יום שלישי, 7 במאי 2013

שלב סיכום עונה: Leverage, עונה חמישית: מעבר לשיא.

 

אחת מסדרות הקיץ הטובות ביותר שניתן היה לצפות בה בשנים האחרונות הייתה בלי שום צל שק ספק הסדרה Leverage של רשת TNT. בכל שבוע ניתן היה לראות כיצד חבורה של חמישה אנשים מפילה רודן או אפילו עבריין מצוי כאילו מדובר בקריאה בספר. רשת TNT עשו שגיאות גדולות עם הסדרה, הראשונה הייתה שלא התמידו עם הסדרה רק לחודשי הקיץ, התקופה היחידה לה מתאימה הסדרה בגלל אופיה. וכן, האריכו את מספר הפרקים לעונה החל מהעונה השנייה. לאחר שהעונה הראשונה הכילה 13 פרקים בלבד, לפי דעתי המספר הנכון עבורה, העונות הבאות הכילו בהתאמה: 15, 16, 18 ו 15 פרקים. וכן, תוספת של שני פרקים או קצת יותר לעונה הינו אלמנט משמעותי בסדרה מהסוג הזה.

כאשר מביטים על נתוני הרייטינג של העונה החמישית של הסדרה אפשר לשאול שאלה מרכזית אחת: מדוע הסדרה בוטלה ? לאור נתוני הרייטינג, הסדרה יכלה ללא בעיות לנפק עונה אחת נוספת לפחות. יוצרי הסדרה, למרות שהתבטאו עוד לפני שעתיד הסדרה נודע, שפרק הסיום של העונה החמישית יכול לשמש כפרק סיום סדרה (ועל פי הפרק בהחלט יש סוף סגור), יוצרי הסדרה הודיעו שהם יכולים להפיק עונה נוספת. אז, מדוע בכל זאת הסדרה בוטלה ?

בדרך כלל, כאשר צופים בסדרה אהובה ומקבלים את הידיעה שהיא לא תשוב לעונה נוספת הרגשות נעים מאכזבה ועד כעס. לא הפעם. קוראי הבלוג, אשר קראו את סיכומי העונות הקודמות של הסדרה שביצעתי בוודאי שמו לב שלא פעם ולא פעמיים החמאתי לסדרה הנחמדה הזאת, אשר סיפקה 42 דקות של הנאה מדי שבוע. בשל כך, אני יכול לשחרר את המשפט הבא: רשת TNT ביצעה את המהלך הנכון, כאשר ביטלה את הסדרה.

לאחר הצפייה בעונה החמישית ניתן להגיע למסקנה: הסדרה נמצאת מעבר לשיא. אם בעונה השלישית הסדרה הייתה במגמת השתפרות, הרי שכבר בעונה הרביעית שלה ניתן היה לצפות בירידה ואילו בעונה החמישית זה כבר היה ברור וחד לכל צופה. בכל עונה לסדרה היה מספר פרקים פחות טובים, אבל אלו "נבלעו" במספר הפרקים הטובים שהיו רבים מהם. בעונה החמישית המצב התהפך. מספר הפרקים הטובים של הסדרה היה מצומצם מאד ואילו שאר הפרקים לא עמדו באותה רמה של העונות הטובות שלה. עובדה זו בלטה מאד לאור הפרק האחרון של הסדרה, אשר החזיר את הצופים לאיכויות שהיו רגילים אליהם, למרות קטעי ה"שמאלץ" הקיטשיים כאשר נייט הציע לסופי נישואין, כיאה כמעט לכל סדרה, אשר מסיימת את דרכה (מלבד אולי "צ'אק", אבל על כך כבר דיברנו...)

בעיה מרכזית שניתן להצביע עליה בעונה היא העדר תמה מרכזית מעניינת. בכל עונה לסדרה היה סיפור מסגרת בנוסף לפרקים האינדיבידואליים בהם הצוות טיפל בכל פרק בעבריין זה או אחר. בעונה החמישית התעסקו בסיפור המסגרת, מלבד הפרק האחרון של הסדרה, אולי 10 דקות מתוך 14 פרקים ! זו הייתה טעות. לאחר עונות קודמות בעלות סיפורי מסגרת כה פתלתלים, לייצר סיפור מסגרת כה חלש, במיוחד לאור העובדה שניתן היה להצביע כבר בעונה קודמת על עייפות החומר, עמד בעוכריה של הסדרה.

