יום שני, 30 בינואר 2012

שלב סיכום עונה: דקסטר, עונה 6: התנעה מאוחרת.



דקסטר סיימה לפני מספר שבועות את עונתה השישית ולאחר צפייה בעונה כולה ניתן להגיע למסקנה לגביה: הסדרה סבלה מבעיה מרכזית וממספר בעיות נוספות, אשר מנעו ממנה מלשחזר את האיכויות שלה מארבע העונות הראשונות (העונה החמישית הייתה פחות טובה).

לפני שאגיע לבעיות, למען הקוראים שלא צפו בה, אציין שהנושא המרכזי של העונה הוא: אמונה. מכיוון שבעונה השישית הרוצח היה טראוויס מארשל (בגילומו של קולין הנקס), סוציופת, אשר לאחר שהשתתף בהרצאה של פרופסור (גלר) הגיע למסקנה שהוטלה עליו המטלה לקדם את קץ העולם על פי חזון יוחנן מ"הברית החדשה". בתחילה נדמה שהפרופסור הוא זה שקובע את הכללים, אך לקראת סוף העונה מתברר שגלר נרצח על ידי טראוויס 3 שנים קודם לכן, ורק נדמה לו שהוא ממשיך לדבר עם הפרופסור, אך בסופו של דבר הוא מבין שהכל במוחו. דרך אגב, צופים שראו מספר סדרות מתח בחייהם ראו את ה"טוויסט" בעלילה מגיע הרבה לפני שהוא שודר על המסך.

נושא האמונה מגיע אל פתחו של הגיבור (דקסטר), כאשר הוא עובר משבר אישי משלו, לאחר שהוא מכיר אסיר לשעבר ש"חזר בתשובה", "האח סאם", וגורם לו למשבר אמונה בהיותו רוצח. דקסטר הופך לחברו, אבל כאשר "האח סאם" נרצח דקסטר עובר משבר אמונה שני, עד שבפרק האחרון של העונה הוא מגיע להשלמה לגבי זהותו האמיתית. הבעיה מתעוררת בשעה שדקסטר רוצח סוף סוף את טראוויס (בדקות האחרונות של הפרק האחרון) והוא לא שם לב שאחותו דברה צופה בו בעת המעשה. קשה גם שלא להאמין שהמילה האחרונה של העונה, כאשר דקסטר פולט את המילה "אלוקים", כאשר הוא מבחין בדברה בשעה שהוא רוצח את טראוויס, לא אמורה להיות סמלית.

הבעיה הגדולה ביותר של העונה היא האיטיות שבה העונה מתנהלת עד לאזור הפרק השביעי או השמיני שלה. עד לאותה נקודה הסדרה נראית כדרמה לכל דבר ומאד לא מותחת. רק כאשר דקסטר מגלה את גופתו של פרופסור גלר במקפיא העניינים מתחילים לצבור תאוצה ולהזכיר במשהו את האיכויות שלה מעונותיה הראשונות. הסיבה לכך ברורה מאד: העדרם של ריטה וילדיה, אסטור וקודי.

בארבע העונות הראשונות של הסדרה דמותה של ריטה (ג'ולי בנז) וילדיה היו העוגן של הסדרה. בשל העובדה שהם היו שם התסריטאים לא היו צריכים להתחיל את הסדרה מחדש בכל פעם. זה ניכר בצורה ברורה בעונה החמישית, כאשר דמותה של ריטה לא הופיעה (מלבד בתחילתה) וכאשר את ילדיה שלחו לגור עם הסבים. אך הדמות של לומן, עמה דקסטר גם ניהל רומן קצר, עוד איכשהו שמרה על האיזון. בעונה השישית הכל התחיל מחדש.

ראשית, הייתה קפיצה בזמן מבחינת לוח הזמנים, הוחלפה הבייביסטר של האריסון, בנו של דקסטר, באישה צעירה ויפה יותר, אמילי גארסיה. את מערכת היחסים של קווין ודברה, אחותו של דקסטר, הם חיסלו כבר בתחילת העונה על ידי כך שדברה סרבה להצעת נישואין שלו ואף נפרדה ממנו (כאשר לקראת סוף העונה היא מבינה שהיא הייתה כל השנים מאוהבת בדקסטר). ולבסוף, דברה גם מונתה לסגנית של המחלקה. בכך הסדרה נראתה כמי שאיפסו אותה ורצו להתחיל אותה מחדש, אולי הסיבה לכך נעוצה בחילופים של התסריטאים הראשיים. בכל מקרה, עובדה זו גרמה לכך שמרבית מתחילת העונה הוקדשה להקדמה של הסיפור ולכך שרק לקראת סוף העונה היא באמת צברה תאוצה.

הבעיה השנייה של העונה נעוצה בקולין הנקס. הסיפור, על אדם שרוצה לגרום לקץ העולם, אשר אם מסתכלים עליו בצורה קרה אמור להיות די מפחיד, בפועל לא ניתן היה להרגיש את תחושת הפחד שהייתה קיימת בעונות קודמות. הנקס אולי היה מתאים לגלם את דמותו של התלמיד, אך כאשר התברר שהוא סוציופת שרצח את הפרופסור ושכל השיחות עם הפרופסור התרחשו במוחו, לצערי את הסיפור הזה הוא לא הצליח להעביר בצורה טובה. כאשר בפרק האחרון רואים את דקסטר על הגג רוצה שטראוויס (הנקס) ייקח אותו במקום בנו, הנקס נראה כמו ילד ולא כמו רוצח.

דווקא הסיפור שנרקם בעונה הזאת וככל הנראה יחלחל אל העונה הבאה, אודות לואיס, המתמחה במעבדה שמעריץ את דקסטר, אך הלה מעליב אותו לאחר שהוא "יורד" על הרעיון שלו למשחק הוידאו שלו, ולבסוף מחליט לצעוד בעקבותיו (רעיון שככל הנראה יקרום עור וגידים בעונה הבאה) נראה לי כרעיון מעניין יותר. הבעיה ? השחקן שמגלם את דמותו של לואיס, ג'וש קוק, נראה כמו "חנון", ובמידה ויהפכו אותו לרוצח של העונה הבאה זה יהיה קצת מוזר. מעניין יהיה לראות אם בסדרה יצרו את ההמשכיות הזאת ולא יתחילו שוב הכל מחדש.

נושא שלא כל כך אהבתי לראות, ואולי חלק לא יאהבו, היא העובדה שכאשר שלחו את דברה, אחותו של דקסטר, לפסיכולוגית, הם יצרו מצב שבו דברה מגיעה להבנה שהיא מאוהבת באחיה. ואני שואל, למה ? בשביל מה זה היה טוב ? עוד פעם נושא של גילוי עריות ? אני לא טוען, שזו לא יכולה להיות אבחנה אפשרית לדמות, אך בשביל מה ללכת לכיוון הזה בכלל ? לפי דעתי, זה נראה כמו מהלך שנועד ליצר סנסציה ולא מהלך לגיטימי. ניתן היה לראות שעומדים לעשות משהו קיצוני דומה לדמות של דברה כבר בתחילת העונה, כאשר פרקו את מערכת היחסים שלה עם קווין. לרגע חשבתי שעומדים להפוך גם אותה ללסבית (טרנד בסדרות בזמן האחרון), במיוחד ברגע ששלחו אותה לפסיכולוגית, אך גם המהלך הנ"ל נראה די בעייתי, במיוחד לאור העובדה שעדות לכך לא נראתה מתחילת העונה הראשונה ועכשיו לבצע את הגילוי ? אולי גם עובדה זו נעוצה בחילופי התסריטאים הראשיים.

