יום שישי, 28 ביולי 2017

כתבה: מדוע Pretty Little Lairs הייתה הצלחה כל כך גדולה עבור רשת FreeForm ?



הסדרה Pretty Little Lairs הגיעה לסיומה. הדרמה הבולטת של רשת FreeForm בשנים האחרונות (ולפני כן בשמה הקודם ABC Family) נשמה את נשמתה האחרונה, כאשר רשמה נתונים שהרשת לא מכירה בסדרות האחרות שלה. הנתונים הגיעו ל 1.45 מיליון צופים, אשר צפו בסדרה באותו יום. מדובר גם בשיא צפייה עבור הסדרה מזה 18 חודשים. למרות שהנתונים הללו לא מתקרבים לנתונים שהסדרה השיגה בשיאה, נתונים שהתקרבו לארבעה מיליון צופים !, הסדרה עדיין סיימה בצורה חזקה את דרכה עבור הרשת.

נתוני פרק הסיום של הסדרה עדיין מהווים את הנתונים הגבוהים ביותר מבין נתוני סדרות הכבלים בקיץ זה, אפילו מעל סדרות צעירות יותר כגון Fear The Walking Dead של רשת AMC, או Silicon Valley של רשת HBO. יתרה מכך, אפילו בעונת הסיום שלה, נתוני הפרקים שלה (במספר הצופים הכללי) היו גבוהים פי שניים או שלש מנתוני הסדרות האחרות של רשת FreeForm בעונות האביב והקיץ. למרות שרשת FreeForm לא תקרוס ללא PLL, היעדרותה של הסדרה ללא ספק תורגש, כמתבקש עבור סדרה אשר שיחקה תפקיד חשוב מאד עבור הרשת והתדמית שלה שעד אז הייתה תדמית של רשת המריצה שידורים חוזרים של Gilmore Girls.

כאשר PLL הופיעה לראשונה בשנת 2010, רשת ABC Family הייתה בשנתה הרביעית באסטרטגיה שלה לפנות לקהל מעל לגילאי 20 באמצעות סדרות בעלות תסריט. עד אז, הרשת נהנתה ממספר הצלחות, אשר כללו את Greek, Kyle XY ובמיוחד The Secret Life Of The American Teenager. למרות שהיא החלה להיפטר מהתדמית אשר דבקה בה עוד קודם לכך, הרי ש PLL הייתה עבורה כמו ש The Walking Dead הייתה עבור רשת AMC: להיט ענק, אשר שינתה מקצה לקצה את הצפייה בסדרות רשת הכבלים שלה. כפי שקייט ג'ורגנס, ראש רשת ABC Family באותם ימים ציינה בפני עיתונאי אמריקאי בשנת 2014 "זה אפשר לנו להיות סקסיים בדרך שלא היינו קודם לכן וזה פתח לנו את הדלת עבור סדרות מתוחכמות יותר."

זה בדיוק מה שקרה. למרות שהרשת לאו דווקא ניסתה רק לשכפל את ההצלחה של PLL הביאה לה (למרות שהיו מספר סדרות שכן עשו זאת) הרי שדור חדש של סדרות החלו להשמיע קול והרשת לקחה סיכונים שלא לקחה קודם. Switched At Birth עלתה שנה לאחר PLL ואפילו שברה את השיא לפרק הפתיחה ש PLL קבעה שנה קודם לכן. The Fosters ו Stitchers מצאו את הנישה שלהן, ולאחרונה ברשת עוד השתמשו ב PLL בכדי להשיק להיט (בצורה יחסית) בשם Shadowhunters. וכאשר ABC Family מתגה את עצמה בינואר 2016, הרשת עשתה זאת לראשונה כאשר PLL העלתה את הפרק הראשון של החצי השני של העונה של PLL.

התבנית של PLL התגלתה כקשה מאד לשכפול. הספין אוף שלה, Rosewood, שרדה פחות מעונה אחת. הניסיון שלה להציע לקהל הצעיר יותר סדרה מתוחכמת יותר בדמות Bunheads שרד בדיוק 18 פרקים. לא משנה באם הסדרות של הרשת מאז PLL הצליחו או כשלו, מה שנשאר עקבי היא העובדה שהקהל רואה עתה את הרשת בצורה אחרת. מערוץ ללא זהות הרשת הפכה לכוח גדול בקרב מיליונים, בעיקר בקרב נשים.

מעבר לאמפקט על המיתוג של FreeForm, הסדרה PLL תיזכר באלמנט משמעותי אחד נוסף בטלוויזיה מאז 2010: היא הוכיחה את יכולת ההשפעה של המדיה החברתית לאתר ולשמור קהל צופים. שנים לפני שטרנד הטוויטר של Sharknado הפך סדרת סרטים למיתוג, PLL פתחה את הדלת לקהל להיות מעורב. הסדרה הייתה הצלחת ענק גם בפייסבוק מההתחלה, וכאשר טוויטר (ואינסטגרם וסנאפצ'ט) החלו לזרוח, הקהל החל להשמיע את קולו גם דרך הפלטפורמות הללו. גם כאשר נתוני הרייטינג החלו לצנוח מתחת לנתוני הפרק הראשון של הסדרה ב 2010 (כמו שקורה לכל הסדרות בשלב מסוים), הדומיננטיות של הסדרה במדיה החברתית לא נפגמה. בשנה שעברה, מחקר של ListenFirst Media הכריז שהסדרהPLL נמצאת במקום הראשון מבחינת סדרות ברשת החברתית ובמרחק ניכר. משערים שמדובר בלמעלה ב 256 מיליון איזכורים של הסדרה, כאשר הבאה אחריה,
The Walking Dead, ניצבה עם 145 מיליון ובמקום השלישי Teen Wolf עמדה על 70.

אחת מהסיבות של PLL הצליחה כל כך היא, משום שחלק נכבד מהקהל שלה מורכב מצורכי מדיה חברתית, צופים בגילאי העשרה או העשרים, שלא הכירו עולם שבו לא יכלו להגיב את התגובה שלהם לסדרה בפוסטים, תמונות או ציוצים. עדיין, מפיקי PLL והטלאנטים שלה דחפו את הסדרה בכל דרך אפשרית דרך הפלטפורמות השונות ובכך יצרו מצב של אינטראקציה חזקה יותר בין הקהל לסדרה, שנים לפני ששונדה ריימס הפכה את הציוצים לדרגת אומנות. (רוצים דוגמא נוספת להצלחת PLL בטוויטר ? לסדרה היו מעל 4 מיליון עוקבים !!! מדובר בפי ארבעה מ Scandal, למרות שלאחרונה יש קהל גדול הרבה יותר). למרות שככל הנראה המדיה החברתית לא הפכה את PLL ללהיט, אין כמעט ספק שהנוכחות המאסיבית שלה ברשת גרמה לקהל שלה להיות מעורב ומושקע מאד בסדרה. זה רק מתאים ש Pretty Little Lairs סיימה את דרכה עם נתונים שהפכו אותה לסדרה בעלת נתוני הכבלים הטובים ביותר בעונת הקיץ 2017 (מלבד "משחקי הכס"). מגיע לה להיות במקום הראשון לאחר כל מה שהיא עשתה עבור הרשת, להיזכר כאחת שנמצאת ב A List של הסדרות, כלומר כאחת החשובות ביותר, בוודאי עבור הרשת המשדרת.


הערה: הכתבה מבוססת על ניתוח של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי. 

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה
ועדיין, לא מצליח להבין לרגע מה היה מעניין בסדרה הזו שהייתה איטית ולא זזה רוב הזמן , לדעתי [שמח ששרדה כ"כ הרבה למי שנהנה]
חייב רק להעיר שיש לך טעות קטנה בכיתוב
כמתבקש עבור סדרה אשר שיחקה תפקיד חשוב מאד עבור הרשת והתדמית שלה *מסדרה*, אשר הייתה של *סדרה* המריצה שידורים חוזרים של Gilmore Girls.
צ"ל לדעתי
כמתבקש עבור סדרה אשר שיחקה תפקיד חשוב מאד עבור הרשת והתדמית שלה--, אשר הייתה של --רשת--- המריצה שידורים חוזרים של Gilmore Girls.

D1D1 אמר/ה...

תודה על ההערה.
תוקן.

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על ציידי הצללים?

אנונימי אמר/ה...

בכיף...ותודה לך שוב על העבודה על הבלוג שמעדכנת אותנו במה שחשוב באמת- הטלוויזיה ;)