יום שני, 25 ביוני 2012

שלב סיכום עונה, The Borgias, עונה שנייה: היווצרותה של מפלצת.



לאחר צפייה בסדרה The Tudors במשך ארבע שנים הייתה ציפיה גדולה לסדרה שתחליף אותה. כאשר עלתה הסדרה The Borgias תלו בה ציפיות גדולות, במיוחד לאור הפוטנציאל הטמון במשפחה הידועה לשמצה, אך העונה הראשונה שלה הייתה בינונית במקרה הטוב ואילו העונה השנייה ממשיכה באותו קו.

קוראי הבלוג בוודאי מודעים לביקורת הגדולה שלי על סצינות סקס ואלימות בסדרות כבלים בארה"ב, אבל אם יש סדרה, שצריכה להדגיש את האלמנטים הללו הרי זו הסדרה הנ"ל וגם בעונה השנייה זה לא קורה. הסדרה הולכת על קו עדין מדי ומאד לא נאמן לאירועים ההיסטוריים, שרק אם היו נצמדים אליהם הפרקים היו נכתבים ללא מאמץ.

צריך להבין מספר דברים בנוגע לאפיפיור אלכסנדר השישי בורג'יה. מדובר באדם נאלח שסביר להניח שהאפיפיורות לא ראתה לפניו ואולי גם לא לאחריה. אלכסנדר היה ידוע בכך שהיה שוכב עם כל אישה ואפילו עם נערות שלא הגיעו לפרקן. בתור אפיפיור הוא ארגן מסיבת אורגיה בה המשרתים שלו אנסו פעמיים במהלך אותו ערב נשים שנשבו במלחמה והובאו לרומא. האם היה לכך זכר בסדרה ? לא. המפיקים העדיפו להעביר את כל רדיפת הנשים לבן, חואן. עד עכשיו אני לא מבין מדוע. הסדרה ובמיוחד העונה השנייה שלה, בה לאחר שהקתדראלה קורסת ונהרגים אנשים, אלכסנדר מתחיל תקופה של סגפנות וצום מתוך רצון לשנות את דרכיו, וגם על ידי תיאור האבל שלו על מות בנו, חואן, הדמות שלו מתחילה לצבור סימפטיה. איך אפשר לצייר את הדמות שלו בצורה כה רומנטית ? אני מבין שלא מדובר בסדרה היסטורית, אך מדובר בעיוות של תיאור הדמות.

גם היחס למערכת היחסים שבין לוקרציה וצ'זארה לא מקבל טיפול נכון. על פי תיאור האירועים בין השניים התקיימו יחסים מיניים, אשר גם גרמו בסופו של דבר להולדת בנה הראשון. בסדרה החליטו ללכת על הקו העדין של רמיזה על אהבה לא ממושת בין השניים, הבן שייך למאהב של לוקרציה ואילו הרעיון שעומד מאחורי הטענה שלשניים היו יחסים מיניים מקורו כנראה בהתבטאות של חואן, כאשר היה מסומם מאופיום אותו לקח בשל חוליו מעגבת ומחץ שננעץ ברגלו. אני חוזר וטוען, לא ברור אם מדובר בסיפור אמיתי או בהגזמה של היסטוריונים שהתבססו על שמועות, כמו הסיפור על הקיסר הרומאי נירון אשר הייתה לו מערכת יחסים מיניים עם אחותו במאה הראשונה לספירה, אבל המפיקים היו חייבים לפחות לבדוק את הנושא ולא להיות פחדנים. במשך כל העונה הראשונה וגם השנייה אנו עדים למערכת היחסים החמה בין השניים, אבל לא יותר מכך. על פי הסיפורים, צ'זארה היה מקנא לה על ימין ועל שמאל על כל מערכת יחסים שלה ודרש, גם כשהיא הייתה נשואה, שתחלוק את יצועו. למה לא לנסות לפתח את הסיפור ? הרי הגענו למסקנה שבסדרה משנים אירועים היסטוריים, אז זה לא ממש משנה אם הסיפור נכון או לא, היה ראוי לבחון אותו וזה לא נעשה.

גם סצינות הסקס מעודנות מאד, במיוחד ביחס לסדרות דומות קודמות והפעם לא מדובר בחדשות טובות. לאלכסנדר היה תיאבון מיני גדול ובתחילת העונה השנייה אכן הראו שמלבד הרומן שלו עם ג'וליה פרנזה הוא גם נמשך לאומנית בשם ויטוריו, אשר התחפשה לגבר בשביל להשיג עבודה, ופרנזה בכדי לשמר את מעמה יוצרת עם ויטוריו ואלכסנדר משולש אהבים וזאת בכדי לספק את יצריו. דווקא בסדרה הזאת הפרטים חשובים יותר מעבר לנשיקה בין שתי הנשים וזאת בכדי להראות עד כמה תאבונו של אלכסנדר היה גדול וחסר מעצורים. גם סצינות הסקס של לוקרציה מעודנות מאד, גם עם פאולו ובמיוחד עם אחיו של הדוכס מגנואה. ושוב, היחיד שרואים אותו בסצינת סקס נועזת הוא חואן וגם זה בתחילת העונה.

אז מה בכל זאת העונה השנייה מציגה בפני צופיה ?

העונה השנייה מציגה את היווצרותה של המפלצת. בתקופה הנ"ל צ'זארה בורג'ה היה אימתה של אירופה. הפחד וההתרשמות ממנו היו בקנה מידה שלא יתאר ואפילו מקיוואלי, המדינאי החשוב ביותר של אותה תקופה, כתב עליו ספר בשם "הנסיך", אולי היצירה הספרותית החשובה ביותר של אותה תקופה שלא הייתה קשורה לדת, ובו תיאורו של המנהיג הרצוי, תיאור שהתבסס על דמותו של צ'זארה.

בעונה הראשונה חזינו בלידתה של המפלצת כאשר הוא רצח את בעלה של אהובתו, ואילו בעונה השנייה ניתן להבחין לאן הוא מרחיק לכת, כאשר הוא רוצח את אחיו, חואן, בדם קר ואפילו המתנקש האישי שלו, שרצח את אביו, אומר לו שהוא מתפעל ממנו. מהבחינה הזאת בהפקה החליטו על שתי עונות בכדי ליצור את המפלצת בעוד שבמציאות סביר מאד להניח שהסימנים לכך נראו כבר בתחילת דרכו.

בעונה הזו גם מתקבעת הדמות של לוקריציה בורג'ה. בעוד בסיפורים רבים לוקריציה מתוארת כחלק בלתי נפרד מהמשפחה המושחתת, אישיות שלא בוחלת להרעיל את מחזריה רק בכדי לא להינשא למחזרים שאביה מביא לה. בעונה זו, למרות פרץ אחד של רצון לנקמה באחיה חואן, אשר מחסל את פאולו אהובה מתוך רצון להגן על כבוד ושם המשפחה, בעונה זו לוקריציה מצטיירת כקורבן לתוכניות המדיניות של אביה באמצעות נישואיה. בניגוד לדמות הערמומית שמצטיירת אצל חלק מההיסטוריונים בעונה זו לוקריציה מתגלה כאישה שאיבדה את תמימותה בעקבות נישואיה הראשונים ורק רוצה שיניחו לה לחיות בשקט עם בנה ואולי עם גבר שתפוץ בו. קרוב לוודאי שמדובר באמת ההיסטורית, אך מבחינת השתלשלות העניינים מדובר בפיספוס גדול של ההפקה, אשר אימצה את הדרך הקלה. שוב.

אז, לראות או לא לראות ?
לעניות דעתי, ובוודאי עבור הצופים שמכירים את האירועים ההיסטוריים, אשר בעקבותיהם נוצרה הסדרה, קיימת תחושה שהסדרה היא מעין מוצר "פרווה", שיוצריה החליטו לא ללכת עד הסוף והסתפקו במוצר מעודן. עובדה זו בלטה בעונה הראשונה ונמשכה אל תוך העונה השנייה. חבל מאד, משום שהפוטנציאל שלה עצום והיא לא מנצלת אפילו מחצית ממנו. אפשר לצפות בה רק עבור מטרה אחת בלבד: לראות איך מפלצת היסטורית נולדת. אני יוצא מהעונה הנ"ל בתחושה של אכזבה, אך אולי צופים שלא מכירים את האירועים ההיסטוריים יאהבו אותה יותר.

4 תגובות:

Ran Landau אמר/ה...

מדובר בהצלחה ובסדרה טובה.
אם הייתה יותר מודעות לסדרה המתחרה, Borgia של ITV אולי יכולת לעשות השוואה.

D1D1 אמר/ה...

ההשוואה צריכה להיעשות לא מול הסדרה של ITV, אלא מול הפוטנציאל שלה מבחינה אומנותית וכאן הסדרה כושלת בכל המובנים.

עידו גילן אמר/ה...

אני מסכים איתך לחלוטין אבל יש משהו יפה בגישה של הסדרה.
היא רומנטית מאוד,עדינה ושמה דגש על אסתטיקה .
גם לי חורה ההפרדה הברורה בין הדמויות ויצירת ״טוב״ ו״רע״ ברורים אבל אני תמיד דם מול העיניים את העקרון שההיסטוריה היא ברובה ״ספרות חצר״ ושסביר להניח שדמותו של אלכסנדר עוצבה ע״י דלה רוברה(האפיפיור יוליוס).

אנונימי אמר/ה...

כמו שרומא לא נבנתה ביום אחד כך דמותו של צ'זארה לא התפתחה בין ליל. סדרה מעולה ובעונה השלישית הסדרה מתחילה לזוז במהירות יור גבוהה וצ'זארה ואחותו לוקחים את הסיפור קדימה ובכלל נראה שהוא הבשיל לדמות שהרעידה את אירופה. העונה ההשלישית מתעלה על הקודמות וזה דבר נדיר בסדרות שבדרך כלל מתחילות למשוך זמן אחרי עונה שניים. בקיצור העונה השלישית עונה על כל הטענות שלך, לך תדע אולי המפיק קרא את הבלוג שלך חחח