יום שני, 10 בינואר 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק שני.

לאור בקשות רבות של קוראים רבים החלטתי להציג את החלק השני של מצעד הסדרות הטובות ביותר בארבע העשורים האחרונים. ושוב, ניתן למצוא 10 סדרות נהדרות, כל אחת בפני עצמה, אשר מבחינתי ממוקמות החל מהמקום האחד עשרה ועד העשרים. האם זיהיתם סדרה שאתם אוהבים ? האם לדעתכם ניתן סדרות אחרות היו צריכות היו צריכות להיות ברשימה ? האם אתם מעוניינים שאמשיך במצעד ? אנא הגיבו. למי שלא זוכר מי היו בעשירייה הראשונה, להלן לינק לכתבה.
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html
ועכשיו למלאכה:
20. מופע שנות השבעים – אחת הקומדיות המצחיקות של סוף שנות התשעים ובעשור הנוכחי. אולי, במידה מסוימת, סימלה גם את התחלת הנוסטלגיה לגעת בסדרות מהעבר עם חידושים לסדרות כמו "המלאכיות של צ'ארלי" ו"סטארסקי והאץ'" אשר קיבלו טיפול והפכו לסרטי קולנוע מודרניים. או לגל הסדרות ששוטף אותנו בשנים האחרונות כמו "אביר על גלגלים", 90210, ניקיטה ועוד...הסדרה גם הצמיחה שחקן על בדמות אשטון קוצ'ר, ושחקני משנה לא רעים בכלל כגון מילה קוניס (ג'קי), טופר גרייס (אריק פורמן) ולורה פרפון (דונה). גם היום, כל מי שצופה בשידורים החוזרים שלה, יכול ליהנות מקומדיה עשויה היטב. נסו ותיווכחו בעצמכם.


19. תיקים באפילה – עוד סדרה שהפכה לחלוצה בתחומה.עד אשר הסדרה עלתה לאוויר בשנת 1993, עולם ה"על טבעי" התאפיין בעיקר בסדרות כדוגמת "איזור הדמדומים". הסדרה הנ"ל הפכה את נושא העל טבעי ללגיטימי והעובדה היא שהסדרה החזיקה מעמד 9 שנים ואף ייצרה שני סרטי קולנוע (אחד מצליח והשני הרבה פחות). כמו כן, הסדרה ייצרה כוכב על בדמות דיוויד דוכבני וכוכבת גדולה בשם ג'ליאן אנדרסון. לאור אי הצלחת הסדרה Fringe, שהיא מעין גרסה עכשווית של התחום הנ"ל, כאשר לאחר 3 עונות בלבד עתיד הסדרה בסכנה, ראוי מאד להעריך את הצלחת "תיקים באפילה", במיוחד את הצלחת 7 העונות הראשונות (בשתי העונות האחרונות חלה ירידה באיכות שלה).

18. Mad Men – אני לא חושב שיש ספק בלב של הקוראים שמדובר באחת הסדרות האיכותיות ביותר שקיימות ברגעים אלה על המסכים. האיכות הגבוהה של התסריט שלה הפך אותה בכל שנה למועמדת לפרסים כסדרה הטובה ביותר, כבעלת התסריט הטוב ביותר וכו'... היתרון והחיסרון שלה הוא שהיא משודרת ברשת הכבלים הקטנה AMC, משום שלמרות שהקהל מעריך סדרות איכות, הרי שהרייטינג של מרבית מהסדרות הללו לא מתרומם לגבהים ובדרך כלל הסדרות הללו מחזיקות שנים מעטות. באופן אישי, מדובר באחת הסדרות שאני מחכה לחזרתן בכל קיץ. אה כן, מדובר גם בסדרה שגורמת לכך שסדרות אודות שנות השישים יראו כל כך טוב, למרות הבדלי הדורות.

17. Skins – בעוד שסדרות הנעורים האמריקאיות הן מוצר פלסטיק שעטוף בתסריט ידוע מראש, הרי שסדרת הנעורים הבריטית הזאת היוותה חידוש מרענן בתחום. לראשונה ניתן להצביע על סדרת נעורים, אשר מדברת אל צופיה בגובה העיניים (אם כי חלה ירידה בעונה האחרונה). לא עוד מוצרים מזויפים, אלא כמעט ראי של הנוער הבריטי בעולם של היום. נוער, אשר חווה סמים, אלכוהול, מין ובעיות זהות. אין ייפוי של הנושאים או הצגתם בצורה שתפנה אל הזרם המרכזי של הצופים, לא עוד אופרות סבון רגילות אשר הופכות את הנושאים הנ"ל ללא רלוונטיים ואשר מתמקדות רק במי ייצא עם מי. הבעיה היחידה של הסדרה היא, שכבר בעונתה הרביעית ניתן היה לזהות שחיקה מבחינה מקצועית. מעניין אם העונות החמישית והשישית לא ימשיכו את השחיקה הזאת.משום, שבנושאים הללו קשה מאד "להמציא את הגלגל".

