרות ובסרטים רבים, אבל בסדרה הזאת הוא הוכיח עד כמה הבחירה בו הייתה נכונה. קשה לדמיין שחקן אחר מלוהק לדמות שלו.

הבעיה מגיעה בליהוק של שאר הדמויות. נתחיל דווקא בשחקנים הראשיים. הפרסומת לסדרה שבה הראו את עדי הימלבלוי ואילה זילברמן (סופי\אנני\דניאל) הזכירו מאד את הפרסומת לסדרה "טלנובלה בע"מ" שגם בה עופר שכטר היה הדמות הראשית לצד שתי נשים יפות: יעל בר זוהר וטלי שרון. ההבדל בין שתי הסדרות הוא תהומי. ראשית, טלי שרון הוכיחה שהיא שחקנית בחסד ולא לחינם הסדרה הזאת נחשבת לטלנובלה הטובה מכולן. כמו כן, יעל בר זוהר הוכיחה בסדרה זו, שלמרות מה שאמרו עליה היא שחקנית טובה מאד ובעיקר, שיש לה נוכחות. מנגד, אילה זילברמן (שהיא כביכול המקבילה של טלי שרון) שיחקה בצורה גרועה ולא אמינה. אז כן, היא יפה, אבל זה לא מספיק. עדי הימלבלוי הוכיחה שכאשר היא לא מצוותת לצד שני שחקני על, כגון יהודה לוי ועפר שכטר בליהוק נכון (מיד ארחיב על כך) היא נמצאת בבעיה, משום שלא מצליחים להסתיר את הפגמים שלה.

עדי הימלבלוי אמורה להציג דמות של נסיכה אהובה, שרק לקראת סוף העונה הופכת לפתאטית. אולם, בפועל עדי לא הצליחה להציג חום כלפי הדמות של אדם, גם כשהייתה אמורה לעשות זאת. יכול להיות שמדובר בתווי פניה בלבד, שלא מאפשרים לה לעשות זאת, אך המלהקים אמורים לדעת זאת וללהק אותה לסדרה כה ארוכה לתפקיד שלא מתאים לה (התפקיד שעשתה באלופה "ישב" עליה בול והצליח לצד הכוכבים שלידה להסתיר את הפגמים במשחקה) זה רק פגע בה (אם כי לא לחשבון הבנק שלה), משום שהוא הוכיח שגם בטלנובלות היא לא מצליחה לנפק את מה שמצופה ממנה.

עובדה שלא סייעה לעדי הייתה שגם הליהוק של עפר שכטר לא היה נכון. נכון שמדובר באחד השחקנים הבולטים והטובים שיש לתעשייה הקולנוע והטלוויזיה הישראלית להציע, אבל הפעם הליהוק היה שגוי. הדמות של אדם הייתה אמורה להיות של אמן והוא לא מצליח להעביר את התחושה הזאת. בהשוואה לדמות של עקיבא, אפשר לראות שחקנים אחרים עושים זאת טובים יותר (ובראשם יהודה לוי). יכול מאד להיות שבהפקה החליטו להחזיר את הצמד הימלבלוי-שכטר, צמד שעבד טוב מאד ב"האלופה 3", אבל הליהוק אמור גם להתאים לדמות והפעם זה לא קורה.

מילה נוספת חייבים להגיד על העובדה ששכטר היה נמוך מאילה זילברמן. עכשיו אני רואה את הפמיניסטיות צועקות: שוביניסט. אז ראשית, להרגיע, זו לא הייתה הכוונה. צריך להבין, אדם אמור להיות ספריימן, מן גיבור על במסווה של אמן. נכון, במקרה של "אניגמה" לא מדובר בגיבור על אמיתי, אבל הדמות שלו אמורה להיות מעל הדמויות, אשר אמורות להביט אליו כלפי מעלה. יהיו צופים (ואולי גם בהפקה) שיתרצו את הליהוק בכך שרצו להסתיר את העובדה שאדם הוא ספריימן, אבל זה לא עובד משום שמי שמבין בטלוויזיה מבין זאת כמעט מהרגע הראשון. אפשר היה לראות את הטעות בצורה בהירה בפרק האחרון לאחר שכל האמת מתגלה וכולם כבר יודעים שאדם הוא ספריימן, ודניאל ואדם מתנשקים. כאשר דניאל רוכנת אליו היא יוצרת מצב שהיא מעליו ובכך מקטינה אותו. שימו לב שבמודעות מראים את עפר כגבוה מעדי ואליה, כך שבהפקה היו מודעים לכך. אז, אם יודעים שזו בעיה למה מלכתחילה ללהק את השחקן ? יהיו מבניכם שיעלו טענה, שגם ב"טלנובלה בע"מ" טלי שרון גבוהה מעפר שכטר. לכם אענה, שבסדרה הזאת הדמות של שכטר בתחילתה הייתה של פלייבוי קטן ורק לקראת השליש האחרון של הסדרה הוא מתפתח וגדל ולכן הליהוק התאים.

