יום ראשון, 9 בדצמבר 2012

ניתוח: מה הסיכוי של Two and a Half Men לקבל עונה נוספת ?





אנגוס ט ג'ונס הפציר לפני מספר שבועות בפני מעריצים של הסדרה "שני גברים וחצי" שיפיסקו לצפות בסדרה, אשר הפכה אותו למולטי מיליונר. האם מדובר במשבר נוסף בממלכה של צ'אק לורי ? לא ממש. לאחר ששרדו את המשבר ששמו צ'ארלי שין נראה שצ'אק ושאר המפיקים מיושרים לגבי התגובה שלהם למקרה ולא כל כך ימהרו לחדש את החוזה שלו, אשר מסתיים בחודש מאי. השאלה הגדולה היא, האם ברשת CBS מעוניינים בכלל להחזיר את הסדרה, שעד לפני זמן לא רב הייתה ההצלחה הגדולה ביותר של הרשת - לעונה נוספת ? האם כדאי לה מבחינה כספית לעשות זאת ? להלן הסיבות לחיוב ולשלילה, אשר עוברים במוחותיהם של מנהלי רשת CBS בנידון.

כמובן ש CBS מעוניינים בפרקים נוספים  ! אפילו לאחר עשור, "שני גברים וחצי" נשארת אחת הקומדיות המצליחות ביותר בטלוויזיה, גם בימים אלו.

למרות שעד חודש נובמבר הסדרה הניבה כמעט 15 מיליון צופים לפרק (כפול ממספר הצופים של הסדרה New Girl וקרוב ל 17 מיליון הצופים אשר צופים במגה להיט Modern Family), והיא גם מצליחה בקרב צופים מתחת לגיל 50 יותר מרוב הקומדיות של הרשת כגון How I Met Your Mother, Mikie & Molly. קשה מאד למצוא הצלחות גדולות בקרב קומדיות בימים אלו, והקומדיות הבאות הן דוגמא לכך: Ben & Kate, Don't Trust the B----, The Mindy Project ואפילו Animal Practice ו Partners שבוטלו. ומדובר רק בקומדיות של השנה האחרונה. לא מבטלים כל כך מהר קומדיות מצליחות.

אבל...אחת הסיבות ש"שני גברים וחצי" מצליחה היא משום שהיא משודרת אחרי הסדרה "תיאוריית המפץ הגדול". וזו שעת השידור יקרה שתוכל להטיב עם קומדיה אחרת.

מנהלי לוחות השידורים של רשת CBS עשו בחוכמה כאשר העבירו את הסדרה משעת השידור הרגילה שלה ביום שני ליום חמישי בשנה הנוכחית למשבצת השידור אחרי "תיאוריית המפץ הגדול", אשר נמצאת במצב שהיא עוברת את הסדרה Modern Family, שהייתה הקומדיה המצליחה עד כה. השיבוץ גרם לעלייה בנתוני הסדרה, אשר סבלה מתחילת השנה האזרחית מירידה בנתונים, בתקופה בה שודרה בימי שני (היא ירדה מתחת ל 11 מיליון במספר פרקים במהלך האביב) וזו גם הסיבה העיקרית להישארותה כקומדיה מצליחה בעונתה העשירית. למרות ששידור "שני גברים וחצי" השנה נראה הגיוני - רשת CBS צריכה את שעת השידור הזאת (שמונה וחצי), אשר אמורה לתת דחיפה לסדרה Person of Interest, שמשודרת בשעה 9 וברשת יודעים שירוויחו יותר במידה ויעניקו את משבצת השידור עבור קומדיה צעירה יותר, אשר זקוקה לה ותחזיק מעמד למשך מספר שנים רב יותר. כן, העברת "שני גברים וחצי" בחזרה ליום שני קרוב לוודאי תוריד את נתוני הרייטינג ובסופו של דבר תגרום לכך שיהיה מדובר בעונתה האחרונה...

"שני גברים וחצי" היא קומדיה יקרה מאד.

אין מידע קונקרטי אודות הסכום המדויק אשר משלמת רשת CBS לאולפני WB עבור הסדרה, אך מקורות בתוך התעשייה, וההגיון תומך בכך, טוענים שמדובר באחת הקומדיות היקרות בטלוויזיה. אשטון קוצ'ר הרוויח בחודש מאי 700 אלף דולר לפרק וג'ון קרייר מרוויח מעט פחות ואנגוס באזור של 300 אלף דולר לפרק. כלומר, מדובר בכ 1.5 מיליון דולר עבור 3 שחקנים בלבד !!!  במידה ותוסיפו את ההוצאות הנוספות של הסדרה, מכותבים ואפילו את השכר של צ'אק לורי ולכן לא קשה לדמיין שהסדרה עולה יותר פי 3 מקומדיה חדשה. סדרה חדשה קרוב לוודאי שתייצר נתוני רייטינג נמוכים יותר ובכך גם תנפיק לה הכנסות נמוכות יותר, אך סביר להניח שבשורה התחתונה קומדיה חדשה תכניס יותר כסף לרשת מאשר "שני גברים וחצי", משום שיהיו לה פחות הוצאות. זו גם הסיבה שההכנסות של רשת NBC מהסדרה Friends ו ER ירדו ובכך תרמו בסופו של דבר לירידתן מהאוויר (ואת ההכנסות מסינדיקציה אפשר לשלול - הן הולכות לאולפני WB).

