יום שני, 14 בפברואר 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק שלישי.

לאור בקשות של קוראים רבים, החלטתי להציג את החלק השלישי מצעד הסדרות הטובות ביותר בארבע העשורים האחרונים. גם בחלק הזה ניתן למצוא 10 סדרות שנהדרות, אשר מבחינתי נמצאות החל מהמקום העשרים ואחד ועד המקום השלושים. האם מצאתם סדרות שאתם אוהבים ? האם אתם חושבים שיש סדרות שלא נמצאות עד עתה ברשימות ? האם לדעתכם הסדרות הסדר צריך להיות שונה ? אנא הגיבו.
למי שלא זוכר, להלן הלינק לחלקים הקודמים:
החלק השני - http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/01/blog-post_469.html
החלק הראשון - http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html

ועכשיו למלאכה:


30 . Charlie's Angels - המלאכיות של צ'ארלי – למרות שלכאורה מדובר בסדרה רגילה בה פתרו פרשיות פשע בכל פרק, הרי שהסדרה הזאת היוותה נקודת מפנה בטלוויזיה האמריקאית. לראשונה בטלוויזיה השמרנית הזאת הגיבורות הבלעדיות של הסדרה היו 3 נשים. וההיסטריה סביב הסדרה, אשר החזיקה מעמד 5 עונות בין השנים 1981-1976 הייתה ענקית. עד היום זוכרים את פארה פוסט כאייקון תרבותי באמריקה בשל הסדרה הזאת והיא הופיעה רק בעונה הראשונה !!! הניסיונות לשחזר את הצלחת המבנה של 3 נשים מוצלחות על המסך הקטן הגיע רק בסוף שנות התשעים, כאשר יצאה הסדרה "מכושפות". בימים אלו עובדים על החידוש לסדרה המצליחה, אבל לאור הליהוק הגרוע, נקודת ההתחלה שלה לא ממש טובה.

29. Six Feet Under - עמוק באדמה – כל המבקרים מסכימים, כי מדובר באחת הסדרות האיכותיות שנראו על המסכים בארה"ב. איכות הכתיבה, המשחק והבימוי של הסדרה היו פשוט נהדרים. הסדרה גם הוציאה מספר כוכבים חדשים: מייקל סי הול, אשר המשיך את דרכו ועשה נפלאות בסדרה "דקסטר", פיטר קרוס אשר מצא את מקומו בסדרות כגון Dirty Sexy Money ו Parenthood ורייצ'ל גריפית' אשר המשיכה לסדרה "האחים והאחיות" שם היא מככבת כבר 5 עונות. קשה למצוא שילוב של רעיון מקורי - כתיבה –משחק ובימוי באיכות שכזאת.


28. Lost - אבודים (עונה ראשונה בלבד) – רבים חשבו שהסדרה תמוקם במעלה הרשימה, אבל לפי דעתי למרות שמדובר בסדרה טובה, היא בהחלט לא ברמה שרבים חושבים שהיא. גם הסדרה הזאת הציגה רעיון מקורי אודות קבוצה של אנשים, אשר המטוס שלהם מתרסק והם מוצאים את עצמם על אי מיסתורי. בעונה הראשונה גם הכתיבה הייתה מרעננת עם כל השימוש בפלשבקים, אבל החל מהעונה השנייה חלה ירידה גדולה מאד באיכות שלה. התסריט שלה היה מפוזר מאד ונדמה היה שהתסריטאים לא יודעים מה שהם עושים. העונה האחרונה הייתה מאכזבת ובמיוחד הפרק האחרון, אשר השאיר צופים רבים תמהים על המסך עם השאלה: בשביל זה נשארנו לצפות בסדרה הזאת במשך 6 עונות ?


27. Absolutely Fabulous - ("פשוט נהדרת") – מדי עשור מוציאים הבריטים קומדיה אחת היסטרית. בשנות השמונים זו הייתה הקומדיה "בני היל", בשנות התשעים זו הייתה "פשוט נהדרת". קומדיה מצחיקה בטירוף על אמא היפית, בתה השמרנית, וחברתה הטובה של האם. הכתיבה הייתה מעולה וכמעט כל שורה ופאנץ' היו מצחיקים. נעשה ניסיון לייצר גירסאות שונות של הסדרה במדינות שונות, אבל הן לא התקרבו לאיכות של הקומדיה הבריטית. גם היום הסדרה עדיין מצחיקה בטירוף וניתן ליהנות מחמש עונות שלה.


26. Friends - חברים - יש מישהו שלא מכיר את הקומדיה הזאת ? הסדרה שרדה 10 עונות !!! אבל גם היא סבלה מעליות וירידות. העונות השלישית, הרביעית והחמישית של הסדרה היו בינוניות, העונות השישית עד התשיעית חזרו להיות מעולות והעונה האחרונה שוב רשמה הידרדרות. הסדרה, אשר החלה כווריאציה של הסדרה "סיינפלד" הצליחה להפוך לאבן דרך בטלוויזיה האמריקאית. הנתון המעניין הוא שקורטני קוקס, אשר הגיעה על תקן הכוכבת של הסדרה, איבדה את הבכורה מהר מאד לג'ניפר אניסטון, אשר לא רק שהפכה לכוכבת של הסדרה, אלא גם הפכה ליחידה שרשמה קריירה קולנועית סבירה. כמובן, עזרה לה העובדה שבאותם ימים (תחילת העשור שעבר) היא גם הייתה נשואה מספר שנים לבראד פיט.


25. Alias – זהות בדויה - הסדרה אשר הציגה לנו את השחקנית ג'ניפר גארדנר. לפני שהסדרה עלתה לשידור גארדנר עוד הופיעה פה ושם בתפקידי אורחת, אבל הסדרה הזאת הוכיחה שמדובר באחת מהשחקניות המוכשרות והיפות של התקופה. נדיר מאד למצוא שחקנית, אשר תצליח להחזיק סדרה על גבה וגארדנר עשתה זאת טוב מאד במשך ארבע עונות, עד אשר נכנסה להריון במציאות בעונה החמישית של הסדרה ולכן נאלצה לזוז הצידה מעט ולתת לרייצ'ל ניקולאס לנסות להיות הכוכבת. זה לא הצליח ובתום העונה הסדרה בוטלה. מדובר באקשן טהור, רעיון קצת משונה אבל מעניין ולשם שינוי, התסריט לא היה הדבר הכי חשוב בו. הסדרה רתקה אותך למסך כמעט בכל רגע. היא גם הפתיעה בכך שסגרה את הסיפור של הפרק בחמש או בעשר הדקות של הפרק שלאחר מכן.


24. The Fresh Prince Of Bel-Air - הנסיך המדליק מבל אייר – בתחילת שנות התשעים עלתה הסדרה לשידור ברשת NBC והזכירה לרבים את ימי "משפחת קוסבי" העליזות של שנות השמונים. מדובר בסדרה לכל המשפחה, אשר רשמה פאנץ' אחר פאנץ' וכל מי שנזכר בסדרה לא יכול שלא לחייך, כאשר הוא נזכר איך כמעט בכל פרק היו זורקים מהבית את ג'אז, חברו הטוב של וויל. הסדרה גם העניקה להוליווד את וויל סמית, אשר הפך במרוצת השנים לאחד השחקנים הגדולים בהוליווד. דרך אגב, זה אמנם לא יפה לומר זאת, אבל לפי דעתי, הסיבה שהסדרה הצליחה כל כך ושרדה 6 עונות, היא שלמרות שמדובר היה בסדרה על משפחה אפרו-אמריקאית, הרי שבמהותה ההומור של הסדרה היה הומור של אמריקה הלבנה, הומור אשר פנה למעמד הבינוני שלה ובהצלחה יתרה.


23. Coupling - ("זיווגים") – אם "פשוט נהדרת" הייתה הלהיט של שנות התשעים הרי ש"זיווגים" הייתה הלהיט של העשור הקודם. קשה להאמין, שניתן למצוא סדרה כל כך מצחיקה באותה תקופה, ואני מתכוון אפילו בהשוואה לסדרות כגון "חברים". היא עומדת גם במבחן הזמן וגם היום, בשידורים חוזרים שלה, ניתן להבחין עד כמה היא הייתה קומדיה גדולה. כל פרק שלה (במיוחד בשלוש העונות הראשונות מתוך הארבע) היה פנינה. את הקומדיה הזאת האמריקאים ניסו לחקות, אבל ללא הצלחה. כמה חבל שיצאו לסדרה רק 28 פרקים בכל 4 העונות שלה. איזו כתיבה, אילו שחקנים נהדרים. פשוט חוויה...