16. סמולוויל – הסיבה שהסדרה נמצאת במקום כה גבוה היא, משום שהיא שינתה לחלוטין את פני תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. צריך להזכיר, שכאשר הסדרה עלתה לשידור בשנת 2001, עולם הקומיקס כמעט ונכחד מסדרות הטלוויזיה וסרטי הקולנוע. ההצלחה המיידית של הסדרה גרמה להתפרצות של סרטים וסדרות טלוויזיה מעולם הקומיקס. בין ההצלחות בעולם הסרטים ניתן לרשום את סרטי ספיידרמן, באטמן (אשר זכה לעיבוד מחדש) ואיירון מן, בין הכישלונות ניתן למנות את הסרט "סופרמן חוזר" ואת Daredevil. כיום ניתן לצפות לסרטי "ת'ור", The Avengers ועוד... גם בעולם הטלוויזיה ניתן למנות את הצלחת הסדרה המצוירת Justice League ואת הצלחתה של Heroes (שלא לקוחה מעולם הקומיקס אבל הייתה בנויה ככזאת) לצד כישלונות כמו Birds of Prey או את כישלון הפיילוט של Aquaman ועוד... כמו כן, יש לזכור שסמולוויל החזיקה מעמד בהצלחה גדולה במשך 10 עונות !!! ללא ספק, אחת מאבני הדרך של עולם המדיה האמריקאי.

15. רצח במשיכת קולמוס – אני לא יודע עד כמה הדור הצעיר של היום נחשף לסדרה הזאת אבל בשנות השמונים והתשעים (הסדרה שודרה בין השנים 1984 ל 1996, כלומר במשך 12 עונות, וכמו כן ייצרה 4 סרטי טלוויזיה ששודרו לאחר שהסדרה ירדה מלוח המשדרים) הסדרה הזאת נחשבה לאחת הסדרות הגדולות ביותר שהטלוויזיה האמריקאית ייצרה. מדובר בסדרה בלשית, אודות גברת מבוגרת בשם ג'סיקה פלטשר (אותה גילמה השחקנית הנהדרת אנג'לה לנסברי), אשר בכל פרק פתרה תעלומת רצח. הטרגדיה היחידה של הסדרה היא, שבמשך כמעט עשור לנסברי הייתה מועמדת לזכות בתפקיד הנשי הראשי כשחקנית הטובה ביותר בעולם הטלוויזיה ובכל פעם נכשלה. גם היום ניתן לומר, שמדובר באחת מהסדרות הטובות ביותר שניתן לצפות בהן, גם אם לעיתים היא נראית מעט מיושנת. נסו ותיווכחו. בין התסריטאים שלה ניתן למצוא את התסריטאים הטובים ביותר, וביניהם גם ניתן למצוא את ג'יי מייקל סטרזינסקי, יוצר הסדרה המעולה בבילון 5.

14. האוס – למרות שהסדרה אי.אר היא הדרמה הרפואית שנשארה באוויר יותר מכל סדרת רפואה בעשרים השנים האחרונות הרי שמרבית מהמבקרים צודקים, כאשר הם טוענים ש"האוס" היא הדרמה הרפואית האיכותית מכולן. איכות הטקסט של הסדרה היא גבוהה מהצפוי מדרמה רפואית. גם לסדרה הזאת יש כוכב על בדמות יו לאורי, שהסדרה הזאת הזניקה מחדש את הקריירה הטלוויזיונית שלו והוכיחה שוב עד כמה הוא מוכשר. הסדרה גם הפכה את ג'ניפר מוריסון ומאוחר יותר גם את אוליביה ויילד (13) לסמלי סקס !!! דרמות רבות ניסו לחקות את הסדרה, אבל לא הצליחו. הבעיה היא, שככל שהעונות מתקדמות גם מספר הפרקים האיכותיים שלה בעונה יורדים.

