יום רביעי, 15 במאי 2013

ניתוח: ניתוח הלוח החדש של רשת CBS לעונת 2014-2013.


עד עתה הצלחתי להגדיר במילה אחת או שתיים את הלוחות החדשים של רשתות NBC, FOX ו ABC. (בהתאמה: שינוי, חזק ויציב, הימור). במבט ראשון על הלוח החדש של רשת CBS, ניתן גם אותו לסכם בשתי מילים: סתימת חורים. הרשת היציבה מבין חמש רשתות הברודקאסט לא הייתה זקוקה ליותר מדי שינויים. ולמרות זאת, היא ביצעה שינויים בארבע מתוך שש ערבים.

לפני שאגש לנתח את הלוח החדש של רשת CBS, ראוי לציין מהלך חשוב שרשת CBS לא ביצעה. שתי הדרמות, אשר נחשבו לבעלות הסיכוי הגבוה ביותר להפוך מפיילוט לסדרה היו Beverly Hills Cop, אשר הייתה אמורה לספר את קורות בנו של אקסל פולי (אדי מרפי) מסדרת הסרטים והספין אוף של NCIS:LA. שני הפיילוטים לא עברו את הסינון האחרון לקבלת האישור לסדרה. לפי דעתי, הרשת ביצעה מהלך נכון לגבי שתי הדרמות, למרות שאני חושש, שבתור רשת שמרנית מאד החשש שלה היה להעלות סדרת דרמה ובה דמות ראשית אפרו-אמריקאית. מעט מאד סדרות מהסוג הנ"ל הצליחו, כאשר לאחרונה ניתן לציין רק את Scandal של רשת ABC. ברשת ידעו שבמידה ויעשו זאת זה יהיה הימור גדול ומכיוון שהם כבר לקחו הימור גדול (אגע בו בהמשך) הם לא רצו לקחת שני הימורים גדולים בעונה. לגבי הספין אוף של NCIS:LA, הפיילוט ששודר כפרק בסדרת האם אמנם הניב נתונים מעט מעל לבינוניים, אך לא מספיק חזקים וברשת CBS הגיעו למסקנה, שאישור הפיילוט לסדרה יהיה בבחינת כלוב מזהב, משום שניתן לקנות את שם המותג, אך אם הוא לא עובד מספיק טוב, הוא יהרוס את השאר.

יום שני של רשת CBS הציג מיני מהפך. 3 סדרות של הרשת, אשר שודרו בערב זה העונה לא יפתחו את העונה באותה משבצת שידור. ראשית, לגבי הסדרה Mom של צ'אק לאורי, היה ברור שהיא תשובץ לערב זה, אך כמעט כולם חשבו שהסדרה תקבל את שעת השידור של שמונה וחצי. בפועל הסדרה תשודר בתשע וחצי במקום
Mike & Molly ואילו בשעה שמונה וחצי שובצה הקומדיה We Are Men. קו המחשבה של הרשת ברור: מנהלי הרשת מודעים לכך שזו העונה האחרונה של How I Met Your Mother ולכן זו גם ההזדמנות האחרונה לנצל אותה כסדרה מובילה לסדרה חדשה. כמו כן, למרות הירידה בנתוני הרייטינג בעונתה השנייה, Two Broke Girls עדיין מנפקת נתונים גבוהים ולכן עדיין ניתן לנצלה כסדרה מובילה לסדרה החדשה של צ'אק לאורי, כאשר מנהלי הרשת בוודאי מקווים שמגע הקסם של לאורי יביא עימו צופים גם לסדרה החדשה. מדובר בסיכון גדול, משום ש We Are Men היא לא סיטקום, ולנסות לשלב אותה בערב של סיטקומים יכול להציג אותה כנטע זר, אם כי מהבחינה הזאת How I Met Your Mother מזכירה פחות סיטקום, מאשר Two Broke Girls ולכן היה מתאים לשבץ את We Are Men אחריה ולא אחרי Two Broke Girls.

בשל השיבוץ הנ"ל, הסדרה Mike & Molly תעלה רק בחצי השני של העונה. ברשת מקווים שהיא תהפוך לגרסה החדשה של Rules of Engagement, כאשר הרשת תעלה אותה כקומדיה עם נתונים קבועים, אשר תשרוד מדי עונה ותשודר בחצי השני שלה. התקווה היא, שהנתונים שלה יישארו סולידיים מתוך מחשבה שיש לה כבר קהל, אשר יגיע לצפות בה בכל מקרה. הבעיה ? השנה הסדרה ספגה מהלומה בנתוני הרייטינג ועושה רושם שהיא נמצאת בירידה ולא בטוח שהיא תצליח לשרוד עלייה בחצי השני של העונה יותר מעונה אחת או מקסימום שתיים.

בשעה עשר יעלו שתי סדרות חדשות בעלות מספר פרקים מוגבל. בתחילה תעשה זאת Hostages ובחצי השני של העונה תחליף אותה Intelligence. במהלך עונת הפיילוטים ההדלפות מכיוון הרשת היו ש Hostages תעלה רק בחצי השני של העונה, אך ברשת העדיפו להעלות סדרה בעלת סיפור מסגרת מורכב יותר כבר בתחילת העונה ולא לחכות לחצי השני שלה (גם ל Intelligence אמור להיות סיפור מסגרת אך מורכב פחות). בכך הם לקחו את העמדה ההפוכה מרשת NBC, אשר בערב יום ראשון יעלו את Believe ו Crisis רק בחצי השני של העונה. מי משתי הרשתות תהיה צודקת בתום העונה ? רק ימים יגידו. שימו לב, שגם ברשת זו מכירים בעובדה שסדרות בעלות סיפור מסגרת צריכות להיות בעלות מספר פרקים קטן מ 22 בעונה, בשונה ממה שהיינו מורגלים עד עתה.

רשת CBS ביצעה ביום שלישי את מה שחשבתי שרשת ABC צריכה לעשות ביום חמישי עם Scandal. מזה שנתיים, לרשת יש "חור" בלוח המשדרים שלה בשעה עשר של ערב יום שלישי. לפני שתי עונות הייתה זאת Unforgettable, אשר בוטלה וברגע האחרון חודשה לעונת קיץ ואילו השנה היו אלו Vegas ו Golden Boy, אשר לא הצליחו להחזיק מעמד. ברשת הבינו, שאין טעם לנסות להעלות סדרה חדשה נוספת ולבזבז אותה ולכן העלו מוצר מוכח: Person Of Interest, אשר בעונה השנייה נתוני הרייטינג שלה עלו מעט בהשוואה לעונה הראשונה. בכך ברשת מקווים ל"סתום חור". הבעיה ? עדיין לא ניסו את הסדרה בשעה עשר בערב. מעניין יהיה לראות כיצד הקהל שלה יגיב, אך על פניו מדובר בשיבוץ נכון.

ערב יום רביעי נשאר על כנו, אולם ראוי יהיה לבחון את נתוני העונה הבאה של "הישרדות". יכול מאד להיות שזו העונה האחרונה שבה נראה את הליין אף הזה בערב יום רביעי.

ועכשיו, אנו מגיעים אל ההימור הגדול ביותר של רשת CBS: ערב יום חמישי. ברשת החליטו להגדיל את רצועת הקומדיות שלהם לשעתיים בין השעות 8 ל 10 (עד עתה הרצועה הייתה רק בין 8 ל 9). ברשת התלבטו בכך בשנים האחרונות, אולם רק השנה החליטו לעשות זאת. הסיבה ? מנהלי הרשת החליטו להיכנס שוב אל עסקי הקומדיות שהן לא סיטקום (לראשונה מאז שנת 2008). לכאורה, הייתם מצפים שברשת ישבצו שתי קומדיות שהן סיטקום בשעה אחת ואת השתיים האחרות בשעה אחרת, אולם ברשת שינו מעט את הכללים ויעלו בערב זה רק קומדיה אחת שהיא לא סיטקום: Crazey Ones, כאשר הקומדיה הנוספת של הרשת שהיא לא סיטקום We Are Men, תשודר ביום שני. הסדרה  The Big Bang Therory תפתח את הערב, משום שמדובר בסדרה המצליחה ביותר של הרשת ואין טובה ממנה לפתוח את הערב, אולם Two And A Halff Man, הסיטקום המצליח השני של הערב יעבור לשעה 9 וחצי, כאשר בתווך ישודרו The Millers ו Crazey Ones, כאשר הסיבה ש The Millers עולה ראשונה היא, משום שראשי הרשת חושבים שהיא זקוקה יותר לדחיפה של The Big Bang Therory, היות ול Crazey Ones יש שני שמות גדולים כגון רובין וויליאמס ושרה מישל גלר, אשר יכולים לסייע להביא קהל. זו גם תהיה שעת מבחן ל Two And A Halff Man, שלא ברור אם מדובר בעונתה האחרונה. במידה והסדרה תצליח ותשמר את נתוניה בעונה האחרונה היא גם עשויה לסייע להעלאת הרייטינג של Elementary בעונתה השנייה, כאשר יכול מאד להיות שזו גם הייתה הכוונה מאחורי השיבוץ של Two And A Halff Man, לתת דחיפה ל Elementary, מאחר ולא ברור כיצד הקהל יגיב ל Crazey Ones. במידה ו Two And A Halff Man תכשל ותצנח בנתוניה, סביר להניח שהיא תבוטל בתום העונה, משום שמדובר בסדרה יקרה מאד עבור הרשת (בכל זאת, מדובר בסדרה ותיקה מאד).

ערב יום שישי חווה שינוי, כאשר אל Undercover Boss ו Blue Bloods מצטרפת בשעה 9 הסדרה
Hawaii Five-0 בעונתה הרביעית. הרשת ניסתה בשנים האחרונות סדרות חדשות בערב זה (A Gifted Man לפני שנתיים והשנה Made In Jersey), אך כפי שקרה לה במשבצת השידור של השעה עשר בערב יום שלישי: היא קרסה ולכן הוחלט לנסות בערב זה פתרון זהה ולהעביר לשם דרמה מוכחת. נתוני העונה השלישית של Hawaii Five-0 לא הותירו לרשת ברירה והיוו את הזרז להעברת הסדרה למשבצת השידור הנ"ל, משום שהם לא היו מספיק טובים לשעה עשר של יום שני, אך במידה ונתוני העונה יישמרו גם בערב יום שישי (וגם אם ירדו במעט) ברשת יחדשו את הסדרה לאותה משבצת שידור גם בשנים הבאות.

ערב יום ראשון של הרשת יישאר על כנו, אם כי גם במקרה הזה, צריך לשים לב לנתוני The Good Wife ו
The Mentalist, משום שיכול מאד להיות שלפחות לגבי אחת מהן מדובר בעונה האחרונה, במיוחד לאור נתוני הרייטינג שלהן בעונה האחרונה.

לסיכום, השנה מנהלי רשת CBS לקחו סיכונים גדולים במיוחד בהשוואה לעונות קודמות, אם כי לטעמי, ההחלטות שהתקבלו היו נכונות, ואין לרשת יותר מדי "תכניות מגירה" במידה והשינויים לא יצליחו. מלבד Mike & Molly, אשר צפויה לחזור בחצי השני של העונה, לרשת יש רק קומדיה אחת נוספת כגיבוי,
Friends With Better Lives, וגם בקטגוריית הדרמות, יש לה רק דרמה אחת נוספת כגיבוי: Reckless. במידה וברשת לא יאשרו פרויקטים נוספים, יכול מאד להיות שמדובר בנקודת מפנה עבור הרשת, משום שבמידה וההימור יצליח, ברשת "סתמו חורים" רבים, במידה וההימורים ייכשלו, יכול מאד להיות שברשת יצטרכו בשנה הבאה לערוך ניקוי יסודי יותר ממה שהם היו רגילים.

הציון שלי ללוח:
8.5.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה.
מהתוכניות החדשות Crazey Ones נשמעת לי עם הכי הרבה פוטנציאל להצלחה. רובין וויליאמס הגדול יחד עם שרה מישל גלר יכול להיות שילוב מעולה.
המשחק בטוח יהיה מצויין נשאר רק לקוות שגם התסריט יהיה ברמה זהה.

אלעד אמר/ה...

מתי יוצא הסרט (אם בכלל) של "תשע הנשמות של קלואי קינג"?

אנונימי אמר/ה...

