יום שלישי, 2 ביולי 2013

שלב סיכום עונה: Mad Men, עונה שישית: מעבר לשיא.



הסדרה Mad Men הרשימה מאד החל מהעונה הראשונה ועד לעונה החמישית בעיקר בשל שני אלמנטים עיקריים: התסריט האיכותי שלה והעובדה שניתן היה להבחין בהתקדמות רעיונית החל מהעונה הראשונה ועד לעונה החמישית. בעונה השישית של הסדרה, ניתן לראות ירידה משמעותית בשני האלמנטים הנ"ל.

העונה החמישית של הסדרה הציגה את הפתיחה החדשה שדון דרייפר, כוכב הסדרה, ציפה לה. העובדה שדון נפרד מבטי (ג'אניורי ג'ונס), אשתו הראשונה והפרידג'ית וקיבל אשה חמה וצעירה יותר בדמותה של מייגן (ג'סיקה פארה) וכן בעובדה שמשרד הפרסום החדש שעזר להקים החל לשגשג. אולם, פרק סיום העונה הציג את החשש הגדול ביותר של דון: העובדה שאשתו החדשה מצאה עבודה בטלוויזיה באופרת סבון ושזה הצעד הראשון בדרך לכך שהיא תעזוב אותו. בסצינה האחרונה נראה היה שדון, אשר לפני שנישא למייגן נהג לבגוד באשתו הראשונה, עמד בפני האופציה להתחיל לבגוד באשתו החדשה.

בעונה השישית הצופים חוזרים לראות את דון הישן שראינו בארבע העונות הראשונות. ראשית, לאחר תחילת עונה בה אנו חוזים בדון ומייגן מאושרים, ובפרק הראשון הם גם במעין חופשה בהוואי, אך לא עובר זמן רב ואנו חוזים בדון בוגד במייגן עם סילביה, אשתו של החבר הכי טוב שלו, ד"ר רוזן, כאשר בשלב מסוים הם מנסים לחתוך את מערכת היחסים שלהם אך חוזרים אחד לזרועות השנייה ובמקרה אחר דון גם שוכב שוב עם בטי. הבעיה הגדולה היא, שסאלי, בתם של דון ובטי, חוזה בהם בעת שהם מקיימים מערכת יחסים. מייגן אמנם לא מודעת למצב, אך בפרק סיום העונה היא מגיעה למסקנה שהנישואים שלה עלו על שרטון והיא בורחת, כשלא ברור מה יעלה בגורל מערכת הנישואים שלה.

במישור העסקי, אמנם החברה שדון עזר לייסד מתפתחת ובשלב מסוים היא מתמזגת עם חברה יריבה, אך הצופים חוזים בדון בשעה שהוא מתפורר לרסיסים ומחסל חלק מהעסקים של החברה. בתחילת העונה הוא אמנם מתפקד בצורה טובה, אך ככל שהעונה מתקדמת חלה החמרה במצבו עד שבפרק סיום העונה ולמרות שיש לו אחוזי בעלות בחברה הוא מושעה על ידי שאר הבעלים.

הבעיה היא, שכבר חזינו בבעיות הללו של דון ונראה היה שהוא התמודד איתם. לכן, לא ברור מדוע היה נחוץ לחזור אחורה ולהראות לנו אלמנטים של דון שכבר ראינו יותר מפעם אחת. היה ראוי לחזות בהתקדמות הדמות של דון. התירוץ של ההפקה היה שהם רצו להראות מה מניע את דון: הילדות שהוא עבר בבית זונות, כאשר גודל על ידי אשה שלא הייתה אמו ואף זכה לקיים יחסי מין בפעם הראשונה עם זונה מאותו בית זונות בה גדל (ולא כל כך מרצון) והייאוש שחש בכל תקופת התבגרותו. בשל החזרה לאחור, גם התסריט הופך מאיכותי ושנון למעיק.

הדמות המעניינת שדווקא כן מתפתחת העונה היא פגי, וגם היא לא לטובה. אם בתחילת הסדרה ראינו כיצד דון הופך את פגי לבת טיפוחיו ובתום העונה החמישית היא עוזבת את הקן ועוברת לחברה מתחרה, הרי שבעונה השישית הצופה חוזה בהפיכתה של פגי לדון דרייפר החדשה. גם מבחינה עיסקית, כאשר פגי מתיישבת במשרד של דון לאחר שהוא מושעה וגם מבחינה אישית כאשר אופייה הפגום צץ לאחר שהיא מנהלת מערכת יחסים עם טד (קווין רהם), הבוס שלה ולמעשה גורמת לו לברוח מהחברה שלו ולקבל על עצמו תפקיד שולי יותר.

הדמות החדשה שמוצגת בעונה השישית היא של בוב בנסון (ג'יימס וולק), אשר יצר לעצמו זהות חדשה ומנסה לעלות במעלה סולם החברה. הוא מסייע לפיט למצוא עזרה לאמו חולת השטיון, הופך למעין החבר של ג'ואן ו"מלקק" כמעט לכל חבר בדרגים הגבוהים. התכנית שלו כמעט מתנפצת בפניו, כאשר פיט מגלה את זהותו האמתית וכאשר מנולו, חברו של בוב אשר הופך לסייען של אמו של פיט מרמה את האם להינשא לו (למרות שהוא הומוסקסואל) ואז דוחף אותה מספינה, כנראה אל מותה. בסופו של דבר, פיט משאיר אותו במקומו, אך מתרה בו לא לרמות אותו. מעניין לעקוב אחר עלייתו של בוב ככל שהפרקים נעים קדימה במקביל לשקיעתו של דון, כאשר המשותף לשניהם הוא: שניהם יצרו לעצמם זהות חדשה, למרות שבוב לא לקח לעצמו שם אחר, אלא רק בונה את דמותו מחדש.

ישנם סיפורים קטנים יותר בעונה זו כגון, העובדה שבתו של רוג'ר מוציאה ממנו כספים לאחר שהיא מטיחה בו רגשי אשמה, בוודאי לאחר שאמו מתה, רצח מרתין לות'ר קינג וההשפעות על האוכלוסיה האפרו האמריקאית (דון, המזכירה של דון, היא אפרו אמריקאית), או שפיט בוגד באשתו טרודי (אליסון ברי) ונתפס ובשל כך מורחק מביתם, אך הם פחות משמעותיים להתפתחות הסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?
עד העונה החמישית התשובה הייתה חובה או כדאי לראות, אך בעונה זו התשובה יורדת ל"אפשר לראות". האיכות של הסדרה יורדת, כאשר התסריט שלה הופך יותר למעיק מאיכותי, במיוחד בחודשי הקיץ החמים. לפי דעתי, יוצר הסדרה, מת'יו ווינר, עשה בחכמה כאשר הודיע שהעונה השביעית של הסדרה, שכבר אושרה, תהיה האחרונה שלה. הסדרה מעבר לשיא ועדיף לפרוש בנקודה הזאת לפני שהיא תהפוך למאוסה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לי כבר בסוף העונה החמישית ירד מעוד מהסדרה וכשהיא העונה השישית התחילה החלטתי שאני אוותר על הצפיה.
חבל שהרשתות לא יודעות להפסיק דבר טוב בזמן כי אז עד שהסדרה נגמרת נשאר זכרון רע ממנה.