יום רביעי, 26 בנובמבר 2014

ביקורת: How To Get Away With Murder, עונה ראשונה, פרקים 9-1: לא משהו שלא ראינו...



לפני שמתחילים לנתח את הסדרה בעונתה הראשונה חייבים לדבר על המהלך שרשת ABC החליטה לגביו השנה. לפני מספר ימים ברשת החליטו להוציא את הערב של יום חמישי לחופשה של יותר מחודשיים. הבעיה הגדולה היא, שבניגוד לעונות של Scandal ו"האנטומיה של גריי", העונה הראשונה של הסדרה החדשה של הרשת מונה 15 פרקים בלבד. ולכן, מדובר בהחלטה מעצבנת, אשר למעשה קובעת שהעונה הראשונה תורכב משתי עונות קצרות, או "מיני סדרות". במיוחד לאור הקליף האנגר בתום הפרק התשיעי. מהלך, אשר לפי דעתי, פוגם ביכולת של הסדרה לשמר את המומנטום שהיא ייצרה לעצמה עד עתה.

מהפרק הראשון של הסדרה היא נחלה הצלחה גדולה בנתוני הרייטינג, רבים נוטים לייחס את הצלחת הסדרה לשונדה ריימס, יוצרת הסדרה, אולם לאחר מחצית עונה, אפשר לסכם זאת כך: בעוד ש Scandal הייתה מוצר יחסית חדש בנוף הטלוויזיוני, בעיקר בשל האוקטן הגבוה שהיא ייצרה, הרי שבמקרה של How To Get Away With Murder מדובר באיסוף של חלקים מסדרות אחרות לחלק אחד שלם.

ראשית, בהפקה הבינו שהאוקטן הגבוה ש Scandal ייצרה הצליח. נכון, 24 עשתה זאת במשך שנים וגם היא נחלה הצלחה, אולם בעוד ש 24 הייתה סדרת אקשן הרי ש Scandal הייתה בראש ובראשונה סדרת דרמה. גם במקרה של How To Get Away With Murder מדובר בסדרת דרמה וגם הפעם, למרות שמדובר בסדרה המשודרת בשעה עשר, ברשת החליטו להגביר את הקצב. ולמען האמת, זה גם עבד. קצב האירועים, במיוחד בכל הנוגע לסיפורים המרכזיים של העונה, הניסיון לפתור את השאלות: מי רצח את לילה ? ולאחר מכן, מי אחראי לרצח של סאם ? קצב האירועים היה אינטנסיבי מאד וגרם לצופה להישאר אל מול המסך.

חלק נוסף שבהפקה לקחו מ Scandal היו סצינות הסקס האינטנסיביות. אולם, בהפקה ישבו וחשבו, כיצד ניתן יהיה להגביר את האוקטן בתחום הזה ואז הגיעו למסקנה שהצעד יהיה הצגת סצינות סקס הומוסקסואליות של קונור וולש (ג'ק פלהי). קשה לי לחשוב על רשת ברודקאסט שהעלתה סדרה, גם אם בשעה עשר, שהציגה סצינות סקס כה נועזות.

רבים מהמבקרים של הסדרה הזכירו את העובדה שגם במקרה של How To Get Away With Murder, כמו במקרה של Scandal, בהפקה העמידו דמות נשית חזקה בדמותה של אנליז קיטינג (ויולה דיוויס) בדיוק כמו של קרי וושינגטון (אוליביה פופ). יכול מאד להיות שגם במקרה הזה מדובר בשכפול של ההצלחה שהצליחה להפקה, אך קיים הבדל אחד גדול, אשר אולי לא יישמע לרבים בצורה יפה, אבל ההבדל האסטטי בין השתיים הוא של שמיים וארץ. בעוד שקרי הינה אישה יפה מאד והיה קל לצופים להתחבר אליה, במקרה של ויולה מדובר באישה לא נאה במיוחד (בלשון המעטה) ולכן העובדה שהסדרה הצליחה לשמר את הצופים מרשימה יותר.

יכול מאד להיות שהסיבה לכך היא, שהקאסט הצעיר, אשר מורכב מאלפרד אנוך (ווס גיבנס), ג'ק פלהי, אגה נעומי קינג (מיקלה פראט), ומאט מגורי (אשר מיילסטון) הם האחראים לצד היפה של הסדרה, כאשר אליהם מצטרפת גם קרלה סוזה (לורל קאסטיאו).

את פתרון שאלת הרצח אפשר לקחת מסדרות כגון The Killing וההשוואה גוברת כאשר מצרפים את קייטי פינדלי (רבקה סאטר), אשר גילמה בסדרה הנ"ל את רוזי לארסן שנרצחה ובשתי העונות הראשון עסקו בניסיון לפתור את הרצח שלה. אם כי, גם במקרה הזה, הניסיונות לכך נעשים באוקטן גבוה ואולי בכך הסדרה נבדלת.

ולבסוף, בהפקה בחרו באלמנט מעצבן. מתחילת העונה, אנו עדים להבזקים המתרחשים שבועות לאחר האירועים ובהם מוצגים האירועים לאחר מותו של סאם (טום וריקה), בעלה של אנליז. מדי פרק נחשפים רגעים נוספים והעלילה מתקדמת מפרק לפרק עד שמגיעים בפרק התשיעי לאירועי הרצח של סאם. האלמנט הזה היה נחמד בעונה הראשונה של Revenge (סדרה נוספת של רשת ABC), אולם שלש שנים לאחר מכן האלמנט הזה רק מעצבן. נכון, הדקות האחרונות מספקות מרכיב הפתעה כאשר נודע שאנליז הייתה מודעת לכל מה שהתלמידים שלה עשו בכדי לנקות את הראיות לאחר שמתברר שווס הרג את סאם, למרות שהם חשובים שלא. אבל לראות סדרה באופן לא ליניארי כבר מתחילתה לאורך זמן יכול לגרום לצופים לעזוב. מעניין יהיה לראות באם ימשיכו בכך גם בהמשך הסדרה ובאם הצופים אכן ינטשו אותה.

הבעיה הגדולה ביותר של הסדרה היא, שכאשר המטרה העיקרית שלה ממוקדת במטרה אחת ובמקרה הזה, פתרון שאלת הרצח של לילה, מאחר ובפתרון שאלת מותו של סאם כבר חזינו, האפשרות שלה לשמר אוקטן גבוה ולמצוא רעיונות נוספים קטן מאד, בדיוק כפי שהניסיון של The Following הוכיח בעונה השנייה.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, אבל אפשר גם לדלג עליה. הרעיון נחמד אבל לא יותר מזה, הקאסט הצעיר יפה אבל זה לא מספיק איכותי. התסריט שלה סביר אבל לא מיוחד. בקיצור, עוד סדרה. נכון היא מצליחה, אולם ההצלחה שלה נובעת יותר ממחזור חומרים מצליחים מאשר ממקוריות. לאורך זמן זה לא מספיק.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מסכימה שהאלמנט של פלאשבקים (האירועים שהובילו לרצח של סם) מעצבן אבל מצד שני זה גורם לצופה לרצות לצפות שוב בתשעת הפרקים מה שאומר ששידורים חוזרים יביאו תועלת!
ונקווה שהאלמנט הזה לא ימשיך כי כמו שציינת זה נמאס בנקמה לאחר עונה :)