יום ראשון, 10 ביוני 2012

שלב סיכום עונה, Touch, עונה ראשונה: בסדר. רק בסדר.



אולי רבים לא זוכרים זאת, אבל לפני שהסדרה 24 עלתה לאוויר בשנת 2001, הקריירה של קיפר סאת'רלנד לא זהרה. קשה למצוא סרט אחד ששם את קיפר על המפה. תפקידו כג'ק באוור העלה אותו בשתי דרגות וקשה להאמין שמישהו אי פעם ישכח אותו. לאחר ירידת הסדרה 24 מהאוויר עלו תהיות לגבי הפרויקט הבא שלו וכאשר צצו ידיעות על כך שהוא עומד לככב בסדרה חדשה היא מיד הפכה לאחת מהסדרות שרבים ציפו לה.

למרות שמדובר בסדרה שרבים ציפו לה היא עלתה רק לקראת סוף עונת 2012-2011. הסיבה לכך הייתה שלאחר שברשת FOX פיתחו את הסדרה Terra Nova במשך יותר משנה וחצי, ומכיוון ש Terra Nova הייתה סדרה יקרה, ברשת FOX החליטו להעלות אותה ראשונה. Terra Nova התבררה ככישלון מבחינת הרייטינג וברשת העדיפו להעלות את Alcatraz לפני Touch. הסיבה לכך הייתה שהפקת הפיילוט ל Touch התעכבה יותר מהצפוי. למזלה הרע של רשת FOX גם Alcatraz התבררה כ"פלופ" רציני מבחינת נתוני הרייטינג ובסופו של דבר שתי הסדרות בוטלו לאחר 13 פרקים.

ואז עלתה הסדרה Touch לאוויר. כאשר הפיילוט שודר בחודש ינואר אחרי "אמריקן איידול", כשזו עדיין הייתה עם נתונים גבוהים, הסדרה הניבה נתונים גבוהים. בין היתר בשל העובדה שהפרויקט החדש של סאת'רלנד סיקרן רבים. כאשר שודרו שאר פרקי העונה החל מחודש מרץ, נתוני הסדרה ירדו כמעט משבוע לשבוע, עד שבסופו של דבר הסדרה חודשה ברגע האחרון, כאשר אחת הסיבות לכך הייתה, שקיים סיכוי שהיא תהווה תחליף אפשרי לסדרה Fringe, שתסיים את תפקידה בתום העונה הבאה.

סיבה עיקרית לכך שהסדרה סיימה את העונה עם נתוני רייטינג גרועים ותנדוד בעונתה השנייה ליום שישי, היא שהיא עלתה לאוויר בשלב כה מאוחר בעונה ולאחר שגם "אמריקן איידול" איבדה גובה רב, אבל הייתה לכך סיבה נוספת.

הסדרה 24 מיצבה את קיפר סאת'רלנד כשחקן של סדרות פעולה. צופים רבים אולי לא מבינים, אך כאשר סדרה נמצאת באוויר במשך זמן כה רב נוצר "טייפ קאסט" לכוכב הראשי שלה. לכן, המעבר מ 24 ל Touch עבור מעריצי השחקן היה קשה מאד, משום שקצב האירועים בסדרה הוא איטי מאד, ולעיתים גם איטי להחריד.

בעיה נוספת הייתה, שהדמות של ג'ייק (דיוויד מזוז), שהוא הכוכב הראשי השני בסדרה לא מוציאה הגה אחד מהפה, לפחות לא ב 12 פרקי העונה הראשונה. נכון, הסדרה בנויה על כך שג'ייק הוא מעין אוטיסט, אבל לרבים מהצופים זה קצת נמאס לאחר מספר פרקים.

צריך גם לציין, שבניגוד ל 24, שהביאה חידוש בסוף כל פרק, הרי ש Touch מורכבת מאד וכוללת במספר פרקים 2 ולפעמים 3 סיפורי משנה. רבים ממעריצי סאת'רלנד, שסביר להניח שרובם היו אלה שבאו לצפות בפרק הבכורה של הסדרה, אמנם נהנו מ 24 משום שהייתה בעלת אוקטן גבוה, אבל באופיה לא הייתה כה מורכבת. וסביר להניח שלא כולם היו מוכנים לשבת מדי שבוע ולצפות כיצד 3 ולפעמים 4 סיפורים (כולל הסיפור המרכזי) מתחברים ביחד.

אם בוחנים את כל 12 פרקי העונה ניתן להגיע למסקנה, שכאשר הסדרה עסקה בסיפור המרכזי של ג'ייק והאנשים שרוצים לנצל את העובדה שהוא יודע לחזות את העתיד, ובמיוחד כיצד הוא קשור לאמיליה, נערה שהציגה את אותם סימפטומים של ג'ייק, בדקות שהסדרה עסקה בכך, רמת הסדרה הייתה גבוהה, אך כאשר עסקו בסיפורי המשנה הסדרה הפכה לטרחנית ולפעמים משעממת וצפויה. לכן, בסיכום הכללי ניתן לומר עליה, לפחות בעונתה הראשונה, שהיא רק בסדר.

ולבסוף, שחקנית נוספת שחובה לבקר אותה, ליתר דיוק, את הליהוק שלה, היא גוגו מאבטה רו, אשר גילמה את העובדת הסוציאלית קליה הופקינס. כבר בסדרה Undercovers ניתן היה להבחין בבעיה המרכזית שלה. למרות שהשחקנית נאה לעיניים וגם משחקת בצורה סבירה, הרי שהבעיה המרכזית שלה היא שהיא חסרת נוכחות על המרקע. עובדה זו בלטה במיוחד, כאשר בשני פרקי הסיום של העונה הופיעה מריה בלו כלוסי, אמה של אמיליה, אשר מחפשת אחריה ומסרבת להאמין להודעה הרשמית שהיא מתה. בכל רגע שראו את בלו על המסך היא ריתקה את הצופים, בניגוד למאבטה רו. מהבחינה הזאת, טוב שבלו תמשיך להופיע גם בעונה השנייה.

אז, לראות או לא לראות ?
העונה הראשונה של הסדרה הייתה, לפי דעתי, במקרים רבים מדי בינונית מאד, אך, כפי שציינתי, ברגעים שעסקו בסיפור המסגרת, הרמה עלתה. ניתן לצפות בה, במיוחד לאור הפוטנציאל הטמון בה, אך במידה וגם בעונה הבאה שלה היא תתבוסס בבינוניות שלה במרבית מהפרקים, כפי שקרה לה העונה, דעתי תשתנה. בכל מקרה, צריך לקחת בחשבון, שמדובר בסדרה איטית ומורכבת ובכלל לא קלה לצפייה.

2 תגובות:

ניר אמר/ה...

עלית בדיוק על הבעיה.

ההתרחשות והקצב שונים לחלוטין מ-"24" ובכך איבדה הסדרה את פוטנציאל הצופים המתגעגעים ל-"24" (בין היתר אני).

אנונימי אמר/ה...

מתי אמורה להתחיל העונה הבאה?