יום חמישי, 9 במאי 2013

עונת הפיילוטים 2013: עליית הפרוספקט של סדרות בעלות מספר פרקים מצומצם.



ימים בודדים לאחר שבוע הצגת הלוחות החדשים של חמש הרשתות האמריקאיות הגדולות בעונה שעברה, הסדרה Hatfields & McCoys של ערוץ ההיסטוריה האמריקאי פצחה אל תוך הסצינה ושברה נתוני רייטינג. בנוסף לכך, היא גם גרמה לפריחה של הסדרות בעלות מספר פרקים מצומצם. בשנים עשר החודשים הבאים, סדרות מהסוג הזה המשיכו "לשרוף" את המסך ולצבור מומנטום, כאשר ערוץ ההיסטוריה הציג את The Bible וגם רשתות FOX, FX ו Spike הודיעו על פרויקטים בגזרה הזאת. הז'אנר גם הפך לחלק משיקול הדעת של ראשי הרשתות בעונת הפיילוטים הנוכחית ואולי גם נזכה לראות זאת בשבוע הצגת הלוחות בשבוע הבא. "נראה שזהו הטרנד בימים האחרונים" טוען מקור בתעשיה "אם אתה קורא לדרמה סדרה מותחמת מבחינת הפרקים, אתה שומר על האופציות על השחקנים בשעה שאתה שומר על ערכי הפרויקט מבחינה בינלאומית. ואם אתה משווק אותם בצורה טובה, הם יביאו קהל."

אחד מהפרויקטים בעלי הפרופיל הגדול ביותר בעונת הפיילוטים הנוכחית היה Once Upon A Time spinoff של רשת ABC והוא מפותח כסדרה מוגבלת במספר הפרקים שלה בכדי שתשדר 13 פרקים בלבד מדי עונה בסגנון American Horror Story של רשת FX. הקונספט הוזכר לדרמות נוספות של הרשת וברשימה ניתן למצוא את: Gothica ו Big Thunder של רשת ABC וגם ברשתות נוספות כגון Sleepy Hollow של רשת FOX, הדרמה Hostages עבור רשת CBS, כאשר עבור הרשת הנ"ל ניתן לראות סנונית ראשונה כבר הקיץ עם 
Under The Dome, אשר בתחילה פותחה כסדרה רגילה לכל דבר. רשת ה CW, אשר נשיאה מארק פדוביץ' אימץ את הקונספט ראשון בעונה הנוכחית עם הסדרה Cult, גם מחכה לעשות זאת בעונה הבאה, כאשר בין הפרויקטים המיוחסים לכך ניתן לציין את The Selection. בעונה הקודמת רשת FOX ניסתה זאת עם
The Following ורשת ABC עם Red Widow.

סדרה מוגבלת מבחינת הזמנת הפרקים הפך לפרוספקט מלבב עבור ראשי חמש רשתות הברודקאסט בעונה הנוכחית, משום שהם רואים כיצד נתוני הרייטינג צונחים בשנים האחרונות, כאשר ברשתות עוברות לשידור של שידורים חוזרים, אפילו עבור הסדרות המצליחות ביותר. היות והפקות מתקשות לספק יותר מ 22 עד 24 פרקים לעונה של 35 שבועות ברשתות הברודקאסט, הרשתות מחפשות אחר דרכים להתחדש, ולהזמין סדרות עם מספר מוגבל של פרקים (לעונה ובכלל) נראה כאלטרנטיבה ראויה בכדי לכסות על 13 השבועות החסרים של השידורים החוזרים. Once Upon A Time spinoff יכול להחיות את סדרת האם וברשת ה CW חושבים על לבצע סיבוב מלכותי שכזה עם Reign ו The Selection, כאשר האחרונה עדיין נחשבת להיותה בתחרות לקבל אישור לעונה הבאה, למרות שהפרויקטים הלוהטים של הרשת הם דווקא: Tomorrow People, Reign ו The 100.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של נלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

תגובה 1:

אסף אמר/ה...

נקודות למחשבה:
- מספר פרקים מוגבל נותן יתרון נוסף ביכולת תכנון העונה. אפשר להזכר במספר מקרים בהם סדרות קיבלו הזמנה מראש ל-13 פרקים, ומשהוארכה ההזמנה הרמה ירדה כי זה אילץ "מריחה" של הסיפור המרכזי או יצירת סיפור נוסף. זה קרה לא רק לסדרות חדשות, אלא גם לסדרות ותיקות (לדוגמה: העונה השלישית של צ'אק). כמובן שבמקרה של אישור מראש ל-22 פרקים הבעיה הזאת נפתרת באופן תיאורטי (עדיין צריך כותבים טובים), אבל נדיר למצוא סדרות חדשות שמקבלות אישור מראש ל-22 פרקים.
- מודל מספר הפרקים המצומצם אכן עובד ברשתות הכבלים. אבל האם זה רק מספר הפרקים? יתכן שכן (למשל - חלק גדול מסדרות הכבלים הן לא "פרוצדורליות", ולרוב קשה לשמר סיפור גדול לאורך זמן ארוך) ויתכן שלא (למשל - חוסר התלות המיידי במפרסמים, היכולת להתמקד בנישה של צופים).
- שימוש בסדרות "קצרות" לצורך מילוי לוח השידורים (במקום שידורים חוזרים) נשמע מעניין, אבל האמריקאים הם די שמרנים, וקשה לי לראות אותם מסיימים סדרת סתיו סולידית (למשל Once upon a time) בפברואר בשידור רציף, ואז עולים עם הספינאוף שלה. סדרות בד"כ מתחילות בספטמבר/אוקטובר ומסתיימות באפריל/מאי - לזה הצופים רגילים וזה מה שהרשתות כנראה ימשיכו לעשות. מה שאולי יקרה זה חופשה ארוכה של סדרות לצורך שידור סדרות אחרות. במקרה של ספינאוף זה עוד איכשהו אפשרי, אבל במקרה של סדרות שאינן קשורות, אנחנו חוזרים למודל (הכושל) של NBC.
- גם סדרות קצרות, למרות שהן יכולות למשוך שחקנים איכותיים יותר (קווין בייקון כדוגמה עכשיוית) זקוקות לכתיבה טובה. The Following (וזו דיעה אישית) הרגישה ארוכה מדי אפילו ל-15 פרקים...