יום שני, 22 באוגוסט 2011

שלב סיכום עונה: Lost Girl, עונה ראשונה: סוף סוף סדרת "על טבעי" טובה.


בשנים האחרונות כמעט ולא ניתן למצוא סדרות "על טבעי" על מסכינו. אני בטוח שרבים הרימו גבה כאשר קראו את ההצהרה שלי, אבל אני עדיין עומד מאחוריה. הסדרות שאני יכול למנות כסדרות על טבעי הן "יומני הערפד" וכמובן Supernatural (למי שתהה, אני לא מחשיב את Fringe כסדרת "על טבעי"). אבל הבעיה איתן הן שהן יותר אופרות סבון ופחות סדרות "על טבעי". וכן, אני מחשיב גם את Supernatural בקטגוריה הזאת.

בשנה שעברה נעשה ניסיון נוסף לייצר סדרת "על טבעי" כאשר ברשת ABC העלו את הסדרה The Gates, אולם גם סדרה זו התקרבה להיות יותר אופרת סבון מאשר סדרת "על טבעי" אמיתית. לכן, כאשר שמעתי על סדרת ה"על טבעי" החדשה שרשת קנדית, Showcase, מעלה שמחתי מאד כאשר בליבי וגם קיוויתי שהפעם המצב יהיה שונה.

הסדרה, למי שמעוניין לדעת, עוסקת בבו, אישה שאמה זנחה אותה כשהייתה תינוקת וגדלה במשפחה מאמצת. כאשר הגיעה ליום הולדתה ה 18 קיימה יחסי מין עם החבר שלה, אשר התפגר לנגד עיניה. בו החליטה לברוח ושמרה במשך 10 שנים על פרופיל נמוך. ערב אחד היא מצילה נערה צעירה בשם קנזי מלהיות קורבן אונס והשתיים הופכות לחברות ושותפות לדירה. בו מגלה שהיא סוקיובוס, שד (בסדרה הם נקראים מיסטים, אבל לצורך הכתבה אשתמש במונחים המוכרים) שניזון מכוח החיים של אנשים. היא מגלה שיש שני סוגים שדים, שדים של צד האור ושדים של צד החושך והיא צריכה לעבור מבחן ואז לבחור לאיזה צד היא תשתייך. לאחר שעברה את המבחן בו בוחרת להיות פרילנסרית ולא להשתייך לצד זה או אחר. כאשר קנזי לצידה וגם איש זאב בשם דייסון, שעובד במשטרה, החבורה מנסה לעזור לאנשים ושדים. במקביל, בו מנסה לאתר את הוריה הביולוגיים ומסתבר שהסיפור שלה מסובך מאד.

ראשית, הייתי רוצה לשבח את התסריטאים שהחליטו לייצר משולש אהבים עם הגיבורה הראשית, כאשר לשם שינוי מדובר בגבר, דייסון, ואשה אנושית, לורן, אשר מתחרים על ליבה של הכוכבת הראשית, בו. כמו כן, לא התביישו, ובצדק, ללכת בסדרה על צילום סצינות לסביות. בדרך כלל אני נגד צילום סצינות סקס בסדרות טלוויזיה אבל במקרה הזה, ובשל טבעה המיני של הדמות הראשית,הצעד התבקש. רק לשם השוואה, בסדרה The Gates הייתה דמות דומה אולם משולש האהבים היה בין 2 גברים שהתחרו על אהבת הסוקיבוס.

נקודה חיובית נוספת היא שהעלילה לא נמרחת. נכון, החיפוש אחר "אמא" הוא לא רעיון מקורי, אבל הצורה שבה נכתב הסיפור מעניינת מאד והתפנית, אשר מגיעה לקראת תום העונה הראשונה די מפתיעה. כמו כן, למרות שמדובר בסיפור המסגרת של העונה הראשונה, הרי שב 12 הפרקים הראשונים העיסוק בכך הוא בערך בחמש דקות לפרק ובדיוק במינון הנכון.

בכל מה שקשור לתסריט ניתן רק לציין, שלמרות שלעיתים ניתן לזהות משפטים קיטשיים הרי שמדובר בתסריט ברמה בינונית ומעלה, במיוחד עבור סדרה מהסוג הזה. בוודאי ברמה גבוהה יותר מ The Gates שלא הצליחה ליותר מעונה, או "על טבעי" שבעונות האחרונות שלה מביישת מאד את האיכות שאפיינה אותה בעונות הראשונות.

2 סיבות, שלפי דעתי עזרו לסדרה להצליח הן הרשת המשדרת ומספר הפרקים. בשל העובדה שהסדרה שודרה ברשת קנדית היא לא זכתה להיות תחת זכוכית מגדלת עבור הצופים האמריקאיים. העובדה שהעונה הראשונה שלה הכילה 13 פרקים בלבד עזרה לה להיות ממוקדת ולא להתפזר על 22 פרקים כפי שקורה בסדרות אמריקאיות. נכון, גם העונה הראשונה של The Gates מנתה 13 פרקים, אולם הנטייה שלה לאופרת סבון הרסה אותה.

אלמנט נוסף שניתן לציין בחיבה בסדרה היה אי התחכמות באפקטים. לדוגמא, כאשר דייסון משתנה לזאב הוא לא נעמד על שתי רגליים אלא הופך באמת לזאב. גם שאר האפקטים בסדרה בדרך כלל מועטים ורק כשצריך. שימוש יתר באפקטים גורם לסדרה להיראות זולה (מישהו אמר "על טבעי" ?).

נעבור לליהוק. לאנה סילק, הכוכבת הראשית בת ה 37 של הסדרה, מדובר, למרות גילה הבוגר, בתפקיד ראשי ראשון בטלוויזיה, כלומר היא די טרייה ולא "שרפה" מסך יותר מדי, למרות הופעות אורחת במספר סדרות ומשחק במספר סרטים. לפי דעתי, אלמנט זה חשוב במיוחד בסדרות חדשות, הצורך לראות "פנים טריות" (מישהו לא הבין זאת לפני הפיאסקו של הפיילוט של Wonder Woman ?). דווקא את קסניה סולו, אשר מגלמת את קנזי, ניתן היה לראות בסדרה Life Unexpected, אולם ב Lost Girl היא עברה שינוי פיזי די רציני ואני לא בטוח שרבים יזהו אותה. בכל מקרה השתיים, כמו שאר חברי הקאסט עשו עבודה טובה לאורך העונה כולה ונראה שהליהוק היה נכון כמעט בכל תפקיד, אולי פרט לקלה בנט, אשר גילם את דמותו של מנהיג צד האור, The Ash, שאת קולו הלוחש די נמאס לשמוע אחרי שתי דקות.

לסיכום, למרות שהרעיון לא הכי מקורי, הרי שהתסריט, הליהוק (ברובו המכריע), השימוש הנכון באפקטים, המבנה הנכון ובמיוחד היכולת ללכת עד הסוף עם הרעיונות שלהם, כפי שניתן היה לראות ביצירת משולש אהבים בין 2 נשים וגבר והשימוש בסצינות סקס, כולל סצינות לסביות במינון נכון וללא חשש, יצרו סדרת "על טבעי" טובה ודי ממכרת.

אז, לראות או לא לראות ?
חובבי סדרות ה"על טבעי" צריכים לנסות אותה, הם יתמכרו אליה מהר מאד ובצדק, גם צופים שלא אוהבים את הז'אנר יתאהבו בה. אז כן, ההמלצה שלי היא: לראות.

Share on Facebook

2 תגובות:

אלעד אמר/ה...

הסדרה הזאת זכתה להיות מתורגמת?

תהיה לה עונה שנייה?

techtik אמר/ה...

כן וכן.

סדרה מעולה

ההמשך בספטמבר, כל כך מחכה!