יום שני, 15 באוגוסט 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק חמישי.

תראו מה קורה, הגענו כבר לחלק החמישי ברשימה שלי של הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים, סקירה בה יוצגו הסדרות במקומות 50-41 ברשימה. אני בטוח שיהיו קוראים שיחשבו שחלק מהסדרות צריכות להיות במקומות גבוהים יותר, וקוראים אחרים יחשבו שלחלק מהסדרות אין מקום ברשימה או שסדרות אחרות צריכות להיות במקומן. לכל אותם קוראים אני אומר: אין מה לעשות, זו הרשימה שלי ואני עומד מאחוריה במאה אחוז.
לקוראים המעוניינים להציץ מחדש ברשימת 40 הסדרות הראשונות ברשימה, להלן הלינקים ל 3 העשיריות:
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/08/blog-post_07.html (מקומות 40-31)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/02/blog-post_6659.html (מקומות 30-21)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/01/blog-post_469.html (מקומות 20-11)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html (מקומות 10-1)

50. The West Wing – "הבית הלבן" - רבים בוודאי ציפו שאמקם את הסדרה הזאת במקום גבוה יותר, בעיקר בשל העובדה שהיא זכתה בכל כך הרבה פרסים. אך, למרות שכל כך הרבה מבקרים היללו אותה, ולעיתים בצדק משום שהתסריט שלה היה איכותי, וליהוק של הדמויות היה נהדר, הרי שניתן להצביע על שתי בעיות: התסריט שלה היה ברמה קצת יותר מדי גבוהה עבור הצופה הממוצע ולעיתים, בשל כך הדיאלוגים נשמעו "פלצניים". בעיה נוספת נוצרה לאחר העונה הרביעית, כאשר יוצר הסדרה, אהרון סורקין, עזב אותה ואז חלה בה ירידה תלולה ועונותיה האחרונות היו כבר מיותרות.


49. Greek - גריק - בלי שום צל ספק שמדובר בסדרת הנוער האיכותית ביותר בשנות האלפיים. איכות התסריט שלה עבור סדרת נוער הייתה יוצאת דופן וחבל מאד שהיא החזיקה מעמד רק שלש וחצי עונות. למרות שחלק מהנושאים טופלו בסדרות נוער אחרות, בכל זאת כמה אפשר לחדש בסדרות נוער, התוצר הסופי שלה היה באיכות גבוהה מאד. עובדה שמוכיחה שלא חייבים ללהק לסדרה את השחקנים הכי היפים, אלא את השחקנים המתאימים ובסדרה הזאת כל ליהוק היה נכון. הבעיה עם סדרות מהסוג הזה, אשר מתרחשות בעת לימודים באוניברסיטה, היא שהן מוגבלות לתקופת הלימודים, וזו גם אחת הסיבות, לפי דעתי, שכאשר חלק מהדמויות סיימו את הלימודים, המבנה שלה נפגע מעט, עובדה שגרמה לחלק מהצופים לעזוב אותה.



48. Are You Being Served ? - מישהו מטפל בך ? – אחת מהקומדיות הבריטיות המצליחות ביותר בכל הזמנים. הסדרה שרדה 10 עונות, אירוע נדיר לקומדיה בריטית, משנת 1972 ועד שנת 1985. בשנות השמונים הסדרה כיכבה גם בערוץ הראשון הישראלי. הסדרה סיפרה, לכל מי שלא יצא לו לראות אותה, את סיפורם של מוכרים בבוטיק בגדים, החל מהמנהל ועד המנקה. כמו כן, היא הייתה בין הסדרות הראשונות שהכניסה דמות שנראתה הומוסקסואלית-נשית אל אחד התפקידים הראשיים. ההומור הבריטי השנון התבטא בסדרה הזאת בצורה יוצאת מהכלל. ללא ספק, מדובר באבן יסוד בטלוויזיה, במיוחד בטלוויזיה הבריטית.