לכבוד הצופים שלא צפו עד עתה בעונה, הצוות עובר לפורטלנד לאחר שנייט מחליט שהוא עומד לבצע את ההונאה הגדולה ביותר בכדי לאתר את "הספר השחור", אשר קיימים בו השמות של העבריינים הגדולים ביותר, שגרמו לגניבה והיעלמות של שליש מההון בעולם, אך בכדי שהכלכלה לא תיפגע מוותרים להם ולא מעמידים אותם לדין. נייט לא מספר לחבורה, מלבד להארדיסון, את הסיבה האמיתית למעבר בפורטלנד עד לפרק האחרון. הבעיה ? אין כמעט התייחסות לכך במהלך העונה כולה עד לפרק האחרון ולמעשה לעונה אין כמעט סיפור מסגרת.

במהלך העונה, בעיקר לקראת אמצעיתה, ניתן היה להבחין בפרקים בהם פרקו את הצוות וניתן היה לראות למשל פרק בו פרקר עוצרת לבדה ניסיון חטיפה כשהיא פצועה. פרקים אחרים הציגו את המשולש הארדיסון-פרקר-אליוט או נייט-סופי. במבט לאחור ניתן להבין זאת משום שבהפקה כנראה רצו להכין את הקרקע לעזיבה של נייט וסופי בתום הפרק האחרון של הסדרה ולהעניק להארדיסון-פרקר-אליוט את קדמת הבמה להמשיך את דרכם. בפועל, מלבד הפרק שעסק בפרקר (מיד אעסוק בכך בהרחבה), הפרקים הללו היו פחות טובים, בעיקר משום שהצופה לא קיבל את מה שהוא רגיל לקבל מדי שבוע במשך יותר מ 70 פרקים: את כל הצוות.

ועכשיו אנו מגיעים אל הדבר החשוב ביותר. העונה החמישית הבליטה אלמנט אחד משמעותי מאד: בת' רייסגראף היא שחקנית על. אין כמעט ספק בכך, שהשחקנית הנהדרת בלטה מעל כולם, ולא רק בשל יופיה, אלא בעיקר בשל האיכות שמשחקה ייצר, במשך הסדרה כולה ובעונה החמישית החיוורת בפרט. גם בפרק בו הייתה צריכה "להחזיק" אותו לבדה היא עשתה זאת בצורה יוצאת מהכלל ופרק זה דווקא היה אחד הטובים של העונה. כולי תקווה, שהיא תמצא במהרה סדרה נוספת, אשר תבליט את האיכויות היוצאות דופן שלה. ב Criminal Minds ביזבזו אותה למעט יותר מפרק, נראה לי שכבר עתה הם מצטערים. מדובר בשחקנית ששווה לראות בשבילה סדרה.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות, רק בכדי לסגור מעגל, אך לקחת בחשבון את הירידה באיכות (למרות שגם כך היא עדיין היא הייתה טובה יותר מסדרות רבות שנמצאות על המסך) , ובמיוחד לשים לב לבת' רייסגראף, קשה לדעת מתי ניתן יהיה לראות אותה שוב בתפקיד ראשי בסדרת טלוויזיה.

2 תגובות:

אלעד אמר/ה...

הפסקתי לראות לקראת סוף העונה השלישית
הרגשתי שהסדרה היא שידור חוזר של עצמה

דוד אמר/ה...

באמת היה שווה לראות את הסדרה, רק בשביל פרקר פשוט שחקנית מעולה ומצחיקה מאוד,
אני מתגעגע אליה, תודה על הסיכום היפה,
ובאמת עדיף לגמור סדרה לפני שהיא יוצאת מהאף, כך נשאר טעם טוב,