יום שישי, 2 בדצמבר 2016

ניתוח: שלב סיכום עונת קיץ 2016: מה לא הצליח עבור תעשיית הטלוויזיה האמריקאית ?



בעוד שהכתבה הראשונה בסדרה עסקה בצד המחויך של עונת הקיץ 2016 בתעשיית הטלוויזיה של רשתות הברדוקאסט והכבלים האמריקאית, הרי שהסקירה הבאה תציג את הצד השני והכואב של אותה עונה: הכישלונות. וכפי שציינתי בתום הסקירה של הכתבה הקודמת יש רבים.

דרמות של הרשתות - רק לפני שלש שנים בלבד, הסדרה Under The Dome של רשת CBS הניבה 13 מיליון צופים בפרק הבכורה שלה ובכך הזניקה, את מה שנראה כעידן חדש עבור סדרות בעלות תסריט בעונת הקיץ. היום, הימים הללו נראים כחלום מרוחק עבור רשתות הברודקאסט. עונת הקיץ 2016 הייתה אסון עבור סדרות בעלות תסריט עבור הרשתות הגדולות, בקרב הסדרות החדשות (American Gothic, Braindead) וגם בקרב הסדרות אשר חזרו לעונה נוספת (Aquarius, Wayward Pines). הסדרות הללו כמעט ולא צברו צופים. אפשר לציין את היוצא מהכלל: Zoo של רשת CBS ו Mistresses של רשת ABC אשר ניפקו נתונים בין בינוניים לחלשים, כאשר הראשונה עדיין בחיים ואילו השנייה כבר בוטלה. וכן The Night Shift של רשת NBC, בעלת הנתונים הגבוהים הרבה יותר. אך במבט כללי, עושה רושם שהציבור הכללי העדיף השנה שידורים חוזרים עבור פרקים ו\או סדרות חדשות. בחלק מהבעיה עדיין ניתן לשלוט, Aquarius הייתה כישלון ברייטינג בעונה הקודמת וגם המבקרים לא בדיוק היללו אותה; רשת NBC החזירה אותה בכל זאת וקיבלה תוצאות מזעזעות. כמו כן, Wayward Pines נבנתה כמיני סדרה לעונה אחת בלבד והצליחה מאד בעונה זו. עושה רושם שהקהל לא היה מעוניין לדעת כיצד המפיקים רצו להמשיך את הסיפור בעונה השנייה, חלקם הגדול ראה בסוף העונה הראשונה את הסיפור. במקביל, שתי הסדרות החדשות של רשת CBS, הכוונה היא ל Gothic ו BrainDead לא נראו כסדרות של קיץ ובהחלט לא נראו כמסוגלות לשחזר את העונה הראשונה המוצלחת של Under The Dome. הנה רעיון עבור הרשתות ? מדוע לא להשתמש בעונת הקיץ בכדי לנסות לפתח סדרות ללא סיפור מרכזי מובהק ? סדרות שלא דורשות מהקהל לצפות בכל פרק הינן הפתרון האידיאלי עבור עונת קיץ.


הלהיטים הגדולים של רשתות הכבלים בעונת הקיץ הקודמת - עושה רושם שהקריסה בעונה השנייה של סדרות הטלוויזיה הפכה כמעט לעובדה מוגמרת בשנים האחרונות ובעונת הקיץ 2016 זה קרה באופן מובהק ל
Mr. Robot של רשת USA ו UnREAL של Lifetime. זו לא העובדה שנתוני הרייטינג של הסדרות הללו גרועים במיוחד, כאשר מחשבים את נתוני ה DVR הסדרות דווקא רושמות צמיחה במקביל לעונה הראשונה שלהן, אלא, שבהתחשב בדברי המבקרים אשר ממשיכים להלל את הסדרות, ראשי הרשתות בוודאי מאוכזבים עד עמקי נשמתם מהנתונים. ברשתות מבינים היום שלעיתים לא צריך לנתח את נתוני הרייטינג בלבד, אלא שצריך לתת לסדרות זמן לשבות קהל ולעיתים זה לוקח שנים. הבעיה עבור Mr. Robot ו UnREAL שהבאז עבור הסדרות בעונתן השנייה הפך מחיובי לשלילי. רשתות הכבלים יכולות לספוג נתוני רייטינג בינוניים ולעיתים גרועים במעט לו הבאז סביבן הוא חיובי, משום שהן משוועות לבאז החיובי הזה יותר מהכל. זו גם הסיבה ש Mr. Robot קיבלה התחייבות לעונה שנייה לפני שעלתה לאוויר לפרק הראשון שלה. המודל הנ"ל הוא זה שסייע ל Breaking Bad להפוך ללהיט והוא זה ששימר את The Americans על המסכים של רשת FX. בשל השינוי הגדול בסטאטוס של Mr. Robot ו UnREAl, עושה רושם שהמצב שלהן הוא כמעט בלתי הפיך, למרות שהן חוזרות. עתיד גדול אין להן.


Maya & Marty - צריך לתת קרדיט לרשת NBC שהיא ממשיכה להיאבק: היא ציוותה שני אמנים כגון מאיה רודולף ומרטין שורט, השקיעה בתכנית כסף רב, שיווקה את התכנית בצורה חזקה מאד והעניקה לה את משבצת השידור הטובה ביותר (אחרי America Got Talent). אולם, קשה להגיד שהניסיון הצליח, בעיקר בשל השיבוץ שלה שקצת משקר. בעונה שעברה רשת NBC רשמה נתונים יפים מאד בנתוני הדמו עם תכנית הריאלטי הקומית
I Can Do That. הבעיה האמיתית של Maya & Marty היא שתכנית כה יקרה מספקת באז כל כך קטן בקרב הצופים וגם בקרב המבקרים. כן, הדקות בהן עסקו באופרה ווינפרי (מאיה) והעזרה שטינה פיי העניקה היו מעניינות אבל התכנית נראית יותר כגרסה חיוורת של Saturday Night Live מאשר כתכנית מהנה וכיפית. כמו כן, למרות חודשים של הכנות, התכנית לא הצליחה לייצר דקות קאלט. התכנית אמורה הייתה לגרום לאנשים לדבר עליה - זה לא קרה.


רשת FOX - ברגע ש Empire נשמה את נשמתה האחרונה של העונה השנייה שלה בחודש מאי, אפשר לומר שרשת FOX "סגרה את הבאסטה" עד תחילת עונת הסתיו-חורף 2017-2016. ברשת ראו את נתוני הרייטינג שלה צונחים לנתונים מזוויעים, כאשר היא הניבה בממוצע כשני מיליון צופים בלבד במשך שבועות ארוכים ! רק לשם השוואה, רשת USA הניבה בחודש יולי 0.7 נק' מדד ובכך השוותה את נתוני רשת FOX. בהשוואה לשנה שעברה, רשת FOX איבדה כשליש מקהל הצופים שלה. לא קשה להצביע על הסיבה, תכנית הקיץ הוותיקות שלה החלו להתפוגג (תכנית הבישול של גורדון רמזי) או קרסו לחלוטין (So You Think You Can Dance), העונה השנייה של Wayward Pines לא הייתה צריכה לקרום עור וגידים ואילו תוכניות הריאלטי החדשות שלה (American Grift ו Coupled) לא הצליחו להמריא (למרות נתונים לא מרשימים, Grift קיבלה הזמנה לעונה נוספת). יתרה מכך, בניגוד לרשתות NBC ו CBS עושה רושם שלרשת FOX אין אסטרטגיה לעונת הקיץ. עושה רושם שברשת פשוט סגרו את השאלטר וקיוו שהקהל יחזור בתחילת עונת 2017-2016. 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

Mistresses של רשת ABC ... אך עדיין בחיים ?
היא הרי בוטלה גם היא יחד עם אלו שהזכרת בשורה מעליה
תודה