יום חמישי, 18 באפריל 2013

ביקורת: Twisted, פיילוט: הפוטנציאל קיים, אבל...



נדמה היה שהסדרה לא תקרום בכלל עור וגידים למרות שכבר לפני כשנה היא סומנה כאחת מהפייבוריטיות של רשת ABC Family לקבל אישור מפיילוט לסדרה. הסיבה הייתה, שערב הודעת האישור על הפרויקט התרחש טבח בבית ספר בארצות הברית. תוסיפו לכך את העובדה שאדם שהתחזה ל"ג'וקר" מבאטמן וטבח בצופי קולנוע שעמדו לצפות בסרט ותקבלו אווירה שלא הייתה מאפשרת לפרויקט להתרומם. ברשת נקטו בשני צעדים: הצעד הראשון היה להנמיך פרופיל בכל מה שקשור לסדרה, כמעט ולא יצאו ידיעות לגביה. הצעד השני היה שינוי שמה של הסדרה מ Socio ל Twisted. ברשת יכולים ל"זמר" כמה שהם רוצים שמדובר בשינוי שנובע מתכני הסדרה, אך הם משקרים.

על פניו נראה, כי לאור הצלחת הסדרה Pretty Little Lairs ברשת ABC Family מנסים בכוח לשחזר את אותו פורמאט מנצח, אשר הניב עבורה את הלהיט בקרב בני הנוער. בתחילה, ברשת ניסו זאת עם הסדרה The Lying Game, אך שימוש לא נכון בעליית הסדרה, כאשר היא עלתה מאוחר מדי ולא הצליחה לייצב לעצמה קהל גדול, הפך אותה להצלחה מינורית ואולי אף בינונית. ברשת לא התייאשו והחליטו לנסות זאת שוב וכך גם נולדה הסדרה.

אז, מהו אותו פורמאט מנצח שהרשת מנסה לשחזר ?

לקחת אופרת סבון לבני נוער על בני הנוער ולהוסיף מיסתורין. וכך גם במקרה של Twisted. הסדרה עוסקת בדני דסאי (אוון ג'וגיה הזכור מהסדרה Victorious של ערוץ ניקולודיאון), נער בן 16, אשר בהיותו בן 11 רצח את דודתו מבלי שתהיה לו סיבה נראית לעין (אם כי על פי הפיילוט עושה רושם שיש סיבה). דני נשלח למוסד לעבריינים צעירים וכעבור חמש שנים הוא משתחרר ולאחר מות אביו חוזר עם אמו, קארן דסאי (דניס ריצ'ארדס) לעיירה בה התרחשו האירועים.

דני מגיע לעיירה ומנסה לחבור לשתי החברות שלו מהילדות ג'ו מאסטרסון (מאדיסון חסון הזכורה מהסדרה קצרת הימים The Finder) ולייסי פורטר (קייל באנברי). הראשונה עברה טראומה בשל האירועים והפכה להיות מנודה בחברה ואילו לייסי בנתה את עצמה והפכה למלכה של בית הספר, כאשר היא גם מלווה בחבר שהוא ספורטאי בבית הספר.

בתחילה נראה שדני מנודה על ילדי כולם, כולל שתי חברות הילדות שלו, אולם אחת מהתלמידות (רג'ינה) מזמינה אותו למסיבה בביתה ולאחר שדני מציל את ג'ו מספורטאי שרוצה לנצל אותו השניים עוזבים את המקום. לייסי מחזירה את ג'ו השיכורה לביתה, חוזרת איתו לביתו ונרדמת שם. בשעה שלייסי רדומה דני מקבל הודעת טקסט ובה רג'ינה מזמינה אותו לביתה, כאשר דני מסרב היא כותבת לו שהיא יודעת מדוע הוא רצח את דודתו. למחרת רג'ינה נמצאת לאחר שהיא נרצחה והחשד נופל על דני.

