יום שני, 29 באוגוסט 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק שביעי.

הפרויקט שהחל בקטן צובר תאוצה ואנחו נמצאים בחלק השביעי של הסקירה שלי אודות הסדרות הטובות ביותר בארבע העשורים האחרונים. לאור הסדרות שנמצאות ברשימה הזאת אני כבר יכול לראות את הביקורות לגבי המיקום. מעניין יהיה לקרוא אלו סדרות אתם אוהבים יותר ותחשבו שמגיע להם להיות במקום גבוה יותר. יש לי הרגשה שאני יודע באילו סדרות מדובר...

לצופים המעוניינים בלינקים לרשימות קודמות:
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_5415.html (מקומות 60-51)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_6915.html (מקומות 50-41)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_07.html (מקומות 40-31)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/02/blog-post_6659.html (מקומות 30-21)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/01/blog-post_469.html (מקומות 20-11)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html (מקומות 10-1)

70. The Practice – הפרקליטים - דרמת עורכי דין מעולה שהחלה בשנות התשעים (1997) ונמשכה אל תוך שנות האלפיים (2004). הסדרה עסקה במשרד עורכי דין, אשר הגן על פושעים, גם אם הם היו אנסים ורוצחים. המאפיין הבולט שלהם היה כאשר לקוח שלהם היה במצב גרוע ולא היה להם את מי להאשים הם היו מאשימים את הקרבן במעשה. דיוויד אי קלי יצר דרמת עורכי דין איכותית מאד בשנת 1997, אשר הצליחה לשרוד במשך 8 עונות. לטעמי, שתי עונות יותר מדי. לאחר העונה השישית של הסדרה חלה בה ירידה גדולה. בהפקה ניסו לערוך מהפך בעונה השמינית והאחרונה שלה על ידי הכנסת דם חדש לסדרה כאשר גיימס ספיידר הובא לתפקיד ראשי, גם ג'סיקה קפשואו בתחילת דרכה הגיעה וזכינו להופעת אורחת משרון סטון, אך ללא הועיל ובסופו של דבר הסדרה שימשה מקפצה לסדרת בת "בוסטון ליגל", שהצליחה לא רע בזכות עצמה. אבל "הפרקליטים" בה זכינו למגוון מרשים של שחקנים מעולים כגון דילן מקדרמוט, קלי וויליאמס ולארה פלין בויל ועוד... הציגה עבורנו תסריט איכותי מאד שמרבית מסדרות עורכי הדין התקשו להגיע אליו.



69. 7th Heaven – הרקיע השביעי - צופי "הוט" נחשפו לסדרה כאשר היא שודרה בערוץ הולמארק (עד אשר החליטו ברשת להורידו מהאוויר) ואני בטוח שהיו רבים שנהנו ממנה. מי שלא זוכר או שמעוניין לדעת, הסדרה, ששרדה במשך 11 עונות (2007-1996) ברשת ה WB ולימים ה CW, עסקה בכומר אריק קמדן ומשפחתו (6 ילדיהם). מדובר בסדרת המשפחה האולטימטיבית, שעסקה בכל הנושאים שסדרות משפחה עסקו, ובין היתר אף ניתן לציין את הסיפור של בנו של הכומר, מאט, בגילומו של בארי ווטסון אשר נישא ליהודייה (בגילומה של שרה שאהי הנהדרת). שחקנית מוכרת נוספת שיצאה מהסדרה היא ג'סיקה בייל, אשר היום עושה חייל בסרטי קולנוע, אבל את התחלת הקריירה שלה היא חייבת לסדרה הזאת. מה החיסרון שלה ? לעיתים הדביקות שלה מעצבנת וגורמת לצופה למאוס בה, אבל כאשר צופים בעונות שלה אחד אחרי שני, אפילו בקצב של פרק ליום, מתמכרים אליה מהר מאד. התסריט שלה לא הכי איכותי שניתן למצוא וחלק מהנושאים מוכרים מסדרות אחרות, אבל אם מחפשים את סדרת המשפחה האולטימטיבית חייבים לצפות בסדרה הזאת.



