יום שני, 2 ביולי 2012

שלב סיכום עונה: Skins, עונה 6: הרבה מעבר לשיא.



אחת מסדרות הנוער הבולטות בשנים האחרונות, Skins, הגיעה לפני מספר חודשים לסיומה החלקי (הרחבה על כך בהמשך). הגיע הזמן, כאשר עבר מעט זמן מרגע סיום העונה, בכדי לקבל פרספקטיבה על העונה כולה. לצערי, החדשות לא טובות. הן גרועות.

כאשר הסדרה החלה, היא הייתה חסרת מעצורים, במיוחד בכל הקשור לתחום המיני. בין היתר, בהפקה לא התביישו להראות עירום חזותי. בעונה השישית נראה היה שבכוונה נמנעים להראות עירום חזותי. היו הרבה צילומים של הנשים כשהגב שלהן פונה למצלמה. יתרה מכך, גם הסצינות סקס כביכול הסתיימו אחרי שניות מעטות. בהרבה מקרים לא ראו בכלל סצינות, אלא שניות של התחלה ואז את הסוף. אם כבר, הסדרה חתרה על דגלה להיות אמיתית הגיע הזמן להראות קצת מעבר לסצינות הרגילות בכל סדרות הנעורים. לראות את פרנקי בחזייה כשהיא כביכול מקיימת יחסי מין אפילו מבלי לראות את הפרטנר שלה היה קצת מעליב.

הפרק היחיד, אשר כביכול היה חתרני, היה הפרק בו אלו נאשם בפדופיליה לאחר ששכב בטעות עם ילדה בת 13. דווקא בפרק הזה, לראות ילדה בת 13 מקיימת יחסי מין היה מוגזם. בהפקה היו חייבים לצנזר ולא להראות את האקט, למרות שמבחינה מעשית לא רואים כלום. יש גבול למה שניתן לאפשר לראות על המסך ולהראות אקט של פדופיליה, למרות שמדובר בטעות, זה היה קצת (הרבה) יותר מדי.

הדמות של פרנקי לכשעצמה הייתה בעייתית. כמעט בכל העונה הראשונה פרנקי הייתה הדמות של האאוטסיידרית, שכלל לא היה ברור האם היא בכלל לסבית. הפרק האחרון של העונה החמישית גם קידם את הצופים להאמין שהיא אכן לסבית ואולי יש סיכוי שהיא תחבור למיני שנדלקה עליה. וראו איזה פלא, בעונה השישית פרנקי היא זו שבמרכז העניינים. היא גורמת לשלשה גברים להתאהב בה: מאטי, שמאוהב בה כבר מהעונה הקודמת, אחיו ניק ובתחילת העונה, כאשר החבורה נמצאת בחופשה במרוקו לסוחר סמים מופרע בשם לוק, ואני אפילו לא מתחיל להזכיר את מיני.

גם סיום הסיפור של הדמות של פרנקי היה כל כך גרוע. מתברר, שהיא מתנהגת כמו "כלבה", בגלל שהיא לא יודעת למה אמא שלה מסרה אותה לאימוץ כשהייתה קטנה. בפרק האחרון, מתברר שיש לה אחות אותה היא לא זכרה ולאחר שהאחות משקרת לה שאמא שלהן מתה, היא מודיעה לה שהיא שיקרה ושהאם בחיים במוסד כלשהו. יכולה להיות יותר אופרת סבון יותר גדולה מזו ? יתרה מכך, במשך כל השנה פרנקי מתלבטת בין מאטי לאחיו, ובסוף הפרק היא מחליטה שהיא אוהבת אותם אבל לא יכולה להיות עם אף אחד מהם בגלל שהיא הדרך בה שניהם לומדים לאהוב אחד את השני ? מה זה לעזאזל ? מי כתב את התסריט הגרוע ? מי הגה את הרעיון הגרוע ?

הזכרתי עד כה מספר פעמים את דמותה של מיני, אז הגיע הזמן להרחיב עליה את הדיבור. בסוף העונה החמישית מיני הייתה דלוקה בצורה חזקה על פרנקי. והנה, כרעם ביום בהיר, היא ממשיכה כרגיל ויוצאת עם גברים, אפילו אלו, נער החווה, ממנו היא, נכנסת להריון, יולדת את הילד שלו ומתוודה על אהבתה כלפיו. השינוי הקיצוני מעונה לעונה הופך אותה ללא אמינה וזו הבעיה הגדולה ביותר של הסדרה, משום שהיא חרטה על דגלה את העובדה שהיא מציגה מראה של הנוער בימינו.

יתרה מכך, כל מי שיצפה בסדרה יתחיל לקבל את הרושם, שכל מה שהנוער עושה, לפחות הנוער הבריטי, זה לשתות, לקחת סמים, מכל סוג שהוא ובכל צורה, לשכב כמעט עם כל מי שנקרה בדרכו, משתגע מהר מאד ועוד... אחרת, איך אתם יכולים לסביר את השינויים שעוברים על הדמויות במהלך העונה: מאטי משתגע בגלל שפרנקי מתרחקת ממנו, ניק משתגע (במרבית העונה) בגלל שפרנקי לא מתייחסת אליו, פרנקי משתגעת לאחר שהיא מבינה שיש לה חלק בכך שגרייס מתה כבר בפרק השלישי של העונה, מיני משתגעת ושוכבת כמעט עם כל אחד, אלכס (דמות חדשה), חי לפי קוד משוגע מלכתחילה, ריץ' משתגע לאחר שגרייס נפצעת אנושות מהתאונה, מנסה לקיים איתה יחסי מין כשהיא בקומה, ואף חולם בהקיץ שהוא מקיים איתה יחסי מין למרות שהיא מתה. גם במקרה שלו, לקחו את האבל לגזרה כל כך רחוקה, שזה כבר לא אמין, למרות האהבה ביניהם. גם ליב, במשך תקופה "מאבדת את הצפון", עד אשר היא פוגשת באלכס, שקצת מצליח לייצב אותה. כולם משוגעים.

מבחינת איכות הפרקים, בעונה החמישית היה רק פרק וחצי שהיו איכותיים וראויים להיסטוריה של הסדרה. בעונה השישית המצב דומה: רק הפרק התשיעי והחצי הראשון של הפרק העשירי (החצי השני הסתיים בצורה קיטשית וצפויה), היו באיכות גבוהה. כל שאר הפרקים היו בזבוז זמן אחד ארוך ונראו כמו סבוניה אמריקאית מהסוג הגרוע ביותר (מישהו ציין את 90210 ?). חבל, שבהפקה חיכו לשני הפרקים של העונה בשביל להציג פרקים ברמה גבוהה. מי יודע, אולי אם היו מציגים זאת החל מהפרק הראשון היה לסדרה סיכוי לעונה נוספת.

בהפקת הסדרה הודיעו שלא יהיו יותר עונות לסדרה, אלא 3 סרטי ספיישל, אשר יספרו את קורות כל אחד משלשת המחזורים שצולמו. לפי דעתי, זה נעשה באיחור רב. כבר במהלך העונה הרביעית של הסדרה היא איבדה את דרכה, פרקי ואירועי העונה השישית מוכיחים זאת. מסדרה אמינה היא הפכה ליותר גרועה מאופרות הסבון האמריקאיות. ובעיקר, לא אמינה. נכון, הנוער של היום צורך סמים ואלכוהול ומקיים יחסי מין, אבל מה שעשו בסדרה הזאת בעונה האחרונה זה לא להציב מראה של הנוער, כפי שקרה בעונות הראשונות, אלא מראות מעוותות כפי ששמים בקרקסים.

אז, לראות או לא לראות ?
המעריצים הצמודים של הסדרה בוודאי לא יפספסו את העונה האחרונה שלה, אבל הם, כמו כל הצופים, יתאכזבו מאד. אם זה היה תלוי בי הייתי מדלג על העונה ומנסה לזכור את הסדרה על פי שלש העונות הראשונות שלה, אשר היו הטובות ביותר שלה (השתיים הראשונות היו מעולות והשלישית רק טובה מאד). העונה הזאת תשאיר עבור צופיה טעם רע וחבל.

אין תגובות: