יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

שלב סיכום עונה: גאליס, עונה שנייה: מקצה שיפורים, אבל לא מספיק.



לפני שאתחיל בביקורת, הבהרה קטנה: ערוץ הילדים מחלק את העונות של הסדרה "גאליס" לכל תקופת שידור, כך שמה שהצופים קיבלו כעונה אחת, ב HOT מחשיבים כשתי עונות. אולם, בשל העובדה שמבחינה רעיונית מדובר בעונה אחת, כך אתייחס לסדרה ולכל 55 פרקי העונה השנייה, כמכלול.

ועכשיו, לביקורת.

העונה הראשונה של הסדרה "גאליס" הייתה קטסטרופה מכל כיוון, ולא יעזרו כל קריאות ההתלהבות של הילדים בני ה 8 עד 12 (אולי אני מגזים, וניתן להכניס לקבוצה גם ילדים עד גיל 14, אבל זה הכל). מבחינה רעיונית ובעיקר ביצועית זו היתה סדרת הנעורים הגרועה ביותר שנראתה על מסך הטלוויזיה, בוודאי בהשוואה לסדרות קודמות של HOT, הכוונה היא כמובן ל"שמיניה" ול"האי", כך שיותר גרוע לא יכול היה להיות. נקודת הפתיחה של העונה הייתה כה נמוכה, שלא היה לאן לרדת יותר. להפתעתי, בהפקת הסדרה ערכו מקצה שיפורים לסדרה בכמה עמדות, אך זה עדיין לא מספיק, בוודאי לא עבור סדרת נוער.

היכן התבצע השיפור ?

האלמנט הראשון שניתן להצביע עליו שבו הסדרה השתפרה הוא אופן סגירת הסיפור בעונה השנייה. אני לא יודע אם בהפקת הסדרה קראו את הביקורת שלי על העונה הראשונה (אפשר תמיד לחלום, לא ?), אבל בביקורת שלי לעונה הראשונה ציינתי, שכאשר סוגרים סיפור של עונה שלמה, צריך להגיע אל הפרק האחרון עם הסיפור המרכזי בלבד, כאשר שאר סיפורי המשנה סגורים, פחות או יותר. ואכן, סיפורי המשנה הגדולים של העונה: המאבק של נטלי ואחיה במירון (אלירז שדה), אחיו של ליעם, הסתיים, סיפור מערכת היחסים של ליעם ויולי הגיע לסיומו גם כן, ובמידה מסוימת גם משולש האהבה דפני (גאיה טראוב) - דורי - רונה, כאשר בפרק האחרון נותרו רק ליטושים אחרונים של סוף הסיפור. וכמובן, גם הסיפור של ניסיון ההשתלטות של אביו ואחותו (ורד פלדמן) של אלכס (מאור שוויצר) על המחנה בכדי להקים מחדש את מסילת הרכבת. בשל כך, הפרק האחרון נותר עוצמתי מאד משום שהוא עסק כמעט אך ורק בנושא המרכזי: הניסיון של יונתן להפעיל את היהלום ב"גאליסיה", העיר האבודה, ולשחרר את האנשים הקפואים, שזרדה (אוולין הגואל), שליטת המקום, הקפיאה.

אלמנט שני שבו התבצע שיפור הוא סיום העונה. גם הפעם קשה שלא לשאול, האם בהפקת הסדרה קראו את הביקורת שלי לגבי סיום העונה של "החולמים" (ממנה התפצלה אח"כ "גאליס") וגם של העונה הראשונה של "גאליס". במידה וחושבים מראש על סיפור מסוים, ובמקרה הנ"ל מדובר במסע של יונתן, צריך לחשוב עליו כסיפור שלם ולא להתחיל כל עונה ולחשוב כיצד יוצרים סיפור חדש. מהבחינה הזאת, העובדה שאקורד סיום העונה הוביל לכך, שיונתן נותר קפוא לאחר ששחרר את התושבים יוצר קליף האנגר נכון, גם אם הצופים לא מקבלים את ה"האפי אנד" שהם רגילים אליו מהעונות הקודמות. הבעיה היא, שלצערי, אני חושב שהתסריטאים מתייחסים אל סוף העונה רק כקליף האנגר ולא כחלק מסיפור שצריך לספרו ולכן, בעונה הבאה (שאני מבין שקורמת עור וגידים) יתחילו למעשה מחדש ולא ינסו לקדם את הדמויות קדימה. כלומר, יפתרו את הקליף האנגר בצורה כלשהו, כי הרי יונתן הוא הדמות הראשית, אבל לא כחלק מהסיפור הכללי, אלא מתוך רצון לפתירת התסבוכת, אני מקווה שאני טועה, אך קשה לי להאמין שכך הם פני הדברים.

