יום שני, 8 באוגוסט 2011

הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים - חלק רביעי.

לאור הצלחת החלקים הקודמים והביקוש להמשך הרשימה, להלן החלק הרביעי ברשימה שלי של הסדרות הטובות ביותר בארבעת העשורים האחרונים. לאחרונה אני מקבל תגובות, כגון מדוע "דקסטר" או LOST נמצאות במקום שהן נמצאות (11 ו 28 בהתאמה). הגיע הזמן לומר זאת בפה מלא שוב, LOST הייתה סדרה בינונית מאד במקרה הטוב, עם עונה ראשונה טובה וחמש עונות בינוניות עד גרועות, כאשר העונה האחרונה שלה הייתה מאכזבת. דקסטר הייתה סדרה טובה ב 4 וחצי עונות, אבל האימפקט שלה על תעשיית הטלוויזיה לא היה משמעתי כפי שהסדרות שלפניה היו. שאלה דומה הופנתה לגבי הסדרה Friends. ולגביה התשובה היא: היא הייתה סדרה טובה ולכן היא ברשימה, אבל מתוך 10 העונות שלה, ספרתי לפחות 4 עונות שהיו בינוניות במקרה הטוב. לטעמי, היו סדרות בכלל וקומדיות בפרט טובות ממנה.
לקוראים המעוניינים להציץ מחדש ברשימת 30 הסדרות הראשונות ברשימה, להלן הלינקים ל 3 העשיריות:
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/02/blog-post_6659.html (מקומות 30-21)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2011/01/blog-post_469.html (מקומות 20-11)
http://tvbyd1d1.blogspot.com/2010/11/blog-post_07.html(מקומות 10-1)

ועכשיו, להמשך הרשימה:

40. The Cosby Show - משפחת קוסבי – קומדיית מצבים ששודרה בארה"ב בין 1992-1984. יש מספר סיבות לכך שאני מחשיב אותה כה גבוה ברשימה. הראשונה היא, שבשנים 1989-1985 היא ניצבה בראש דרוג הרייטינג האמריקאי. הסיבה השנייה היא, שהקומדיה הזאת הייתה של משפחת אפרו-אמריקאית והיא הייתה פורצת דרך עבור סדרות אפרו-אמריקאיות שיגיעו בשנים שלאחר מכן (ראו בהמשך הרשימה). גם בישראל הסדרה שודרה במהלך שנות השמונים בערוץ הראשון וזכתה להצלחה רבה. הסדרה גם הצמיחה כוכבים כמו ביל קוסבי, אשר גילם את אבי המשפחה, ליסה בונה, אשר גילמה את דניס ומלקולם ג'אמל וורנר, שגילם את התפקיד של תיאו.

39. The Big Bang Theory - תיאוריית המפץ הגדול – לטעמי, הקומדיה המצחיקה ביותר שקיימת היום בטלוויזיה האמריקאית. גם אחרי ארבע עונות הסדרה ממשיכה לשמור על האיכות הגבוהה שלה. בעונה הרביעית שלה היא מצאה דרכים חדשות להצחיק על ידי הוספת דמויות נשיות חדשות. הסדרה הזאת גם הפכה את החנונים לדבר לגיטימי. איך אתם חושבים ששחקן כמו ג'וני גאליקי הצליח לצאת עם שחקנית כה יפה בדמות הקולגה שלו בסדרה, קלי קוקו במשך 3 שנים ?

38. Quantum Leap - זינוק לאתמול – בשנות התשעים, שנים רבות לפני שנושא המסע בזמן הפך לטרנד בשנות האלפיים, הסדרה הזאת הביאה לנו את סקוט באקולה כד"ר סאם בקט, אשר בעקבות ניסוי חייב לקפוץ בזמן בכדי לתקן עוולות, כאשר הקפיצה שלו בזמן מתבצעת אל תוך גוף של האיש לו הוא צריך לסייע. בכל פעם שהוא מתקן עוולה הוא קופץ אל גוף אחר והכל מתחיל מחדש. לפי דעתי, הסדרה הקדימה את זמנה והיום הייתה הופכת ללהיט היסטרי יותר. הסדרה החזיקה מעמד 5 עונות בין השנים 1993-1989. גם היום, כעשרים שנה לאחר מכן, ניתן לצפות בסדרה וליהנות מתסריט איכותי ששרד את מעבר השנים ושחקן ראשי מעולה.

37. The Simpsons – משפחת סימפסון - בשנת 1989 עלתה סדרת האנימציה הנ"ל לאוויר וגם היום היא משודרת ברשת FOX. גם הסדרה הזאת פרצה דרך. היא הפכה את סדרות האנימציה לחלק לגיטימי מערב השידורים ברשתות האמריקאיות ולא רק עבור ילדים ונערים. כיום, לוח השידורים של רשת FOX ביום ראשון, מורכב כולו מסדרות אנימציה וקרדיט גדול ניתן ל"משפחת סימפסון". בתחילתה הסדרה הייתה להיט היסטרי שגרר אף הוצאת דיסק מצליח. כמו כן, ראוי לציין את העובדה שהתסריטאים שלה הם שמות מוכרים מאד בתעשייה ואחד מהם היה קונאן אובריאן.

36. Hill Street Blues – בלוז לכחולי המדים - סדרת המשטרה של סטיבן בוצ'קו אודות חייהם ועבודתם של שוטרים באותו מחוז שרדה 7 עונות ונחשבת עד היום לאחת מסדרות המשטרה הטובות ביותר שנוצרו אי פעם. הסדרה גם פתחה את הדלת, לאחר שהסתיימה, עבור סדרת ההמשך N.Y.P.D. הבעיה היא, שכל מי שצופה בה היום יחשוב שמדובר בסדרה די מיושנת, אך כאשר שודרה היא נחשבה דווקא לאחת מפורצות הדרך בכל מה שקשור לסדרות משטרה.

35. Family Matters - אריזה משפחתית – בין הסדרות המצחיקות ביותר ששודרו אי פעם בטלוויזיה. גם קומדיית המצבים הזאת, כמו "משפחת קוסבי", שמה במרכזה משפחה אפרו-אמריקאית, משפחת ווינסלו, אשר מוקמה בשיקאגו, אילינוי ושודרה בין השנים 1998-1989. אבל הסדרה הזאת תיזכר לעד בזכות השכן החנון סטיב ארקל, דמות שהפכה לשם גדול מאד בתעשייה הטלוויזיונית. מדובר בספין אוף של קומדיה אחרת, Perfect Strangers, אבל בהצלחה הרבה יותר טובה מסדרת האם. הסדרה גם הציגה קומדיה פיזית מאד, עובדה שהפכה אותה, לדעתי, רק למצחיקה יותר. לא רואים הרבה קומדיות כאלו היום וחבל שכך.

34. Happy Days – היו ימים - אחת מסדרות הקאלט הגדולות ביותר של הטלוויזיה האמריקאית. הסדרה שודרה בין השנים 1984-1974 אבל התרחשה בשנות החמישים והשישים בארה"ב. הסדרה התרכזה סביב נער בשם ריצ'י קאנינגהם (לימים הבמאי הגדול רון האוורד) ומשפחתו. אך רבים גם זוכרים את הסדרה בגלל הדמות אותה גילם הנרי וינקלר, The Fonz, שלימים הפך גם דייר של משפחת קאנינגהם. בשנות השמונים הסדרה שודרה בישראל מדי שנה בערוץ הראשון וזכתה להצלחה גבוהה מאד. מעטים צופי הטלוויזיה בגילאי 30 פלוס שלא זוכרים כיצד החל כל פרק עם התקליט המסתובב. אבן יסוד בתולדות הטלוויזיה וסדרה מצחיקה בפני עצמה.

33. Rome – רומא - לטעמי, אחת מהסדרות החשובות ביותר שעלו לשידור בשנות האלפיים (שודרה בשנים 2007-2005), הסיבה היא, שלאחר שעלתה לשידור היא שינתה במעט את הכיוון שאליה צעדו רשתות הכבלים. לאור ההצלחה שלה ניתן לזהות כיצד ברשת הכבלים Starz עלו עם סדרות תקופתיות כגון ספרטאקוס ו"קאמלוט" ורשת Showtime עם סדרות כגון The Tudors ו"משפחת בורג'יה". הסדרה גם הפכה עניין של צילום סצינות סקס נועזות לאלמנט לגיטימי ברשתות הכבלים. אבל בעוד שאת אלמנט הסדרות התקופתיות אני מבין, אוהב וחושב שמדובר ברעיון מבורך שאולי גם ילמד את הנוער של היום מעט היסטוריה, הרי שהאלמנט של סצינות הסקס הנועזות לדעתי צריך להיבחן מחדש ואולי לבטלו או לפחות לעדנו.

32. Monk – מונק - הסדרה הבלשית הכי מוזרה שראיתם בטלוויזיה בשנות האלפיים (שודרה בשנים 2009-2002 ובפרק האחרון שלה גם ראינו את אלונה טל הישראלית בתפקיד אורחת). אני לא יודע עד כמה בארץ נחשפו לסדרה הנהדרת הזאת, אבל בארה"ב השחקן הראשי שלה, טוני שאלהוב, זכה בפרסים כמעט מדי שנה על תפקידו בסדרה. הסדרה, למי ששכח, מספרת את סיפורו של אדריאן מונק, בלש משטרה בעל פוביות בלתי נגמרות, אשר לאחר שאשתו מתה מפיצוץ ברכבה, עובר התמוטטות עצבים ובעזרת אחות מלווה מנסה לחזור לאיטו לחייו ובסופו של דבר משמש כבלש פרטי הטוב בעולם ויועץ עבור המשטרה. בין הסדרות שהעלו את רשת USA על מפת הטלוויזיה האמריקאית. האיכות של התסריט שלה הייתה בין הגבוהות בתעשייה.

31. Cracker – המפצח – בימים אלו רבים מהצופים הצעירים זוכרים את השחקן רובי קולטריין כ"האגריד" מסרטי הארי פוטר, אבל בשנות התשעים השחקן היה ידוע בשל תפקידו כד"ר אדוארד פיצ'גראלד, פסיכולוג קרימינולוגי, אשר פיצח מקרים קשים עבור המשטרה בשל יכולת הניתוח שלו. הסדרה נחשבת כאבן דרך בתולדות הטלוויזיה הבריטית, למרות שהחזיקה מעמד רק ל 25 פרקים בין השנים 1995-1993, עם ספיישל אחד בשנת 1996 וספיישל נוסף בשנת 2006 (כאשר היו פרקים באורך של 50 דקות ופרקים באורך של 120 דקות). הדמות שלו הייתה ההפך מהגיבור הקלאסי, כאשר מדובר היה באלכוהוליסט, מעשן בשרשרת ומכור להימורים. הסדרה הייתה פחות בכל מה שנוגע לעבודת משטרה ויותר לצד שקשור לאמיתות פסיכולוגיות ורגשיות. תענוג.


Share on Facebook

5 תגובות:

OutSub אמר/ה...

מה עם דוקור הו? צ'אק(Aאמרת הרבה פעמים שהיא סדרת קאלט)?

אנונימי אמר/ה...

אכן סדרות אחת אחת...הזכרת לי את האפי דייז...איזו סדרה גדולה...תודה!!

אלעד אמר/ה...

סאות'פארק?

עמית אמר/ה...

אכן כיף גדול לקרוא פוסט מעניין וארוך כמו גם נוסטלגי (ואני בחור נוסטלגי).. מה שמזכיר לי עד כמה אתגעגע לבלוג זה באם הוא לא ימשיך במתכונת כלשהיא.

ת-ש-א-ר

בכל מקרה רציתי לדעת (לגבי הסדרות כאן ספציפית ולגבי סדרות אחרות באופן כללי) באם תוכל לציין לאילו מהסדרות שנסתיימו שאתה מסקר - באם היה להם סוף-סיום לסדרה סגור.
עובדה כזאת היא אחד מהפרטים החשובים ביותר עבורי.. הן כאלו שראיתי והן כאלו שאני מתעתד לצפות בהן.
תודה גדולה שוב

אנונימי אמר/ה...

קודם כל אני חייב להגיד לך שאני מכור קשות לבלוג,ואני אעשה הכל!! על מנת שלא תסגור. בכל מקרה רציתי לדעת למה לא שמת את ''דם אמיתי'' ברשימה? לפי דעתי בהתעלם מהעונה השלישית היא אחת הסדרות האיכותיות שמשודרות בימים אלה