יום שישי, 29 במרץ 2019

שלב סיכום עונה: אילת, עונה ראשונה: ממשיכים לעשות שגיאות



לאחר שהסדרה "גאליס" הגיעה לסיומה אחרי כל כך הרבה עונות ב HOT החליטו מהר מאד להמשיך "לחלוב את הפרה" ולעבוד עם יוצריה, דוד דהן ועידו דרור, בכדי להפיק סדרת ילדים חדשה. התוצאה הגיעה מהר מאד (שנתיים לאחר ש"גאליס" ירדה מהאוויר) בדמות הסדרה "אילת".

אפשר לזהות נתוני פתיחה דומים לשתי הסדרות. אירועי הסדרה "גאליס" התרחשו בקייטנה מרוחקת וגם הסדרה "אילת" מתרחשת במקום מרוחק. למען האמת, במקום המרוחק ביותר - אילת. אולם, אחרי חמש שנים בהם הסדרה "גאליס" עסקה בכל מיני חידות ודברים על גבול הפנטזיה והעל טבעי, הרי שבדרמה "אילת" חוזרים לסיפורים שהרבה יותר בגדר האפשרי, כאשר הסיפור המרכזי של העונה הוא המחלה של קרני, אשר רגישה לקרינה אלקטרומגנטית (מחלה מוכחת) והרצון של הדמות הרשעה לנצל זאת לטובתה.

האלמנט הנ"ל, של העיסוק במחלה קיימת וביצר הנקמה האנושי, הינו רעיון מבורך, במיוחד עבור בני הנוער שעברו עשור של סדרות כגון "השמיניה", "האי", "גאליס", "החממה", "שכונה" ועוד... שקצת גרמו לז'אנרים הללו למיצוי. יכול מאד להיות שבעתיד נחזור לסדרות מהסוג הנ"ל, אבל לפחות לזמן מה עדיף לגרום לצופים הצעירים להתגעגע קצת.

כאשר נכנסים פנימה אל סיפורי המשנה של הסדרה, הסיפורים שעסקו בחבורת הילדים שבאו לחופש באילת, ממשיכים לראות את הבעיות שהתסריטאים סובלים מהם. ראשית, שמתם לב כיצד בסדרות הנוער אוהבים להציג דווקא נערות רעות בתפקיד הראשי. כך זה היה ב"נעלמים" עם הדמות של יובל הופמן (ענבל ביבי), כך זה המשיך ב"שכונה" עם הדמות של אגם שיינפלד (ליהי קורנובסקי) וכך זה קורה גם ב"אילת" עם הדמות של נועה בן שושן (קים אור אזולאי).

אתם בוודאי תגידו. רגע, אבל בסופו של דבר הן עושות את הדבר הנכון. אז זהו, זוהי הבעיה הגדולה יותר. בכל סדרת נוער, בסופו של דבר כל הנערים והנערות נמצאים בסירה אחת, כאשר הדמות הרשעה מבני הנוער, כביכול "רואה את האור" ומנסה לכפר על השגיאות שלה. ואני שואל, למה ? אם כבר הופכים דמות לרשעה, תעשו את זה עד הסוף ותפסיקו לנסות לחנך ילדים, גם אם זו סדרת נוער, שכולם צריכים לכפר על המעשים שלהם. לפעמים צריך להשאיר דמות רשעה. וכך, נועה הייתה צריכה לברוח עם הכסף (ואולי גם בכך לפתוח פתח לעונה שנייה) ואולי אפילו שצחי (נווה צור) לא ינסה להתוודות על מה שעשה לדנה, לפחות לא בזמן כל כך קצר. סגירת הסיפורים הללו נראתה כמו קשקוש אחד גדול ושמאלצי.

ואם כבר עסקנו בסגירת סיפורים. צר לי לבשר זאת, אבל סוף הסדרה, החל מהפרק שבו עומרי מחלץ את תום מהשבי של פיראס (הישאם סולימאן) ועד לסופה של העונה היה פשוט פיאסקו אחד גדול. לא ברור מדוע לא ניסו להראות כיצד תום ועומרי אכן בורחים או כיצד מזריקים לקרני (מיקה צור) את התרופה האמיתית ואת השמחה הגדולה על פניה כאשר היא מגלה שהתרופה הזאת שהזריקו לה, בניגוד לתרופה הקודמת שיעל (עדי עזרוני) הזריקה לה, תרופה אשר הייתה תרופת דמה, גורמת לה באמת להבריא. ודרך אגב, פרט שולי, איזה רופא אמר להם בדיוק מהו המינון הנכון להזריק, מאחר ויעל, הרופאה המומחה, היא הדמות הרשעה ובמיסתור ? אולי זה היה הפתרון שלהם, פשוט לדלג על הספור הזה. לצערי, אלו הם אלמנטים חשובים מאד לסיפור ומשאירים את הצופה עם חוסר גדול ותחושה שדילגו על אלמנט חשוב.

