יום חמישי, 25 באפריל 2013

שלב סיכום עונה: The Americans, עונה ראשונה: סיכון שהצליח.



כאשר מציינים את רשתות הכבלים בארה"ב, מציינים קודם את רשתות HBO, Showtime ואפילו את רשת AMC. רשת FX נחשבת פחות, במיוחד עבור הצופה הישראלי, למרות שניתן למצוא מספר הצלחות בשנים האחרונות עבור הרשת הנ"ל. הסדרה Justified ניצבת בראש הרשימה ולאחריה ניתן לציין גם את הסדרה American Horror Story, אשר חודשה לעונה שלישית לפני מספר חודשים. לרשת היו גם מספר "פלופים" כגון Legit, אשר עלתה לאוויר לפני מספר שבועות. אל טור ההצלחות ניתן להוסיף גם את The Americans.

ברשת לקחו סיכון גדול מאד כאשר אישרו את הסדרה. בכדי להסביר מדוע, צריך לציין במה הסדרה עוסקת. להלן תקציר העלילה שלה: הסדרה מתרחשת בשנת 1981, בשיא "המלחמה הקרה". הימים הם ימי הנשיא רונלד רייגן, שהגישה שלו אל "המלחמה הקרה" (מאזן האימים בין ארה"ב לברה"מ) הייתה אגריסבית מאד וחסרת מעצורים (לא לחינם הדמות של ג'ון קייסי בסדרה "צ'אק" מעריצה אותו). כמו כן, במשך עשרות שנים, נפוצה שמועה בארה"ב (ולאחר מכן גם התגלתה רשת ריגול שכזאת)  כי בברה"מ הייתה תוכנית ולפיה, סוכנים רוסיים נכנסו לארה"ב וחיו במסווה של אמריקאים מן השורה, כאשר הנאמנות שלהם היא לסוכנות הביון הסובייטית. ובדיוק בנושא הזה מטפלת הסדרה.

הסדרה מתמקדת בפיליפ (מת'יו רייס) ואליזבת (קארי ראסל) ג'נינגס. צמד מרגלים סובייטים סמויים, אשר מגיעים לחיות בארה"ב ואף יש להם שני ילדים, פייג' והנרי. הילדים לא יודעים במה ההורים שלהם עוסקים. בפרק הפיילוט פיליפ חושב לערוק עם משפחתו באופן מלא, אך כאשר סוכן סובייטי שערק לארה"ב נשאר בידיהם, מתברר שהוא אנס את אליזבת כאשר היא הייתה מתלמדת בסוכנות ופיליפ לא מצליח להסוות את רגשותיו ורוצח אותו ובכך סוגר את אפשרות העריקה עבורו ועבור משפחתו. מסתבר גם שהרוסים מתכננים משימות גדולות עבורם. הסיכון עבור צמד המרגלים גדול עוד יותר מכיוון שאל הבית שמעבר לכביש עובר לגור סוכן F.B.I ומשפחתו, שכבר מההתחלה חושד בהם.

הסיבה שלפי דעתי, ברשת לקחו סיכון גדול הוא, שדווקא בימים אלו, הימים שלאחר מתקפת הטרור של ספטמבר 2001, ימים בהם האמריקאים מתחבאים אחר "חוק הפטריוטיות" ומצדיקים כל אקט של מלחמה בטרור, הניסיון להציג את נקודת המבט של המרגלים הרוסיים בתקופה שנחשבת בעיני האמריקאים לתקופה פטריוטית, במיוחד לאחר הכישלון בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים בוייאטנם, התקופה שהובילה לקריסתה של ברה"מ מספר שנים בודדות לאחר שרייגן סיים את כהונתו, ניסיון שכזה היה סיכון גדול. הנתון שהפתיע היה: הסיכון, לפחות עד עתה, הצליח והקהל האמריקאי מגיע לצפות בסדרה.

הסיכון גדול שבעתיים לאור הליהוק של שני השחקנים הראשיים בסדרה. מת'יו רייס זכור בעיקר בעקבות גילום הדמות של קווין ווקר ההומוסקסואל בסדרה Brothers & Sisters במשך 5 עונות, ואילו עתה הוא אמור לגלם דמות של מרגל קשוח ובעל המאוהב באשתו. ואילו קארי ראסל ידועה בעיקר בשל גילום דמותה של פליסטי מאופרת הסבון הנושאת את שם הדמות שלה. קארי גילמה בסדרה הנ"ל דמות של סטודנטית המתלבטת בין שני גברים. כלומר, מדובר היה בדרמה- קומית רומנטית. אמנם עבר יותר מעשור מאז שהסדרה הנ"ל ירדה מהאוויר, אולם אלו הזיכרונות של רבים מצופי הטלוויזיה, אשר מכירים את השחקנית והתפקידים ב"משימה בלתי אפשרית 3" וניסיון כושל ב Running Wilde, עדיין כאשר מזכירים את השם קארי ראסל עבור הצופה האמריקאי מעל לגיל 20, הוא, (או היא) מיד יגידו "פליסטי". קארי גם אמורה לגלם את הדמות הקשוחה יותר מבין הצמד.

