יום שישי, 23 בדצמבר 2016

שלב סיכום עונה: נעלמים, עונה ראשונה: אפשר היה לעשות את זה בצורה טובה יותר



עושה רושם שסצינת סדרות הילדים והנוער לא יכולה להיות במצב טוב יותר. אם עד לפני חמש או שש שנים אפשר היה למצוא רק סדרה אחת או מקסימום שתיים בשנה, הרי שבשנת 2016 אפשר לרשום עד עתה כארבע סדרות. "החממה" רשמה את פרקיה האחרונים של העונה השלישית והאחרונה שלה, "גאליס" נפחה את נשמתה בעונתה האחרונה והוסיפה לכך סרט נוסף, כמו גם "שוברי גלים" שסיימה את דרכה אחרי שתי עונות בלבד, "שכונה" שחררה לאחר כשנתיים של המתנה את עונתה השנייה, "פלאשבק" עלתה ב"הוט" כממשיכתה של "גאליס" ו"או בוי" כממישכתה של "החממה" (לא מבחינה קריאטיבית, אלא כממלאת משבצת השידור)אולם אפשר לציין זאת בפה מלא כבר עתה: "נעלמים", אשר עלתה בערוץ "ניקולודיאון" בחודש אפריל האחרון, הינה סדרת הילדים והנוער הטובה ביותר ששודרה השנה.

אפשר היה לראות כבר מהפרקים הראשונים של הסדרה את ההבדל של "נעלמים" משאר סדרות הילדים והנוער ששודרו בשנים האחרונות. אחרי שנים ארוכות של סדרות שעסקו באלמנטים מיסטיים או על טבעיים ("השמיניה", "האי", "החולמים", "גאליס", "החממה", "שכונה" ובמידה מסוימת גם "שוברי גלים") היה כל כך מרענן לחזור ולצפות בסדרה אשר עסקה בנושאים רגילים, נושאים כגון חטיפת ילדים, הרעלת מים בישוב, שוד, רצח וכו'...נושאים שבהחלט יכולים לקרות במציאות.

לאחר צפייה במגוון הסדרות הנ"ל, המעבר לצפייה בסדרה "נעלמים" מחזיר את הצופה במידה מסוימת לסדרה "האליפים" (או ליתר דיוק לעונה הראשונה שלה, שהייתה היחידה ששווה צפייה), אשר הייתה בעצמה שינוי מרענן בנוף סדרות הילדים והנוער אחרי "השמיניה" ו"האי". ולמען האמת, היא שומרת על הרעננות הנ"ל במשך עונה שלמה, כמעט עד לפרקים האחרונים.

למרות הרעננות שבסדרה חדשה שלא עוסקת בנושאים מיסטיים ו\או "על טבעיים", לא ברור מדוע שחזרו בסדרה זו מוטיביים מסדרות נוער קודמות. להלן מספר דוגמאות: לאחר שלש עונות של "החממה" גם במרכזה של "נעלמים" ניצבים זוג תאומים: אמה קליין (גאיה גור אריה) ואלון קליין (עונג אפרון), גם ב"נעלמים" מבין התאומים דווקא הדמות הנשית (אמה) נמצאת במרכז, כפי שאלה-לי הייתה ב"החממה" וגם בסדרה זו השחקנית המשנית (דריה בגילומה של ספיר בן רובי כמו ג'וי ריגר בסדרה "החממה") היא זו שגונבת את ההצגה. או השימוש הנרחב מאד שנעשה בפלשבקים ("האי" בעונתה הראשונה).

אך הבעיה העיקרית של הסדרה, כפי שאני רואה אותה, נעוצה דווקא בהצלחתה. טענתי בעבר במספר סיכומי עונות של סדרות ילדים ונוער, שהבעיה הגדולה של התסריטאים של הסדרות הנ"ל היא שהם לא חושבים קדימה, אלא מתייחסים לסדרה במתכונת של עונה אחרי עונה. נכון, ישנם הקשרים בין העונות, אבל לא במסגרת של תמונה כוללת. לאחר צפייה בעונה הראשונה של "נעלמים" מגיעים למסקנה שאפשר היה לעשות זאת בצורה טובה יותר.