ליהוק נוסף שלא היה נכון היה של אליאנה תדהר כשושן שטיגלר. לאחר שלש עונות ב"גאליס" ועונה לפני כן ב"החולמים" חשבתי שהיא צריכה לעשות את הצעד ולעבור מעולם הילדים אל עולם המבוגרים, אולם בסדרה זו היא הוכיחה ש"היא עדיין לא שם". אבל זו לא הבעיה שלי עם הליהוק. טענתי יותר מפעם אחת, שכאשר מלהקים שחקן או שחקנית לדמות צעירה הוא או היא צריכים להיות בני אותו גיל, פחות או יותר, תדהר הייתה בעת צילומי הסדרה כבר בת 21, כאשר הדמות אמורה להיות כבת 17. יהיו שיטענו שמדובר באלמנט ידוע בתעשייה, אבל זה פוגע מאד בדמות. הניסיון להראות שמדובר בילדה על ידי לקיחת שחקנית נמוכת קומה והצמדת פלטה לדמות של שושן לא עזרה. היו צריכים לקחת שחקנית צעירה בת 16 או 17 לכל היותר. יכול מאד להיות שזה היה הניסיון הראשון שלה ובהפקה "הלכו על בטוח", במידה וזו אכן הייתה הסיבה: הם טעו !

ליהוק נוסף שלא היה מוצלח היה של שמוליק לוי כאפריים הקסטר, אשר היה תיאטרלי הרבה יותר מדי. מצד שני, הליהוק של רונה ליפז כדינה חלמיש, היה נכון משום שהשחקנית הייתה מעצבנת בכל שלב בסדרה, הצופה רוצה (ואני לא אדם אלים) פשוט להעיף לה סטירה ושלא תחזור (ולא מדובר בדמות שלה).

לסיום, הגענו אל הרעיון והתסריט של הסדרה. ראשית, הרעיון היה נחמד, הניסיון לפענח את האמת מאחורי מה שקרה לאדם, אשר נכנס ל"תרדמת" וכאשר הוא מתעורר הוא סובל משיכחון וחמש שנים לאחר מכן הזיכרונות מציפים אותו וגורמים לו לאבד אחיזה במציאות, משום שמשפחתו לא מגלה לו את האמת. הבעיה היא, שהטוויסט בעלילה, שאולי אמור היה להדהים חלק מהצופים, שסופי\אנני היא למעשה יציר הדמיון שלו (בתחילת סדרה) די מובנת למי שראה יותר משתי סדרות בימי חייו ובכך נעלם ה"עוקץ" ממרבית הסדרה, משום שרבים מנחשים את הכיוון אליו היא נעה הרבה לפני שזה קורה.

לגבי הרעיון המרכזי של הסדרה: נושא הריגול למען איראן דרך אפליקציה בפלפון, רעיון זה היה נכון ודי עכשווי ולמען האמת, די מפחיד לחשוב שזה בהחלט יכול לקרות (אני מקווה שאולי בכיוון ההפוך), כך שהסדרה הופכת במידה מסוימת לאמינה.

הבעיה העיקרית שלי עם התסריט, מלבד ה"חורים" גדולים מדי לאורך העונה, אשר במידה והפרקים היו ארוכים יותר אולי היו נמנעים, היא עם סיום הסדרה. טענתי כבר, שכאשר מגיעים לפרק האחרון של עונה או סדרה, בוודאי סדרה כה ארוכה, צריך להגיע כאשר נותר רק רעיון אחד לא סגור. בפועל, בפרק זה אדם "עובד" על עקיבא ומספר לו כיצד עשה זאת ומשחרר את דניאל החטופה. רוי מגלה את האמת, מנסה לחסל את אדם ובסוף הוא ונילי ביחד. שושן מגלה שמני לא מת בפיצוץ וסוף סוף מתוודה בפני עצמה על אהבתה כלפיו והם מתנשקים. עקיבא מתאבד וכרמלה, אמם של אדם ורוי, נכנסת לכלא עבור פרק של 22 דקות זה יותר מדי, גם עבור טלנובלה. הצורה שבה הוצגו סיומות הסיפורים גרמה לעונה (ואולי גם לסדרה) להראות בצורה קטנה מאד, כאילו החליטו שחייבים לסגור את כל הקצוות ועירבבו הכל בבת אחת. זה נראה רע, במיוחד לאור הסוף הדפוק לדמויות של עקיבא ואביגיל.

במידה ובהפקה החליטו שהדמות של עקיבא מתאבדת לפני כרמלה, היו חייבים להראות שאביגיל עומדת להמשיך את דרכו ובכך אולי גם פותחים פתח לעונה שנייה. בפועל, הסיום של הדמויות הללו היה עלוב במיוחד. בדיוק כמו סיומי הסיפורים של שושן ומני ו\או נילי ורוי. כך לא מסיימים עונה ובוודאי כך לא מסיימים סדרה.

כמו כן, חל פיספוס אדיר בסיפור של המאפיונרים. נראה היה שאפשר היה לפתח את הרעיון של אפריים נופל אל הצד האפל והופך להיות חלק פעיל יותר בעולם הפשע. בפועל, למרות שנראה היה שהדמות של אפריים מתפתחת זה לא קורה. והפרידה של אפריים מכרמלה מעידה רק על התפכחות ולא יותר. לא רואים אותו נאבק במישהו, לא רואים אותו עומד על שלו, למרות שהוא מנסה למנוע את החתונה בסוף העונה ונעלם באותה מהירות שהוא נכנס לסצינה. יש הבדל בין להיות בן אדם טוב לפתאטי.

ולסיום, מספר הערות על ההזנחות של ההפקה. כך נראה בית מלון ? הבר נראה כאילו מישהו שינה חדר והפך אותו לבר של המלון. בתחילת העונה הדלת בחדרו של אדם לא הייתה נסגרת עד הסוף, ובאיזה בית מלון זה היה קורה ? הדלת בבית של דינה ועקיבא נראתה כאילו היא עשויה מקלקר ורק עושים רוח והיא נפתחת ולעיתים היא לא נסגרה עד הסוף. זה היה אפילו מצחיק. כמו כן, נראה היה שסטים מסוימים נראו ממש מחריד, כגון במכון הפסיכיאטרי, המשרד של זכי ובמיוחד המשרד של גבי ב"מוסד", כאשר נדמה היה שמצלמים בתוך קופסת נעליים ולא במשרד. מדובר בדברים קטנים, אבל כל כך מעצבן שלא חושבים עליהם. ועוד לא דיברנו על כך שכמעט ולא היו צילומי חוץ. אז נכון, ככל הנראה התקציב לא היה גבוה, אבל היו חייבים לתת את הדעת על כך. במידה והיו עושים זאת, חווית הצפייה הייתה נעימה יותר ומשווה לסדרה אווירה קצת יותר גבוהה מהאווירה החלטוריסטית שנראתה על המסך. וזאת גם אמורה להיות חוויה היי-טקית. אפליקציות ? חברה סלולרית ? ממש לא. 

אז, לראות או לא לראות ?

מדובר בטלנובלה בינונית במקרה הטוב. הרעיון של הסדרה היה מעניין (אם כי כבר טענתי במספר ביקורות שאני לא אוהב משחק של רומנים של אישה עם שני אחים או גבר עם שתי אחיות, אותי זה מגעיל), אבל בכל מה שקשור להוצאה לפועל מדובר באחת ההפקות החלשות ביותר שהיו. התסריט לא "זורם" בצורה חלקה, קיימים מעברים גסים מדי בין סצנות וגם התסריט עצמו לא היה מספיק טוב. תסריטאים צריכים להבין שצריך לדבר לאנשים בגובה העיניים ולפעמים נדמה היה שהגזימו. שימו לב למכתב של דניאל שמסביר לאדם את העבר שלו. זה היה מגוחך להחריד. אף אחד לא כותב כך מכתבים היום. אבל הבעיה העיקרית היא הליהוק של הדמויות הראשיות (מלבד הדמויות של עקיבא ודינה). אפשר, והיה צריך, לעשות זאת בצורה אחרת.

לכן, רק אם אוהבים את השחקנים ו\או אוהבים את הז'אנר ורוצים לחזור ולראות טלנובלה ישראלית כדאי לראות את הסדרה הזאת. עבורי, מדובר באכזבה אחת גדולה. מישהו מסכים איתי ?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על THE 100 ? ובמיוחד על העונה ה2 שזינקה באיכות בסדרה ?