יום ראשון, 26 במאי 2013

דבר בעל האתר: הגענו לשפל המדרגה.



בסופשבוע האחרון ניתן היה לקרוא ידיעה בפורטל "וואלה" באינטרנט על תכנית ריאלטי שתעלה בקרוב, אשר תציג אישה שתמכור את הבתולין שלה. כשקראתי את הידיעה לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. נשים מוכרות את הבתולין שלהן בתוכנית ריאלטי !!! תגידו, העולם השתגע ?

כאשר הערתי על כך שתוכניות הריאלטי הן זבל שלא ראוי לראות אור יום טענו שאני מגזים (למרות ש"האח הגדול" בישראל מניב בימים אלו נתונים מזעזעים של 38% רייטינג). תראו לאיזה דרגה הגזע האנושי הדרדר: זנות בשידור. ואתם יודעים מה ? אני בטוח שהסדרה תניב רייטינג גבוה. מדוע ? משום שרוב האנשים שצופים בתוכניות הריאלטי הללו הם אנשים חולים. אין דרך אחרת מלבד התיאור הזה לסוג הזה של האנשים. הרי יש סיבה אחת לצפייה בתוכנית כמו "האח הגדול": יצר המציצנות. מדוע צריך לצפות בחבורה של אנשים שכלואים בתוך בית ? מדוע בכלל להעביר זמן ולצפות בתוכנית שכזאת  (ואני לא מדבר רק על הערוץ שמשדר בשידור ישיר) ? מישהו מוכן להסביר לי מה זה נותן ? מדוע צריך לצפות בתכנית כמו "הישרדות" ? בסופו של דבר הצופה לא לומד שום דבר מלבד העובדה שכל האנשים במצבי לחץ הם תחמנים, חרמנים, יתקעו סכין בגב גם לחברים הכי טובים שלהם ועוד שלל תכונות רעות. אבל תכנית הריאלטי הנ"ל, שבה הופכים אישה לזונה בטלוויזיה היא כבר הידרדרות לתהום. רציתי להגיד שיותר גרוע מזה כבר לא יכול להיות, אבל בכל מה שקשור לתוכניות הריאלטי, אני לא אהיה מופתע אם הצעד הבא יהיה גם עינויים בטלוויזיה. אנשים מספיק חולים בכדי להגיע לצפות בתכנית שכזאת ובשלב מסוים, אם לא יעשו סוף לתכניות הריאלטי, תאמינו לי שגם הרעיון הזה יהפוך למציאות. צריך להוריד את השאלטר על הרעיונות לתוכניות הריאלטי ויפה שעה אחת קודם.

אני בטוח שכבר עתה יהיו קוראים שיקפצו ויגידו, שתכניות כמו "כוכב נולד" או "המרוץ למיליון" לא פוגעות באיש. יכול מאד להיות, אבל העובדה שהן באוויר הן פתח לתכניות ריאלטי אחרות, בדיוק כמו שהתכנית שבה אישה מוכרת את הבתולין שלה בטלוויזיה היא מוטציה של "האח הגדול" או של תכניות כגון "קחי אותי שרון" (כלומר, של תכניות היכרויות).

חשוב מכך, צריך גם להדגיש: מדובר בפגיעה אנושה בנשים. כיצד רוצים לאחר שהתכנית תעלה לאוויר להמשיך ולהתייחס ברצינות לתקיפות מיניות נגד נשים ולהטרדות מיניות אם הופכים אותן לחפץ מיני בצורה הקשה ביותר ? במשך העשורים האחרונים נשים יצאו (ובצדק) נגד הפיכתן לחפץ מיני בלבד עבור גברים. תכנית מהסוג הנ"ל תחזיר אותן מאה שנה לאחור. וכן, זו לא הגזמה.

שוב, לפי דעתי, יהיו קוראים טיפשים שינסו לתרץ: הן עושות את זה מרצונן החופשי וכל השטויות של "האחריות שלהן על גופן". בולשיט. צריך למתוח את הגבול בנקודה מסוימת. לפי דעתי, זנות היא מתיחת קו אדום ואת הוגי הרעיון הייתי גם מכניס לכלא. אבל למה אתם מצפים אם לפני מספר שבועות גם שמענו על תכנית ריאלטי בה נשים מתפשטות בפני גברים והם מבקרים את גופן בפניהן ? חשבתם שלא ינסו לרדת יותר נמוך ? (בלי רצון למשחק מילים)

כפי שאני רואה את הדברים, במידה ולא יורידו את תכניות הריאלטי מהאוויר, המצב רק יחמיר. אל תגידו שלא הזהרתי אתכם.

