יום שישי, 2 בנובמבר 2018

שלב סיכום עונה: The X Files, עונה אחת עשרה: הפתעה


כאשר הוחלט להחזיר את הסדרה The X Files לעונה עשירית לאחר כמעט שני עשורים היה בכך אלמנט של הפתעה. עדיין לא נכנסנו אל תקופת הריבוטים של הסדרות של השנתיים האחרונות, אשר עושה רושם שמצמיחות בכל רגע פרויקט אפשרי חדש. אפשר לומר גם שההצלחה של העונה העשירית של הסדרה הייתה חלק חשוב בהחלטה של הרשתות להמשיך ולנסות את הריבוטים או ההמשכים של הסדרות הוותיקות. העונה העשירית הצליחה מאד ולכן החליטו ברשת FOX להפיק לה עונה נוספת. בדרך כלל, ועל פי הניסיון של השנתיים האחרונות, הרמה יורדת ככל שהפרקים נעים קדימה. נעים לציין, שדווקא במקרה של The X Files המצב שונה לחלוטין. העונה האחד העשרה טובה יותר מהעשירית.

הפתעה נוספת מגיעה גם מהתכן של העונה. בדרך כלל, בסדרות בעלות מיתולוגיה, הפרקים אשר לא עוסקים בפרקי הציר של הסדרה לא מספיק טובים (ראו כדוגמא את The Librarinas). הייתם מצפים, שבשל העובדה שבסך הכל שלשה מתוך עשרת פרקי העונה היו חלק מהמיתולוגיה של הסדרה ועסקו בויליאם, הילד שמאלדר וסקאלי חשבו שהוא הילד שלהם ובעונה זו התברר שהוא תוצאה של ניסוי ש"המעשן" החדיר לרמה של סקאלי. ניסוי המערב DNA חייזרי עם ה DNA שלו, הייתם מצפים שהרמה תרד ובגדול.

אולם, בסך הכל, מתוך שבעת הפרקים שלא עסקו בפרקי הציר רק שניים היו פחות טובים (הפרק השני והשישי), כאשר רק אחד מהם היה באמת גרוע, הפרק השישי אשר עסק באינטיליגנציה מלאכותית ובסכנות שבכך. בפרק זה כמעט ולא היו טקסטים וזה היה מעצבן לראות כמעט 40 דקות שלא היו בהם דיאלוגים.

דרך אגב, אפשר גם לחלק את העונה לשני חלקים. החלק הראשון, ובו נמנו פרקים אחד עד חמש ופרק עשר, דמו מאד לעונות קודמות של הסדרה. החלק השני של העונה, פרקים שש עד תשע, הזכירו יותר פרקים חדשים של הסדרה Supernatural, כאשר במקום סאם ודין במרכז ניצבו להם מאלדר וסאקלי.

המוטו של העונה היה מתחילתה שבעונה זו נקבל תשובות. ואכן, בעונה זו הצופים מגלים את התשובה של ההריון המופלא של סקאלי וכיצד זה קרם עור וגידים. כמו גם, מה קרה לויליאם במהלך השנים ועד לרגע שבו סקינר, סקאלי ומאלדר (בסדר הזה) מגלים את האמת לגביו ומה עולה בגורלו.

בנוסף לכך, הצופים גם מקבלים תשובה סופית לגבי התכנית של "המעשן" ומאלדר גם מחסל אותו באופן סופי לאחר שהוא מנסה לחסל את ויליאם (אם כי בסדרות מהסוג הזה תמיד אפשר לסמוך על ההפקה שיוכלו להחזיר את הדמות בצורה כלשהי אם ירצו, כפי עשו בעונה העשירית, לאחר שכולם חשבו שהוא מת).

ולבסוף, הצופים גם מקבלים תשובה לגבי גורלם המשותף של מאלדר וסקאלי. אם בתחילת העונה הם עדיין בגדר ידידים בלבד, מהר מאד הם מתחילים לנהל מערכת יחסים, אשר בפרק האחרון של העונה גם מתברר שעומד להיוולד להם תינוק שהוא אכן שלהם. בנוסף לכך שהם כבר יכולים להפסיק לתור אחר ויליאם, הנער אותו הם חשבו לילדם ואותו הם חיפשו במשך זמן כה רב.

לסיכום, עונה זו הייתה הפתעה לטובה. במידה ומגיעים אליה עם יותר מדי ציפיות כתוצאה מהמותג דווקא מקבלים שמונה מתוך עשרה פרקים טובים, כאשר פרקי הציר גם מעבר לכך. גם מי שלא צפה בכל הסדרה יכול ליהנות ממנה (עם קצת עזרה מפרקי העונה העשירית).

צריך גם לציין. הסדרה בוטלה וטוב שעשו כך. כבר במהלך העונה ג'יליאן אנדרסון (סקאלי) הודיעה שהיא לא תשוב לגלם את הדמות כתוצאה מכך שהקהל כבר לא מגיע לצפות בסדרה. בכך היא צדקה, הנפילה בנתוני הרייטינג מהעונה העשירית לאחת עשרה, למרות שמבחינת איכות היא הייתה טובה יותר, הייתה עצומה. אולם, צריך גם להדגיש, שמבחינה רעיונית והסיפורים שהיא יכולה לספר עושה רושם שהיא הגיעה לסוף דרכה. הסיפור הושלם. אין טעם לפתוח אותו שוב. במיוחד לאור העובדה שגם דיוויד דוכבני (מאלדר), לפחות על פי משחקו לא באמת מעוניין להמשיך ולגלם את הדמות.

ולסיום, חייבים להדגיש אלמנט שלילי שצריך היה לטפל בו קודם לכן. גם בעונה זו כמו בכל הפרויקטים של ג'יליאן אנדרסון בשנים האחרונות היא שיוותה לעצמה צורת משחק שבו היא מדברת בצורה איטית ועל גבול הלחישה. זה לא קרה בתחילת דרכה ועדיף היה לו הפסיקה עם השיטה הזאת. במהלך אחד הפרקים סקאלי שואלת את מאלדר אם היא נראית זקנה. התשובה לכך היא, שלמרות שמבחינה גופנית היא לא נראית זקנה, אולם הפאה שהכריחו אותה ללבוש (היא לא רצתה לצבוע את שערה לאדום) וצורת הדיבור המעצבנת הפכו אותה בדיוק לכך: לזקנה. וחבל שכך, משום שמדובר בשחקנית טובה. 

אין תגובות: