יום שני, 22 ביולי 2013

ניתוח: "רשת" על הגריל. חלק ד - "אקס פאקטור", "אחד נגד מאה" ו"המעגל".



עריכה: D1D1.

זכיינית הטלוויזיה "רשת" עומדת, ככל הנראה, בפני שחר חדש בעוד זמן לא רב ולכן ביקרתי בשלש כתבות קודמות את התוכניות שהיא מייצרת והטעויות שהיא מבצעת. זו הכתבה האחרונה בסדרת הביקורות, והיא תעסוק בשלש תכניות: "אקס פאקטור", "אחד נגד מאה" ו"המעגל". אחת בתחילת דרכה, השנייה מעבר לשיאה והשלישית הינה דינוזאור ישן.

לאחר חודשים ארוכים של התלבטות, פורסמו האנשים שיופיעו בתכנית "אקס פקטור". בצוות השופטים ניתן לציין את משה פרץ, אשר ערק מהזכיינית "קשת" ויהיה השופט היקר ביותר, כאשר הוא צפוי לקבל כ 600,000 שקלים עבור השתתפותו, רמי פורטיס אשר צפוי לשלשל לכיסו כחצי מיליון שקלים, שירי מיימון ועברי לידר, אשר צפויים להרוויח כ-400,000 שקלים עבור השתתפותם. מעל כולם תתייצב בר רפאלי ושכרה מוערך בין 1,000,000 עד 1,200,000 שקלים.

ראשית, דובר רבות על התחרות שבין ה"אקס פקטור" של "רשת" ל"כוכב נולד" של "קשת". כאשר משווים בין שתי התכניות ניתן להכריז על ניצחון ל"קשת", לפחות בגזרת השופטים. "כוכב נולד" אמורה ליהנות מצוות שופטים שימנה את אייל גולן, ריטה, רני רהב וצביקה הדר ומנחה חדש, אסי עזר. ה"שמות" ש"קשת" מציגה נוצצים יותר (פרט לבר רפאלי) ו"רשת" גם הפסידה למתחרה שלה את ריטה. מצד שני, ניתן להבחין בשחיקה גדולה ובירידה ברייטינג של "כוכב נולד" אל מול העובדה שמדובר במוצר חדש, אלמנט שהצליח לזכיינית "רשת" עם The Voice. עד כדי כך מצבה של "כוכב נולד" היה גרוע, שמבקרים גם חשבו שהיא תבוטל, ושהיא תקנה את ה"אקס פקטור", אך "רשת" הקדימה אותה.

עתה ברצוני להתמקד בבחירה של "רשת" בבר רפאלי כמנחה של ה"אקס פאקטור". ההחלטה לשלם לדוגמנית המצליחה סכום שנע בין מיליון למיליון ומאתיים אלף שקלים עבור העונה כולה הינו סכום מוגזם. אכן, ההחתמה של רפאלי השיגה באז לתכנית וכנראה שמספר גברים יגיעו לצפות בתכנית בגללה, אך זה יקרה, לפי דעתי, לפרק אחד או שניים. יתרה מכך, לאחר צפייה בעבודתה בריאליטי הדוגמניות שהיא הובילה בגרמניה, ניתן להגיע למסקנה שהיא גם לא מנחה מספיק טובה. מדובר בשכר גבוה מאוד שקשה להצדיקו.

לסיכום, למרות שמנהלי "רשת" הצליחו להשיג באז לתכנית "אקס פקטור", גם אל מול התחרות ב"כוכב נולד", הם יכלו ללהק שופטים בעלי שמות נוצצים יותר מאשר אלו שהם הצליחו להשיג (עם כל הכבוד שיש למשה פרץ) וגם הבחירה בבר רפאלי כמנחה הינה גימיק, אשר אמור להצליח לזמן מוגבל. צריך גם לציין שבגרסה האמריקאית של ה"אקס פקטור" השקיעו יותר בשופטים (בעונה שעברה הייתה זו בריטני ספירס שזכתה לסכום אסטרונומי עבור השתתפותה). רק בישראל מחליטים החלטות בצורה הפוכה.

בסקירת התכניות של הזכיינית "רשת" הגעתי אל התכנית הלפני האחרונה שברצוני להתמקד בה: השעשועון "אחד נגד מאה". המסקנה הנובעת מהעניין שהתכנית מייצרת וגם מבחינת האיכות היא שהתכנית מעבר לשיאה. מנהלי "רשת" צריכים לנסות ולמצוא שעשועון ידע חדש, ולא חסר פורמטים כאלו ברחבי העולם. עבור הצופה הישראלי, היה גם עדיף לו היו מנסים לייצר פורמט חדש כגון "לעוף על המיליון" של ערוץ 10, אשר הצליח להניב סכום כסף גדול מאד עבור ערוץ 10 ממכירת הפורמאט למספר מדינות ברחבי העולם, אך אולי מדובר בבקשה מוגזמת. ניתן היה לזהות ניסיון לכך כאשר ב"רשת" העלו לאוויר את "כלוב הזהב", פורמט שהם יצרו ואשר הניב רייטינג גבוה, אך גם כאשר מנהלי "רשת" הצליחו לייצר מוצר חדש ומצליח הם הסתפקו במספר מועט של תכניות ולא עבר זמן רב וב"רשת" חזרו לשדר את "אחד נגד מאה" ורק בתקופה האחרונה חזרו לשדר עונה נוספת של "כלוב הזהב", כאשר לא ברור לכמה זמן.