אבל...רשת CBS זקוקה לכל העזרה שיש בתחום הקומדיות.

זה נחמד להגיד שרשת CBS צריכה לשבץ אחרי "תיאוריית המפץ הגדול" קומדיה חדשה, אך לא קל לייצר קומדיית להיט. בתום העונה הנוכחית, רשת CBS לא ייצרה קומדיה חדשה אחת מוצלחת. Partners בוטלה ומקורות בתוך התעשיה גורסים שקיים סיכוי ש Friend Me אפילו לא תזכה לעלות לאוויר לאחר שאלן קירקשנבאום, אחד מהיוצרים, מת. חדשות עצובות יותר הן ש Two Broke Girls נופלת השנה ברייטינג ביחס להצלחה הגדולה שלה בשנה שעברה. הסדרה עדיין להיט, אך היא לא זכתה להיות תופעה כפי שהיוצרים קיוו, לפחות עדיין לא. ויש כמובן את   How I Met Your Mother , אשר הרשת רוצה שתחזור לעונה תשיעית, אך צוות השחקנים עדיין לא חתם על חוזים חדשים. הסיכויים גבוהים שההסכם ייחתם, אך במידה ו  How I Met Your Mother לא תחזור לעונה נוספת, רשת CBS תהיה חייבת לשמור את "שני גברים וחצי" כמה שניתן ובכל מחיר.

בשורה התחתונה: "שני גברים וחצי" עתיד הסדרה לוט בערפל.

כאשר הסדרה נכנסה לעונתה העשירית רבים בתוך התעשייה חשבו שמדובר בעונתה האחרונה ולו רק בשל העלויות שלה ובשל הירידה בנתוני הרייטינג שלה במשבצת השידור שלה בימי שני בעונתה התשיעית, אשר הובילו למסקנה שלא משתלם להפיק אותה עבור הפריים טיים. אך, כפי שציינתי, הקומדיות של רשת CBS נמצאות בבעיה בעונה הנוכחית ובעיה זו אולי תגרום לכך שברשת ירצו לסחוט עונה נוספת של "שני גברים וחצי". זה אירוני שההערות של אנגוס אודות התפקיד שלו ב"שני גברים וחצי" יגרמו בסופו של דבר להישארותה של הסדרה באוויר. במידה ואנגוס יעזוב את הסדרה, הוא יחסוך למפיקים (ולרשת CBS) יותר מ 6 מיליון דולר בעלויות שכר ובכך יהפוך את הסדרה לריווחית יותר (ולא במעט) עבור הרשת. "האל פועל בדרכים נסתרות"...


הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וסף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

3 תגובות:

קובי אמר/ה...

קשה לי להבין את התופעה הזאת,הסדרה הזאת לעולם לא הייתה באמת טובה.
היא הייתה נחמדה פעם בעונות הראשונות אבל לעולם לא התקרבה אפילו לרמה של המפץ הגדול או משפחה מודרנית.
יצא לי לראות במקרה פרק מהעונה האחרונה,פשוט עצוב,הסדרה לא השתכללה במעט במשך כל הזמן ועדיין חוזרת על אותם בדיחות נדושות שוב ושוב.
פשוט חבל לראות סדרות מגיעות למצבים כאלה.

שקד אמר/ה...

קודם כל אהבתי את הכתבה.
אבל אני לא מסכים עם מה שנאמר. CBS רוצים להרחיב את שעות הקומדיות שלהם ומקורות בתעשייה גורסים שבשנה ההבאה, התכנון היה לשים את שני גברים וחצי בשעה 9:00 בערב וכך ליצור מצב שבו ערב חמישי מכיל שעתיים עם קומדיות. בסופו של דבר, שני גברים וחצי עדיין רווחית עם 4.0 נקודות מדד בממוצע לפרק, מה שהופך אותה לקומדיה השלישית הכי נצפית ביום בטלוויזיה ובמידה ואשטון קוצ'ר וג'ון קראייר לא יעשו בעיות עם החוזים שלהם, הסדרה תחזור לעונה נוספות. ככה אני רואה את המצב. השנה, אנגוס כבר לא יהווה בעיה מבחיינה חוזית.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הכתבה.
אני דווקא חושבת שהותק הגדול של הסדרה הוא גם החוזק שלה. ההיסטוריה מראה שקומדיה שרצה כמה עונות הצופים יקשרו לדמויות שלה וימשיכו לעקוב אחריה גם אם הרמה יורדת. לעומת זאת במקרה של קומדיה חדשה, אם היא לא מצויינת, מהר מאוד הצופים יאבדו בה עניין והיא לא תשרוד מעבר לשתי עונות.
זאת הסיבה שלדעתי עדיין הרייטינג של הסדרה גבוה (וכמובן גם בזכות הדחיפה של המפץ הגדול).
כמו שנאמר בכתבה הדבר היחיד שיכול לגרום לביטולה הן המשכורות הגבוהות שמשולמות לשחקנים ולכותב הראשי.