22. I Claudius - אני קלואודיוס – הרבה לפני שבשנות האלפיים רשתות הכבלים החלו לייצר דרמות תקופתיות ("רומא", ספרטאקוס", "הטיודרוס"...) הפיקו בברטניה בשנת 1976 את הדרמה התקופתית הזאת ואיזו יצירה יצאה להם. הסדרה, למי שלא יודע, מגוללת את הנעשה ברומא בתופת שושלת היולי-קלאודיים החל מסוף המאה הראשונה לפנה"ס ועד למותו של קלאודיוס בשנת 54 לספירה. תקופה שהייתה מלאה בתככים, מזימות, גילוי עריות (על פי חלק מהדיווחים הקיסר קאליגולה שכב עם אחותו), טירוף (רבים משוכנעים כי הקיסר נירון שרף את העיר רומא) הוצאות להורג ועוד... תסריט כה איכותי אשר התבסס על ספר של פיטר גרייבס, היה פשוט יוצא דופן, משחק פנטסטי ונושא מעניין שלא נותן לך מנוח לשנייה. צריך גם לציין, שכבר באותה תקופה לא התביישו בברטניה להציג עירום בסדרות שלהם והסדרה הזאת היא ההוכחה לכך. מי שלא ראה שירוץ לראות. סדרה הרבה יותר טובה מכל הדרמות התקופתיות שיש בימינו.


21. Joan From Arcadia - ג'ואן מארקדיה – דרמת נעורים מופלאה אשר שודרה בשנים 2005-2003 . אין מילים אחרות לתאר את הסדרה הזאת. זו גם אחת הסדרות שכאשר שמעתי שביטלו אותה הצטערתי מאד. הסדרה, אשר עקבה אחר ג'ואן, אשר האל התגלה אליה ושלח אותה לבצע עבורו משימות ובכך גרם לה להביט על החיים בצורה שונה ומיוחד, ריגשה כמעט בכל פרק מחדש. וזה נדיר עבור דרמת נעורים. הסדרה לא הפכה קיטשית כפי שדרמות נעורים מהר מאד מוצאות את עצמן. הסדרה גם הציגה לנו שחקנית על (לפחות בשבילי) בשם אמבר טמבלין. לראות אותה משחקת זו פשוט חוויה, אי אפשר להסיט ממנה את המבט ולא רק בגלל שהיא יפה. שחקנית, שאם זה היה תלוי בי, הייתה הופכת לאחת מהכוכבות הגדולות של הוליווד. עוד סדרה שנגדעה מוקדם מדי.

Share on Facebook

8 תגובות:

אלעד אמר/ה...

מה מקום ראשון אצלך? ובאיזה מקום שני גברים וחצי נמצאת אצלך?

אנונימי אמר/ה...

אהבתי כל סדרה שציינת כאן, מבחינתי זה לא העשיריה השלישית אלה הראשונה...הפתעת עם "אני קלאודיוס", זו יציאה מעניינת...אכן עשירייה מאוד מגוונת מבחינת ז'אנרים, תקופות, עם הרבה טעם טוב, לדעתי

אנונימי אמר/ה...

וואו! אני חשבתי שאני היחיד בארץ שראה את קלאודיוס.. אני מסיר בפניך את הכובע D1D1.

techtik אמר/ה...

כבוד.
סוף סוף מישהו שפוי שמסכים איתי שאבודים היא לא יצירת פאר ולא נעליים, אלא סתם עוד סדרת מסתורין רגילה. לא אהבתי אפילו את העונה הראשונה. פרינג' עוברת אותה בכמה רמות.
חוץ מזהות בדויה, אני לא מכיר את השאר.

עמוק באדמה וחברים אני אראה.

אנונימי אמר/ה...

סוף סוף מישהו מכיר את אני קלאודיוס. קראתי את הספר של גרייבס, והוא מאוד משעשע, אבל יותר כיף לצפות ברצף בפרקי הסדרה. זו סדרה שהקדימה את זמנה, ולא רק מבחינת העירום וסצינות המין הנועזות (יחסית)...גם השילוב של סדרות בריטיות בעשיריה מרענן ומצביע על פרספקטיבה רחבה יותר משל מבקר הטלויזיה הממוצע...R.E.S.P.E.C.T!

אנונימי אמר/ה...

Joan From Arcadia אחת הסדרות הטובות שאף אחד לא ראה חוץ מחולה טלויזיה .
חבל לי רק שחברים לא במקום יותר גבוה מגיע לה . אחת הסדרות היחידות לטעמי שאפשר לראות את אותם פרקים מליון פעם ועדין לחייך .

אנונימי אמר/ה...

כל סדרה-סדרה!!
כמו שהזכירו פה: הרבה ז'אנרים ומגוון!
תודה!!

מתן אמר/ה...

את "גו'ן מארקדיה" שמעתי עליה ורציתי לראות אותה. כשייה לי זמן-אראה.

בקשר לאבודים, אני דיי חולק עלייך. לדעתי הירידה של הסדרה החלה בסוף העונה השלישית..

חוץ מזה, רוב הסדרות שציינת אני לא מכיר..