יום ראשון, 3 ביוני 2012

שלב סיכום עונה: Pretty Little Lairs, עונה שנייה: לא ענתה על הציפיות.



כאשר סיימתי לסכם את העונה הראשונה של הסדרה הבעתי בקשה אחת לגבי העונה השנייה: שבהפקה יפתרו אחת ולתמיד את אחת משתי התעלומות של הסדרה. הראשונה היא: מי רצח את אליסון, והשנייה היא: מי זו A המסתורית שרודפת אחרי הבנות. בהפסקה שבין החצי הראשון לשני של העונה השנייה החלו לצוץ הידיעות, כי בהפקה החליטו ללכת בגדול, לפתור את התעלומה המסקרנת ולהעניק לצופים את התשובה לשאלה: מי זו A המסתורית. ואכן, לקראת סוף הפרק האחרון של העונה גילינו את האמת המרה: מונה, חברתה של האנה, היא A. ואז, בחצי הדקה האחרונה של הפרק בהפקה שוב שינו את עורם (זהירות ספויילר) ומתברר שמונה רק עשתה את מה שביקשו ממנה.

צופים רבים אולי יצפו בפרק ויגידו לעצמם: וואהו, איזה קליף האנגר. ואני רוצה להגיד בתגובה לאותם צופים: לי המעשה נראה עלוב. אין לי כמעט ספק שהשמועות על כך שבפרק האחרון יגלו מי זו A המסתורית יצאו מכיוון הרשת בכדי להגביר את הבאז סביב הסדרה. מה שקיבלנו בסופו של דבר הוא: לא המוצר שהתחייבו לו. כאשר "מטפטפים" לקהל הצופים במשך שבועות שמשהו עומד לקרות הם חייבים לעמוד במילתם. משום שבפועל, לאחר שאנו מביטים על העונה כולה אנו מגיעים למסקנה, שברשת בזבזו 25 פרקים ולא גילו לנו דבר משמעותי.

נכון, גילינו מספר דברים קטנים, כגון על הרומן של אביהם של ספנסר ומליסה, אשר יצר את ג'ייסון, אחיה של אליסון. או שלכיילב יש משפחה עשירה כרגע. אבל בפועל, בהפקה לא ענו על שאלה אחת מרכזית של הסדרה. אנו יודעים שאיאן לא רצח את אליסון משום שהוא נרצח בעצמו ופתק ההתאבדות שלו זויף, ככל הנראה גם גארט הופלל בידי ג'נה, אבל גם היא מתופעלת על ידי גורם מיסתורי ולא ברור. מליסה כנראה יודעת דברים, אבל היא לא מספרת. אז במה החכמנו ? בכלום.

בפועל, מה שהעונה השנייה הציגה בפנינו היא המשך אופרות הסבון של הנערות. ספנסר התאהבה בטובי, אבל בכדי להגן עליו מפני A היא חייבת להיפרד ממנו. בפרק האחרון הם חוזרים להיות ביחד. הרומן בין עזרא ואריה יוצא החוצה ומתגלה, אבל הוריה מתנגדים ועושים הכל בכדי להפריד ביניהם, וזאת עד לפרק האחרון של העונה שבו עזרא אומר לה, פחות או יותר, שהוא לא יכול בלעדיה. בחצי הראשון של העונה כיילב מרמה את האנה, היא נפרדת ממנו וגורמת לו לעזוב את העיר, אך בסופו של דבר לוקאס מחזיר אותו לעיר ועוזר לה לנסות וללכוד את A. ורק אמילי מקבלת את הצד הטראגי, כאשר לאחר שהיא מתאחדת עם מאיה, אותה היא אוהבת, בפרק האחרון מגלים גופה שחושבים שזאת היא.

