יום שבת, 15 בדצמבר 2012

ביקורת: Last Resort, פרקים 10-1: לא במקום הנכון.



כאשר רשת ABC פרסמה את לוח השידורים שלה לעונת 2013-2012 ושמה של Last Resort הופיע בשעת השידור של 8 בערב יום חמישי הופתעתי מאד. ראשית, קשה מאד להניח שסוג הסדרות הנ"ל מספיק חזק בכדי להחזיק ברשת שידור ארצית למשך עונה שלמה ובוודאי בשל העובדה שהיא מתמודדת עם מפלצת הרייטינגשל רשת CBS, הכוונה היא כמובן ל The Big Bang Theory.

היום, בדיעבד ולאחר שצפיתי בעשרת הפרקים הראשונים, ניתן להבין מדוע הסדרה לא מצליחה להתרומם: אין בה משהו חדש. בפועל, מה שהיוצרים שלה עשו זה לקחת מספר אלמנטים מסדרות אחרות ויצרו סדרה אחת. את האלמנט של סדרות הישרדות, אשר פופולאריות מאד בימים אלו, את האלמנט של האיום האטומי שהוא נושא חם מאד גם מבחינה פוליטית, ומישהו זוכר מתי האירועים התרחשו על אי ? (Lost)

מהבחינה הזאת דווקא הרעיון של הסדרה החדשה The Last Ship בה עומד לככב אריק דיין עבור רשת TNT, שלה רעיון מעט דומה, הסדרה מספרת את סיפורו של צוות על משחתת, אשר לאחר קטסטרופה עולמית מבינים, שיכול להיות שהם השריד האחרון של האנושות, וגם היא לוחצת על כפתור ה"הישרדות" של הסדרות, הרעיון שלה נשמע טוב יותר. היתרון שלה ? היא עומדת להיות משודרת ברשת כבלים וזה בדיוק היה אמור להיות מקומה של Last Resort. נתונים של 1.4 נק' מדד וקרוב ל 5 או 6 מיליון צופים היו יכולים להעניק לה עונות נוספות בדיוק כמו ש Falling Skies היוותה הצלחה עבור רשת TNT.

הסיבה שאני חושב כך, היא שמבחינת התסריט שלה מדובר דווקא בתסריט לא רע, אם כי לא כל כך מותח ודי צפוי. קשה לראות רעיון אחד מקורי בעשרת הפרקים עד כה. נכון, היה מעניין לנסות ולברר מדוע הממשל בארה"ב רצה לחסל את הצוללת שלהם לאחר שזאת סרבה להפציץ את פקיסטאן, אבל הצורה שבה הסיפור מסופר הייתה יכולה להיות טובה יותר. קשה להבין, מדוע לא מוצגים יותר פנים של הממשל. במקום להציב שני כוחות, אחד מול השני, מראים רק את הצד של יושבי הצוללת, אשר החליטו להתיישב על אי. המינימליזם הנ"ל יוצר תמונה מעט מעוותת.

מבחינת צוות השחקנים, מדובר בקבוצה טובה מאד של שחקנים, אשר עושים עבודה טובה מאד ובראשם אנדרה בראואר כמרקוס צ'פלין, קפטן הצוללת, רוברפ פטריק כצ'יף של הצוללת, אוטומן רייסיר כקיילי סינקלייר, אשר מנסה לסייע לקריסטין קנדל (ג'סי צ'ארם), אשתו של סאם קנדל (סקוט ספידמן), הקמב"ץ של הצוללת, שהממשל מנסה ללחוץ עליה בכדי שתלחץ על בעלה ותשבור את העמדה של אנשי הצוללת. אולם למרות זאת, הסדרה הנ"ל היא הוכחה נוספת שמקבץ של שחקנים מוכרים לא מהווה מתכון לסדרה מצליחה. לפי דעתי, היה עדיף לו היה שחקן מוכר אחד או מקסימום שניים וכל השאר היו פרצופים חדשים.

כמו כן, הסדרה הניבה כבר בפרקיה הראשונים רייטינג גרוע והמצב רק הפך לגרוע יותר ככל שהיא התקדמה, נראה היה שבשלב מסוים, ככל הנראה בפרק שמונה, שהיוצרים קיבלו הוראה לסגור את הסיפור משום שהחל מפרק זה האירועים מתחילים לנוע בקצב הרבה יותר מסחרר מתחילתה ודווקא אז נראה היה שיוצריה הבינו שהם החטיאו את המטרה: כך בדיוק הסדרה הייתה צריכה להיות מתחילתה: קיצבית ולעיתים גם חסרת הגיון. במקום זאת, היוצרים חשבו שיש להם זמן וניסו לבנות את הסדרה באיטיות. קשה לי להאמין שזה היה מעלה את נתוני הרייטינג שלה, אך לפחות היא הייתה מנצלת את הפוטנציאל הגלום בה. הפרק השישי בו סם מוחדר למאגר המים של האי וגורם לתושביו להזיות ואח"כ להתעלפות והפרק התשיעי, בו גנרל חוטף את בני המשפחות של החיילים הם דוגמאות לכך.

אז, לראות או לא לראות ?
צופים שלא זכו עדיין לצפות בסדרה עדיף שלא יתחילו משום שהסדרה די מבולגנת מבחינה קריאטיבית ובמיוחד היות ווהיא כבר בוטלה. חבל, היה עדיף אם מלכתחילה היוצרים היו פונים לרשת TNT, אולי היינו מדברים עליה בצורה אחרת. חבל לי בעיקר על אוטומן רייסיר, שחקנית מוכשרת ויפה שבשנים האחרונות מזלה לא שפר עליה מבחינת סדרות (מישהו אמר No Ordinary Family ?)

3 תגובות:

מני אמר/ה...

תודה על הביקורת.

בתחילת העונה קראתי שאתה כותב שהסדרה לא תמשיך להרבה זמן, וחשבתי שלא אצפה.
אחרי 2 פרקים היו תגובות חיוביות באינטרנט אז כן ראיתי.
וכנראה שהייתי צריך להקשיב לך...

מחכה ללוח העדכונים לחידוש הסדרות לשנה הבאה...

אנונימי אמר/ה...

נדמה לי שקראתי שיסגרו את הסיפור בסוף הפרק האחרון שישודר, כך שמי שהתחיל לצפות לא יסבול; מצד שני לכאורה אני שמח שהסדרה בוטלה כי הנאומים הפטריוטיים הארוכים והמוגזמים כמעט גרמו לי להפסיק לצפות בה וברגע שכבר אין למריחות המוגזמות הללו זמן- הסדרה החלה להשתפר.
תודה D1D1 וחסרת לכולנו בשבוע שעבר מאז הפרסום האחרון :(

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא נהנתי מהסדרה וחבל לי שהיא בוטלה. אם מסתכלים על הסדרות החדשות של כל הרשתות העונה היא לדעתי הסדרה הכי איכותית שעלתה.
מה שפגע בה היה הרשת שבה היא שודרה שנתנה לה שעת שיבוץ אכזרית.