האלמנט השלישי שבו התבצע השיפור הוא בסיפורי המשנה, לפחות באחד מהם. בניגוד לעונה הקודמת, סיפור המאבק של נטלי (שני אטיאס) למצוא את מירון, אחיו של ליעם, ולגרום לו להחזיר את הזהב שגנב מאחיה (מדובר במשפחת פשע), היה דווקא סיפור מעניין, כאשר גם יצרו מרובע אהבה שרון - ליעם - נטלי - יולי, שהיה מעניין מאד, במיוחד לאור העובדה שבעונה הראשונה של "גאליס" (וגם ב"חולמים") דמותו של ליעם (דניאל מורשת) לא נראתה כדמות שיש לה הצלחות מרובות עם המין הנשי (למרות שבכל עונה שידכו לו מישהי).

ואולם, למרות השיפור באלמנטים הנ"ל, להפקת הסדרה עדיין יש בעיות גדולות, אותן ניתן לראות בבירור לכל אורך העונה. קשה מאד לפספס אותם.

ראשית, חייבים לשאול את השאלה המתבקשת: מדוע מספר הפרקים בעונה זו ירד מ 60 (כפי שהיה ב"חולמים" ובעונה הראשונה של "גאליס") ל 55 ? קשה לי להבין את ההחלטה. אני כבר טוען מזה מספר שנים, שבהפקת ערוץ הילדים צריכים לייצר סדרת נוער בת 100 פרקים ויותר בעונה (כפי שהיה במקרה של "כמעט מלאכים" או "המורדים" שיובאו מחו"ל) ואילו בעונה זו מספר הפרקים דווקא יורד ? למה ? אני מבין, שקשה לצלם את הסדרה כאשר חלק מהשחקנים נמצא בבית הספר, אם כי חלק גדול מאד מהם כבר עבר את הגיל, אבל ניתן למצוא דרכים לעקוף את הבעיה הזאת. בערוץ הילדים חייבים להבין, שהם נמצאים בתחרות קשה מאד עם ערוצים כמו "דיסני" ו"ניקולודיאון" והם כבר לא מספקים את הסחורה כפי שהיה עד לפני מספר שנים. כיום, הערוץ משודר לילדים בני 8 עד 14, למרות שבעבר גם נערים ונערות מבוגרים יותר ישבו לצפות בו בשל התכנים שלו. סדרת הנוער היא "ספינת הדגל" של הערוץ ועל ידי הקטנת מספר הפרקים ל 55, ואולי בעונה הבאה לפחות מכך, בערוץ הילדים פוגעים בעצמם.

בעיה נוספת, שאולי נראית קטנה אבל עבור מי שצפה ביותר מסדרה אחת בחייו נראית מעצבנת, היא הזלזול בכל מה שקשור לאביזרים ולאפקטים של הסדרה. אציין מספר דוגמאות קטנות בכדי להמחיש זאת. אחד מסיפורי המשנה בעונה זו היה הניסיון של נטלי לתפוס את מירון ולהחזיר את הזהב שהוא גנב מהמשפחה שלה. כאשר רואים את הזהב עצמו נראה היה שמדובר בבדיחה. הזהב במדינת ישראל נראה כך ? רשום עליו GOLD באנגלית ? נער בגיל 18 (שנראה כמו דניאל מורשת) יכול להרים כלוב שמלא במטילי זהב בשווי חצי מיליון ללא עזרה ? אתם רציניים ?

דוגמא נוספת הייתה, שנטלי ניסתה לסחוט את ליעם בכדי שיביא לה חצי מיליון שקל במקום הזהב שנגנב וכאשר ליעם חוזר מחנות העתיקות שם מכר את הטבעת שהייתה אמורה להגן על יונתן ("מגן גאליסיה"), הוא חוזר עם כסף שלא ברור אם מדובר בשקלים או בדולרים. במידה ומדובר בשקלים זה ממש לא נראה כמו שטרות ישראלים, ובמידה ומדובר בדולרים הם היו אמורים להיות בצבע שונה לחלוטין. מה שהצופה מבין מכך הוא, שאולי מדובר בכסף של "מונופול" או בהדפסה של נייר A4 במכונה וגזירתו בגודל של שטר. מדובר בעלבון לאינטליגנציה של הצופה.

גם בנושא האפקטים חייבים לציין את העבודה הגרועה של ההפקה. אתם בוודאי הגעתם למסקנה הנכונה, שגם אני הגעתי אליה, שכל שיחות ה"סקייפ" במחשב במחנה הם אפקטים של מחשב ולא באמת שיחות "סקייפ". הדמויות לא באמת מנהלות שיחות, בין אם זו הדמות של יולי למעריצות או של ליעם עם מירון. הצופה מבחין בכך מהר מאד. עד כמה קשה היה להראות שיחת "סקייפ" אמתית ? גם הסצינות של השארת הזהב על ידי ברק בגזע העץ או פתיחת החדר הסודי ב"היכל גאליסיה" נראו כל כך עלובים וכך גם השריפה על הספינה "אמיליה גריי". עד כמה מזערית ההשקעה של הערוץ בהפקה ? אם זכרוני אינו מטעה אותי, כאשר "האי" עלתה לאוויר, דובר על השקעה גדולה מאד בהפקה. האם בסדרה הזאת עברו קיצוצים מאסיביים שלא אפשרו להשקיע באפקטים נורמאליים ?

בגזרת השחקנים, עושה רושם שהליהוק הוא לא הצד החזק של ההפקה. חייבים לומר זאת בפה מלא. אחת מהסיבות שסדרה כגון "כמעט מלאכים" או "המורדים" הצליחה הייתה שהדמויות שוחקו על ידי שחקנים בגילאים של הדמויות שלהם (פחות או יותר), אך עושה רושם שלא כך הם פני הדברים בסדרה "גאליס". גאיה טראוב, שהצטרפה העונה כחלק מהקאסט הראשי (ולא ברור אם תחזור בהמשך) בת 25, מאור שוויצר (אלכס), שגם הוא הצטרף בעונה זו, בן 24, שירן סנדל (יולי) בת 26, דניאל גד (דורי) בן 22, ליאור כהן (נינה) בת 28 !!!  ואני שואל, למה ? למה נערים ונערות לא יכולים לגלם דמויות של נערים ונערות ? אז נכון, תובל שפיר (יונתן) ודניאל מורשת (ליעם) בגיל המתאים וגם אליאנה תדהר (דני) רק בת 20 והחלה את הצילומים ל"חולמים" בגיל 17, אבל עבורי בסדרת נוער צריכים לשחק נערים ונערות ולא אנשים בוגרים (עם יוצא דופן אחד או שניים).

בכל מה שקשור לאיכות של השחקנים. ניתן לציין מספר שחקנים שבלטו לטובה ולרעה בעונה זו. לגבי אליאנה תדהר, עושה רושם שהעונה הזאת הוכיחה שהיא הגיעה למיצוי. מגיע רגע שבו סדרה נעשית קטנה למידות של שחקן ולגבי אליאנה זה ניכר בעונה זו. השחקנית עומדת לככב בקרוב בטלנובלה עם עופר שכטר ולפי דעתי, עושה רושם, שכבר בגיל 20, הסדרה "גאליס" קטנה עליה. עושה רושם שגם היא מעבירה במשך העונה כולה את ההרגשה הזאת.

מאור שוויצר הוכיח בסדרה "חצויה 3" שמדובר בשחקן בינוני במקרה הטוב. אז נכון, הוא נראה לא רע (גם לאחר שהסתפר בין חצי העונות), אבל זו לא סיבה ללהק אותו. עושה רושם, שבהפקה רצו דמות של "אלפא" בסדרה ולכן ליהקו אותו, בדיוק כמו שעשו לעוז זהבי ב"האי", אך במקרה של שניהם מדובר בשחקנים בינוניים, שראוי היה למצוא במקומם שחקנים אחרים.

לגבי דניאל מורשת. לאחר שדווקא העונה הראשונה של "גאליס" הראתה עבורו שיפור, עושה רושם שהעונה השנייה של הסדרה החזירה אותו לאחור ולא באשמתו. לאחר צפייה בשחקן בשש עונותיו בסדרות: "האי", וכמובן שגם "החולמים" ו"גאליס", ניתן להגיע למסקנה, שכאשר השחקן נאלץ להפגין רגעים קומיים הוא כושל. דווקא כאשר דניאל נאלץ להפגין רגשות כבדים יותר הוא משפר את הופעתו. הבעיה היא, שהדמות של ליעם אמורה להיות מצחיקה, בדרנית, הליצן שבחבורה ודניאל לא עושה לדמות הזאת שירות טוב. אולי הגיע הזמן לשנות את הדמות שלו ולהכיר באיכויות שהשחקן מביא במקום לנסות לכפות על השחקן מצבים שבהם הוא לא מתפקד בצורה טובה.