47. Three's Company - שלשה בדירה אחת – סדרה נוספת שמהווה אבן יסוד בטלוויזיה האמריקאית. הייחוד שלה היה שהיא הייתה בין הסדרות הראשונות שהראו כיצד חיים 3 שותפים בדירה, כאשר שתיים מהן הן נשים. סדרה שכזאת בארה"ב של שנת 1977, השנה שבה עלתה הסדרה לאוויר, מדובר היה באירוע חריג מאד. שניים מכוכבי הסדרה המשיכו להיות כוכבים גם לאחריה: ג'ון ריטר וסוזאן סאמרס, אשר גם הוציאה קלטת "כושר", לעבודה על הגוף וחיטובו. היותה פורצת דרך לא פגם בעובדה הברורה שהיא הייתה מצחיקה מאד ובשל כך שרדה 7 עונות.



46. Eli Stone – אילי סטון - לעיתים, בתור צופה ישראלי, ניתן לצפות בסדרות אמריקאיות ולשאול את השאלה: מה בדיוק הם חושבים ? למרות שהסדרה החזיקה מעמד בארה"ב רק שתי עונות (2009-2008), הרי שמדובר באחת מסדרות עורכי הדין הטובות ביותר בכל הזמנים. הרעיון המעניין, שמאז הסדרה ג'ואן מארקדיה לא נראה כמוהו, אודות עורך דין שבעקבות גילוי שיש לו מפרצת במוחו מתחיל לקבל הוראות מהאל בכדי להציל אנשים, היה הברקה. התסריט של הסדרה היה בשתי דרגות מעל לסדרות עורכי הדין ששוטפות את המסכים בארה"ב. מדובר באחד הפיספוסים הענקיים של הציבור האמריקאי.



45. NewsRadio – ניוז רדיו - בשנות התשעים רבים שמעו על קומדיות כגון סיינפלד, חברים או כולם אוהבים את ריימונד, אבל אחת הקומדיות המצחיקות של העשור הייתה הקומדיה הזאת. הקומדיה הציגה לנו 2 קומיקאים גדולים: אנדי דיק, שכיום לא מפסיק להסתבך בצרות, ופיל הארטמן, אשר נרצח על ידי אשתו. זו גם הייתה אחת הסיבות שהסדרה בוטלה עונה לאחר מכן, חסרונו היה קריטי. כוכבים נוספים שיצאו מהסדרה היו מאורה טירני ודייב פולי. מי שמעוניין לראות קומדיה מעולה שכמעט כל שורה שנייה שלה היא פאנץ' ליין, שיחזור ויצפה ב 5 העונות של הסדרה. חוויה.



44. Life On Mars (בגרסה בריטית) – חיים על מאדים - אין דרך אחרת לבטא את ההתרשמות מהסדרה הזאת אלא בשתי מילים: פנינה טלוויזיונית. קשה לי להאמין שהצופים הישראלים לא נחשפו אליה, אבל למעטים שלא זכו לכך, הסדרה עוקבת אחר סאם טיילר, בלש במשטרה, אשר בעקבות תאונת דרכים מוצא את עצמו בשנת 1973, סאם מנסה לברר היכן הוא נמצא וכיצד לחזור הבייתה. איכות התסריט הייתה גבוהה, גם עבור סדרה בריטית, המשחק, של כל השחקנים בלי יוצא מהכלל, היה פנטסטי. הסדרה הולידה גם סדרת בת, Ashes To Ashes, אשר הייתה פחות טובה. הניסיון לבצע גרסה אמריקאית ליצירת המופת הזאת היה עלבון מצד אחד והוכחה לגדולתה מצד שני.



43. Profiler - פרופיילר – שתים עשרה שנה לפני שהסדרה The Mentalist עלתה לשידור ברשת CBS העלתה רשת NBC את דרמת המתח המופלאה הזאת, אשר החזיקה מעמד ארבע עונות. הסדרה עקבה אחר פרופיילרית של ה F.B.I בשם אלי ווקר, בגילומה של סמנתה ווטרס הנהדרת, אשר רדפה אחר רוצח סדרתי. אותו רוצח פורץ לביתה, רוצח את בעלה ומתחיל לשחק איתה ועם ה F.B.I משחק של חתול ועכבר. בעונה הרביעית הדמות הראשית הוחלפה בג'יימי לורנר. לפי דעתי, הסדרה היוותה את אב הטיפוס של דרמות המתח המודרניות לסדרות כגון C.S.I ואף Criminal Minds, ובמיוחד של The Mentalist.



