יום שבת, 20 באוגוסט 2011

ניתוח: ערוץ 10, קשת ורשת - האם הרייטינג תואם את המציאות ? – חלק שלישי.


מאת: שקד, קורא נאמן של הבלוג.
עריכה: D1D1.


כתבת הניתוח הנ"ל הינה כתבה שלישית בסדרה, אשר בה אני מנסה לענות על השאלה "האם הרייטינג תואם את המציאות ?". בחלק הראשון של הניתוח עסקתי בסוגת הריאליטי, החלק השני עסק בסוגת הקומדיות, ובכתבה זו אתמקד בסוגת שעשועוני הידע. אעשה זאת על ידי ניתוח 3 שעשועונים, אחד מכל זכיינית. את קשת תייצג "אל תפיל את המיליון", את רשת "101 דרכים לעוף משעשועון טלוויזיה" ואת ערוץ 10 "לעוף על המיליון".

את הסקירה אתחיל עם הנציגה של "קשת", השעשעון "אל תפיל את המיליון". בטור של היתרונות ניתן למצוא את העובדה שהכסף נמצא בסמוך למתחרים וכאשר הוא נופל האכזבה עצומה, משום שהמתחרה כבר הרגיש אותו בידיו. יתרון נוסף שניתן לציין, היא השתתפות הצופים, אשר יכולים לשחק על אותן שאלות, משום שלרוב הצופים חושבים שהם יכלו להצליח בצורה טובה יותר מהמתחרים ובשעשעון הנ"ל יש להם אפשרות להוכיח זאת. לפי דעתי, בעתיד יעתיקו את האלמנט הזה.

הבעיה היחידה שמצאתי בפורמאט של התכנית היא, שמרבית השאלות אינן באמת שאלות ידע, אלא בזיכרון או הימור. לדוגמא, כאשר שופטי כוכב נולד הגיעו אל השאלה השמינית, הם נשאלו:"מה כבד יותר? לב של לוויתן או שחורציאניטיס?" זו שאלה שקשה להאמין שמישהו באמת יודע את התשובה.

דרך אגב, בעונה השנייה של "אל תפיל את המיליון", קשת ניסתה לנצל את הצלחת התכנית האחרות שלה (וזמרים מזרחיים) בעשיית ספיישלים רבים שנועדו כדי לעלות את הרייטינג:שופטי כוכב נולד, שופטי מאסטר שף, אסי עזר מהאח הגדול, משה פרץ ודודו אהרון ומנחי אל תפיל את המיליון עצמם מתחרים בתכנית ביחד. למי שתוהה, כמובן שהרייטינג עלה באותן תכנית, אך לא כפי שקשת קיוותה.

נעבור לשעשועון של "רשת" – "101 דרכים לעוף משעשועון טלוויזיה". כבר עתה אני מעוניין לציין את דעתי: לפי דעתי, מדובר בתכנית גרועה!! השילוב בין אקסטרים לשעשעון ידע כושל, כיוון שמספר השאלות בתכנית שעוסקת בידע נע בין אפס לשתיים במקרה טוב; דרכי הנפילות אומנם טובות אך לא מספקות אדרנלין לצופה, בוודאי לא כמו שצופי "וויפאוט" מקבלים. לעובדה זו ניתן להוסיף בעיה נוספת: עופר שכטר לא מתאים להיות מנחה. אכן מדובר בשחקן נהדר, אך לא כל שחקן יכול להיות מנחה טוב לפי דעתי, שכטר צריך להתמקד בדרמות.

דרך אגב, במהלך הפרקים, מתחרים רבים ממשיכים להתמודד בתחרות, זאת למרות שקיבלו את השאלה ולא בחרו בה (עקב הגרלה). אלמנט זה מוכיח שוב שהתכנית היא לא שעשועון ידע ובוודאי שלא תוכנית אקסטרים, אלא תכנית שעוסקת בהימור. מדובר על אחד משעשועוני הידע הגרועים שראיתי בשנים האחרונות.

נסיים עם השעשעון של ערוץ 10 - "לעוף על המיליון". לעומת שאר התכנית, מרבית השאלות עוסקות בידע בתכנית הזו בשיטה של איש-תלוי, כך שמדובר בפורמאט מרענן. אלמנט טוב נוסף הוא שהמתמודדים לא יודעים כמה כסף הם מקבלים על כל שאלה, עד שהם לא מנצחים את המתחרים. מדובר באלמנט שמוסיף צבע למסך, שכן, בפעמים רבות, המתמודדים יכולים להתמודד במשך זמן רב מול מתחרה חזק במיוחד ולקבל שקל אחד בלבד.

גם בתכנית הזו, כמו ב "101 דרכים לעוף משעשועון טלוויזיה", מתמודדים נופלים, אך הפעם, לא מעניקים לנפילה נפח גדול מדי, אלא המתמודד נפל ל-2 מטר מתחת, ומהר מאד עוברים להמשך התחרות.

במידה מסוימת, לפי דעתי, האלמנט הנ"ל מהווה גם את החסרון הגדול ביותר שלה. קצב האירועים בתכנית כה מהיר, עד כדי כך שלפעמים, הצופים מפסידים דקה אחת מהתכנית, המתחרה נפל וסיים את תפקידו, המתחרה ממול קיבל כסף ועברו למתחרה חדש. צופים יכולים לראות יתרון לי אלמנט זה כחסרון.

לגבי הרייטינג, "101 דרכים לעוף משעשועון טלוויזיה" החלה עם 23% רייטינג, אך בשבועות האחרונים הדרדרה ל-10% בלבד. הצופים הבינו את הפורמט, ואין חידושים בין תוכנית לתוכנית, בוודאי כאשר איכות התכנית לא גדולה. "לעוף על המיליון" בעונתה השנייה, החלה עם רייטינג ממוצע של 11%, ירידה של 1.5% מהעונה הקודמת, אך כאשר התוכנית שודרה בסמוך ל"בנות הזהב" היא הגיעה לרייטינג ממוצע של 15%. "אל תפיל את המיליון" מניבה רייטינג ממוצע של 20% בימי שישי.

לסיכום, בכתבה הזאת ניסתי לברר האם הרייטינג תואם את המציאות בכל מה שקשור לסוגת שעשעועוני הידע. לאחר סקירה הארוכה ניתן להגיע למסקנה, כי "101 דרכים לעוף משעשועון טלוויזייה" מקבלת את מה שמגיע לה בשבועות האחרונים, לפי דעתי "לעוף על המיליון" יכולה להתעלות מעל ל 15%, אך לא בהרבה. ולבסוף, לטענתי, "אל תפיל את המיליון" מקבלת את מה שמגיע לה, בעיקר בזכות השיתוף של הצופים במשחק.

Share on Facebook

אין תגובות: