יום ראשון, 23 בדצמבר 2012

ניתוח: האם "טוויטר" יעזור להציל את הסדרות שאתם אוהבים ?



מוקדם יותר בעונת החורף פורסם מחקר של חברת "טרנדר" רשימה של סדרות טלוויזיה עם הבאז הגדול ביותר בלילה של הפרמיירה שלהן ובחמש הגדולים ניצבו הסדרות 666Park Avenue ו Last Resort. שתי הסדרות מצאו את עצמן מהר מאד בדרך לביטול. למרות חוסר ההתאמה המתועד בין הבאז ברשת לנתוני הרייטינג, רשתות תקשורת שונות לא מפספסות הזדמנות להצביע על הנבירה הגדולה בסדרות שלהן ברחבי הרשת. ועתה, עומדת להיות להן דרך רשמית לעשות זאת: לפני מספר ימים, "נילסן" (החברה שמפיקה את נתוני הרייטינג) ו"טוויטר" הודיעו על דרך שנקראת "ההעשרה של שיחות על טלוויזיה ב"טוויטר". האם זה אומר עתה שהעצמה של "טוויטר" חשובה כיום כמו הצפייה בסדרות ? והאם צופים של סדרות בעלות נתוני רייטינג נמוך כגון Community יוכלו להציל אותן באמצעות "טוויטר" ? סביר להניח שלא, אך מקור בכיר וותיק בתעשיה (מנהל) טוען שיהיה לכך משקל עבור הרשתות, המפרסמים ואולי גם עבור הצופים.

אותו מקור בכיר בתעשיה רצה להבהיר: הנתונים הללו של טוויטר (NTTRs) לא עומדים להחליף את נתוני הרייטינג
של "נילסן". "אם יהיו 2 סדרות, לאחת יהיו נתוני רייטינג כפולים של "נילסן" מלשנייה, אך לשנייה יהיו נתונים גבוהים במדיה החברתית, הסדרה עם נתוני הרייטינג הגבוהים של "נילסן" תנצח תמיד" טוען אותו מקור "הטלוויזיה תמיד תדחוף להפצה הגבוהה ביותר של צופים ואילו NTTRs תהיה תוספת בכך שתוכל להאריך חיים של סדרה, ש'נמצאת על הגדר'". רשת NBC שמרה על הסדרה  The West Wing בחיים שנים מספר יותר ממה שהייתה צריכה רק בהתבסס על מספר הצופים בין היתר משום שהדרמה של אהרון סורקין הצליחה בקרב הצופים העשירים. סביר גם שקבוצת צפייה בעלת פרופיל גבוה אשר צופה ב Parenthood הייתה פאקטור בהחלטה של רשת NBC להשאיר את משפחת ברוורמן באוויר למרות שלא תמיד נתוניה הצדיקו זאת. עוקבים ב"טוויטר" יוכלו להיות אופציה נוספת בשיקולים.

אותו מנהל בתעשיה מאמין שלמרות שמפרסמים רבים לא ישימו לב במהרה לסדרות בעלות נתונים גביהים במדיה החברתית, הרי שהנתונים הנ"ל יוכלו להיות פאקטור כיצד מספר חברות יפזרו את הפרסומות שלהן, משום שאתרים כגון "טוויטר" ו"פייסבוק" מציעים הצצה טובה כיצד קהל הצופים מגיב למה שהם צופים בו וחברות אוהבות את היכולת להגיע אל קהל היעד עם המסר אותו הם רוצים להעביר (זו גם הסיבה שניתן היה למצוא פרסומות ברשת האינטרנט לאחר פרוץ "מהפכת גוגל"). אז בואו נאמר שהבאז ב"טוויטר" בקרב אמהות צעירות בסדרה Modern Family יעלה לאחר שיציגו את הילד של סופיה וג'יי בתחילת השנה הבאה. קיים סיכוי גדול שמישהו בקרב מחלקת המכירות של רשת ABC "יפמפמו" יותר פרסומות של "האגיס" בכדי שמשבצת השידור תהיה מוצלחת יותר מבחינה שיווקית. "וניתן לדמיין כיצד מידע שכזה הוא יקר ערך עבור מכירת מוצרים". אכן, זה כבר קרה מוקדם יותר בעונת החורף Target קנו את כל הפרסומות לפרק של Revenge והשתמשו בהם בכדי להציע שיתוף עם נימן מארקוס באמצעות מספר סרטים קצרים בכיכובם של דמויות מהסדרה. Target ורשת ABC דחפו את חשבון הטוויטר GiftofRevenge# ויצרו אירוע גדול בעל פלטפורמות שונות, כאשר "טוויטר" הפך לאחד מהם עבור Target.  הפעלול כנראה לא היה מצליח אם Target הייתה מנסה זאת עם סדרה שהיא לא מצליחה כל כך ב"טוויטר". (או אם ל Revenge לא היה קהל גדול של נשים צעירות, אשר מתרשמות מפרסומות אודות שמלות חג של לילה רוז ב 99 דולר)

אך בעוד ניתן לראות כיצד רשתות טלווזיה יושבות ומנתחות נתוני NTTRs, כאשר הן מוכרות זמני פרסום, הרי שלא סביר שלמידע יהיה משקל רב באם הסדרה תשרוד או לא. כפי שציינתי קודם לכן, הטלוויזיה היא עדיין עסק של צפייה, בעיקר של צופים מתחת לגיל 50, וככל שיהיו יותר צופים שכאלה כן ייטב לסדרה. "בעתיד הקרוב, המדיה החברתית לא תהיה הסיבה לחזרת סדרות" אומר אותו מקור. "אך לטווח ארוך", הוא ממשיך, "ניתן לצפות למספר "התאמות" בין NTTRs והחלטות לגבי חידוש\ביטול, וככל הנראה יהיה מדובר במקרים גבוליים כאשר פאקטורים אחרים (נתוני דמו, מכירות חזקות ועלויות הפקה נמוכות) עדיין יקבלו משקל בהחלטה." אז, למרות שמוקדם להסתמך על נתוני ה"טוויטר" בכל הקשור לעתיד סדרות כגון Happy Endings או Ben & Kate, אולי המדיה החברתית תצליח בשנת 2017 להציל את הריבוט לסדרה My So-Called Life ....


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדריאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לd1d1 שלום,השבוע יש לי 2 שאלות:
הראשונה,מה ההימורים שלך לגלובוס הזהב בתחום הסדרות?
והשנייה מהי הסדרה הישראלית שלדעתך הייתה הכי טובה בכל הזמנים(דרמה בנפרד וקומדיה בנפרד)? ולמה כמובן?

רועי
"קורא נלהב של הבלוג"