יום שלישי, 28 במאי 2013

ביקורת: Hannibal, עונה ראשונה, פרקים 9-1: כל כך הרבה טעויות.



בשנים האחרונות רשת NBC עושה את כל הטעויות האפשריות בכל מה שקשור לפיתוח והעלאת סדרות, כאשר צופים בסדרה Hannibal ניתן לראות כיצד כל הטעויות הללו חוזרות על עצמן.

"שתיקת הכבשים", אשר יצא לאוויר בשנת 1991 בכיכובה של ג'ודי פוסטר, נחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר בהיסטורית הסרטים האמריקאים. הסרט, אשר נכתב בעקבות ספרו של תומאס האריס, הציג רעיון די מהפכני של קבלת עזרה מרוצח סדרתי בכדי לתפוס רוצח סדרתי אחר. יתרה מכך, אפשר גם לראות את ההצלחה של Criminal Minds כניסיון לשחק עם הרעיון של הסרט ולהציג את הנעשה בתוך היחידה החוקרת של ה F.B.I, בדיוק כפי שג'ק קרופורד עשה זאת בסדרת הסרטים (לסרט יצא פריקוול וגם סרט המשך).

הצלחת הסרט (והמותג) היא גם בעיה מרכזית של הסדרה. קשה מאד לייצר פריקוול למותג כל כך איכותי, המוצר צריך להיות איכותי יותר בכדי להאפיל עליו. על פי הפרקים הראשונים של הסדרה אפשר לומר שמדובר בסדרה טובה, אבל לא עד כדי כך איכותית. התסריט שלה, כיאה לתסריטי הסדרות של בריאן פולר, יותר מסביר, אבל אין בכלל ספק שהוא לא משתווה לאיכות הסרט והצופים שצפו בסרט מזהים זאת מהר מאד.

בעיה נוספת היא ההתכתבות של הסדרה עם הסרט, בין היתר ניתן היה לראות את ההתייחסות למרים, תלמידה מבריקה ב F.B.I שעדיין לא סיימה את הכשרתה, שג'ק קרופורד מגייס בכדי לתפוס רוצח, כאשר מתברר שחניבעל הוא הרוצח האמיתי. הקווים המקבילים לדמותה של קלאריס סטרלינג בספרים\סרטים היו ברורים מאד, פרט לסופה של הדמות (היא נרצחת בניגוד לדמותה של קלאריס). כאשר מתכתבים עם יצירת מופת תמיד תהיה השוואה בין היצירות ולצערי, הפקת הסדרה Hannibal תפסיד תמיד.

אבל הבעיה הגדולה של הסדרה קשורה לרשת המשדרת. לאחר שמונה עונות של הסדרה Criminal Minds, לאחר שבע עונות של הסדרה Dexter, אשר עסקה ברוצח סדרתי, ולאחר שבחודש ינואר עלתה הסדרה The Following ברשת FOX, שגם היא ב"משחק" בין רוצח סדרתי ל F.B.I, עשו ברשת NBC את השגיאה הגדולה ביותר והעלו את הסדרה Hannibal רק לקראת סוף העונה. עבור סדרה שיש מאחוריה סיפור מסגרת מדובר בשיבוץ בלתי אפשרי שלא אפשר לה להצליח וגם כאשר יכלו לשבץ אותה מאחורי The Voice בכדי לתת לה סיכוי גדול יותר, ברשת לא עשו זאת והם מנסים לשמר סדרה אחרת שלהם, Grimm, וזה מראה בדיוק מה הרשת חושבת על הסדרה. קשה לראות כיצד מקבלים החלטות ברשת הזאת והדוגמא של Hannibal היא רק הדוגמא האחרונה לכך. הרשת חרצה את גורל הסדרה עוד לפני שעלתה ולא עזרה העובדה שבתחילת דרכה התרחשו האירועים המבחילים בבוסטון, כאשר שני טרוריסטים הטמינו פצצות בעת ריצת מרתון, אירועים שאף גרמו לצנזור אחד הפרקים. אפשר היה לסלוח ל NBC לו היו מעלים את Hannibal כבר בחודש ינואר בכדי להקדים את עליית  The Following, אבל זה לא קרה וברשת גם שיבצו אותה בערב יום חמישי הכושל שלה. חבל.

בכל הקשור לסיפור, אפשר לומר שבריאן פולר יצר סיפור מעניין, כאשר הוא מביא את סיפורו של וויל גרהאם (יו דאנסי, אשר עושה עבודה טובה מאד בגילום הדמות), אשר מסוגל להרגיש את מה הרוצחים הרגישו בעת הרצח, המסייע לג'ק קרופורד וה F.B.I לתפוס רוצחים סדרתיים. אולם גם הרעיון הנ"ל לא כל כך מקורי, גרסה מעט שונה שלו ניתן היה למצוא כבר בשנות התשעים בסדרה Profiler, כאשר סמנתה ווטרס (אלי ווקר) ידעה לבצע כמעט את אותו תהליך.