42. Veronica Mars - ורוניקה מארס – אחת הסדרות האיכותיות ביותר שנראו אי פעם על המסכים עבור סדרות נוער. הסדרה הפכה לסדרת קאלט עוד בהיותה באוויר. בסדרה כיכבה אחת השחקניות הלוהטות ביותר של שנות האלפיים: קריסטין בל. בתחילה נראה היה שנמצאה ממשיכה לשרה מישל גלר ככוכבת של בני הנוער, אבל בשל בחירת פרויקטים לא נכונה הקריירה שלה דעכה. לפי דעתי, במידה והסדרה הייתה משודרת ברשת אחרת ולא ברשת ה CW, היא הייתה מצליחה לשרוד שנים רבות. אחד מהיתרונות שלה היה שבשתי העונות הראשונות היה לה מיסתורין שנפתר בפרק האחרון של העונה. אחת הסיבות שהעונה השלישית לא הצליחה הייתה שהיא לא שמרה על אותה מסגרת של סיפור מסגרת שלם לאורך העונה. עדיין, מדובר בתענוג צרוף. איכות התסריט היה אחד מהגבוהים שנראו בשנות האלפיים. הסדרה גם שידרגה את הקריירה של היוצר שלה, רוב תומאס.



Taken .41 – מפגשים - בשנת 2002 הוציא לפועל סטיבן שפילברג פרויקט מדע בידיוני בן 10 פרקים ובו סיפור אשר מתפרש על גבי חמישה עשורים ושלש משפחות. למרות שלכאורה נראה היה הפרויקט שאפתני , הרי שהמוצר הסופי היה יפהפה, ולמעשה היווה את אחת הסדרות, או במקרה הזה המיני סדרות, היפות ביותר שנראו בשנות האלפיים, בוודאי בתחום המדע בידיוני. כאשר המיני סדרה מסתיימת הצופה רוצה שיהיה לה המשך. דרך אגב, הסדרה הציגה לראשונה את דקוטה פנינג בתפקיד ראשי רציני, כאשר היא הייתה בסך הכל בת שמונה. לפי דעתי, בהפקות של סדרות מדע בידיונית, בוודאי בכל מה שקשור לסדרות חייזרים, המיני סדרה הזאת צריכה לשמש דוגמא כיצד עושים זאת בצורה נכונה.



Share on Facebook

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לטעמי האישי ברובריקה הזו הכנסת את הסדרות המגניבות ביותר, עם הרבה דגש בריטי, שידוע שכשהם מתגברים על ההומור היבש שלהם, הם עושים את זה כפי שאף אחד אחר לא יכול.
תודה על הסיקור, ושהזכרת לי כמה מסדרות הקאלט הבלתי נשכחות שכדאי להשקיע מאמץ, לחפש אותן באמזון, ולצפות בהן שוב.

אנונימי אמר/ה...

איפה בדיוק האנטומיה של גריי? יש פה סדרות שהן אפילו לא מגיעות לקרסוליים שלה.

noa אמר/ה...

ורוניקה מארס רק כאן?נראה לי מגיעה לה מקום קצת יותר גבוה...:)

mip אמר/ה...

הבית הלבן רק מקום חמישים? בהחלט אכזבה.
למרות שאני מסכימה איתך שמהעונה הרביעית ואילך היתה ירידה משמעותית ברמה שלושת העונות הראשונות היו מופלאות, והפרק הכפול של תחילת העונה השנייה הוא אחד הפרקים הטובים ששודרו בטלויזיה אי פעם. שלא לדבר על סוף העונה השנייה.

בשלושת העונות הראשונות שלה זו היתה סדרה חכמה ומצחיקה, שלא התייחסה לכל הצופים בה כאילו הם טיפשים שרק בדיחות סקס מעניינות אותם, ועדיין כיף לצפות בה שוב ושוב