יום ראשון, 28 באוגוסט 2011

ניתוח: הסדרות של MTV בשנה האחרונה, או במילים אחרות: מדוע Awkward הצליחה יותר מהסדרות שקדמו לה: Skins, The Hard Times of R.J. Berger ו Teen Wolf ?


כאשר בוחנים את הסדרות ש MTV העמידה בשנה האחרונה ניתן להצביע על ארבע סדרות, 2 קומדיות ו 2 דרמות: Skins, The Hard Times of R.J Berger (גרסה אמריקאית), , Teen Wolf ו Awkward. מבין הארבעה דוקא Awkward הניבה הקיץ את הנתונים הטובים ביותר. Skins בוטלה וכך גם The Hard Times of R.J. Berger ואילו Teen Wolf הצליחה אבל לא באותה מידה של Awkward. נשאלת השאלה, מדוע ?

בני נוער מאופיינים באלמנט בולט: הם חיים בתקופה שהרגשות שלהם מגיעים לשיא והם מעוניינים לדבר על כך, יותר מכך הם רוצים להזדהות עם רגשות דומים של בני נוער אחרים. דרך אגב, אנשים בוגרים אוהבים להביט אחורה ולהיזכר ברגשות שהיו להם כשהיו נערים ונערות. זו הסיבה שThe Hard Times Of R.J. Berger הצליחה בעונתה הראשונה. היא סיפרה את סיפורו של כל תלמיד בבית הספר שלא שייך לאליטה החברתית הגבוהה. הצופים אהבו את הסיפור הזה והצליחו להזדהות איתו משום שהוא מעביר את הרגשות של מרבית מהנוער של התקופה, בנוסף לסיפור האמריקאי הרגיל של התלמיד החנון שחולם להשיג את מלכת בית הספר. הסיפור היה פשוט וברור.

בעונה השנייה של הסדרה קרו שני דברים. ראשית, לאחר שהעונה הראשונה שודרה בדיוק בתקופה שהיא הייתה אמורה להיות משודרת, כלומר בתקופת הקיץ, העונה השנייה עלתה כבר בחודש מרץ. השינוי הזה היה טעות משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה, הסדרה עדיין לא הצליחה לבסס לעצמה קהל מספיק נאמן בכדי לבצע שינוי במועד העלייה שלה לאוויר. הקהל ציפה שהסדרה תשודר בחודשי הקיץ ולא היה מוכן שהסדרה תעלה לאוויר מוקדם יחסית. הסיבה הראשונה מובילה לסיבה השנייה. הסדרה עלתה לקראת תום העונה של הרשתות האמריקאיות הגדולות ובשלב שהצופים כבר גיבשו לעצמם נוהג צפייה במהלך העונה. ולכן, קיים סיכוי גדול שצופים שצפו בעונה הראשונה של הסדרה העדיפו להקליט את העונה השנייה, או להורידה מהרשת, ולצפות בסדרות בהם צפו במהלך כל העונה.

האלמנט השני שקרה בעונה השנייה של הסדרה The Hard Times of R.J. Berger היה שמסדרה קלילה ומהנה עם אלמנט ברור: הלוזריות של אר. ג'יי והנסיון שלו להשיג את ג'ני סוונסון, מלכת בית הספר, הסדרה הפכה לדבר שאני הכי שונא בסדרות: היא הפכה לאופרת סבון. פתאם, שקר קטן אודות העובדה שאר. ג'י שכב עם לילי לפני שהחל לצאת עם ג'ני גורם לג'ני לא לבטוח בו ולפרק את הזוגיות שהייתה להם ? במהלך העונה מתגלה לפתע, שמקס, מלך בית הספר, שנוהג להרביץ לאר. ג'יי, הוא למעשה הומוסקסואל במסווה ? והגרוע מכל, בפרק סיום העונה וכדי לסגור את העונה בקליף האנגר, לילי מודיעה לפתע, חודשים אחרי ששכבה עם אר. ג'יי, שהיא למעשה בהריון ממנו ? ואלו הן רק מספר מועט של דוגמאות.

במידה מסוימת Awkward היא המקבילה הנשית של הסדרה The Hard Times of R.J. Berger. גם בסדרה הזאת מדברים ומצביעים על הרגשות של בני הנוער. כוכבת הסדרה ג'נה המילטון היא נערה בת חמש עשרה שמתאהבת במאטי, החתיך של בית הספר (נשמע מוכר ?) וחווה בפרק הראשון בלבד: התאהבות, תשוקה, התרוממות רוח ולבסוף השפלה, כאשר לאחר שהיא מקיימת יחסי מין עם מאטי (סקס אותו היא מקיימת בפעם הראשונה בחייה) הוא מבקש ממנה לשמור את יחסיהם בסוד. ואנחנו מדברים רק על הפרק הראשון !!! בסוף הפרק היא גם מקבלת מכתב בעילום שם שבו אומרים לה להפסיק להיות רכרוכית ולהיות אסרטיבית בבית הספר. המכתב גורם לאי הבנה שבסופה חושבים שהיא ניסתה להתאבד, סיפור שמגיע גם אל כותלי בית הספר והיא הופכת ל"לילדה שניסתה לסיים את חייה", כלומר מצביעים על רגש נוסף: ייאוש, אשר מאפיין חלק מבני הנוער.

אבל בניגוד לסדרות נוער אחרות כגון 90210 או אפילו Skins, הרי ש Awkward, כמו The Hard Times of R.J. Berger, מטפלת בנושאים הללו בהומור שאופייני לתקופה ומאפיין במיוחד את בני הנוער. Awkward שונה מ The Hard Times of R.J. Berger בכך שהאזכרורים המיניים הבוטים שאפיינו את The Hard Times of R.J. Bergerמוזכרים בסדרה אבל בצורה הרבה יותר מעודנת. כלומר, היות ומדובר בסדרה שבמרכזה עומדת נערה ולא נער, העדיפו בהפקה להדגיש את "הלב" של הנערה ורגשותיה ופחות את האלמנט הפיזי בסדרה שקדמה לה.

צריך גם לציין ש Awkward שונה מהסדרה Skins בכך שהסדרה הבריטית, וכך גם בגרסה האמריקאית, ניסתה לשים ראי עבור החברה ולהראות לה כיצד בני הנוער באמת חושבים (לפחות בעונותיה הראשונות כאשר היא עוד הייתה אותנטית). Awkward מתעסקת באותם נושאים ש Skins עוסקת: עישון, שתייה, אי הגעה לשיעורים, קיום יחסי מין במקומות שונים, מחלות מין (באחד מהפרקים בעקבות גוש "חרא" שמישהו הכניס לג'קוזי כל הנוכחים זוכים למחלה) ועוד... אבל בניגוד ל Skins אשר הלכה על הקו האמין וניסתה להראות את המציאות, ובכך גם גרמה לכך שארה"ב השמרנית תצא כנגדה ובשל כך גם חרצה את דינה להיכשל, בניגוד אליה Awkward עוסקת באותם נושאים במבט פחות אמין ויותר הומוריסטי שבארה"ב אוהבים יותר ומוכנים לכך יותר. לא תמצאו הרבה התארגנויות נגד המסר של הסדרה משום שהמסר הוא: לא לקחת אותה ברצינות אלא ב"כיף" ובתור הנאה רגעית, ובמיוחד לא לנהוג לפיה.

לסיכום, במידה ומביטים לאחור ניתן לומר ש The Hard Times of R.J. Berger הייתה מעין ניסוי כלים עבור Awkward, אשר שיכללה את הפורמאט ועתה היא קוצרת את הפירות. המסר של הסדרה הוא: לטפל בנושאים הבוערים של הנוער ובמיוחד בנושא הרגשות שלהם, אבל לא לקחת את הסדרה ברצינות. כך לא יצאו נגדה ויגרמו לביטולה. עד עתה זה מצליח לה ונתוני הרייטינג שהיא משיגה גבוהים, כולי תקווה עבור צופיה שברשת לא יעשו את הטעויות שנעשו בעונה השנייה של The Hard Times of R.J. Berger בכדי שכאשר הסדרה, שכבר אושרה לעונה שנייה, תחזור לעונה נוספת היא לא תסבול מגורל דומה לסדרה שקדמה לה.

ועדיין, הסדרה שאני אהבתי מתוך הארבעה הייתה דווקא Teen Wolf. אבל היי, זה רק אני וכל אחד זכאי לדעתו.

Share on Facebook

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

TEEN WOLF ממש טובה! היא ברמה מאוד גבוהה לדעתי, והיא משהו כמו המקבילה של מה שTRUE BLOOD הייתה יכולה להיות אם לא הייתה כ"כ מאבדת עצמה לדעת במהירות כה רבה [בגרסת הנעורים], היא מינימום ברמה של יומני הערפד מבחינת השקעה עלילתית [שזה טוב מכיוון שהאחרונה מושקעת עלילתית למרות היותה סדרת נוער]
SKINS US לדעתי הייתה פשוט איטית ומשעממת מדי, אר ג'יי ברגר הייתה מוקצנת מדי, כשדמויות החברים היו פרודיות מדי עד שעברו את גבול האמינות והגיעו לפתטיות, ודווקא למרות הפרודיה וההומור בAwkward שהוא מוקצן ומודגש, היא עדיין מצליחה להיות משעשעת ולא פתטית כמו אר ג'יי [אולי בגלל שדמויות מוקצנות נשיות מתקבלות יותר בקלות ע"י הקהל?! ]
נ.ב. אשמח לראות את הבלוג המוצלח ברשת ממשיך!