D1D1

8 תגובות:

אסף אמר/ה...

אני מסכים עם הקצף והכעס על הפורמט החדש (וכנראה גם המצליח) שיעלה, ומסכים שמה שעומד בבסיסן של תכניות הריאליטי זה יצר המציצנות של הצופים.

אבל אני חושב שאפשר לשים איפשהו את הקו, וזה נכון גם לריאליטי וגם לסדרות מתוסרטות.

למשל - תחרויות שונות (כמו המירוץ למליון) הן סדרות שיש בהן קצת תככנות וכנראה שקצת מציצנות מצד הצופים (וכמובן שמניפולטיביות מצד ההפקדה לצורך רייטינג - הן בעריכה והן בדאגה לשמור על המתחרים המעניינים), אבל בסופו של דבר מדובר בתחרויות, שלא שונות בהרבה מ"מי רוצה להיות מליונר" (אני יודע שיש הבדל גדול בין שני הדברים, אבל לצורך העניין אני מסווג את זה באותו צד).

אם אני חוזר להשוואה לסדרות מתוסרטות - יש לא מעט סדרות כאלה שפוגעות בנשים, במיעוטים או באוכלוסיות "חלשות" אחרות גם בלי שהן תהיינה ריאליטי (לדוגמה - דולהאוס של ג'וס וודון). בנוסף, אם נבחן לרגע את נושא האלימות בסדרות, זה בכלל מוסיף לבעייתיות. לא כל הצופים (ובמיוחד לא הצעירים שבהם) יודעים להבחין בין ההתנהגות של דמות על המסך להתנהגות של אדם בסדרת ריאליטי על המסך.

לסיכום (שלי) - בסופו של דבר זה עניין של בחירה. אנחנו חיים בתקופה שבה הצנזורה של הגופים המשדרים כבר לא באמת רלוונטית. אדם בוגר יכול (וצריך) לבחור לעצמו את מה שהוא רואה ולהבין איפה עובר הגבול שלו. ילדים צריכים הכוונה מההורים.

ויצרני התוכן? הם פשוט יעשו כל דבר שיתן להם כסף...

אנונימי אמר/ה...

איזה הקלה.. הייתי בטוח שאתה עומד להודיע על סגירת הבלוג!!
אחי, קצת פחות דרמטיות בכותרות..

mip אמר/ה...

מסכימה עם מה שכתבו מעלי.
צריך להפריד בין ריאליטי אמיתי כמו האח הגדול, לתכניות כמו המירוץ למליון שהן יותר דומות לשעשועון על סטרואידים.

לדעתי שם בדיוק צריך לעבור הקו - רגע שהמעבר לשלב הבא מבוסס על סולמות אובייקטיבים (מי הגיע ראשון, מי ענה על הכי הרבה שאלות וכן הלאה) זה לא בבאמת ריאליטי. ברגע שזה סולמות סובייקטיבים (משחקי אסטרטגיה והצבעות למיניהן, סמסים וכדומה) זה מתחיל להתקלקל.

יוסי אמר/ה...

מסכים בכל מילה !!!!
פשוט מגעיל !!!

יוסי אמר/ה...

מסכים בכל מילה !!!!!!!
למרות שאני ממש אוהב לראות האח הגדול !!
אבל אם למצב הזה הגענו ?? זה ממש מגעיל !!

אנונימי אמר/ה...

כמה שאתה צודק, זנות לשמה.
קראתי את הכתבה הזו ונגעלתי, ומה שבכלל הפתיע אותי היה שהרעיון הדוחה הזה הגיע מאוסטרליה. הייתי פחות נדהמת אם התוכנית היתה מגיעה מהולנד שהיא מולדת האח הגדול ועוד זוועות ריאלטי בסגנון, אבל מאוסטרליה... משום מה חשבתי שיש שם קצת יותר קלאסה.

אנונימי אמר/ה...

מצדיק, פשוט גועל נפש.. :(

אנונימי אמר/ה...

באותו נושא- הפרק השני בעונה הראשונה של black mirror
מומלץ לכולם :)