דווקא מערכות היחסים בין מספר דמויות שלא היית מצפה להם בתחילת הסדרה מעניינות יותר, הכוונה היא למערכת היחסים שבין וויל גרהאס לעיתונאית הצהובנית פרדי לאונדס (לארה ג'ין קרוזצקי), אשר מבקרת אותו ואת ה F.B.I ואף הופכת למעין קוץ בישבנם, או למערכת היחסים שבין חניבעל לקטר לאביגיל הובס (קייסי רול), בת של רוצח סדרתי, אשר הופכת לרוצחת בעצמה לאחר שהיא הורגת את אחד מבני המשפחה של אחת מקורבנות אביה במה שניתן לאבחן כהגנה עצמית, אך עוברת שינוי וההתקרבות שלה לחניבעל רק מרמזת שהיא עוד עשויה להתקדם צעד אחד קדימה.

ישנם סיפורים פחות מעניינים כגון הסיפור של ג'ק קרופורד (לורנס פישבורן בליהוק גרוע, בעיקר בשל העובדה שהדמות המקורית בספרים\סרטים לא הייתה אפרו אמריקאית, ובעקבות העובדה שבשל השם שלו הוא קצת מאפיל על שתי הדמויות המרכזיות של הסדרה וויל וחניבעל) ואשתו הגוססת מסרטן, או מערכת היחסים בין וויל לד"ר אלנה בלום (קרוליין דייבמס הזכורה בעיקר מהסדרה Off The Map), כאשר לא ברור אם גם מפתחים בין השניים מתח מיני (כאשר היא אף מתוודה בפני וויל שיש לה רגשות כפיו, אך בגלל שהוא לא יציב היא לא יכולה לצאת איתו) או בין הדמות של אלנה לחניבעל.

ולבסוף, קשה שלא להתייחס לליהוק של מאדס מיקלסן כד"ר חניבעל לקטר. מאדס עושה עובדה טובה מאד בגילום הדמות, אולם עבור הצופים שמכירים את העולם של חניבעל לקטר לעולם יזהו את אנתוני הופקינס כחניבעל לקטר ותמיד ישוו בין השניים. מי שצפה בסרטים ראה את הופקינס מגלם את הדמות בקרירות וגאוניות, אבל ניתן לראות את הרשע והאכזריות הנוטפים ממנו, מאדס מצליח להציג את הצד הקריר, אולם את הצד הרשע שבו לא ניתן לזהות, גם כאשר רואים אותו רוצח בפרק השישי את מרים (התלמידה שג'ק קרופורד שולח אחר רוצח סדרתי שהיא מגלה מאוחר מדי שחניבעל הוא הרוצח). יכול מאד להיות שבהפקה רצו להראות שחניבעל עדיין מגלה שליטה עצמית, אולם בסופו של דבר, הצופה לא מקבל את הדמות השלמה לה הוא ציפה.

אז, לראות או לא לראות ?
כדאי לראות. אין כמעט ספק שהסדרה לא משתווה לאיכות של הספרים והסרטים, אך היא עדיין מספיק טובה לצפייה. הבעיה הגדולה היא, שעתידה של Hannibal  לא ברור ולכן אולי לא כדאי להתמכר. לפי דעתי, הסדרה התאימה יותר לרשת CBS מבחינת המבנה וצורת כתיבת התסריט שלה, ואולי אפילו הייתה מצוותת אחרי Criminal Minds. במצב שכזה היה לה סיכוי גבוה יותר לשרוד.

8 תגובות:

שקד אמר/ה...

תיקון : THE FOLLOWING ממש לא מספרת על רוצח שמסייע לFBI. ההפך- הFBI נלחם ברוצח.

D1D1 אמר/ה...

תוקן.

אלעד אמר/ה...

Criminal Minds שווה צפייה?

אנונימי אמר/ה...

דווקא עד עכשיו אהבתי את הסדר, אבל באמת לא מגיע לרמה של שתיקת הכבשים.

אנונימי אמר/ה...

יש להוט הסכם עם הCW ? אם כן על איזה סדרות ומה ההסכם ?

אנונימי אמר/ה...

איזה כיף שהסדרה חניבעל חודשה לעונה שנייה! :)

אנונימי אמר/ה...

הסדרה מצויינת. מי אמר שהסדרה חייבת להיות העתק מושלם של הסרט? הייחודיות של הסדרה נובעת מאלמנט ההפתעה.. אתה לא יודע למה לצפות.

אנונימי אמר/ה...

סדרה מעולה, מתוחכמת, ומפתיעה בכל פרק מחדש! גם אני חשבתי בהתחלה שאין מצב שיצליחו להאפיל על שתיקת הכבשים ואנתוני הופקינס הגאוני, אך הסדרה לוקחת את הצופה למחוזות חדשים, מבעיתים ולא צפויים. מה שכן, ישנן סצנות כל כך מזעזעות, שנאלצתי לעצום עיניים...