העונה הראשונה של "נעלמים" מחולקת לשני חלקים. בחלק הראשון אמה, אלון ועידו (עדי אלון) מחפשים אחר שלשת הנעדרים דריה, דניאלה ושאולי (ספיר בן רובי, כרמל לוטן ודולב מסיקה), אשר נעלמו בצורה מיסתורית כחצי שנה לפני שמשפחתה של אמה ואלון חוזרים לאשמורת, המקום שבו גדלו ההורים וכמו כן, התרחשה ההיעלמות. החצי הראשון מסתיים כאשר אמה אלון ועידו מוצאים את השלשה, אשר היו נעולים בתוך חדר קטן מתחת לאדמה מאחר והן תחבו את האף שלהם למקום שלא היו צריכים.

בחצי השני של העונה ששת הילדים מתאחדים, לקראת סוף העונה מצטרפים אליהם גם איתי (דניאל ליטמן), שירה (נועם לוגסי) ובסוף אפילו יובל (ענבל ביבי), בכדי לחקור את מה שגרם לחטיפתם של דריה, דניאלה ושאולי ומגלים מזימת הרעלה, מפענחים את תעלומת הרצח של אוריה, אחיה של דניאלה, ומוצאים את הכסף משוד שנערך לפני 17 שנה.

ההנחה שהסדרה הייתה זוכה לקבל עונה שנייה בכל מקרה, כפי שאכן קרה, היא הנחה הרבה יותר מסבירה. בשל כך, לפי דעתי, אפשר היה להסתפק בעונה הראשונה בפתרון תעלומת היעלמות הנעדרים ואילו בעונה השנייה לעסוק בפענוח המניעים להיעלמותם. בצורה זו אפשר היה להעמיק את הדמויות, את הקשר בין אמה ועידו שיהיה מובן יותר כאשר יפרידו בינו לבין דריה, החברה שלו לפני היעלמותה, כאשר היא חוזרת ובעונה השלישית (שכמעט בטוח שהיא תקבל) להבין יותר את הקשר ליעקובסון, אשר ממנו נגנבו עשרים מיליון השקלים, כפי שהצופים מבינים אותה בדקות האחרונות של העונה. יש כאן מספיק חומר לשלש עונות, אז מדוע לנסות ולדחוס הכל אל תוך עונה אחת ובעונה השנייה להתחיל כמעט מחדש ?

יכול מאד להיות שבמידה והיו נוקטים בגישה הנ"ל אולי חלק מהפרקים היו "נמרחים", אולם לפי דעתי זה עדיף על האלטרנטיבה, שבעוד שהחצי הראשון של העונה סופר בצורה איטית ומבוקרת הרי שבחצי השני הסיפורים נעים בצורה הרבה יותר מהירה. תוסיפו לכך את העובדה שהעונה הראשונה הורכבה מ 48 פרקים בסך הכל ואת העובדה שהעונה השנייה אמורה להתחיל כמעט מהתחלה ותבינו מדוע הגישה שהצעתי הייתה נכונה יותר, במיוחד לאור הסיפור המעניין שסופר בסדרה זו עד עתה, בוודאי עבור סדרת ילדים ונוער.

בכל מקרה, חייבים לציין לטובה את התסריט הקולח, אשר מצליח להשאיר את הצופה מכור לצפייה בדיוק כפי שנחוץ מסוג הסדרות הללו. אולם, בנוגע לתוכן חייבים לציין שלשה אלמנטים בעייתיים:

האלמנט הראשון מוצג בחלק הראשון של העונה בצורת הפלשבקים של החקירה של דריה, דניאלה ושאולי. במידה וזה היה קורה לפרק אחד או למספר בודד של פרקים אפשר היה להבין זאת, אולם הפלשבקים נמשכים כמעט לאורך כל חצי העונה הראשונה. ניכר שהתסריטאי עשה זאת בכדי לשמר את הדמויות של השלשה שנחטפו עד לחצי השני של העונה, בשלב שעידו, אמה ואלון מוצאים אותם ואז לא יצטרכו להציג אותם מחדש, אלא להמשיך מאותה נקודה, אולם בשלב מסוים זה הופך למעצבן עבור הצופה, אשר בדרך כלל מעדיף צפייה ליניארית ולא לשחק קדימה ואחורה עם הסיפור.

האלמנט השני משותף למרבית סדרות הילדים והנוער שגם סדרה זו חוטאת בה. בדרך כלל בסדרות הללו, ככל הנראה מתוך כוונה לחנך, כל הילדים בסופו של דבר טובים, גם הרעים לומדים את הלקח שלהם ונמצאים בצד של הטובים ואילו הרעים הם בדרך כלל המבוגרים.

נכון, במהלך הסדרה מתברר שאריק (טל מוסרי), גיורא (זהר ליבה) ואליישר (מוריס כהן), למרות ששיתפו פעולה עם הרעים של הסיפור, הם בכל זאת עושים את הדבר הנכון ועוזרים לילדים. אך בכל זאת, האנשים הרעים בסופו של דבר הינם המבוגרים: בני (יובל בנאי), פיזנטי (יוסי טולדו), חדווה (טלי אורן) ודובי (נבו קמחי). מהבחינה הזאת אין סטייה מהמבנה המקובל ואין חידוש. להפקה היו שתי הזדמנויות לחרוג מהמבנה ולהציג חידוש מרענן, ילדה רעה עד הסוף, במקרים של תמר ויובל. אולם, בסופו של דבר תמר, אשר תמרנה את אלון ומשפחתו בכדי להשיג את הכסף מהשוד, עושה את הדבר הנכון ועוזרת לחבורת הילדים, גם במחיר שיתפסו אותה וזה בדיוק מה שקרה. המקרה של יובל עוד יותר גרוע, לאחר עונה שלמה של תחמונים, גניבות, סחיטות ומה לא, היא נשברת, עוזרת לחבורה להשתחרר מכליאה, לתפוס את אביה (הנבל העיקרי של העונה), מודה שגנבה את השיר משאולי ועולה לשיר כאילו כלום לא קרה במסיבת הסיום. יש גבול לכל דבר. למה לא לנסות להיות אמיתיים, להציג דילמה של דמות רעה וכניעה לצד האפל, במקום להציג מצב שהכל ורוד ? פיספוס.

האלמנט השלישי מתייחס לאנשים שעומדים מאחורי המזימה הגדולה. כבר בשלב הראשוני של הסיפור הצופים מבינים שאיש התפעול של "הרעים" הינו פיזנטי, אולם כביכול לא ברור מי הם המוחות מאחורי המזימה. ציינתי את המילה כביכול, משום שהבחירה בחדווה ובבני הייתה די צפויה. לגבי חדווה, היה ברור לכל מי שצפה בסדרה אחת בחייו ברגע שהזכירו בפני דריה, דניאלה ושאולי בזמן שהם היו בשבי את המשלוח שצריך להגיע לחדווה שהיא חלק מהמזימה וברגע שציינו שמעורבת אישה בסיפור העניין נסגר באופן סופי. לגבי בני, זה היה כל כך צפוי ש"יפילו את התיק" על האישיות הרמה ביותר שיש. בדרך כלל, עדיף בסדרות אשר רוצות להציג מעט טוויסטים בעלילה שלא האדם הצפוי ביותר בעלילה יהפוך לאדם הרע של הסיפור, במיוחד לאחר שבתו, יובל, היא גם אחת מהדמויות הרעות בעונה זו (עד לשינוי המזויף שהיא עוברת בסוף העונה), אדם שלא היו חושבים שייקח חלק בסיפור. ולבסוף, ברגע שתמר אומרת לאמה ואלון שברגע שישמעו את כל הסיפור החיים שלהם יתהפכו, אפשר היה להבין גם שההורים שלהם הם חלק מהעסק. כלומר, המיסתורין מתפוגג מהר מדי וחבל, משום שאפשר היה לעשות זאת בצורה שונה, בצורה טובה יותר וצפויה פחות.

מבחינת סיפורי הזוגות שסופרו בעונה זו אפשר לומר שרק סיפור אחד סופר בצורה נכונה: הסיפור של דניאלה ושאולי. כל שאר הזיווגים או שלא נראו מתאימים (אלון ודריה, ובוודאי שאיתי ושירה) או שסבלו מבעיה רצינית מאד (עידו ואמה). לפחות הם לא סגרו לחלוטין את הסיפור של אלון ודריה. במידה וזה היה קורה זה היה נראה כל כך מזויף ולא אמין לאחר שבמשך כמעט עונה שלמה היא הוצמדה לעידו. במקרה של דניאלה ושאולי אפשר היה לראות כיצד נבנה סיפור האהבה שלהם במשך עונה שלמה ואת ההשלמה של הדמויות. הבעיה היא, שלאחר ששלוש זוגות כבר נוצרו במהלך העונה הראשונה ומאחר והנוהל בסדרות מהסוג הנ"ל הוא שבעונה הבאה בדרך כלל מפרידים אותם ואז מחזירים אותם, צפו לפינג פונג הזה בעונה הבאה ומצד שני דווקא הסיפור של אלון ודריה אמור להיות זה שיצמח באיטיות, אם יעשו זאת נכון. יש לי תחושה שזה לא יהיה המקרה.

הבעיה במקרה של עידו ואמה נעוצה באלמנט קריטי: עדי אלון, אשר מגלם את דמותו של עידו, לא יודע לשחק. נקודה. ראשית, מה זה הטרנד הזה של שחקנים שבמקום לקרוא את הטקסט כמעט וממלמלים אותו ? זה לא היה טוב כאשר לי בירן עשה זאת ב"חממה" וזה היה מעצבן מאד כאשר עדי אלון עשה זאת ב"נעלמים". כמו כן, המשחק שלו לא אמין בעליל והעובדה שהוא נראה טוב לא אמורה להיות הקנה מידה. הבעיה גדלה במיוחד כאשר הוא ניצב אל מול שתי הדמויות הנשיות המקושרות אליו: דריה ואמה. ספיר בן רובי (דריה) היא ללא ספק השחקנית הטובה ביותר מקרב הקאסט הצעיר של הסדרה וכאשר היא ניצבה לידו בסצינה זה היה כמו לראות מורה למשחק אל מול תלמיד מתחיל וספיר היא גם לא השחקנית המוכשרת בעולם. גם גאיה גור אריה (גאיה נוספת בסדרת נוער אחרי גאיה שליטא כץ ב"חממה", האם אנחנו לפני טרנד נוסף ?...), שהעיניים שלה מהפנטות וניכר שבהפקה ניסו להבליט אותם בכל סצינה בה השתתפה, היא בדרגה וחצי מעליו בתחום ובשל כך לראות אותו מזווג עם כל אחת מהן היה כאב גדול לצפייה בעיקר משום שהוא היה צריך להיות ביחד איתן בסצינות.

ואם כבר עסקנו בספיר בן רובי. אפשר לראות במספר סדרות ילדים ונוער בשנים האחרונות את הניסיון לזווג דמות נשית דומיננטית עם החנון של הסדרה. זה קרה ב"חממה" עם מתי ודינה (בהצלחה) ומצד שני ב"שכונה" עם אודי ואגם זה לא צלח. הבעיה היא, בחלק מהמקרים, שאם לא מוצאים את השחקנים המתאימים (כפי שניתן לראות ב"שכונה") הזיווג נראה מלאכותי, כפי שקרה במקרה של "נעלמים". אפשר היה להבין כבר מההתחלה שרוצים לזווג בין עידו ואמה. כמו כן, היה ברור שהדמות של דריה תחזור ולכן היה ברור שינסו לזווג אותה למישהו אחר. אולם, לאור הדומיננטיות של ספיר בן רובי בסדרה קשה לראות כיצד אפשר לקחת את הזיווג הזה קדימה.

שחקנים נוספים שמשחקים בסדרה הינם דניאל ליטמן ונועם לוגסי. ליטמן כבר בן 26 ויכול להיות שלגלם דמות של נער בן 16 או 17 זה מתחת לכבודו, משום שהדמות שיצאה לו מהפרק הראשון שלה ועד לאחרון בסדרה נראית משועממת מאד ובעיקר, ניכר עליו שהוא לא רוצה להיות שם. כבר ב"חממה" הוא לא היה השחקן הטוב ביותר שניתן לראות על המסך וב"נעלמים" רואים כמעט את אותה דמות, ב"חממה" הוא שיחק כדורסלן ואילו ב"נעלמים" הוא אצן. במידה וזו הייתה ההנחיה לשחקן כיצד לגלם את הדמות, אזי בהפקה עשו עבודה גרועה. במידה ולא, כפי שניתן היה לראות גם מעבודות קודמות של ליטמן, אזי מדובר בליהוק גרוע. וגם במקרה שלו חייבים להדגיש: מראה זה לא הכל. צריך לדעת לשחק !

לגבי נועם לוגסי. מדובר בפליטת "השמיניה 4", שחקנית שלא כל כך השפיעה על הדמות שהיא גילמה. למען האמת, לו שיחקה את הדמות כל שחקנית אחרת קשה להאמין שמישהו היה מבחין בכך. גם השילוב שלה ביחד עם דניאל ליטמן נראה יותר מדי מאולץ ולא אמין, גם בתור הנערה בעלת לב הזהב והאתלט.

ולבסוף, ענבל ביבי. לפי דעתי, מדובר יותר בזמרת מאשר שחקנית. כאשר הייתה צריכה להראות רגשות זה נראה כל כך מזויף, במיוחד כאשר היא בכתה, אך בכל פעם שהסצינה הייתה בכיוון של שירה אפשר היה לראות את האיכות שלה. יכול מאד להיות שחלק מדרישות התפקיד היו שהשחקנית צריכה לדעת לשיר, אך מצד שני הרי מדובר במשחק והיא צריכה לדעת לשחק.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. למרות העובדה שאפשר היה לעשות זאת בצורה טובה, נכונה ומעניינת יותר, עדיין מקרב סדרות הילדים והנוער משנת 2016 מדובר בסדרה הטובה ביותר. הרעיון מעניין, התסריט קולח ובעיקר שונה משאר הסדרות שודרו בשנים האחרונות. בקרב הקאסט הצעיר, קשה להגיד שאפשר למצוא שחקן או שחקנים יוצאי דופן, כאשר היחידה שבולטת היא ספיר בן רובי, אבל הסיפור מצליח להסתיר חלק ניכר מכך וגורם לצופה להתמכר, במיוחד אם צופים בסדרה ברצף.

ולסיום, עד מתי נמשיך לראות את טל מוסרי בסדרות הללו ? אולי הגיע הזמן להפסיק ללהק אותו לסדרות הללו (הוא מופיע גם בעונה השנייה של "שכונה") ולהשתמש בשחקנים אחרים ? 

תגובה 1:

שד משחת אמר/ה...

החיסרון הכי גדול בסדרה הזאת היא ישראלית
ובישראל זה אותם שחקנים בסרטים בסדרות בפרסומות בקיצור מ ש ע מ ם !!!