68. South park - סאות'פארק – כאשר הסדרה עלתה לאוויר בשנת 1997 היא היוותה שינוי מרענן מאד בנוף הטלוויזיוני. לראשונה, מדובר היה בסדרת אנימציה ביקורתית, נשכנית ולא מתפשרת. הנסיון לצנזר אותה נתקל פעם אחר פעם בקיר. זכור מקרה אחד, שבו עמדו לשדר פרק אשר רומז שטום קרוז הוא הומוסקסואל, וברשת המשדרת (קומדי סנטרל) החליטו לא לצנזר. אבל, אם כיום הם יכולים לומר את המילים אובמה והומוסקסואל באותו משפט ולצאת מזה בשלום, אז טום קרוז יוכל לעשות משהו ? בכל מקרה, הסדרה הסאטירית הזאת הצליחה יפה מאד בתחילתה, אולם בשלב כלשהו חלה ירידה, אך הנתון המפתיע שבניגוד לכל התחזיות, הסדרה הצליחה בשנים האחרונות להעלות מחדש את נתוני הרייטינג מחדש וכיום הם יציבים. מה הבעיה ? הסדרה רצה כחמש עשרה עונות ועוד היד נטויה. ניתן להבחין בשחיקה ובכך שלא כל פרק מצליח לפגוע ולהצחיק. למרות זאת, מדי פעם יש לה הברקות.



67. Medium - מדיום – קשה להאמין שמדובר בסדרה, אשר מבוססת על מקרה אמיתי אבל זה אכן המצב. הסדרה מספרת, למי שלא זכה לראות אותה, באליסון דובאה, אשה שעובדת במשרד התובע הכללי בפניקס ויש לה סוד: היא יכולה לראות ולדבר עם המתים. כמו כן, יש לה חזיונות על מקרי רצח שקרו או שעומדים לקרות. לפי דעתי, מדובר בסדרה שצריך לרוץ איתה במשך עונה או שתיים (מתוך השבע) בכדי להתמכר אליה, אבל כאשר עושים זאת נהנים מסדרה טובה מאד, איכותית ותסריט טוב. פטרישיה ארקט מגלמת את אליסון דובואה ועושה זאת על הצד הטוב ביותר. קשה להאמין שרשת NBC ויתרו עליה לאחר שידור של חמש עונות והחזירו אותה לרשת CBS לשתי עונות אחרונות (הסדרה הופקה על ידי אולפנים ששייכים לרשת CBS), במיוחד לאור העובדה שהיא כושלת כל כך בנתוני הרייטינג שלה. קשה גם להאמין, שברשת CBS שיבצו אותה במשבצת של "בית קברות לסדרות", יום שישי בלילה, ובכך גזרו עליה את מותה בטרם עת (לפחות לדעתי).



66. The Sopranos - הסופראנוס – אני בטוח שרבים חשבו שאמקם את הסדרה במקום גבוה יותר, אולם לטעמי מדובר בסדרת כבלים פרובינציאלית שלא פונה אל כלל הציבור. צריך להודות שהרעיון של הסדרה, אודות משפחת פשע, היה מקורי ואולי גם גרם ליצירת סדרות אפלות יותר כדוגמת דקסטר או Underbelly, וגם שהתסריט שלה היה בסדר גמור. אז מדוע היא רק במקום הזה ? משום שהסדרות הנ"ל שבאו בעקבותיה היו טובות ממנה בהרבה. אבל בשל היותה חלוצה בתחום גם לה שמור ברשימה. מה אני לוקח מהסדרה ? בעיקר את השחקן ג'יימס גנדולפיני, אשר גילם את התפקיד הראשי של טוני סופרנו. לעיתים נדירות אפשר לראות ליהוק מושלם לתפקיד כפי שקרה במקרה של גנדולפיני, קשה לי להאמין שהוא יוכל אי פעם לקבל תפקיד שיתאים לו כמו כפפה ליד כפי שקרה במקרה של הדמות של טוני. דרך אגב, למי ששכח, למרות כל הדיבורים סביבה וההערכה הגדולה לה היא זכתה, הסדרה שרדה בסך הכל 6 עונות עבור רשת HBO.



65. Wire in The Blood – מחשבות רצחניות - אחת הסדרות החביבות עלי ביותר. מדובר בסדרה בריטית ששרדה 6 עונות בין השנים 2002 ל 2008, ואשר התרכזה בפסיכולוג קליני, אשר עבד ביחד עם המשטרה וסייע לה לפתור פשעים מסובכים וקשים בזכות היכולת המופלאה שלו להבין את הלך רוחם של הפושעים. רובסון גרין גילם את ד"ר טוני הילס והוכיח עד כמה מעולה המשחק הבריטי. דרך אגב, הסדרה שרדה את החלפת הדמות הנשית הראשית כאשר לאחר שלש עונות הרמוני נוריס, אשר גילמה את המפקחת קארול ג'ורדן עזבה ובמקומה הגיעה סימון להביב, אשר גילמה את הבלשית אלכס פילדינג. החיסרון של הסדרה היה המספר המועט של הפרקים (מלבד העונה האחרונה שמנתה שמונה פרקים שודרו כארבעה פרקים בעונה). כאשר צופים בסדרה חייבים לקחת בחשבון את העובדה שלעיתים המראות היו קשים מאד ובסדרה לא בחלו בשיטות להראות כיצד הפשעים יצאו לפועל. לטעמי, עונה או שתיים מהמעדן הזה יכלו לספק יותר את הצופים.