אחת הסיבות שמעריצים רבים של הסדרה Lost החלו לסלוד ממנה הייתה העובדה שבמשך עונות רבות בהפקה סרבו לענות על השאלות המרכזיות של הסדרה עד לחלק האחרון של העונה האחרונה. עושה רושם שבהפקה של Pretty Little Lairs הולכים באותו כיוון. למה לא לנסות לפתור את אחד מהתעלומות המרכזיות של הסדרה ובכך להקפיץ אותה קדימה ?

בעיה נוספת שהייתה לי עם העונה השנייה של הסדרה הייתה הצגתו של לוקאס. במשך עונה וחצי לוקאס מצטייר כאיש הטוב, כמי שרוצה לעזור להאנה בה הוא אף היה (ואולי עדיין) מאוהב. ואז, כרעם ביום בהיר מחליטים להפוך אותו לאיש רע. אני לא יודע עד כמה מדובר בהלכה למעשה של תסרוט הספרים, או שבהפקה לקחו לעצמם חירות מסוימת בכל מה שקשור לדמות שלו, אבל זה היה קצת עצוב לראות זאת. במיוחד בשל העובדה שלאחר שכביכול הסוד שלו נחשף, הוא נעלם למשך המשך העונה.

צריך גם להצביע על הפרק המיוחד של הסדרה שהוקדש ל"ליל כל הקדושים" ובו מסופר סיפור שבמבחינה כרונולוגית קודם לכל האירועים של הסדרה. וכך זכינו לראות את אליסון לפני שהיא מתה. נראה היה שלפרק אמור היה להיות משמעות מבחינת סיפור המסגרת, אך בפועל, מתברר שהוא היה סתם עוד מסך עשן, לפחות עד עתה. רצו שנסיט את מבטינו לכיוון לוקאס, אך כל מי שראה סדרה אחת בימיו הבין במה מדובר.

אל תבינו אותי לא נכון. עדיין מדובר בסדרה ממכרת לחלוטין, באופרת סבון מהוקצעת עד לפרט האחרון. בשלב מסוים אף התחלתי להשוות אותה ל Gossip Girl בגדולתה, בין היתר בגלל ההשוואה של A לדמות של Gossip Girl וכיצד הדמויות בסדרה מחפשות לברר מי זו. כיצד הדמויות על המסך נראות צעירות וחטובות, כאשר אפילו את דמותו של ג'ייסון החליפו במודל משופר מבחינה חיצונית. ועוד... הצופה, בתום כל פרק, מרגיש ברצון לראות את הפרק הבא וזה אחד המבחנים של הסדרה. אבל מבחינה אישית יצאתי מאוכזב, משום שלא קיבלתי את מה שבהפקה "טיפטפו" למעריצים: מי זו A האמיתית. בפועל, קיבלנו מקרה נוסף של מה שראינו בתום העונה הראשונה, כאשר התגלה, שאיאן כביכול רצח את אליסון : מסך עשן בלבד. גם אם במקום לגלות את זהותה של A האמיתית היינו מגלים מי רצח את אליסון הייתי מבין, אך גם זה לא קרה.

אז, לראות או לא לראות ?
למרות האכזבה הגדולה שלי מהעונה ומכך שלא פתרו בהפקה ולו אחת מבין השאלות המרכזיות, ההמלצה היא לראות את הסדרה. לפחות נכון לעכשיו. הסדרה מותחת ומעניינת. אך, במידה וגם בעונה השלישית לא יענו על אחת מהשאלות המרכזיות של הסדרה, יהיה לי קשה להמליץ זאת שוב.

3 תגובות:

asai5 אמר/ה...

כן אבל אתה שוכח דבר אחד חשוב גם בספרים A היא מונה.כפי שכבר אמרו בסדרה יש כמה A.ועדיין לא התגלה רוצחה האמיתי של אליסון.לפי דעתי זה טוב שהם הולכים לפי הספרים.

אנונימי אמר/ה...

הכתבה נכונה. צודק לחלוטין

יהונתן אמר/ה...

כל מילה בסלע!