יום שני, 9 ביולי 2012

שלב סיכום עונה, Smash, עונה ראשונה: מאוחר מדי.



כאשר מתכוונים לערוך ביקורת על העונה הראשונה של הסדרה Smash אי אפשר שלא להתייחס אל הסדרה בקונטקסט הכללי שלה. נכון, לא מדובר במחזמר, אך האלמנט המוזיקלי בסדרה חזק מאד והשאלה הראשונה, שחייבת להישאל בהקשר הנ"ל היא: האם רשת NBC לא אחרה את הרכבת להעלות סדרה בעלת אלמנט מוזיקלי כה רחב ?

כפי שאני רואה את הדברים, רשת NBC ראתה את ההצלחה הגדולה של הסדרה Glee עבור רשת FOX ושהתוכנית The Voice הצליחה לה מעבר למשוער, ולכן המסקנה של ראשי הרשת הייתה שיש מקום לתוכנית שכזאת. לצערי, אני לא שותף להערכות הללו. נתוני הסדרה Glee, אשר איבדה קרוב ל 40% מהקהל שלה העונה וכן הירידה הדרסטית בנתוני התוכניות "אמריקן איידול" וגם The Voice לקראת סוף העונה שלה מוכיחים, שחל קצת שובע מסוג התוכניות הללו. רואים זאת בעיקר בביקורות השליליות שהסדרה Glee ספגה העונה, שהיא כבר מעבר לשיא שלה.

בשנים האחרונות, רשת NBC החלה להיוודע כרשת שעושה את הטעויות הכי גדולות בהקשר לסדרות בעלות תסריט והדוגמאות הטובות ביותר לכם הן כיצד היא חיסלה שתי סדרות שלה בעלות פוטנציאל עצום: הראשונה היא כמובן, צ'אק, שמסכת ההפרעות שספגה ההפקה מהרשת החל מסוף העונה השנייה ועד העונה החמישית פרקו אותה לחלוטין. הדוגמא השנייה היא: Heroes, אשר מעונה ראשונה פנטסטית שלה מבחינה קריאטיבית וגם מבחינת נתוני הרייטינג היא קרסה מהר מאד ונעלמה מהנוף הטלוויזיוני כל כך מוקדם מהצפוי.

ראשי NBC היו חייבים לקרוא את המצב ולהבין, שהסדרות המוזיקליות הן כבר לא הטרנד ושראוי ללכת על כיוון אחר. הדוגמא הטובה ביותר היא מה שרשת CBS מנסה לעשות בעונה הבאה עם העיבוד המודרני לסיפורי "שרלוק הולמס" בסדרה Elementary. לפי דעתי, גם העיבוד השנה נערך שנה מאוחר מדי, במיוחד לאור הצלחת הגרסה הבריטית. אך ברשת לקחו סיכון ולא הלכו על פורמאט מוכר, מעשה שרשת NBC ניסתה לעשות עם Smash, אשר הייתה אמורה להיות הגרסה המבוגרת של Glee. לפי דעתי, פורמאט שנמצא כבר מעבר לשיא שלו.

הצופים האמריקאיים הבינו זאת מהר מאד. לאחר התחלה טובה מאד, אשר נבעה בעיקר מהדחיפה העצומה ששידור הסופרבול נתן ל The Voice ובשל כך גם ל Smash, אשר שודרה אחריה, הסדרה הידרדרה לאיטה עד שאת הפרק האחרון של העונה היא סיימה עם נתונים של 1.8 נק' מדד ו 5.96 מיליון צופים בלבד. נתונים בינוניים בלבד.

הנתונים הנ"ל גם הוכיחו למנהלי הרשת, שהסדרה לא יכולה לשמור על עונה מלאה ולכן היא אמורה לחזור רק בחצי השני של העונה למספר פרקים מוגבל, כפי שקרה העונה כאשר היא שידרה 15 פרקים בלבד.

מלבד הבעיה, שהסדרה עלתה לאוויר שנתיים מאוחר מדי וכאשר הפורמאט שלה מוצה, לסדרה הייתה בעיה רצינית, אשר נעוצה בשחקנית הראשית שלה, קתרין מקפי. למי ששכח, קתרין זכתה במקום השני בעונה החמישית של התוכנית "אמריקן איידול". מי שראה את העונה הנ"ל של "אמריקן איידול" הופתע שהיא לא זכתה מאחר ומבחינה ווקאלית היא הייתה בשתי דרגות מעל כל המתמודדים, כולל טיילור היקס, אשר ניצח אותה לבסוף. כאשר קתרין שרה בסדרה רואים עד כמה היא זמרת מוכשרת. מדהים כמה גבוה היא יכולה לעלות בשירה שלה. יתרה מכך, כאשר מביטים בה שרה בסדרה שוכחים מהמתרחש מסביב. כן, עד כדי כך היא מהפנטת. הבעיה מתחילה כשהיא משחקת, ולצערה מדובר ביותר מ 80% מהזמן. קתרין היא זמרת אדירה, אבל שחקנית בינונית במקרה הטוב. הנתון האירוני, שזה בדיוק מה שאומרים לדמות שלה, קארן קרטרייט, אשר מתחרה על התפקיד הראשי במחזמר "מרלין", כאשר בתחילת העונה היא לא מקבלת את התפקיד הראשי: שהיא עדיין לא מוכנה. צריך גם לזכור, שמדובר בתפקיד הראשי !!!

נקודה שחייבים לשים אליה לב היא, שבתחילת העונה הסדרה דמתה מאד מבחינת המבנה שלה ל"בטי המכוערת", כלומר, דרמה עם מבנה קומי (עם התוספת של השירים), אך ככל שהעונה התקדמה הסדרה הפכה לאופרת סבון ואיבדה את הייחודיות שלה. דוגמאות ? בבקשה:

ג'וליה (דברה מסינג), מחברת המחזה, מחדשת רומן עם אחד השחקנים בהצגה (הדמות של מייקל), לאחר שהרומן מתפוצץ ובעלה כמעט עוזב אותה מחליטים לפטר את השחקן רק בכדי שבפרק הלפני אחרון הוא ישוב כברירת מחדל וכמעט הורס לג'וליה שוב את הנישואין. דוגמא נוספת: קארן מנהלת זוגיות עם דב בתחילת העונה בצורה טובה מאד, אך לקראת אמצע העונה הגלגל מתהפך בשנייה והדמות של דב הופכת לבוגדת לאחר שהוא מתנשק עם ידידה שלו, דב בורח אל קארן ומציע לה נישואין, אך כשזו מסרבת לו הוא שוכב עם אייווי, המתחרה עם קארן על התפקיד של "מרלין" וכמובן, שבפרק האחרון של העונה, רגע לפני שהמסך עולה, הכל מתגלה. ועוד...

חייבים לציין, שבחצי השני של העונה צרפו לסדרה את אומה טרומן, כרבקה דובאל, שחקנית קולנוע מפורסמת, אשר לאחר שהסדנה הראשונית של המחזמר נופלת, בהפקה מחליטים ששם גדול יכול להציל את המחזמר. על פניו נראה שמדובר בהחלטה נבונה, במיוחד לאור ההשוואה בין אומה לדמות שהיא מגלמת, אך רבים רואים בהבאת דמות מוכרת לסדרה ניסיון להחיות סדרה בבעיות. לפי דעתי, ראוי היה, לפחות בעונה הראשונה שלה, לא לנסות להביא כוכבים אחרים מבחוץ. במיוחד לאור העובדה שבסדרה משחקים שמות גדולים כגון אנג'ליקה יוסטון, דברה מסינג וג'ק דוונפורט (מגלם את דמותו של דרק הבמאי), אשר עשה עבודה נפלאה במהלך העונה כולה, כמו גם מייגן הילטי (אייווי).

לסיכום, רשת NBC העלתה פורמאט של סדרה באיחור של שנתיים וככל הנראה הסדרה לא תצליח למצות את הפוטנציאל שלה, במיוחד אם הייתה עולה לפני Glee. תחילת העונה הראשונה של הסדרה הייתה מעניינת, אך בשלב כלשהו היא הפכה לאופרת סבון לכל דבר, שהדבר היחיד ששונה בה היה השירים. בגזרת השחקנים, השחקנית הראשית, לפחות בשלב הנוכחי של הקריירה שלה, היא יותר זמרת משחקנית ורואים זאת בהבדל העצום בין המשחק שלה לשירה במהלך העונה כולה.

אז, לראות או לא לראות ?
צופים שאוהבים את הפורמאט הנ"ל (וכנראה גם צופים ב Glee) אולי יאהבו את הסדרה. ממבט כולל על העונה ניתן להגדירה כמאכזבת. לפי דעתי, העונה הראשונה של הסדרה סבלה מבעיות קשות ולא לחינם לקראת העונה השנייה נערך מהפך גדול, כאשר 3 דמויות אמורות להצטרף ו 4 דמויות אמורות לעזוב. בתקווה שהעונה השנייה תהיה טובה יותר ושקתרין מקפי תשקיע יותר בללמוד לשחק, משום שהקול שלה הוא קול נדיר שכיף לשמוע.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ועדיין הסדרה מצוינת ומהנה לצפייה, ובהחלט קתרין מקפי גורמת להתאהב בה כשהיא שרה...
רק למה 'מרלין' ולא 'מרילין' [כמו במונרו ;)

D1D1 אמר/ה...

משום שכך ביטאו זאת בסדרה.

אנונימי אמר/ה...

אני חייבת לציין שלדעתי, הירידה של גלי זה פחות בגלל שובע מהסוג הזה ויותר בגלל שהיא פשוט לא טובה.
לטעמי, השירים הטובים שיש שם מדי פעם הם אלה שמצילים אותה.

אלעד אמר/ה...

אם הרייטינג של דם אמיתי ימשיך להיות כזה גבוה לכמה עונות הסדרה תגיע?