64. Californication – קליפורניקיישן -אחת הסדרות המדהימות ביותר, שלפי דעתי, לא מקבלת את היחס שהיא צריכה לקבל. מדובר בסדרה, אשר במשך חמש עונות שומרת על תסריט באיכות גבוהה מאד ולא ניתן לזהות בה אפילו קצה קיצו של נפילה באיכות. דיוויד דוקבני קיבל תפקיד שתפור למידותיו במאה אחוז (עד כמה שאני מבין, הוא גם עבר בחייו גמילה מסוימת מסקס, עובדה שמתאימה לתפקיד). כמו כן, מדובר באחת הסדרות הבודדות בהן סצינות העירום והסקס אכן משרתות את התסריט בצורה נכונה. הבעיה שלה ? בשל הייחוד שלה היא לעולם תישאר סדרת כבלים ולא תוכל להגיע ולהיות בפריים טיים של אחת מרשתות הטלוויזיה האמריקאיות הגדולות. ניבולי הפה, שנעשים בטוב טעם וסצינות הסקס הנועזות ישאירו אותה לעולם בצד ולא יניבו אותה אל מרכז הבמה, אולם לפי דעתי, הסדרה לא נופלת מסדרה כלשהי שמתרוצצת בימים אלו על מסכינו. פשוט חוויה.



63. Dr. Quinn, Medicine Woman - ד"ר קווין רופאה במערב – בשנת 1993 עלתה ברשת CBS סדרה די יחודית, אשר עסקה ברופאה שעסקה ברפואה בעיירה קטנה בארצות הברית במאה התשע עשרה (הסדרה מתחילה בשנת 1867), בימים בהם עיסוק במקצוע הרפואה היה עיסוק גברי לחלוטין. הסדרה הביאה לנו את השחקנית הנהדרת ג'ין סימור בימיה הגדולים ביותר בתפקיד הרופאה ואת ג'ו לאנדו. הסדרה שרדה במשך שש עונות והיוותה נוף שונה מאד בטלוויזיה האמריקאית. גם בארץ אפשר היה לחזות בה בערוץ 2 בתחילת ימיו. עד היום אני מתקשה להבין כיצד סדרה כזאת הגיעה לרשת CBS, חבל שברשת לא לוקחים סיכונים כגון אלו במקום להמשיך עם הסדרות השבלוניות והרגילות שלהן. זה הצליח בצורה יפה ואיכותית עם הסדרה הזאת, אשר החזיקה מעמד במשך 6 עונות, אז מדוע לא לנסות שוב ?



62. Kyle XY - קייל XY – לפעמים הרשתות לא יודעות כיצד לנהוג בסדרות שלהן, כפי שהמקרה של הסדרה הנ"ל מוכיח. כאשר הסדרה עלתה לאוויר בקיץ 2006 ברשת ABC Family ניתן היה מיד להבין כי מדובר בסדרה איכותית. אולם כל מי שמבין בסדרות טלוויזיה יכל מיד לראות שמדובר בסדרת קיץ. הניסיון של הרשת לנצל את ההצלחה בעונה השניה על ידי הוספת 10 פרקים נוספים בעונת החורף גרם לעזיבת צופים, תופעה שנמשכה אל העונה השלישית בה הרייטינג של הסדרה דעך. לפי דעתי, במידה וברשת היו שומרים על מבנה של 13 פרקים בעונת הקיץ הסדרה יכלה להמשיך שנים נוספות, משום שמדובר באחת הסדרות הנהדרות לנוער שיצאו אי פעם. הרעיון לא הכי מקורי (ניסיון דומה נערך עם הסדרה ג'ון דו בשנת 2002), אבל האיכות של התסריט והחמימות שהסדרה הקרינה יצרה מוצר נהדר, אשר שרד בסך הכל 3 עונות. חבל.



61. Chuck - צ'אק – בתור חובב מושבע של הסדרה היה לי קשה מאד למקם את הסדרה. כאשר עברתי על הרשימה המקורית שלי חשבתי למקם אותה במקום גבוה יותר, אולם לאחר שבחנתי שוב את רשימת הסדרות התברר לי, שלמרות אהבתי הגדולה לסדרה מתברר שיש סדרות טובות ממנה. אל תבינו אותי לא נכון, מדובר בסדרה טובה מאד, אשר משלבת הומור, אקשן, רומנטיקה ועוד... אבל כאשר בוחנים את הסדרה לעומק מבינים שהעונה הראשונה שלה הייתה קצת מעל לבינונית, העונה השנייה שלה הייתה מעולה, החצי הראשון של העונה השלישית היה טוב ואילו החצי השני של העונה השלישית והעונה הרביעית היו מעט פחות מבינוניות. לפי דעתי, האשמה העיקרית בכך היא רשת NBC, שלא ידעה כיצד לטפל בסדרה שהיה לה את כל האפשרויות להצליח. שימו לב לסוללת הכוכבים שיש לה: זאקרי לוי, אדם בולדווין, איבון סטראהובסקי, שרה לנקסטר ועוד... אפשר להגדיר את הסדרה כך: הסדרה שיכלה אבל לא נתנו לה...



Share on Facebook

6 תגובות:

אלעד אמר/ה...

מוזר מאוד שאת סימפסון דירגת מקום 37 ואת סאות פארק מקום 68!!!!!!!!!!!!

שקד אמר/ה...

סימפסוןן אבן דרך גדולה יותר, תכנית איכותית יותר ובעלת מדבבים טובים בהרבה ולכן הדירוג(לדעתי)...

אנונימי אמר/ה...

נו באמת? הסופרנוס מקום 66? בחייאת אחי חשבתי שאתה רציני...ואיפה הסמויה בכל הסיפור הזה יכול להיות שלא הכנסת אותה?

ולא ברור לי מה הבעיה שלך עם סדרות כבלים...הם בנתיים הסדרות הכי איכותיות שיש ולא כל הזבל שמאכילים אותנו ברשתות הגדולות.

אפשר לשאול בן כמה אתה?

גיל אמר/ה...

מה עם מכושפות?
סדרה איכותית, בעלת תסריט טוב ובימוי מצויין וקאסט עוצר נשימה.
הולי מארי קומבס הנפלאה, שאנן דאהרטי הכריזמטית וההפוגה הקומית שלנו, אליסה מילאנו יצרו סדרה איכותית ומצויינת.
אני לא אומר שהיא מושלמת, כי אכן היא לא.
העזיבה של שאנן והכניסה של רוז (שעם יד על הלב, גרמה לי לפקפק ביכולות המשחק שלה יותר מפעם אחת) . עונות 8 ו-6 היו נוראיות, נכון אבל הסדרה שודרה בפריים טיים של CW במשך 8 שנים וסיפקה את הסחורה.

בנוסף, עוד סדרה מצויינת שבאמת תרמה לחברה האמריקאית- וויל וגרייס.
מעבר שהסדרה מצחיקה עד דמעות, היא עזרה הייתה ללא ספק אבן דרך אמריקאית על סיפור ויחס להומוסקסואליות.
הסדרה גם רצה כמשך 8 שנים, והצליחה מאוד. מעבר לקהילה הגאה, זו הייתה הסדרה הראשונה בתולדות הטלוויזיה האמריקאית שהציגה חתונה יהודית בין גבר ואישה יהודיים.
ואף דובר בה מספר רחב של מילים בעברית, דיבור על פורים, פסח ושימוש רב באות ח'.
סדרה מצויינת ושתיהן ראויות למקום של כבוד ברשימה.

אנונימי אמר/ה...

7TH HEAVEN?! SERIOUSLY?!
חוץ מזה שהיוצרת אחראית לחיים הבלתי מעניינים של הטיניג'ייר האמריקאית [שלעומת קודמתה דווקא הייתה עוד נסבלת איכשהו במשך עונה וקצת, הרי הראשונה פרט לשחקנים הטובים וג'סיקה ביל במיוחד[לא בייל - די! נמאס שכולם משבשים לה תשם משפחה.. :)]הסדרה הייתה דביקה בצורה איומה משהו כמו מגע של מלאכים רק ב10 [מליון] עונות אינסופיות... לא שרדתי יותר מפרק וקצת ואני נחשב לסבלן בצפייה [למרות שאני מכיר כאלו שראו בדבקות עד הסוף המר למרות תלונות איסופיות על העונות האחרונות..]

אנונימי אמר/ה...

אני דווקא אהבתי מאוד את הרקיע השביעי!!

וקייל XY, פספוס גדול לדעתי.
לפחות היו סוגרים אותה כמו שצריך..