13. ג'ונתן קריק – בשל העובדה שהערוץ הראשון בטלוויזיה מקושר מאד לדרמות בריטיות גם הדרמה הבלשית הזאת מצאה את דרכה אל הערות הזה בסוף שנות התשעים. מהרגע הראשון ניתן היה לראות שלא מדובר בסדרה בלשית הוליוודית רגילה. איכות התסריט שלה היה פשוט נהדר לאורך כל שנות שידורה. כל פרק שלה היה פנינה וגרם לי להצטער על מיעוט הפרקים שבו. היה בה הכל: מתח, קצת רומנטיקה, אקשן וכמובן בסוף כל פרק, כבכול סדרה בלשית, היינו מגלים כיצד בוצע הפשע. בעולם של סדרות אמריקאיות כגון CSI או Criminal Minds להבחין ביצירה כל כך יפה היה פשוט כל כך מרענן. כולי תקווה שימשיכו את מגמת הספיישלים של הסדרה הזאת שרווחה בשנים האחרונות, גם לאחר שירדה מהאוויר.

12. ספין סיטי – אין לי בכלל ספק שמדובר בקומדיה הטובה ביותר ששודרה בשנות התשעים. היה בה כל מה שקומדיה הייתה צריכה. שחקן על בדמות מייקל ג'יי פוקס, כאשר לאחר שפוקס אובחן כחולה בפרקינסון צ'ארלי שין החליפו. גם צוות השחקנים המסייע של פוקס, ללא יוצא מהכלל, היה פשוט פנטסטי. כמו כן, התסריט של הסדרה היה שנון בצורה שניתן היה להשוות אותה רק לסדרה אחת, וגם היא אחת מהגדולות – סיינפלד. אני לא זוכר קומדיה שמצליחה לדרגת השנינות של שתי הסדרות הללו. וגם הרעיון של הסדרה היה נחמד מאד: סגן ראש עיר (פוקס ובהמשך שין), אשר בפועל מנהל את העיר ניו יורק בסיוע של חבורת לא יוצלחים במשרד ראש העיר. עם מרבית הקומדיות אשר משודרות היום קשה לי לראות סדרה שתגיע לחצי ממה שהקומדיה הזאת הגיעה.

11. דקסטר – מי חשב שדרמת מתח אודות רוצח סדרתי אשר רוצח פושעים אחרים תצליח לסחוף קהל רב כל כך ? מסתבר שברשת Showtime האמינו ואכן, בעזרת תסריט באיכות גבוהה לאורך 4 וחצי עונות (פרקים 4-1 ו 12 של העונה החמישית היו פחות טובים) נוצרה דרמת מתח שלא רק שוברת שיאי צפייה צפייה עבור הרשת שלה מדי עונה אלא גם הפכה לאחת מהסדרות שנוצר סביבה באז תקשורתי גדול מאד ובצדק. הבעיה ? לדעתי היא לא הייתה מצליחה לעבור ולהיות משודרת ברשת ברודקאסט בשל רמת הפשע שהיא מציגה. במידה והייתה מפחיתה מרמה זו היא לא הייתה מצליחה כל כך. ולכן, היא לעולם תישאר סדרת כבלים.


Share on Facebook

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אחלה פינה, אהבתי מאוד, אשמח אם תמשיך אם פינות כאלה, תודה :)

אנונימי אמר/ה...

פינה מעולה אבל איפה 24 ואבודים? אשמח אם תענה לי.

מאיה אמר/ה...

אני מסכימה עם מה שכתבת על רוב הסדרות
קצת הפריע לי שחברים לא פה ,לדעתי היא הייתה סדרה ענקית ,עם שחקנים מעולים פששוט כיף לראות
אני דווקא ניסיתי SKINS אחרי שקראתי פעם מה שכתבת ולא התחברתי בכלל
מקווה שתמשיך עם הפינה הזאת D:

אנונימי אמר/ה...

הסכמתי עם הדירוג וגם הזדהתי עם הגישה הביקורתית כלפי ק מהסדרות, למשל הביקורת על דקסטר.
אהבתי! תודה!

אנונימי אמר/ה...

דירוג מעניין, תודה!

אבי אמר/ה...

עם כל הכבוד והערכה, קשה לי להתייחס ברצינות רבה מדי, לדירוג שבו "באפי" מקבלת את המקום השני, בעוד שסדרות מופת כמו דקסטר ואבודים, נדחקים למקומות 11 ו-28