בניגוד ללוח של הCW, אני חושב שהלוח של האחות הגדולה של הרשת הנ"ל הינו חזק מאוד ויהיה מעניין לראות כיצד יתפתח.
ראשית, ניתן לראות שרשת CBS הכירה בעובדה כי שתיים מהקומדיות שלה, ואני מתכוון ל"How I Met Your Mother" ו"Two and a Half Men" נמצאות בישורת האחרונה שלהן, ואת זה ניתן לראות בשל 5(!) הקומדיות שזו הזמינה, לעומת אחת בשנה שעברה ועוד אחת שהוזמנה ולא שודרה (ואני מקוה שאני לא טועה במספר). חידושה של שני גברים וחצי ויהיה מעניין לראות את הנתונים של השנה במשבצת השידור החדשה ונתולת אנגוס טי ג'ונס כג'ק (כמו כן, צריך לראות אם יביאו לו מחליף- הרי הסדרה קרואה שני גברים וחצי.. וכרגע יש רק שני גברים..).
מסקנה נוספת ברורה שניתן לראות היא הותק של הסדרות של הרשת, כאשר לרשת 9 תכניות מתוסרטות שעברו או יעברו השנה את מסכת 100 הפרקים! לשם השוואה, לCW NBC וFOX יש שתיים כאלוולABC יש 4. יתרה מכך, 5 מתוכן עברו או יעברו השנה את מסכת ה-200 פרקים! הרשת הזו מוכיחה שיציבות הוא שם המשחק וזה גם, פחות או יותר מה שהיא ביצעה בלוח השידורים הנוכחי שלה.
ולגבי הלוח עצמו.
יום שני- כפי שציינת, We Are Men עתורת הכוכבים תשובץ במשבצת השידור היוקרתית שבין HIMYM ל2 Broke Girls, ויהיה מעניין לראות כיצד קומדיה שאינה סיטקום תסתדר במשבצת הישדור הזו. להערכתי, Mom תהיה הצלחה, כמו כל הקומדיות של צ'אק לורי (שני גברים וחצי, המפץ הגדול, מייק ומולי). יהיה מעניין לראות כיצד Hostages תשתלב ברשת שאינה מרבה לשדר דרמות המשכיות וכשהיא כן עושה זאת, The Good Wife, הן אינן משיגות נתוני רייטינג מספקים (אך זוכה לביקורת נהדרת). מדובר בערב שבנוי בצורה טובה, ויהיה מעניין לראות כיצד הקהל האמריקאי יגיב אליו.
הרשת ראתה את הירידה הקלה בנתונים בסוף העונה של Person Of Innterset, אך בו בזמן ראתה את ההצלחה הכללית של הרשת עם הסדרה הזו וביחד את הכישלון בהעלאת סדרה חדשה במשבצת השידור של יום שלישי בשעה 10:00 ולכן העלתה את הסדרה הזו במשבצת הזו. לדעתי ההחלטה תתברר כנכונה ובסופו של דבר, הרשת תרוויח ערב בעלי נתוני רייטינג טובים מאוד.
רביעי לא השתנה, וכפי שציינת, צריך לשים לב לנתונים של הישרדות, כי להערכתי, זו בשנה הבאה תזוז משבצת שידור, במידה והנתונים ימשיכו ליפול (ואני מבין למה יש עייפות בחומר, בכ"ז כבר היו מעל ל-25 עונות לפורמט הזה!).
ועכשיו הגענו ליום חמישי. הערב מתחיל עם הסדרה המצליחה ביותר בקרב סדרות הברודקאסט בארה"ב ובשעה 9:30 תשודר שני גברים וחצי מי שפעם הייתה לקומדיה הנצפית ביותר בארה"ב, ולאחר עזיבתו של שין מדובר בקומדיה עם רייטינג טוב מאוד, אך לא היסטרי כמו בעבר. בינהן ישודרו The Millers וCrazy Ones, כאשר לשניה יש יותר באז ברשת, בעיקר בגלל הכוכבים של הסדרה- רובין וויליאמס ושרה מישל גלר ויהיה מעניין לראות כיצד הסדרות האלו יתקבלו בארה"ב- קשה להמר ואני מחכה בקוצר רוח לראות את הנתונים של הפרק הראשון. מסכים איתך לגבי מה שאמרת על הקומדיות בערב זה.
בשעה 10:00 תשודר אלמנטרי בעונתה השנייה ולדעתי הסיבה לכך היא כפי שציינת, הרצון ששני גברים וחצי תקדם אותה. מעניין לראות אם צעד זה יצליח.
ביום שישי משובצות שתי סדרות בעונתן הרביעית, הוואי 5-0 וBlue Bloods, שתי סדרות שהניבו נתוני רייטינג טובים מאוד בשתי העונות הראשונות שלהן אך ירדו משמעותית בעונתן השלישית וכעת הראשונה הוגלתה לשישי לצד חברתה ויהיה מענין לראות את השילוב של שתיהן ביחד. גם כאן קשה לדעת כיצד יתקבל שילוב זה.
יום ראשון לא השתנה ונתוני הרייטינג צפויים לרדת מעט ולצערי הרב, אאלץ להפרד או מהאישה הטובה או מהמנטליסט חביבותיי בסיום העונה הזו, כאשר ההדק לוחץ על הראשונה יותר מאשר השניה, במיוחד כי זו יורדת בנתוניה בכל שנה ולצערי הצעד עלול לחזור גם השנה. מקווה שאתבדה.
לסיכום, מדובר בלוח טוב, אטרקטיבי, שכמו שאמרת "סותם חורים", עם לקיחת סיכונים.