יום רביעי, 1 במאי 2013

ניתוח: האם האיום של רשת FOX להפוך לרשת כבלים יהפוך למציאות ?



צ'ייס קארי, היו"ר של חברת Fox News Corp מסר הצהרה: קיים סיכוי שרשת FOX, אחת מחמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות, תהפוך לרשת כבלים. כאשר הופיע בועידה של רשתות הברודקאסט בלאס וגאס, קארי טען שבמידה ולרשת FOX ולרשתות אחרות לא תינתן האפשרות להעניק לצופיה לצפות ולהקליט שידורים של הרשת למחשבים, אייפונים וכו'... הוא יהפוך את רשת הברודקאסט לרשת כבלים. כלומר, לרשת בתשלום. "אין לנו שום אפשרות, אלא לפתח פתרונות עסקיים, אשר יאפשרו הישארות באוויר, ושליטה בגורל שלנו." למרות ההצהרה הבומבסטית, הסיכוי שהיא תצא לפועל נמוכים מאד, בשל העובדה שלמרות כל הכאב ראש כרשת ברודקאסט, לרשת FOX עדיין סיבות טובות להישאר כזאת, וכך גם לשאר רשתות הברודקאסט. לפחות לעת עתה.

הקונספט של הפיכת הרשת מברודקאסט לכבלים הוא לא רעיון חדש, וגם לא בלי מספר בעיות. בסוף שנות התשעים, בוב רייט, הצ'יף של רשת NBC, הרים מספר גבות, כאשר טען שהפיכת רשת מברודקאסט לכבלים היא בגדר אפשרות. ולפני שלש שנים, כאשר רשתות הכבלים החלו לעבור את רשת NBC בנתוני הרייטינג, החלו דיבורים על כך שלפחות רשת ברודקאסט אחת תהפוך לרשת כבלים עד שנת 2011. מרבית מהסיבות שהשינוי לא קרה בשנות התשעים או לפני שנתיים עדיין קיימות היום. ראשית, בשעה שלרשתות לא כל כך אכפת מעתיד של מאות תחנות, אשר משדרות את התכנים שלהן, כן אכפת להן מתחנות טלוויזיה שבבעלותן, בעיקר בערים הגדולות (ניו יורק, שיקאגו) ומעט פחות גדולות (טאמפה, ממפיס). למרות, שהתחנות המקומיות הללו אולי ישרדו על ידי שידור של חדשות וסדרות בשידור מחזורי (סינדיקציה), הן יניבו פחות רווחים, ובשל כך יהיו פחות מוערכות עבור הרשת, ללא תוכניות להיטים בפריים טיים או שידורי ספורט גדולים (בייסבול, כדורסל מכללות), בכדי למשוך צופים רבים ככל שניתן.

ואם כבר מדברים על אירועי ספורט, למרות שלרבים מהאנשים יש כבלים או לווין, ל 15% מהם אין, לפחות לפי Nielsen. הסיבה ? הם לא מוכנים או אין להם את האפשרות לשלם עבור המותרות הללו. ב NFL לא ירצו לאבד את הצופים הללו. יתרה מכך, אם הרשתות המשדרות פוטבול (CBS, NBC, FOX) יהפכו לרשתות כבלים, זה יקל על רשת ESPN או רשת כבלים אחרת לבצע מהלך לקנות את הזכויות לשידור (הזכויות הקיימים מסתיימים בשנת 2022). מהלך שכזה יהיה קטלני: נתוני הפוטבול עולים (נתון מפתיע לאור הירידה בנתוני הרשתות בשנים האחרונות) ומדובר באירועים הבודדים, אשר יצליחו להביא מפרסמים או להעלות את הכסף מהפרסומות. במידה ורשתות הכבלים יאבדו את הזכויות הנ"ל, או שהם ישודרו רק ברשתות כבלים, רשתות הברודקאסט יאבדו יתרון שיש להן על רשתות הכבלים.

צריך גם לומר זאת בפה מלא: קארי לא באמת מעוניין להפוך לרשת כבלים, אלא לגרום לכך שבכבלים ובלווין ישלמו יותר על הזכות לשדר את התכנים שלהן. בעבר הלא רחוק, בשעה שרשתות כמו AMC קיבלו סכומים מסוימים מממפעילי הכבלים מכל בית בו הם הותקנו, רשתות הברודקאסט לא קיבלו מאומה. אך המצב החל להשתנות, כאשר מפעילי כבלים ולווין הסכימו לשלם סכומים קטנים כפיצוי עבור רשתות ABC, CBS, NBC ו FOX. רשת CBS הצליחה לקבל בשנה שעברה סכום של 250 מיליון דולר, והיו"ר שלה, לסלי מונבס, טען שהמספרים ימשיכו לצמוח בשנים הבאות. אך במידה ונתוני הרייטינג ימשיכו לצנוח בגלל שלא תהיה להן גישה ( כפי שציינתי, ל 15% אין כבלים או לווין), או שרשתות מקומיות לא יפרסמו את המוצרים שלהן, האם הסכומים יעלו או ירדו ? נכון, ישנן תוכניות רבות, אשר מנפקות נתונים נמוכים ממספר סדרות כבלים, אך העובדה היא, שמרבית מ"להיטי" הכבלים, מנפקות נתונים נמוכים מהסדרות בעלות הרייטינג הנמוך ביותר של רשתות הברודקאסט. המצב עלול להשתנות ברגע שהרשת תעבור מהפך מברודקאסט לכבלים (ויכול מאד להיות שגם תעבור מיקום בשלט למספר נידח יותר).

עדיין, קיים סיכוי שאכן אחת מרשתות הברודקאסט תפוך לרשת כבלים. להלן הסיכויים שהרשתות הללו יעשו זאת:

רשת NBC: בשל העובדה שהיא בבעלות ענקית הכבלים Comcast, ובשל העובדה שנתוני הרייטינג שלה צונחים, רשת NBC עשויה להיות המועמדת הטבעית לעשות זאת. (יש לה שידורי פוטבול, אך הם משודרים ביום ראשון ולא במהלך השבוע)

רשת ה CW: בשעה שיש לרשת הסכמים ארוכי טווח והיא מנפיקה רווחים מפלטפורמות און ליין כגון Netflix, לא קשה לראות כיצד הבעלים של CBS ו Warner Bros יחליטו יום אחד שרשת ה CW תרוויח מהמהלך של הפיכת הרשת לרשת כבלים, כאשר בפורמאט שכזה התכנים שלה ירוויחו מכך שתהיה להן פלטפורמה של שידורים חוזרים 3, 4 או אפילו 5 פעמים בשבוע. הבעיה הגדולה ביותר של רשת ה CW בימים אלו היא, להעביר את התכנים שלה למספר רב יותר של צופים, ליתר דיוק, להגיע אליהם ברמה הראשונית. יכול מאד להיות שבמידה והתכנים שלהם ישולבו בין סיטקומים ישנים ותוכניות חדשות, יהיה לה סיכוי גדול יותר לעשות זאת. צריך לציין, אין עדות לכך שברשת חושבים על כך, אך זו לא תהיה הפתעה מרעישה יותר מאשר אם רשת FOX תעשה זאת. ברשת גם לא יצטרכו לדאוג בנוגע להעברת תכנים של פוטבול. פשוט מכיוון, שאין לה...

רשת ABC: לא רק שברשת וויתרו על Monday Night Football לטובת רשת ESPN לפני מספר שנים, יש לה קהל יעד מוגדר: נשים מבוגרות (Scandal, Dancing With the Stars) ונשים צעירות יותר, אשר צופות ביחד (Modern Family, Once Upon a Time). ל"דיסני" יש תיק די רציני: ESPN עבור הגברים, ABC FAmily עבור נשים צעירות מגיל נוער עד גיל 20+, וערוץ דיסני (והספין אופים שלו) לצופים מתחת לגיל 16. תחת בוב יגר אן סוויני (הצ'יף של מחלקת הטלוויזיה), רשת ABC הצליחה לנפק פתרונות עסקיים למקסם את הרווחים שלה: היא הייתה הראשונה לאמץ את iTunes, וכמו כן, היא הייתה בין המייסדות של Hulu. כמו רשת ה CW, אין עדות לכך שהרשת מעוניינת להפוך לרשת כבלים, אך נראה שהסיכוי שהיא תהפוך לרשת כבלים גדול מאשר רשת FOX. כל רשת שהפוך מרשת ברודקאסט לרשת כבלים תפיק מכך תועלת בדרך אחרת: היא לא תצטרך להיות מוגבלת על ידי החוקים והתקנות של ה FCC, לגבי מה שצריך להופיע בטלוויזיה.

קיים פקטור רציני כאשר חושבים להפוך רשת ברודקאסט לרשת כבלים: הפצת תכני הטלוויזיה משתנים מהר מאד. Netflix ו Amazon מתחילות עתה להפיק תוכניות איכותיות ושתיהן לא רשתות ברודקאסט או כבלים. אם פרויקט כמו Google Fiber יצליח, ניתן לחשוב על מוות של הכבלים או הלווין בעשור הבא. קל מאד להתרגש מהרעיון של הפיכת רשת FOX לרשת כבלים, כמו גם שזה מפתה לבטל את הרעיון בכך שהוא לא הגיוני...כרגע. ההערה של צ'ייס קארי נבעה, ככל הנראה, מתוך רצון להוציא החוצה את התסכול שלו ושל הרשת. אך בימינו, פשוט אי אפשר לדעת...


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וסף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

אלעד אמר/ה...

רשתות כבלים לא עושות יותר כסף מרשתות ברודקאסט?
(כבר מזמן לרשתות ברודקאסט אין סדרות איכותיות)
שרוב הסדרות כבלים מצליחות

אנונימי אמר/ה...

שלום D1D1,
אוהב מאוד את בלוג שלך במיוחד את הפינת המענה לקוראה מקווה שתמשיך להשקיעה

יש לי כמה שאלות בישבילך

ראיתה את הסידרה Hemlock Grove
מה אתה חושב עליה ואם אתה חושב שתהיה עונה שניה ?

מה אתה חושב על הפילוט של זומבילנד האם היא תצא לפועל ואם כל הפרקים יצאו במכה אחת ?


אנונימי אמר/ה...

עדכון לאנונימי שעוקב אחרי גרים: בשבוע הראשון שהסדרה שודרה ביום שלישי היא קיבלה 1.9 נקודות מדד. זה אומנם הכי גבוה לשעת השידור שלה אבל גם ירידה קלה יחסית ליום שישי.

אנונימי אמר/ה...

היי! תודה על עדכון הגרים, מצד שני NBC הציגו את ההישג בתור שיא עונתי לסדרה (בהודעה ששלחו לעיתונות ולאתרים העוסקים בטלוויזיה בארה"ב..Grimm" Matches the Show's Highest -Rating Since Its Series Premiere--2.0/5 in 18-49)

ולD1D1 אחרי שתראה את סיום העונה של האמריקאים תבין מדוע אני מתעקש לקרוא לסדרה מצוינת/מעולה etc... ולא אני לא קורא לכל סדרה שאני אוהב כך (גרים למשל מהנה אך לא מתאימה לקטגוריה הנ"ל וכך גם סופרנצ'וראל ועוד הרבה אחרות...)