כאשר בוחנים את הדמויות של פיליפ ואליזבת, עושה רושם שדווקא הדמות של אליזבת היא האמינה יותר ואילו עם הדמות של פיליפ קשה יותר להזדהות. הפנים של מת'יו נראים כנעריים מדי מכדי לשוות לו מראה של מרגל על. יכול מאד להיות שזו הייתה הכוונה, שהוא יראה כמי שרחוק ממה שהוא באמת, רק כאשר העונה מתקרבת לסיומה עושה רושם שמת'יו משכיח את הדמות הקודמת שגילם ומצליח לקבע את דמותו בעיני הצופה כמרגל על, רייס יכול להתפאר בכך בקורות החיים שלו. לא ניתן לציין שחקנים רבים שעשו זאת.

בכל מה שקשור לתסריט, לפחות עד עתה ניתן להבחין כי מדובר בתסריט איכותי, אבל הצופים צריכים להבין, שלמרות שהסדרה נפתחת בסצינה אקטיבית מאד, הרי שמרבית הסדרה נעה באיטיות יחסית ולכן הצופים צריכים להיות מוכנים לכך.

בניגוד לאיכות התסריט, ולמרות שהדברים הבאים יכולים להתפרש כסתירה לפסקה הקודמת, מבחינת התוכן, הסדרה דווקא מאבדת גובה ככל שהיא נעה קדימה. נראה שניתן להבחין בכמעט כל טוויסט בעלילה פרק או שניים לפני כן. רוצים דוגמאות ? בבקשה. סטאן בנימן, סוכן ה F.B.I, מצליח להפוך סוכנת רוסיה לעבוד תחת האמריקאים ואח"כ גם מתאהב בה ובוגד באשתו, אך כאשר סטאן מחסל מישהו יקר לסוכנת הרוסיה היא יוצאת נגדו. דוגמא נוספת מגיעה כאשר נודע שלאליזבת היה מאהב אפרו-אמריקאי במשך שנים רבות אותו היא גם העבירה לצידה, אך כאשר ה F.B.I סוגר עליהם (ומגלה את שמו) הוא מתנדב להתאבד עבור המטרה. רוצים עוד דוגמא ? בהחלט. פיליפ עובד על מזכירה ב F.B.I בשם מרתה והופך למאהב שלה, כאשר אחד מהסוכנים שמאוהב במרתה מגלה על האדם האחר בחייה , כאשר הוא יוצא מביתה, הוא פונה אליו ברחוב. מה לדעתכם יקרה לו ? בוודאי, הוא מחוסל, כי הרי אי אפשר להשאיר אותו בחיים, זה יהיה יותר מדי מסוכן.

אז לראות או לא לראות ?
השורה התחתונה היא: לראות, אבל להיות מוכנים לכך שקצב העניינים יהיה איטי והעלילה די צפויה. לסדרה Rubicon של רשת AMC הרעיון ליצור סדרת ריגול לא כל כך הצליח, למרות שהייתה סדרה טובה מאד, ונחשבה כאיכותית על ידי המבקרים, לפחות על פי תחילת דרכה עושה של The American זה מצליח ויש לה עתיד (היא חודשה לעונה שנייה).

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה!
הסדרה מצוינת ודווקא לדעתי הפיילוט היה פחות מוצלח משאר הפרקים (אולי בשל העובדה שהיה ארוך מדי..).
רק לא הבנתי איך אפשר לקרוא לLEGIT פלופ, אם היא חודשה לעוד עונה?! (גם אם הרייטינג היה נמוך, עדיין עצם החידוש מעיד על כך שהרשת רואה בה כשווה השקעה, ולא כפלופ.. [וראוי להעיר שהיא מצחיקה בטרוף, בלי שום קשר לרייטינג...]).

אנונימי אמר/ה...

למי שמתעניין:
CBS חידשה אתמול את שני גברים וחצי לעונה 11, אחרי שהכוכבים הראשיים חתמו על חוזה לשנה נוספת.
NBC הזמינה עונות חדשות לסדרות: גרים, Revolution ,Chicago Fire, Law & Order: Special Victims Unit.

CW חידשה את Hart of Dixie והיפה והחיה לעונה נוספת. ואחרי ההצלחה לשידור הפיילוט של The Originals (הספין אוף של יומני הערפד) הוזמנה עונה ראשונה.

אנונימי אמר/ה...

לגבי האנטומיה, בפרק 22 נראה שאריזונה תבגוד בקאלי. זה נראה לך יקרה?

אנונימי אמר/ה...

לאנונימי2 זה עכשיו 2 גברים, כי את החצי לא ממש החתימו להמשך...ותודה על העדכון
לאנונימי3- אם תוכל כשאתה שואל על דברים שעוד לא קרו בסדרות לרשום שזו שאלת ספוילר, כך שלא תקלקל למי שלא רוצה לדעת מראש מה יקרה?! תודה!

סוכן חשאי אמר/ה...

מסכים איתך לגמרי האמריקאים היא באמת אחת מהסדרות היותר טובות אם לא הטובה ביותר של רשת FX. העלילה פשוט מרתקת ומאפשרת לך לחזור לאותה התקשופה של המתיחות בין 2 המאצמות. מה שיחודי הוא שאנחנו רואים את הקונפליקט דרך הצד השני ולא נקודת המבט שהתרגלנו אליה. אני לא יכול לחכות לתחילתה של העונה השלישית.