צריך לזכור כי "אחד נגד מאה" הוא שעשועון יקר מאוד וממספר סיבות: התכנית מצולמת בירושלים, באולפן הגדול והיקר ביותר בישראל, בכדי להכניס מאה מתחרים לשעשועון. כמו גם הסעת המשתתפים וצוות ההפקה לאולפני הצילום וכן הענקת הפרסים. כל האלמנטים הנ"ל הופכים את השעשועון "אחד נגד מאה" ליקר ביותר בישראל. 

ולבסוף, בעוד שהזכיינית "קשת" הצליחה להכניס חידוש בשעשועונים על ידי הכנסת האפשרות להשתתף בשעשועון "אל תפיל את המיליון" בשידור חי דרך המחשב, הזכיינית "רשת" נשארת עם המותג הוותיק שלה ולא מוכנה להיפרד ממנו.

לסיום, מספר מילים על תכנית "המעגל" של דן שילון, אשר חזרה לאוויר לאחר שנים רבות של הפסקה. כאשר היא עלתה לאוויר, בתחילת שנות התשעים, התכנית היוותה חידוש מרענן, אך עברו קרוב לחמש עשרה שנה מאז שודרה התכנית האחרונה ואלמנטים רבים השתנו. הניסיון להחזיר פורמאט ישן בדרך כלל נובע מאי היכולת להתחדש (ראו כדוגמא את ההתעקשות להפקת עונות נוספות ל"אחד נגד מאה") וגם במקרה של "המעגל" קיימת הרגשה של חזרה למותג ישן ולא מפותח. אז נכון, למשך תכנית אחת או שתיים הצופים הוותיקים יותר מקבלים את הנוסטלגיה השבועית שלהם, אבל לאחר מכן קצת נמאס לצפות בה. בסופו של דבר, מדובר בתכניות אירוח ודי נמאס לצפות בתכניות מהסוג הזה. במיוחד לאחר זמן רב של צפייה בתכנית כמו "סמולטוק" בערוץ הבידור הישראלי. כמה זמן אפשר לראות ראיונות של מפורסמים. קל לזהות, שבהפקה מנסים להביא שמות נוצצים כבר בתחילת דרכה של התכנית ובתכנית האחרונה אפשר היה לזהות שמות נוצצים כגון: אסתי גינזבורג, ארז טל, אלי ומריאנו ועוד...לפי דעתי, היה ראוי לנסות ולהתחדש ולהפיק תכנית מסוג אחר, אבל כפי שרגילים במחוזותינו: במקום לנסות ולחשוב על רעיון חדש מנסים "לסחוט" עוד קצת מפורמאט מוכר (ראו כדוגמא את "כוכב נולד"). חבל.

בשנת 2015 עתיד להסתיים ההסכם בין הזכייניות "רשת" ו"קשת", ועל פי הדיווחים, כל אחת מהזכייניות עתידה לקבל ערוץ משלה. נכון לרגע זה, ל"רשת" יש עבודה רבה לבצע לקראת מעבר שכזה. ניתן רק לקוות שבשבעה ימי שידור, שרשרת הטעויות שמנהליה ביצעו תפסק, ויהיה מקום גם לתכניות איכות רבות יותר בערוץ, וכפי ש"מצב האומה" הוכיחה, זה אפשרי.


S

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה!
סליחה אל תגיד כוכב נולד אמור מעתה 'הכוכב הבא' [ומטיבי הלכת אומרים:the same sh*t ...]
איך אני מחכה לכול השבוע תכניות זימרה בערוץ2 - יהיה ממש כיף, לחפצים בלחתוך ורידים מרוב שיעממום...
ואני בטוח שיהיה גם תוכניות אקסטרא פאקטור /האחות הקטנה של הכוכב הבא, והדודה של הבן דודה של הכוכבת הבאה- וכולן מריחת אותם הדברים וקידום מכירות איסופי לאותו דבר...

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים עם העניין של האקס פקטור.
הם הביאו לפי דעתי שופטים יותר אטרקטיביים מכוכב נולד.
מי זה בכלל רני רהב? צביקה הדר שופט? נו באמת.
האקס פקטור הביאו שופטים יותר חמים כרגע בתעשייה, צעירים ויותר פעילים (כמובן שחוץ מאייל גולן, שהרבה ב"קורא לך" את יכולות השפיטה הגרועות שיש לו).