השחקנית שביצעה שדרוג בין העונות הייתה שירן סנדל. בעונה הראשונה של הסדרה, שירן גילמה את דמותה של יולי בצורה פחות מבינונית. דווקא בעונה השנייה, כאשר היא נאלצה להרחיב את מגוון הרגשות שלה ולהיעשות רצינית יותר, שירן הוכיחה איכויות גבוהות יותר, כך שאולי יש לה אפשרות להשתפר, בניגוד למשל לשחקנית אחרת שנראית טוב, אגם רודברג, שכמה שהיא לא מנסה ואף לומדת משחק, רואים שאין לה את מה שצריך בשביל להצליח בתחום. לפחות מבחינת איכות משחק.

ולבסוף, שני אטיאס (האחות של...), שאין לה ניסיון בתחום, הוכיחה שיש בה משהו. לא מדובר בשחקנית הכי טובה שנראתה על המסך, אך יש לה לאן להתקדם במידה ותרצה. עליה לנסות לעבוד מעט יותר על הבעות פניה, עונה זו הוכיחה שבמידה ותשקיע היא תוכל להתקדם.

ולבסוף, קשה לבקר את העונה מבלי להתייחס לסיפור המרכזי שלה. חשבתי שהסיפור של העונה הראשונה של הסדרה (החיפוש אחר "לוחות הגורל") היה מגוחך, אבל הסיפור של העונה השנייה היה מגוחך עוד יותר. עיר אבודה ? באמת ? מדובר בסיפור שמתאים לגילאים הנ"ל שציינתי (8 עד 12). וגם אם החליטו על עיר אבודה, למה כולם לבושים כמו בימי הביניים ? מה, הם נשארו תקועים בזמן של לפני 800 שנה ? אז נכון, מדובר בעיר אבודה, אבל באמת ? נמאס לשחק בנסיכות ונסיכים, הנושא עבר ומיצה את עצמו כבר בעונה השלישית של "האי", אז למה לחזור לשם ? אם כבר יוצרים עיר אבודה (לא חשבו על שם יותר נורמאלי ? למרות שניתן להבין שמדובר על יער "גאליס" ועיר סמוכה אז חשבו על שם "מקורי", "גאליסיה") לא הגיע הזמן לגוון את התלבושות למשהו יותר נורמאלי ? אני מבין את הרצון להראות קיפאון בזמן (היות ומדובר בעיר אבודה) אבל זה היה מוגזם וניכר שניסו לחקות סדרות וסרטים מחו"ל.

מבחינת התסריט, הבשורה גרועה עוד יותר. כמעט כל אלמנט בתסריט לקוח מסדרה או סרט אחר. רק לשם הדגמה: כאשר יונתן מנסה להכריח את ברק (אדוארד בגילומו של עמרי לוקאס) לגלות את מיקום הכניסה לעיר האבודה הוא משתמש באותו אלמנט של שרלוק הולמס בסיפור "שערוריה בבוהמיה" בו שרלוק גורם לאיירין אדלר לגלות את מקום הימצאם של תצלומים שהוא רוצה להשיג ממנה בהם היא משתמשת בכדי לסחוט איש מלוכה. גם הרעיון שבמידה ויונתן יפעיל את היהלום הוא יהיה כלוא בעיר האבודה לנצח הוא וריאציה של סוף הסיפור בסרט "שודדי הקאריביים 3", כאשר ויל טרנר (אורלנדו בלום) מקבל על עצמו את תפקיד קפטן "ההולנדי המעופף" במקום אביו והוא נאלץ להיעלם ולשוב רק כעבור עשר שנים ולא להיות עם אהובת ליבו אליזבת' סוואן (קירה נייטלי). רוצים דוגמא שלישית ? בבקשה. כאשר יונתן וגאיה נמצאים לפני הכניסה לעיר האבודה ומגיע גבר בחליפה ומעניק לו מכתב מהעבר שאמו שלחה לו לאותה נקודה בזמן, היא חיקוי של סוף הסרט "בחזרה לעתיד 2", כאשר דוק (כריסטופר לויד) שולח מהעבר מכתב עבור מרטי (מייקל ג'יי פוקס). הגיע הזמן לתסריט מעט יותר מקורי ובעיקר איכותי יותר. המשפטים שיוצאים לדמויות מהפה לעיתים מביכים את הצופה המבוגר. "השמיניה" הוכיחה שניתן לעשות את זה טוב יותר, אז למה לא בכל סדרה ?

אי אפשר לסיים את הביקורת על העונה השנייה של הסדרה מבלי לדבר על סיפור המשנה של דפני-דורי-רונה. הרעיון של הבחורה האאוטסיידרית המגמגמת היה רעיון מעניין וגאיה עשתה עבודה טובה בגילום הדמות, גם השתלשלות העניינים הייתה נכונה וסבירה. אך סוף הסיפור היה כה עלוב, כך שהוא האפיל על מה שהסדרה השיגה במשך עונה שלמה. במשך העונה הראשונה של הסדרה הפכו את הדמות של רונה לדמות הטובה האולטימטיבית ובעונה השנייה שברו את הדמות הזאת לחלוטין על ידי מעשה הבגידה שלה בדורי. אז נכון, היא פוגעת בחלומו להגיע ולשחק במכבי מתוך רצון להיות איתו, אבל לא יוצרים במשך עונה שלמה דמות עליונה מבחינה מוסרית רק בכדי לשבור אותה בעונה שנייה. וגם התגובה הסופית של דורי לכך מעליבה. דורי סולח לה ומחליט להיות איתה משום שהוא מבין שכל הסיפור נולד בחטא (לרמות תמורת הצלחה בבחינה) והם מחליטים להמשיך את הקשר שלהם. ולבסוף, גם דפני סולחת לדורי ולכולם שחשדו בה ? אני מבין שרוצים לסגור סיפור, אבל יש גבול. זה היה קצת מעליב. באיזה עולם זה בדיוק היה קורה ?

ולבסוף, איפה ההומור ? עבור עונה של סדרה בת 55 פרקים היה ראוי להכניס הומור. ניכר שהיה ניסיון לכך, בעיקר על ידי השימוש בדמות של הוגו, אבל את כמות הפעמים שניתן היה באמת לצחוק מהבדיחות של העונה כולה אפשר לספור על כף יד אחת (ואני לא מגזים). דרך אגב, גם ההומור פנה לילדים בגילאי 8 עד 12, אבל גם להם מגיע משהו יותר טוב ממה שהם קיבלו.

אז, לראות או לא לראות ?

בתום העונה הראשונה של הסדרה טענתי שהסדרה מיועדת לגילאי 8 עד 14 ומישהו העיר שניתן להוריד את טווח הגילאים ל 8 עד 12. לאחר העונה השנייה אני נאלץ להסכים עמו. כל שאר הצופים צריכים לדלג על הסדרה. למרות השיפורים במספר אלמנטים, עדיין מדובר בסדרה רדודה, שאולי יש לה גורם התמכרות קטן, אבל היא פגומה בכל כך הרבה אלמנטים. האלמנט הברור שבו היא לוקה היא חוסר ההתבגרות. נכון שנמאס לכם על ההשוואה ל"שמיניה" אבל זה מתבקש. בכל עונה של "השמיניה" הדמויות התבגרו ואפילו הנשיקות של הדמויות נראו כאילו יש כימיה בין השחקנים. ב"גאליס" הנשיקות נראות כמו נשיקות כמו בין תלמידים במשחק "אמת או חובה".

דוגמא נוספת ? בבקשה. בפרק הראשון של העונה השלישית של "השמיניה" ניתן לראות את הדמויות בכיכובן של עדי הימלבלוי, הילי ילון, דון לני גבאי ולימור אטיאס בביקיני ליד הבריכה, מאחר ומדובר כבר בדמויות שהתבגרו והם מכייפים להם בזמן חופשה (גם מחנה "גאליס" כביכול מתרחש בזמן חופשה). בעונה השנייה של "גאליס", אלכס אומר לנינה להביא בגד ים ומה היא מביאה ? זה לא היה בגד ים, אלא מכנסיים קצרים וחולצת גופיה. נכון, מדובר בנקודה קטנה שאולי לרבים לא נראית חשובה, אך למביני עניין זו דוגמא נוספת לכך שלא מבגרים את הדמויות מעונה לעונה. אולי הצעד נובע מהפחד לבגר את הסדרה, אבל הפועל שיוצא מכך הוא שהיא מוגבלת לקהל יעד צעיר יותר. אז, בני כמה אתם ?

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מגניב שאתה כותב גם על סדרות ישראליות, זה מראה על גיוון וחוסר ניתוק מהטלויזיה הישראלית.

תמשיך ככה!