כאשר צצו הידיעות על הסדרה והסיליבוס שלה יצא החוצה, ניתן היה לחשוב שמדובר בגרסה של "דקסטר" לבני הנוער, אך לפחות על פי הפיילוט, לא כך הם פני הדברים. וזאת גם עלולה להיות הבעיה שלה. מדובר בראש ובראשונה באופרת סבון. כן, קיים מיסתורין בסדרה, אבל כפי שניתן לראות בפיילוט העיסוק הוא בעיקר בצעירים עצמם. קשה היה לפספס את העובדה שיצרו משולש רומנטי בין ג'ו-דני-לייסי, למרות שלכאורה לא ראינו עדיין שום "אקשן" בין שניים מהצלעות (ג'ו-דני או לייסי-דני), הרי שניתן היה לראות שהם מנסים ליצור מתח מיני ביניהם.

בכל מה שקשור לתסריט, יכול מאד להיות שבהפקה דחסו יותר מדי לפרק הפתיחה ולכן התסריט של הפיילוט נראה לא מגובש ובעיקר בעל "חורים" רבים וקפיצה מסצינה לסצינה מבלי "להכין את הקרקע". יכול מאד להיות שפיילוט של שעה וחצי היה עדיף בכדי להציג את הרעיון המעניין של הסדרה.

בגזרת הליהוק ניתן להצביע על מספר אלמנטים. ראשית, דווקא הליהוק של ג'ו על ידי מדיסון חסון היה ליהוק טוב. כבר על פי הפיילוט ניתן להבחין (כפי שניתן היה לראות כבר בסדרה The Finder) שמדובר בשחקנית טובה, וצריך גם לזכור שהיא קיבלה את התפקיד הקשה יותר מבין שתי הדמויות הנשיות הראשיות. דווקא ליהוקה של קייל באנברי התגלה כליהוק חלש מאד. מדובר בפעם הראשונה שהיא מקבלת תפקיד ראשי וניתן לראות את חוסר הבטחון שלה על המסך. ניכר, שברשת רצו "ללכת" על שם פחות מוכר אחד לפחות, משום שקשה לראות סיבה אחרת לליהוק שלה, במיוחד עבור הדמות של מלכת בית הספר.

ליהוק נוסף הוא של דניס ריצ'ארדס בתור קארן, אמו של דני. כאשר מביטים על דניס מתלבטים לשנייה אם להתפעל ממנה או לפחד מהרזון שלה. מדובר באחת הנשים, אשר נראית רזה בעשר ק"ג לפחות ממה שנראתה בתחילת הקריירה שלה בשנות התשעים ואז היה לה גוף מושלם (צפו בסרטים Wild Things ו The World Is Not Enough ותבינו למה אני מתכוון).

לגבי הליהוק של הדמות המרכזית, אוון הינו ליהוק בעייתי, משום שעד עתה הוא גילם דמות של יפיוף עבור ילדים ונוער. בהפקה ניסו לשבור את התדמית הזאת, כאשר דווקא כיערו אותו, אך עדיין לא הצליחו להסתיר את פני התינוק שלו. יכול מאד להיות שזו הייתה הכוונה בליהוק שלו, להציג דמות של שחקן בעל פני תינוק, אשר מסוגל לרצוח, ובשל כך לא ברור אם הוא סוציופת או שהייתה סיבה למעשה הרצח. עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בליהוק נכון, אך לטווח הארוך עובדה זו גם תכריע את הכיוון של הסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?

במידה ובהפקה יורידו את המינון של המרכיב של אופרת הסבון, יעמיקו את המיסתורין על ידי הפיכת הסדרה לאפלה יותר (כפי שעשו בגרסה של כריסטופר נולן לטרילוגיה של "באטמן") ובעיקר יספקו תשובות ולא ינהגו כמו Pretty Little Lairs על ידי הצגת שאלות בלבד, קיים סיכוי שמדובר בתפקיד חייו של אוון ג'וגיה. כל צורה אחרת של הפקה, תהפוך את הסדרה לאחת מיני רבות. לפחות על פי הפיילוט ניתן לצפות במספר פרקים בכדי להגיע להחלטה סופית. הפוטנציאל של הסדרה קיים, משום שהרעיון מעניין (אם כי לא מקורי לחלוטין), אולם צריך לראות לאיזה כיוון ההפקה "תיקח" את הסדרה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה!
מה שבטוח, לדעתי שהפיילוט הזה הרבה יותר מעניין מזה של שקרניות...