לסיכום, תהליך ההידרדרות של הסדרה, אשר החל בעונה הקודמת, אך הורגש פחות, בעיקר בשל משחקה הנהדר של ג'ולייה סטיילס בתור לומן, נמשך בצורה קשה הרבה יותר אל העונה השישית, שניסתה לאתחל מחדש את הסדרה, אך בשל כך גרמה לכך שרק לקראת תום העונה זכינו לראות פרקים איכותיים. אולי ניתן יהיה לראות את ניצני האתחול בעונה השביעית, אך נכון לעכשיו, העונה השישית הייתה הגרועה ביותר מכל עונותיה של הסדרה.

קיימת אפשרות שמשחקה הנהדר של ג'וליה סטיילס בתור לומן בעונה החמישית, שהכימיה שלה עם מייקל סי הול הייתה כה גדולה כך שהחלו שמועות על רומן בין השניים מחוץ לסט הצילומים, עובדה שגרמה לאשתו באותם ימים, ג'ניפר קארפנטר, שמגלמת את דמותה של דברה מורגן, לקנא, היה למעשה מעין "פלסתר", לאחר ארבע עונות מעולות (ועונה רביעית פנטסטית) ובעונה השישית לא זכינו ל"פלסתר" שכזה, בעיקר כאשר קולין הנקס לא מייצר דמות של רוצח סדרתי אמינה ומפחידה כפי שחזינו בעונותיה הראשונות של הסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?
מעריצי הסדרה בוודאי ירצו לראות אותה, אך הם צריכים לקחת בחשבון שהם עומדים להתאכזב, לפחות עד הפרקים האחרונים. לצופים שניגשים בפעם הראשונה לסדרה אני מציע לא להתחיל עם העונה הזאת, אלא להתחיל מהעונה הראשונה וכאשר הם מגיעים לעונה הנ"ל להגיע בלי הרבה ציפיות. אותי, באופן אישי, הציפה תחושה של אכזבה כמעט לאורך העונה כולה, אך הדקה האחרונה של העונה בה דברה צופה בדקסטר רוצח את טראוויס מארשל נוטעת תקווה שאולי העונה השביעית תהיה טובה יותר. קליף האנגר חזק מזה הם לא יכלו לבצע, ובניגוד לעונה כולה, הוא חזק מאד.

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קארן קארפנטר היא הסולנית המנוחה של הקארפנטרס, אני מניח שהכוונה הייתה לג'ניפר קארפנטר ;) ואחלה סקירה כרגיל, תודה!

D1D1 אמר/ה...

תוקן.

אנונימי אמר/ה...

אתה פשוט ענק! :)

אנונימי אמר/ה...

אחלה סיקור , אני אישית מאוד נהנתי מהעונה השישית..אפילו מעז לומר שהיא אחת היותר טובות.. דבר שלא אהבתי בעונה הוא התפתחות ביחסים בין דקסטר לדברה =\

אנונימי אמר/ה...

סיקור מעולה!!
קראתי את כולו(!) ואני מסכים
מילה במילה לגבי העונה!

ממש מילה במילה!

סיקור ממש טוב וביחד עם זה
מצער מאוד..כי אני ממש לא רוצה שהסדרה תדרדר..:(

D1D1 אמר/ה...

בטעות כתבתי שדמותו של קולין הנקס נקראת טראוויס מיטשל במקום טראוויס מארשל.
תוקן.

אנונימי אמר/ה...

עונה בסדר, אני לא מאוכזב.
אבל הקטע הזה שדברה פתאום "מגלה" שהיא מאוהבת בדקסטר נראה לי קצת מוגזם, מילא היו נותנים לזה רמזים אבל זה נראה סתם טוויסט לצורכי רייטניג.

בכול מקרה ביקורת טובה למרות שאני לא חושב שהעונה הזאת הייתה יותר חלשה מהקודמת. (שלא לדבר על הסוף של העונה החמישית...)