נקודה נוספת שצריך לציין. אמרתי את זה פעם אחר פעם, אבל השימוש של התסריטאים במשפט "אני אוהב\ת" אותך" נדוש כל כך, שהוא הופך אותו ללא אמיתי. במידה ומדובר היה בדמויות בוגרות זה היה הרבה יותר אמין, אבל איזה בני נוער אומרים אחד לשני אני אוהב\ת אותך אחרי חודש או חודש וחצי ? אתם רציניים ? בשלב מסוים קיימת הרגשה שהצופים צופים בטלנובלה וחבל.

אי אפשר שלא להתייחס אל נושא הליהוק. בדרך כלל אני פותח ואומר שהקאסט המבוגר עשה עבודה טובה, ואילו לקאסט הצעיר יש עוד מה לשפר. אך הפעם חייבים להתמקד בשני ליהוקים מרכזיים. הליהוק הבעייתי מכולם היה של עדי עזרוני כיעל, אשר רוצה לנקום בילדים ובילדות (עכשיו הם נערים ונערות) אשר היו אחראיים למות בנה, זוהר. אני מצטער, אבל אפילו לא בפרק אחד אפשר היה להתחיל להאמין לה, אם זה קרה בתחילת הסדרה כאשר היא כביכול דואגת לקרני כרופאה שלה, ולמעשה כדמות הנשית המבוגרת הראשית בחייה, ולאחר מכן כדמות הרשעה. לא היה בה את הקור הנדרש, או אולי הטירוף, שהיית מצפה לראות מדמות שכזאת. וזה קצת מוזר, היות שלעדי יש קריירה ענפה בתחום הטלוויזיה. הבעיה גדולה שבעתיים מאחר והיא הדמות הרשעה הראשית בסדרה.

ליהוק בעייתי נוסף היה של מרטין אומנסקי כאילן שחר, אביהן של תום וקרני. אי אפשר לומר מילה אחת טובה על המשחק הלא אמין שהוא הפגין במהלך העונה. אף לא רגש אחד שהפגין נראה אמיתי, ובמיוחד לא הרגש האבהי, אשר היה נחוץ מאד בסדרה הזאת. אפשר להרחיק לכת ולומר שהמשחק שלו אפילו נראה מזויף.

בקרב הקאסט הצעיר, צריך לברך על העובדה שפרט לנווה צור (מיד אעסוק בו בהרחבה) לא מדובר בקאסט ש"שרף את המסכים" בשנים האחרונות. אבל מלבד שלשה שחקנים, כולם היו חסרי משמעות. בראש ובראשונה, לפי דעתי, העתיד בסדרות הללו צריך להיות של שחקנים ושחקניות מהסוג של קים אור אזולאי. נערה צעירה, בתחילת דרכה הטלוויזיונית, ובשל כך גם היא עשתה פה ושם שגיאות, אבל בגיל הנכון (17-16), שהוא הגיל של הדמות אותה היא מגלמת, איכות משחק סבירה פלוס עם יכולת ללמוד להתקדם ועם הדרייב להצליח. רק לשם השוואה, ניב סולטן, אשר מגלמת את דמותה של תום הינה שחקנית בת 26, אשר מגלמת דמות של נערה שצעירה ממנה בעשר בשנים. עכשיו תארו לכם שהסדרה מקבלת עונות המשך ובעונה השלישית היא יכולה להיות בת 30 ומגלמת דמות בת 18 ! ואני שואל, למה ? למה לא לקחת קאסט צעיר ורענן כמו קים ?

שחקן נוסף שצריך לציין הינו יונתן רוזובסקי, אשר גילם את דמותו של עדן, אשר מאוהב בנתי (ליאור אדרי ששיחקה את הדמות בצורה גרועה) ונועה צריכה אותו בכדי שריץ' פורצ'ן (אשריאל מור) יממן את פרויקט המשקפיים שלה מאחר שהוא חושב שהיא גזענית. לשם כך, נועה גם מפרידה בין עדן לנתי. יונתן לא עשה עבודה גדולה מדי, אך ביחס למרבית הדמויות הוא בלט.

ועכשיו, מגיעים לשחקן נווה צור, אשר מגלם את הדמות של צחי פורטל, נער שמן אשר בגיל צעיר שיחק בסרט מפורסם וחושב את עצמו ליותר ממה שהוא באמת ואף מתנהג כאילו הכל מגיע לו. הוא משקר לסבתא שלו שהוא הולך למחנה דיאטה ונוסע לאילת, משקר לכל העולם ובסוף גם לדנה (עמית סידי), הנערה שהוא אוהב על כך שהוא האחראי לכך שהיא שברה את הרגל.

צריך להתעכב על הדמות והשחקן ממספר סיבות. הסיבה הראשונה היא, שהשחקן כבר בן 25 ולהמשיך לשחק בסדרות נוער אחרי כל כך הרבה עונות ב"גאליס" ואפילו ב"מועדון החנונים", שגם היא פונה לבני הנוער, לפי דעתי זה מספיק בשלב הזה של הקריירה. נקודה זו היא קריטית, משום שממשיכים להשתמש בו, כפי שהשתמשו בו ב"גאליס" כאנקודטה הקומית של הסדרה, על גבול האבסורד והטיפשות. מבחינה מסוימת חייבים לומר זאת לזכותו של צור, הוא עושה עבודה נהדרת בגילום הדמות, אבל נווה הוכיח בסדרה "עיקרון ההחלפה" שיש בו משהו מעבר לכך והוא יכול לגלם דמויות אחרות. אז מדוע להמשיך ולהשתמש בדמויות מאותגרות משקלית כאנקדוטה קומית ? למה, כי הסטראוטיפ הזה עובד כל הזמן וגם הפעם זה הצליח ! גם נווה צריך לדאוג, משום שבשלב כלשהו הוא יסבול מטייפ קאסט, במיוחד מאחר ובשל משקלו היצע התפקידים עבורו מצומצם באופן יחסי.

ולבסוף, נקודה נוספת שצריך לציין בנוגע לתסריט של הסדרה. צריך לומר זאת לזכותם של התסריטאים, אשר הבינו שבשל העובדה שהעלילה מתרחשת בקיץ ובאילת הקלילה הם הרבו להשתמש בהומור רב ולמרות שחלק מהניסיונות היו גרועים במיוחד, הרי שבמהלך עונה שלמה היו פה ושם פגיעות יפות במספר פרקים, אשר גרמו לי לחייך ואפילו לצחוק מדי פעם. כן, גם אם השורות היו טיפשיות.

אז, לראות או לא לראות ?

הרעיון נחמד, השימוש בהומור עובד בצורה הרבה יותר טובה מב"גאליס" והתסריט, עד לחלק האחרון של העונה, היה סביר, בוודאי עבור סדרת נוער. אבל, הליהוק לא מספיק טוב למספר רב של דמויות בקאסט הצעיר והמבוגר, אין בסדרה משהו שיגרום לצופים לזכור אותה אחרי שהיא מסתיימת ובהחלט היא לא הצמיחה כוכבים חדשים (לפחות לא בנקודה הזו בקריירה שלהם) ואין בה את מרכיב ההתמכרות שצריך בסדרות מהסוג הזה. פשוט עוד סדרת נוער, שאם תצפו בה או שלא לא יקרה שום דבר. ההחלטה היא שלכם.

ולסיום, ריץ' פורצ'ן ? לא הגיע הזמן להיגמל מהשמות המפגרים הללו לדמויות מחו"ל, גם (ובעיקר) אם הדמות היא של משקיע מחו"ל ? 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

הבעיה בכל הסדרות האלה שהן לא מציגות בני נוער בצורה נכונה
והסדרות האלה בכלל לא פונות לבני נוער אלא לילדים ביסודי
בן נוער שצופה בסדרות כאלה יודע שבמציאות ילדים בגילו לא מדברים ככה ולא מתנהגים ככה
מי שהיה הכי קרוב לייצג בני נוער כמו שהם באמת הייתה "החממה" בקטע שסופי שואלת את נטלי "את לא בהיריון נכון?"