יום ראשון, 15 בינואר 2012

ביקורת: The Firm, עונה ראשונה, פרקים 3-1: לא מספיק.



כאשר סיימון קאוול שפט בתחרות "אמריקן איידול" הוא הציע למתמודדים לא לגעת בשירים של אלילים כמו מריה קארי, ווטני יוסטון ושאר זמרים בעלי קול גדול. הוא טען, ובצדק, שצריך להיות זמר מעולה בכדי להגיע לרמות של הזמרים הנ"ל ולכן צריך להיות מוכשרים מאד רק בשביל לנסות. לצערי, המקרה של הסדרה הנ"ל הוא מקרה דומה.

בשנת 1993 יצא הסרט "הפירמה" בכיכובו של טום קרוז. הסרט, אשר נכתב על פי ספרו של ג'ון גרישם, הציג את סיפורו של מיץ' מקדיר, עורך דין שסיים בהצייטנות את לימודי המשפטים שלו ומגויס על ידי חברה משפטית גדולה מבלי לדעת שהיא מגינה על המאפיה. בסופו של דבר מקדיר יוצא נגד החברה ומצליח לשרוד ביחד עם אשתו. הסרט, בעיקר בגלל הספר המעולה, זכה להצלחה גדולה וגם היווה את אחת מההצגות הגדולות של טום קרוז במהלך הקריירה.

בשל ההצלחה הגדולה של הסרט, ובאופן אישי של טום קרוז, כאשר חשבו לבצע סדרה טלוויזיונית, אשר תמשיך את סיפורו של מקדיר היו חייבים לעשות זאת בצורה מושלמת. בפועל, קיבלנו סדרה בינונית מאד, במקרה הטוב, וליהוק גרוע.

ראשית, צריך לציין, שמלכתחילה הסדרה נידונה לכישלון. נעזוב כרגע את העובדה שרשת NBC מסתמנת כבית קברות לסדרות בעונות האחרונות. בשנת 2006 יצאה הסדרה Runaway ברשת ה CW, אשר סיפרה את סיפורה של משפחה שברחה מהחוק בעקבות אשמת רצח שנטפלה על אבי המשפחה. הסדרה החזיקה מעמד בסך הכל 9 פרקים לפני שבוטלה. נכון, לא מדובר בדיוק באותו סיפור, אך סיפור המסגרת, אשר מציג שוב את מקדיר ומשפחתו במנוסה מפני חברת עורכי דין שרוצה להשתיק אותו בגלל מקרה משפטי שהוא מנהל, הסיפור דומה. יכול להיות שבמידה והסדרה הייתה מוצגת ברשת CBS נתוני הפתיחה שלה היו מלכתחילה טובים יותר, אך צריך לזכור שהרשת השתמשה בערב הפוטבול של יום ראשון בכדי לקדם את הסדרה ובכל זאת הפיילוט שלה הניב בסך הכל 1.4 נק' מדד. כשלון מוחלט. ברשת טוענים כי מלכתחילה תוכננה לסדרה עונה אחת בלבד, אך לאור הנתונים הנ"ל גם אם הייתה מחשבה להמשיכה לעונה נוספת היא נגנזה. לסדרה יהיו במקרה הטוב 22 פרקים, אלא אם הרשת תחליט לגנוז אותה קודם לכן.

בעיה נוספת נעוצה בליהוק. אין בסדרה הנ"ל שחקן אחד שניתן לומר עליו שהוא כוכב, או אפילו כוכב עם פוטנציאל שלא מומש. ג'וש לוקאס עושה עבודה סבירה בתור מיץ' מקדיר, אך לא יותר מכך. וכפי שציינתי, הוא ממשיך את דרכו של טום קרוז ואיזה הבדל בין השניים. ללוקאס אין נוכחת על המסך ולעיתים קרובות הוא נראה כמו ילד שלא מתאים להחזיק על עצמו סדרה שכזאת. גם מולי פארקר (אותה ראינו בתפקיד קטן בעונה האחרונה של דקסטר), אשר מגלמת את אשתו של לוקאס בסדרה, לא מצליחה לרתק את הצופה. גם היא ממוצעת ותו לא.

בהפקת הסדרה חשבו שהצליחו בגדול כאשר החתימו את טרישיה הלפר, הזכורה לנו מ"באטלסטאר גאלקטיקה", כראש משרד עורכי הדין, אשר מנסה להפיל את מקדיר. צר לי לבשר, אך הלפר "שרפה" את עצמה בתעשייה בשנים האחרונות. ניתן לרשום לה תפקיד ראשי בעונה השנייה של Dark Blue שירדה בתום העונה בה הלפר הגיעה, ומצעד של הופעות אורחת בסדרות כמו צ'אק, "מטרה אנושית", Warehouse 13 ועוד... אז נכון, מדובר בשחקנית נאה עם גוף סקסי, אבל הצופים ראו אותה ביותר מדי פרויקטים בעת האחרונה והיא נמאסה.

בעיה נוספת שהסדרה מייצרת היא, שעד שיחל המרדף המיוחל נגד מקדיר ומשפחתו במקורה היא עוד סדרת עורכי דין. ולמען האמת, די נמאס מסדרות עורכי דין, ולראיה, אי הצלחת Harry's Law באותו ערוץ, אשר ככל הנראה תבוטל גם היא בתום העונה.

לסיכום, ברשת NBC התלהבו מאד כאשר הציגו בפניהם את העלילה של הסדרה, אך מכיוון שהיא הגיעה רק לקראת תום עונת הפיילוטים The Firm לא הצליחה להיכנס ללוח המשדרים כבר בחודש ספטמבר. במידה והיו בוחנים זאת שוב, מנהלי הרשת היו מבינים שהרעיון לא מספיק טוב, במיוחד עבור רשת בנסיגה כמו NBC, שהתסריט שלה בינוני ושהליהוק גרוע. לא התפלאתי שהרייטינג שלה היה גרוע, מכיוון שאין בה ולו אלמנט אחד שימשוך את הצופה למסך.

לפי דעתי, ראשי NBC היו צריכים ללמוד מהניסיון של רשת CBS, אשר ניסתה בשנת 1995 לבצע עיבוד טלוויזיוני ל The Client, שגם הוא קודם לכן היה סרט מוצלח מאד על פי ספר של ג'ון גרישם, אך הגרסה הטלוויזיונית החזיקה מעמד בדיוק 20 פרקים לפני שבוטלה. עדיף לא לגעת במוצר מושלם (במקרה הזה, הסרטים הנהדרים), ולהרוס את הזיכרון שלו, אלא אם העיבוד הטלוויזיוני לפחות באותה רמה. במקרה של The Firm, היא רחוקה מכך מרחק שנות אור.

אז, לראות או לא לראות ?
לדלג עליה. מדובר במוצר פחות מבינוני, שלא יחזיק מעמד ובמקרה הטוב היא תבוטל בתום העונה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

למי יש נתונים טובים יותר שקרניות קטנות ויפות או יומני הערפד? ומי אתה חושב שיותר טובה ?