יום רביעי, 14 בדצמבר 2016

שלב סיכום עונה: The Originals, עונה שלישית: התקדמות משמעותית



בניגוד לסדרה The Vampire Diaries, אשר בעונות האחרונות צולעת באיטיות אל מותה בעוד מספר חודשים, הרי שבסדרה הבת שלה The Originals ניתן זהות דווקא עליה באיכות הסדרה מעונה לעונה. והעונה השלישית מצטיירת עד כה כעונה הטובה ביותר שלה. חבל רק שמבחינת קהל הצופים היא אפילו לא מתקרבת למה ש The Vampire Diaries הייתה עד לפני מספר שנים. יכול מאד להיות שהסיבה לכך נעוצה בכך שהקהל קצת שבע מכל נושא הערפדים והמכשפות, טרנד שרץ בשנים האחרונות בסדרות רבות.

נתחיל דווקא באלמנטים הפחות טובים של העונה. זה התחיל בעונה השנייה, אבל נמשך גם אל תוך העונה השלישית. קלייר הולט, אשר מגלמת את דמותה של רבקה הפכה לשחקנית אורחת אשר מפציעה למספר פרקים בעונה ואז נעלמת. בעונה השנייה היא נכנסת אל גופה של אישה אחרת ואילו בעונה השלישית מוצאים איזה מחלה מיסתורית, אשר גורמת לה להשתגע ובשל כך היא חייבת שוב להיכנס לתרדמת מרצון. חסרונה מורגש כאשר היא לא נמצאת על המסך, במיוחד כאשר היא חוזרת ואז רואים עד כמה היא חסרה.

מצד שני, עושה רושם שהכנסת דמותה של פרייה (ריילי וולקל) כאחות המכשפה של משפחת מייקלוסון נועדה במידה מסוימת לכפר על חסרונה של הולט, ולמרות שמדובר בשחקנית טובה, עדיין אין לה את הנוכחות שיש להולט על המסך. עכשיו, תארו לכם מצב ששתיהן נמצאות על המסך לאורך עונה שלמה. בשל העובדה שהולט לא מעוניינת להיות חלק מהקאסט הראשי זה לא יקרה וחבל.

אלמנט בעייתי נוסף נובע מהדמויות שמתו בעונה השלישית. הכוונה היא לקאמי (ליאה פייפס) ודווינה (דניאל קמפבל). לכשעצמו אין בעיה בכך שיחסלו חלק מהדמויות הראשיות. הבעיה היא, שבעוד שלתקופה קצרה יש בכך אלמנט של תדהמה ואף להשפעה חיובית, הרי שלטווח ארוך זה רק פוגע בסדרה. הבעיה הגדולה יותר היא, שבעוד שמקורות מתוך ההפקה מוסרים שמותה של קאמי הוא סופי הרי שהדמות של דווינה אמורה לחזור לעונה הרביעית בצורה מסוימת. מצד אחד, קשה לאבד דמות ושחקנית מהפנטת שכמוה, מצד שני מדובר בזילות הסדרה. עד מתי ימשיכו להרוג דמויות רק בכדי להחזיר אותן חזרה ?

פרט לשני האלמנטים הללו, בהפקה צריכים לשים לב לבעיה נוספת: כאשר יוצרים עונה חזקה לסדרה (בדרך כלל מדובר בעונה הראשונה, אולם במקרה הזה מדובר בעונה השלישית) הרי שקשה להתעלות על אותה רמה ואז גם מגיעה נפילה. לאור נתוני הרייטינג של הסדרה, במידה ותהיה נפילה בנתונים כתוצאה מאכזבה קשה לראות את הסדרה מצליחה להתרומם ולקבל עונה נוספת.

ולמרות כל זאת, צריך לשבח את התסריטאים של העונה בכך שיצרו עונה מעניינת מאד. החל מהנבואה שמשפחת מייקולסון עומד ליפול בשנה הקרובה, דרך הצגת הדמויות החדשות של אורורה, טריסטן ואיה ועד להפיכת מרסל לאדם שמפיל את משפחת מייקלוסון. קשה היה למצוא פרקים חלשים בעונה זו, כאשר שניים עשר הפרקים הראשונים של העונה היו בכלל רמה בפני עצמם.

גם הליהוק של השחקנים החדשים היה מושלם. החל ברבקה ברידס, אשר גילמה את דמותה של אורורה, אישה בגוף של נערה, אהבה ישנה של קלאוס, שמוחה קצת מתוסבך והיא נכנסת איתו למאבק מוחות אשר גובה גם מחיר מקאמי, אותה הוא אוהב יותר וזה מכעיס אותה מאד ושולח את שניהם לדרך שנגמרת בצורה רעה מאד עבור אורורה. דרך אוליבר אקלנד, אשר גילם את דמותו של טריסטן, אחיה המפונק וזומם המזימות ועד לאנדרו ליז, אשר גילם את דמותו של לושיוס, הערפד המרושע והנבל העיקרי של העונה.

כמו כן, העובדה שהחזירו מהמתים את הדמויות של קול ופין רק תרמו לסדרה. וזה גם היה אחד ההבדלים הגדולים של הסדרה לעומת העונה השביעית של The Vampire Diaries, אשר לא למדו את הלקח ולאחר איבוד נינה דוברב לא החזירו דמויות משמעותית מעברה של הסדרה. גם ההחלטה לוותר על החזרת הדמויות של אסתר ומייקל הייתה במקום, משום שלאחר העונה הקודמת זה היה כבר יותר מדי.

אלמנט שבכל זאת היה חסר היו בני האנוש. פרט לדמות של הבלש וויל קיני (ג'ייסון דורינג) כמעט ולא נחשפנו לאנשים רגילים בדרה. יש את הערפדים, המכשפות, יצורי כילאיים (קלאוס, היילי), אבל כמעט ואין בני אדם רגילים. ולמרות שמדובר בסדרת על טבעי, האלמנט הנ"ל חסר. לא לחינם בסדרת האם משאירים את מאט דונובן בחיים בכדי לשמר איזשהו קשר לבני האנוש.

צריך גם לשבח את התסריטאים על סיפורי האהבה שסופרו בעונה זו. סיפורי האהבה של קלאוס וקאמי, ג'קסון היילי ואלייז'ה, קול ודווינה סופרו בצורה מעולה. היה ברור שמשולש האהבה של היילי חייב להישבר והיות שמדובר בסדרה על "המקוריים" הרי שאלייז'ה חייב לשרוד ולכן חיסלו את הדמות של ג'קסון אשר הייתה אמורה להיות רק מהמורה בדרך של אלייז'ה והיילי ואכן סיפקו סוף הולם למשולש הנ"ל, כאשר היילי גם עוברת את האבל החוצה לאחר מות ג'קסון מוות הירואי.

גם הסיפור של קלאוס וקאמי זכה לסוף הולם. הרי קלאוס היא דמות טראגית שכל הזמן סובלת ולכן סוף שמח לזוג הנ"ל קשה היה לראות, משום שזה היה הרוס את הסדרה. במקום זאת העניקו לשניים את הרגע שהם חיכו לו במשך כמעט שנתיים וחצי ואז לקחו מקלאוס את האהבה רק לאחר שהיא לימדה אותו מה הדבר הנכון לעשות ושהוא אכן נאהב, גם במצבו. כמו כן, נדמה גם שלא היה אפשר לקדם את הדמות של קאמי יותר, גם בתור ערפדית. ניסו לעשות זאת עם הדמות של אלנה ב The Vampire Diaries וזו גם הייתה הנקודה שבה הסדרה החלה להידרדר בצורה מהירה יותר.

ולבסוף, סיפורם של קול ודווינה היה תמיד סיפור של אהבה שלא יכולה להתממש בשל העובדה שמדובר במכשפה וערפד והרי כל הסדרה מספרת את סיפור המאבק בין שני הצדדים.

צריך גם לומר מילה טובה על פרקי הקרוסאובר עם The Vampire Diaries, אשר הביאו את הדמות של סטפן לסדרה. לא ברור לי מדוע לא עשו זאת מוקדם יותר, בתדירות גבוהה יותר ועם מספר רב של דמויות מסדרת האם. פרקים אלו גם הוכיחו שלו היו מאחדים את שתי הסדרות לסדרה אחת אולי הייתה נולדת סדרה אחת איכותית יותר. הדמויות של הסדרה The Originals חסרות לסדרת האם. מאד. מצד שני, אולי עדיף לתת לסדרת האם לגווע, משום שמבחינת רעיונות עושה רושם שהיא הגיעה למיצוי.

אז, לראות או לא לראות ?

מי שאוהב את הז'אנר ייהנה מאד מהעונה. הבעיה היחידה שלי עם העונה (מלבד הבעיות שפרטתי) היא שהתייחסו אליה כמעט כעונה שעומדת בפני עצמה, עם התחלה, אמצע וסוף. כלומר, העונה הרביעית תתחיל כמעט מאפס. זה אפשר לסדרה ליהנות מעונה כמעט נטולת בעיות, אולם זה יגרום לכך שהעונה הרביעית תחל בצורה חלשה יותר. 

אין תגובות: